Citat:
Om det är dina 40 första veckor på eftergymnasial nivå så är det 62,5%, istället för 75%, från din senaste period med CSN-bidrag.
Om det hela var en lång period, i CSN:s ögon, så är det 62,5% baserat på 60HP vilket blir 37,5 och avrundas ner till 37.
Om du klarade första terminen men inte andra så är det 18 HP du skall ta.
Om det är två olika perioder med CSN och du klarade mer än vad du behövde vid första terminen så kan du tillgodoräkna det som blir över ett år framöver; och om så är fallet så gäller det för dig att slänga iväg din ansökan så fort som möjligt för du kan inte tillgodoräkna dem om du väntar till sommaren med din ansökan.
Så kortfattat, säg om det var två olika perioder.
Hur många poäng klarade du första terminen.
Hur mycket bidrag tog du i hur många veckor?, var det 100% i 20+ 20 veckor?
Du behöver inte betala tillbaka allt lån innan du kan få låna på nytt, man skall bara betala in det CSN frågar efter, och jag tror att man t.o.m. kan ha ett helt terminsbelopp släpandes, förr var det ett år men nu är man något strängare.
Om det hela var en lång period, i CSN:s ögon, så är det 62,5% baserat på 60HP vilket blir 37,5 och avrundas ner till 37.
Om du klarade första terminen men inte andra så är det 18 HP du skall ta.
Om det är två olika perioder med CSN och du klarade mer än vad du behövde vid första terminen så kan du tillgodoräkna det som blir över ett år framöver; och om så är fallet så gäller det för dig att slänga iväg din ansökan så fort som möjligt för du kan inte tillgodoräkna dem om du väntar till sommaren med din ansökan.
Så kortfattat, säg om det var två olika perioder.
Hur många poäng klarade du första terminen.
Hur mycket bidrag tog du i hur många veckor?, var det 100% i 20+ 20 veckor?
Du behöver inte betala tillbaka allt lån innan du kan få låna på nytt, man skall bara betala in det CSN frågar efter, och jag tror att man t.o.m. kan ha ett helt terminsbelopp släpandes, förr var det ett år men nu är man något strängare.
Har alltid sökt terminsvis (20 veckor) då jag tills nu inte sökt för program.
Ht-13: Tog lån, klarade 0hp, avbetalat och klart, men studieresultat krävs för nya lån.
ht-17 - vt-19: tog några poäng här och där, kom upp i 18,5 hp, får nytt lån för vt-19
Ht-19-vt20: 0hp på hösten, 7,5 hp nu under våren, tänker kämpa ihop 15hp i sommarkurser.
Nu har jag innestående skuld hos CSN 30 lakan, vilket kan bli svårt att betala tillbaka just nu.
Frågan är ju om det går att se som ett släpande terminsbelopp i såfall?