2020-06-03, 14:08
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Skrikandet i trapphuset borde vara en stor varningsklocka istället fegade man ur och lämnade E åt sitt öde, mycket dåligt skött.
Exakt! Pappan som skrek och bar sig åt som den idiot han var skulle polisen tagit med till arresten direkt, sen skulle dom gått in i bostaden ögonblickligen. Riktigt lamt gjort!
Citera
2020-06-03, 14:15
Medlem
I

Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ville bara lägga in det här och påminna alla, speciellt närstående om vad den här flickan har gått igenom under tiden hon bodde hos den här familjen:

Blåmärken och märken detalj placeringar E:
1. Pannan 1.5 x 0.5 cm
2. vänster yttre ögonvrån 0.5 x 0.1 cm
3. Vänstra kinden vid kindbenet 1.5 x 1 cm
4. bakom ytterörat ytlig hudavlossning med underliggande gulaktig intorkning
5. blödning i vänster öga 0.1 mm stor
6. vänstra käkvinkeln rödbrun missfärgning 1.4 cm i diameter
7. käkbenet vänster sida 0.6 x 0.6
8. Högra ögat 0.8 x 1.0 cm
9. näsroten 0.2 x 0.1 hudavskrapning
10. näsrygg gulaktig intorkning utan hudskada
11. vänster om näsan 1 mm rundan hudavskrapning med rödaktig botten
12. högra näsvinge 0.2 x 0.1 stor hulaktig intorkning - vänter näsvinge 0.2 x 0.2 gulaktig intorkning
13. i näsborrarna ses en liten mängd ljusbrunt intorkat material.
14. i munnen 0.5 cm högra sidan läppens nedre kant
15. vänster mungipa 0.3 x 0.1 cm hudavskrapning nedanför läppröda
16. på halsen ca 4 cm från örat 0.8 x 0.2 ytlig hudavskrapning med gulröd botten
17. Övre delen av hals mot ansiktet mer mot höger sida 1.0 x 0.2 cm hudavskrapning
18. Höger överarm baksida 1 cm rödaktig missfärgning
19. höger Armbågsledsnivå ovanför strålbenet 1.5 x 0.6 cm blåaktig missfärgad del och en mer brunaktig
20. höger Underarmens sträcksida brunaktig missfärgning 1 x 1 cm
21. höger Handledsnivå ses rödbrun missfärgning 1 x 1 cm och blödning srs i underhudsfett
22. höger Handryggen rödsvart skorpbeläggning 0.8 x 0.2 cm stort beläget nedanför långfingret. Vid pekfingret samma nivå syns 2 st mm rödgula intorkade skorpbeläggningar
23. vänster överarm vid armbågsled 2 st 0.5 cm blåaktiga missfärgningar
24. vänster handledsnivå rödaktig intorkning utan synlig hudskada 0.5 x 0.5 cm
25. Vid halsgrop en millimeterstor hudavskrapning med mörkröd botten vid bröstkorgens medellinge med rödgul millimeter bred gulaktig intorkning i huden
26. Bröstkorgens framsida ses ett 0.5 x 0.5 stort område med rödgulaktiga intorkningar och mycket diskret ytlig hudavskrapning belägen 3cm nedanför halsgropen
27. Vänster sida höftbenskammen 2 st rundade brunblå missfärgade områden 1.5 x 1cm och 1cm
28. nedanför dem 2 rundade ses ytterligare ett rundat blåbrunt missfärgat område mätt 1.2cm
29. baksidan vänster axel rundad brunviolett missfärgning mätt 1.2 cm
30. Hudavskrapning vit central yta och omgivande rödsvart färgton mätt 0.5 x 0.3 cm srs höger om ryggens medellinje nedanför höger axel
31. Rödgul hudavskrapning 0.2x 0.1 cm vänster om ryggens medellinje i höjud med nedersta halskotan
32. blåbrun missfärgning mätande 0.8 x 0.6 cm vänster om ryggens medellinje
33. brunviolett missfärgning mätt 2cm till höger om ryggens medellinje
34. vid ryggens medellijne ses en hudavskrapning med förtjockad vitaktig botten 0.5 x 0.5cm
35. Nedre delen av ryggen ner mot skinkorna större tvärlöpande område mätt 14x7 cm innehållande 6 stycken rundade blåbruna missfärgningar mätt 1cm upp och som mest 2cm området är ca 3cm ovanför skonkornas delningsställe vid ryggens medellinje
36. Höger lår baksida 1 cm stor rödbrun missfärgning 10 cm ovanför knäleds nivå
37. höger 5 cm ovanför knäledsnivå lårets yttre sidolinje 0.5 cm blåaktig missfärgning
38. höger Knä insidan 0.5 stor blåbrun missfärgning strax innanför knäskålen
39. höger knäskål yttre rödviolett missfärgning 1cm
40. underbenet brunviolett missfärgning 1.5cm x 1cm lite nedanför knäledsnivå
41. Höger underben 1.5 x 1.6 cm stor brunviolett missfärgning nedanför knäledsnivå
42. stortåns grundled ses en 0.3 x 0.1 hudavskrapning och rödgul botten
43. Vänster lår insida ses en blåviolett missfärgning mätande 1.5 cd 11 cm ovanför knäledsnivå
44. insidan av huvudsvålen srs blödning vid den vänstra tinningen
45. vid hjässtoppen 3 cm åt höger ses blödning insidan av hudsvålen mätt 2 x 1.5 cm
46. 1 cm ytlig blödning ses i muskulaturen vid underkanten av revben nr5
47. vid ryggens övergång syns mindre underhudsblödning mätt 0.6 x 0.5cm

I magsäcken ses 5ml mörkbrun flockig vätska utan fasta beståndsdelar.. Ingen mat i varken mage eller tarm.

2019:07:03 och vägde 13.0 och var 90cm lång
2020:01:30 vägde 10kg och var 94cm lång

Sinnessjukt.

EDIT:
Läser FUP igen som man kanske märker och lägger till uttalandet rättsläkaren har gjort med skadorna och jämför med vad hon har skrivit:

Utseendet av underhudsblödningarna på kroppen talar för att det orsaktats av trubbigt våld genom slag, stöt eller tryck mot hård yta:
12 (pannan)
30 Armbågsledsnivå
34 Vänster armbågsledsnivå
39 Vänster sida höftbenskammen
Vissa av skadorna har ett utseende och placering som kan tala för att de orsakats av stöt mot omgivande föremål vid te.x fall.

Där dock utseendet och placeringen av vissa underhudsblödningar talar för att de orsakats av annan person genom slag eller grepp:
16 (Käkbenet)
29 Högra överarmens baksida
47 nedre delen av ryggen mot skinkorna
55 Insidan av vänster lår ovanför knäledsnivå

Utseended på halsen talar för att den uppkommit i samband med grepp om hals/käke 28: Övre delen av halsen vid övergången mot ansikte

Utseendet av skadorna talar för att de är av varierande ålder från mycket färska upp till några eller flera dagar gamla.
Utseendet av skada nr:
16 Käkbenet
31 Underarmens sträcksida
42 Hudavskrapning höger om ryggens medellinje nedanför axeln
46 Ryggens medellinje 19 cm nedanför nackkotan
53 Underbenets främre medellinje nedanför knäledsnivå
55 Insidan av vänster lår ovanför knäledsnivå
:talar för att det uppkommit någon dag upp till ca en vecka innan döden

nr 47 nedre delen av ryggen mot skinkorna
har några underhudsblödningar med färskt utseende och enstaka med gulnade kanter talande för att det är något äldre

Övriga skador har ett utseende som talar för att det är färska och uppkommit närmasta dygnet/dygnen innan dödstidpunkten

Usch jag kräks på dessa jävla bio-föräldrar!! Stackars lilla tös.
E du kunde inte prata och förklara för socialen muntligen, men hela din kropp och ditt psyke kommunicerade tydligt hur dåligt du mådde. Din vikt, ditt hår, din hunger, din rädsla, din gråt, din tillbakagång i utvecklingen. Och nu alla dessa skador som doldes under dina kläder....

Jag tycker märke på höger arm tillfogad av grepp och skadorna på vänster sida talar för misshandel. De har greppat henne i armen och dängt henne i golvet. Märkena ryggslut och ner mot skinkorna är borde vara typiska märken vid "spanking", eller?

Någon som vet o P fick stryk när han var liten?Det borde de fråga hans överlevande pappa. Troligtvis fick han det. Och sådant skit går lätt i arv.

"Stackars" socialen behövde polisskydd för att de skulle träffa våldsamma föräldrar. Och så har de mage, att inte ta ansvar för att med sina verktyg och enligt sin förbannade plikt skydda barnen som utsätts för de våldsamma förädrarna dagligen.
Senast redigerad av Abcc1233 2020-06-03 kl. 14:46. Anledning: Stavning
Citera
2020-06-03, 14:29
Medlem
Pandalina4s avatar
Tycker att det är av intresse att få se PL dom FUP för vapenbrottet han dömdes för. Troligen är det HA medlemmar som var medåtalde i det målet. Han hette då Pettersson i efternamn.

Jag vet inte vilken tingsrätt målet var i, men de flesta dömda kom från Dalarna.

Tipps hur jag gör?
Citera
2020-06-03, 14:36
Medlem
-Varmaste o största elogen till ditt engagemang, du är verkligen hedersam!

Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
Tack! jag känner att vi behöver iaf göra något, vi kan tyvärr inte göra något för Esmeralda längre vilket hade varit min högsta önskan men alla som varit delaktiga i att detta kunnat ske ska inte få det för enkelt, så det vi kan göra, åtminstone försöka göra tycker jag att vi borde göra.

Hade varit så önskvärt och gett litet hopp om mänskligheten att de som upplevt hot i ärendet Esmeralda hade trätt fram, för E:s skull!

De krav vi gärna sett funnits tex vad som måste bevisas för att häva ett omhändertagande finns med som punkt i lagändringen lexEsmeralda så det jobbas redan på. IVO granskar Socialtjänsten. Förhoppningsvis vill advokatsamfundet granska Martin Bengtsson, jag har lämnat ett klagomål dit men hade gärna sett att fler gjorde det. Jag hade önskat att någon granskade polisen och deras brister på juldagen, vet inte vem som granskar dem?

Finns det någon här inne som har journalistkontakter? Hade velat få ut detta i internationell media.

Just nu ska jag skriva ihop Jo-anmälan, kan förhoppningsvis skicka den nästa vecka. Försöker hitta en länk ut till internationell media. Vågar knappt skriva det men jag har även mailat Europadomstolen för att fråga vad som krävs för att de ska ta upp ett klagomål, jag anser att Kammarrätten stridit mot de mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, barnperspektivet och barns rättigheter.

Vet inte vad mer vi skulle kunna göra? Någon som har tips?
Citera
2020-06-03, 14:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag har nu pratat med polisen angående vart man vänder sig med ett klagomål på polisen i detta. Antingen gör man en JO-anmälan som då avser HELA polismyndigheten eller så vänder man sig till deras anmälningsmottagning för enskilda poliser och deras agerande. Visst är det väl bättre med sista alternativet? Just de specifika poliserna som var där på juldagen? är ju DEM som brustit!? Eller vad säger ni?

Polis kan inte tvinga sej in i någons bostad hur som helst. Nu med facit i hand så borde naturligtvis polis och de från socialen inte ge sej förrän de hade kommit in till E. Men frågan är vad de visste då om läget. De kanske inte kunde ana hur illa det var. Då hade de säkerligen tagit ett annat beslut. Att anmäla dessa poliser tror jag är lönlöst.
Citera
2020-06-03, 14:55
Medlem
Citat:
Hur menar du? Att polisen inte har något ansvar i detta? De är också proffessionella och kan fatta beslut utifrån sin kompetens. Tänker också på det här med att man inte gör bedömningen att de verkar påverkade när de väl får träffa familjen på annan dag jul. De om någon borde väl kunna se sånt????

Har egen erfarenhet av att ta med polis vid handräckning (annat tillsynsarbete än soc) och min uppfattning är att de kan vara ganska sega vid sådana tillfällen. De brukar mest ta rollen av att vara lite bodyguard och inte ta några egna initiativ. Däremot har väl polisen en skyldighet att ingripa (även när de inte ens är i tjänst) så i detta fall tycker jag det är anmärkningsvärt att de inte reagerar på om personen de möter är påverkad. När tom ena soc-personen misstänkte det.
Citera
2020-06-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Tycker att det är av intresse att få se PL dom FUP för vapenbrottet han dömdes för. Troligen är det HA medlemmar som var medåtalde i det målet. Han hette då Pettersson i efternamn.

Jag vet inte vilken tingsrätt målet var i, men de flesta dömda kom från Dalarna.

Tipps hur jag gör?

Är det inte det som kan hittas i första posten (med diverse domar)?
Citera
2020-06-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Har egen erfarenhet av att ta med polis vid handräckning (annat tillsynsarbete än soc) och min uppfattning är att de kan vara ganska sega vid sådana tillfällen. De brukar mest ta rollen av att vara lite bodyguard och inte ta några egna initiativ. Däremot har väl polisen en skyldighet att ingripa (även när de inte ens är i tjänst) så i detta fall tycker jag det är anmärkningsvärt att de inte reagerar på om personen de möter är påverkad. När tom ena soc-personen misstänkte det.

Precis mer så jag tänker, de borde absolut reagerat och märkt signaler på att allt inte står rätt till.

Jag förstår att vi i många av dessa klagomål kanske inte kommer så långt men vi måste ju försöka. Vissa händelser måste få konsekvenser!

Vilket svek vårt samhälle utsatt E för, och detta ska inte passera lättvindigt!
Citera
2020-06-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4

Tipps hur jag gör?

Prova maila/ring div tingsrätter inom länet. Uppge hans fullständiga personnummer (finns i FUP från det här fallet). Uppge om möjligt ungefärlig tid/årtal för brottet. Förhoppningsvis kan de lotsa dig rätt. Allt är allmänna (offentliga) handlingar.
Citera
2020-06-03, 15:22
Medlem
Citat:
Jag har nu pratat med polisen angående vart man vänder sig med ett klagomål på polisen i detta. Antingen gör man en JO-anmälan som då avser HELA polismyndigheten eller så vänder man sig till deras anmälningsmottagning för enskilda poliser och deras agerande. Visst är det väl bättre med sista alternativet? Just de specifika poliserna som var där på juldagen? är ju DEM som brustit!? Eller vad säger ni?

Ja, förmodligen de enskilda poliserna. Frågan är bara hur stora befogenheter de har; de var där för att hjälpa soc med sitt uppdrag och soc valde att avbryta. Sedan är väl frågan om hur stort ansvar poliserna på plats haft, de borde anat oråd. Har du namnen på de som var på plats?
Citera
2020-06-03, 15:23
Medlem
Ur förhör:
Patrik började vid upprepade tillfällen gråta vilket, Johan inte förstod varför. Johan frågade
Patrik varpå Patrik sade "Rebecka kommer att ta livet av sig".

Patrik berättade därefter att hans dotter Esmeralda ramlat i badkaret och slagit i huvudet i
vattenkranen.

Johan sade till Patrik att dem måste ringa till ambulansen. Patrik sade att Esmeralda ramlat
igår och att hon var död. Johan frågade Patrik varför dem inte ringt ambulans varpå Patrik sade "Rebecka sade att socialen kommer att ta barnen".

Hon var visst medveten om vad som har skett. Exakt det här vi pratade om. Patrik säger ring 112 och hon tystar ned honom.
I alla förhör som varit så GÅR DET att bevisa att R visste om vad som har skett OCH att HON är den som har gjort att dem inte ringt till 112. Hon har själv utgett att HAN ville ringa 112. Hon är den som utgett att hon var med i badrummet (Innan hon då självklart förnekar det och säger att hon inte minns)
och här erkänner P för sin bror att det är R som inte vill att dem ringer 112.
USCH!
Citera
2020-06-03, 15:25
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Samtliga länkar undantaget stämningsansökan (som redan finns i trådstart):

FUP

LVU-domar:
Umgängesbegränsning E
Initialt beslut om LVU av E
Beslut om upphörande av LVU av E
LVU-fallet gällande de efterlevande barnen

Tidigare domar angående PL
Hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd, narkotikabrott
Vapenbrott, hemfridsbrott, m.fl.
Skadeståndstvist med LÖF/Region Östergötland

Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Är det inte det som kan hittas i första posten (med diverse domar)?
Du har rätt, tackar - där är dem. Synd att minfil krånglar men de fanns på denna länk.
https://drive.google.com/drive/folders/1j1siUpj0TuJL0oEA9Z7Kf2GTOaYTr_YU
Senast redigerad av Pandalina4 2020-06-03 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in