2020-06-03, 14:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Skillnaden mellan dig o mig är att jag handlar dipparna istället. Och det har gått bra hittills. Sedan jag köpte min första aktie (innan dess hade jag bara fonder) år 2014 så har jag slagit index varje år. Förr förra året +50%, förra +70%. Var jag hamnar i år återstår att se. Men jag kan säga så mycket som att jag ligger + och över index. Så du behöver inte fundera över hur det går för mig.

Ska hålla koll på 1850. Jag antar att du bara tittar på kurvorna och struntar i p/e.
p/e är intressant, jag köper enbart bolag med hög vinst, jag skulle aldrig köpa om det inte fanns god historisk vinst. Detta som ett extra säkerhetsbälte, om min timing blir dålig, som att korta i augusti 2019, så kan jag vänta ut mina problem och sälja om 2-3 år istället. men det fungerar bara om det är ett stabilt företag med god vinst.

Annars tittar jag inte på p/e. Jag behöver inte jämföra p/e eftersom alla experter redan gjort det när de satte Telia-kursen till t.ex 40 kr i februari. Sedan sjönk den till 32 kr sannolikt utan att vinsten sjunkit pga corona (det får vi se). Så då vet jag att 32 kr är ett bättre köp än 40 kr, som redan det ansågs vara ett marknadsmässigt pris.

Dvs man kan köpa bara på dipparna som du, nästan utan att analysera annat än historiska värden.
Citera
2020-06-03, 14:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Så du tar cred för att din strategi fungerade horribelt i flera månader för att sedan fungera bra på grund av en händelse som du inte beaktade i din analys? Vad gör du om OMX når 2200, 2500, 2800 närmsta 3 åren utan att dippa under 2000?
Mina enkla analyser hittar bara bottnar. Jag kan inte hitta toppar. Jag säljer alltid för tidigt, t.ex Swedbank på 65 kr, Boliden på 50, Astrazeneca på 400 kr osv. Men jag har inget sätt att analysera fram att Astrazeneca kan stiga över 400 kr, och nu slår den 1000 kr så det var en miss. Jag visste bara att 275 kr var billigt när jag köpte.

Jag har redan nu sålt hälften av vad jag köpte runt 15 mars. Det kan mycket väl stiga 20% ganska snart eller åtminstone inom 2-3 år. Men det är mycket mer spännande, och lönsamt, och säkert, att casha hem vinsten nu i hopp om en dipp-2.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-03 kl. 14:53.
Citera
2020-06-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
p/e är intressant, jag köper enbart bolag med hög vinst, jag skulle aldrig köpa om det inte fanns god historisk vinst. Detta som ett extra säkerhetsbälte, om min timing blir dålig, som att korta i augusti 2019, så kan jag vänta ut mina problem och sälja om 2-3 år istället. men det fungerar bara om det är ett stabilt företag med god vinst.

Annars tittar jag inte på p/e. Jag behöver inte jämföra p/e eftersom alla experter redan gjort det när de satte Telia-kursen till t.ex 40 kr i februari. Sedan sjönk den till 32 kr sannolikt utan att vinsten sjunkit pga corona (det får vi se). Så då vet jag att 32 kr är ett bättre köp än 40 kr, som redan det ansågs vara ett marknadsmässigt pris.

Dvs man kan köpa bara på dipparna som du, nästan utan att analysera annat än historiska värden.

En sak jag tycker du skall kolla på just med Telia är hur stor andel av den där vinsten man delar ut.

Det är mer än vinsten... och så har det varit sedan 2015. De har ju sålt ut verksamheter i Långtbortistan, och med det har de kunnat hålla uppe utdelningar. Hur länge kan man dela ut på nuvarande nivå?

https://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/telekommunikation/telia-company-ab/nyckeltal

Deras vinst idag är bara hälften mot 2014, så blir det ju när man av politiska skäl tvingas krympa sin kostym.

Vad är det som ser stabilt ut med det jävla Telia? Marginalerna krymper och soliditeten krymper med de generösa utdelningarna.

Sagt i all välmening, men jag tolkar uppenbarligen siffrorna annorlunda än dig.
Citera
2020-06-03, 15:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
En sak jag tycker du skall kolla på just med Telia är hur stor andel av den där vinsten man delar ut.

Det är mer än vinsten... och så har det varit sedan 2015. De har ju sålt ut verksamheter i Långtbortistan, och med det har de kunnat hålla uppe utdelningar. Hur länge kan man dela ut på nuvarande nivå?

https://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/telekommunikation/telia-company-ab/nyckeltal

Deras vinst idag är bara hälften mot 2014, så blir det ju när man av politiska skäl tvingas krympa sin kostym.

Vad är det som ser stabilt ut med det jävla Telia? Marginalerna krymper och soliditeten krymper med de generösa utdelningarna.

Sagt i all välmening, men jag tolkar uppenbarligen siffrorna annorlunda än dig.
Det är intressanta fakta, som talar emot Telia, som dock har en extremt nerpressad kurs på 32 kr som talar för dem. Sett historiskt är har de mycket bra vinst, men kanske går brytpunkten för deras vinst-år exakt år 2020, det får vi se.

Något som talar emot Telia, från mitt lilla mikroperspektiv, är att jag själv efter 30 år sa upp mitt Telia-abonnemang när de i januari chock-höjde taxorna för fast telefon till ca 300 kr per månad. Det är ett klassiskt knep från lata storföretag, pressa ut sista droppen av de äldre, de som inte jämför priser, de som inte orkar byta. Men det kommer bara att ta 2-3 år innan Telia inte ha en enda fast kund längre. Då har de gjort samma misstag som postnord som la ner sina kontor för att de var dyra, då försvann kunderna till schenker och dhl eftersom postnord VAR sina kontor.

Vi kanske kan komma till fb-konsensus att Telia inte är ett långsiktigt bra val. Jag kanske bör släppa dem redan vid 35 kr, hade annars tänkt ha kvar dem till 39 kr. Har köpt för 31-34 kr.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-03 kl. 15:09.
Citera
2020-06-03, 15:24
Medlem
Citat:
Det är intressanta fakta, som talar emot Telia, som dock har en extremt nerpressad kurs på 32 kr som talar för dem. Sett historiskt är har de mycket bra vinst, men kanske går brytpunkten för deras vinst-år exakt år 2020, det får vi se.

Något som talar emot Telia, från mitt lilla mikroperspektiv, är att jag själv efter 30 år sa upp mitt Telia-abonnemang när de i januari chock-höjde taxorna för fast telefon till ca 300 kr per månad. Det är ett klassiskt knep från lata storföretag, pressa ut sista droppen av de äldre, de som inte jämför priser, de som inte orkar byta. Men det kommer bara att ta 2-3 år innan Telia inte ha en enda fast kund längre. Då har de gjort samma misstag som postnord som la ner sina kontor för att de var dyra, då försvann kunderna till schenker och dhl eftersom postnord VAR sina kontor.

Vi kanske kan komma till fb-konsensus att Telia inte är ett långsiktigt bra val. Jag kanske bör släppa dem redan vid 35 kr, hade annars tänkt ha kvar dem till 39 kr. Har köpt för 31-34 kr.

Jag svingar inte riktigt som du. Precis som du säger är det svårt att sälja, man säljer för tidigt och missar riktigt långa sköna uppgångar i kvalitetsbolag (säg typ NIBE). NIBE är alltid för dyrt liksom, men har varit en finfin placering trots allt.

Korta spek bygger man inte på fundamenta på samma vis. Men nog har där funnits bättre bolag att spekulera i nu under Corona än Telia??

Men visst kan Telian återhämta sig.

Skall jag nämna två positiva saker så:

1) har de grävt ner mycket glasfiber nu, medan IP-Only mest sitter på händerna.

2) De har skaffat ledarskap från Tele2 i Allison Kirkby och Lars-Johan Jarnheimer. Fast jag tror det sitter i väggarna på gamla Televerket. Det blir svårt för dem, men rekryteringen är fin.
Citera
2020-06-03, 16:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Ni måste följa vad storkapitalet gör med dollarn. Den har inflaterats och försvagats i några veckor villet troligtvis var deras sista försök att hålla uppe börsen.
Idag har den börjat bli starkare istället och vi märkte att de försökte korta antifiat igår men folk köper dipparna.

Fly börsen och nöj er med senaste månaders vinster!!!

Du har fortfarande inte förklarat i detalj varför en BEAR-position i OMXS30 var bra idag.
Som sagt fanns där negativa aspekter men även positiva sådana varpå det var, enligt min bedömning, något av ett 50/50-case.

Jag säger inte ovan för att vara spydig utan jag är genuint intresserad av hur du kom fram till den slutsatsen för just precis idag.
Citera
2020-06-03, 16:25
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Här måste jag inflika att anledningen till att telia höjer priset på den fasta telefonen är för att de VILL bli av med dig som kund. Kopparnätet kostar multum att underhålla. Telia äger fasta nätet via Skanova, och när alla kreosotimpregnerade gamla stolpar ska ner och destrueras kommer det att kosta en hel del.
Senast redigerad av knarkhitler 2020-06-03 kl. 16:28.
Citera
2020-06-03, 17:27
Medlem
Citat:

Du är modig med dina 8 mil Telia

Jag tror det kommer lägre nivåer, vi får se
Hittar ingen turnaround....
Kommer inte köpa den
Citera
2020-06-03, 17:29
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du har fortfarande inte förklarat i detalj varför en BEAR-position i OMXS30 var bra idag.
Som sagt fanns där negativa aspekter men även positiva sådana varpå det var, enligt min bedömning, något av ett 50/50-case.

Jag säger inte ovan för att vara spydig utan jag är genuint intresserad av hur du kom fram till den slutsatsen för just precis idag.

Den stod inför en mycket vanlig motståndpunkt(vilken den brutit igenom nu med kraft)
Dollarn bröt negativa trenden för första gången på länge(vilken de sen tryckte ner igen någon timme sen)
75 döda i Corona i Sverige
USA står inför inbördeskrig med brinnande städer över hela landet
Europeer har börjat revoltera också

Men FRÄMST då för att dollarn bröt trenden.

Nu verkar jag i alla fall se hela bilden. Kolla på dollarns index. Från 18e Mars har den dalat neeeer och jag är helt säker på att de blankar ihjäl antifiat nu för om de sticker iväg då sänder det helt fel signaler. Hursomhelst, man blir inte klok på börsen längre. Får dock tacka för alla raketer som dyker upp här och där. Kancera, Hudya, Enzymatica etc

Edit: Jag kom in på 1,22 på Silver L 45an som vi trejdar på, tror du man vågar vara kvar nu? Uppe på 1,32 nu
Senast redigerad av AoE3#1 2020-06-03 kl. 17:34.
Citera
2020-06-03, 17:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Du är modig med dina 8 mil Telia

Jag tror det kommer lägre nivåer, vi får se
Hittar ingen turnaround....
Kommer inte köpa den

På tal om Telia och lägre nivåer är nu Telia uppe och nosar på en nivå där man kan tänka sig att det sker en sk 'gap fill' uppåt:
https://i.imgur.com/79MtWU2.png

Priser har en tendens att fylla dessa när det börjar närma sig om dessa 'gaps' är över 0.5% (denna är över 1% och återfinns även på dagliga datan). Visst kan det dock gå ned också, men den kortsiktiga trenden (som synes i skärmdumpen ovan som visar EMA21, MA50 osv) är ändå positiv.
Citera
2020-06-03, 18:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Den stod inför en mycket vanlig motståndpunkt(vilken den brutit igenom nu med kraft)
Dollarn bröt negativa trenden för första gången på länge(vilken de sen tryckte ner igen någon timme sen)
75 döda i Corona i Sverige
USA står inför inbördeskrig med brinnande städer över hela landet
Europeer har börjat revoltera också

Men FRÄMST då för att dollarn bröt trenden.

Nu verkar jag i alla fall se hela bilden. Kolla på dollarns index. Från 18e Mars har den dalat neeeer och jag är helt säker på att de blankar ihjäl antifiat nu för om de sticker iväg då sänder det helt fel signaler. Hursomhelst, man blir inte klok på börsen längre. Får dock tacka för alla raketer som dyker upp här och där. Kancera, Hudya, Enzymatica etc

Edit: Jag kom in på 1,22 på Silver L 45an som vi trejdar på, tror du man vågar vara kvar nu? Uppe på 1,32 nu

Mm, samtidigt så pekade alla terminer i Europa uppåt för dagen (S&P500, DAX osv). Det är det första jag brukar titta på själv för att få en indikation om var det barkar. Om t ex tyska DAX står på plus skulle inte jag våga sätta mig i t ex BEAR X10 eller 18.

Jag brukar börja med att ta en titt på:
https://se.investing.com/indices/indices-futures

Däremot finns ett visst BEAR-case att göra för morgondagen av det uppenbara skäl att idag var en dag då det mesta (alla börser) gick över 2% plus att ädelmetaller backade något för aggressivt. Oavsett kommer jag kolla terminerna (futures...) imorgon på morgonen för att se hur det ser ut då.

Edit: RSI14 för 4h och för OMXS30 börjar nu närma sig 80 (dvs ett väldigt högt värde).

-

Silver är fortsatt något svårbedömt. För dagliga datan ser det ok ut, som en vanlig korrektion som skapar en högre lägsta (dvs en positiv signal). Där finns också viss hidden bullish divergence på dagliga, men sådana måste inte nödvändigtvis spela ut sig. Annars har kursen stött på motstånd för EMA10, är en bit över EMA21 samt att det är på gång ett guldkors mellan EMA21 och MA200 på dagliga. Däremot kan man inte ignorera guld när man tittar på Silver och guld ligger samtidigt under EMA21 och 10. På dagliga för båda är det ett tag till det dyker upp dödskors av olika slag dock. Kortsiktigt ser det väl något sådär ut men på längre sikt är båda i väldigt tydliga tjurtrender. 'Pullbacks' av olika slag är inte helt ovanliga heller. Därav svårbedömt, få vill vara 'idioten som säljer på botten'. :)

Däremot om man ligger plus och vill jaga något annat kan det vara en idé. Det tråkiga med ädelmetaller är att de är för anti-korrelerande med börsen (de lever inget eget liv kan man säga).
Citera
2020-06-03, 18:09
Medlem
Marknaden är sjuk. Brutala plundringar I USA och 1,4% upp för tillfället idag I USA?? Snart kommer väckarklockan att ringa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in