2020-06-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Att FHM säger (helt utan källa) att "det passar inte in i Sverige", DET är tunt, om något!
De brukar också påstå att munskydd riskerar att ge en "falsk trygghet". Vilka vetenskapliga studier är det antagandet baserat på? - brukar jag undra.
Citera
2020-06-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De brukar också påstå att munskydd riskerar att ge en "falsk trygghet". Vilka vetenskapliga studier är det antagandet baserat på? - brukar jag undra.
Jag känner mig då inte alls trygg i deras händer.
Citera
2020-06-09, 10:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Av någon anledning så har Sverige hittills under epidemin inte följt WHOs rekommendationer. Istället har man gått tvärt emot dem.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sondagen-var-varsta-coronadagen-hittills

Fast i Sverige lättar man på reserestriktionerna.

Hur ska man få stopp på dessa galningar?
Sverige är i själva verket ganska användbart som kontra-indikator. Man behöver inte lägga ner några resurser på att försöka utveckla egna strategier. Istället borde resten av världen titta på vad Sverige gör - och sedan göra precis tvärtom, så blir det rätt.
Citera
2020-06-09, 10:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Suck ...
Om det är den enda variabeln kan du ju försöka förklara skillnaden mellan Skåne och Stockholm.
Strategin påverkar endast utfallet förutsatt att man fått in ett större antal fall initialt. Såklart.

Om du aldrig får in ett antal smittade personer är det rätt lätt. Då kan du välja vilken strategi som helst och få ett fantastiskt bra resultat.
Citera
2020-06-09, 10:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det är inte klokt att alla andra klarar av att smälta begrepp och definitioner som "Lockdown" och accepterar att det betyder "Stay the fuck at home".

Alla andra utom du.
Det är ju det som är problemet! Förstår du ens vad det är jag diskuterar? Om du för din egen del nöjer dig med en banal definition som guide för vad du får och inte får göra är det din ensak, men nu handlade det om ett resultat av en studie av något slag som presenterades i ett inlägg i tråden och då förstår jag inte hur du kan motivera att vara så tom i bollen att du inte förstår värdet av mer precisa definitioner. Du beter dig uppriktigt sagt som ett saboterande troll som bara försöker störa en seriös diskussion.
Citera
2020-06-09, 10:38
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du tolkar allt som att det är du personligen snarare än den almmänna råden och kunskapen. Diskussionen handlar om huruvida munskydden hjälper för asymptomatiska och i vilken gad när man följer alla andra råd och basala hygienrutiner. Att hosta någon i ansiktet är inte att följa råden.
Vad fan babblar du om? Varför diskuterar du ens om du inte svarar på vad folk skriver? Du verkar ha en egen dialog i huvudet som du besvarar efter tycke. Jag frågar återigen, vad hjälper handtvätt om smittan sprids via utandningsluften? Testa att läsa frågan så många gånger att du verkligen begriper innebörden, sen besvarar du den utan att svamla iväg. Klarar du av det?
Citera
2020-06-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad fan babblar du om? Varför diskuterar du ens om du inte svarar på vad folk skriver? Du verkar ha en egen dialog i huvudet som du besvarar efter tycke. Jag frågar återigen, vad hjälper handtvätt om smittan sprids via utandningsluften? Testa att läsa frågan så många gånger att du verkligen begriper innebörden, sen besvarar du den utan att svamla iväg. Klarar du av det?
Ja precis,..det kan man ju fråga sig. Enligt mig - absolut ingenting.
Citera
2020-06-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är ingen korrekt definition for det är inte vad det innebär. Det finns för många undantag. Det tycks bara betyda att vissa rör sig utanför hemmet i mindre utsträckning än normalt, vilket betyder att det inte är antingen eller utan en glidande skala.

Om vissa skolor och flygterminaler i Sverige är stängda på grund av viruset, är inte det en grad av lockdown? Och alla länder som öppnar upp och gör det gradvis, exakt när upphör deras lockdown? Det är inte ett binärt antingen/eller-begrepp, annat än i enkelspåriga alarmister encelliga hjärnor.
Varsågod:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockdown
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nedst%C3%A4ngning

Har du klagomål på den artikel som Nature publicerade så går det bra att läsa den här och höra av sig till författarna eller redaktören med dina synpunkter och förbättringsförslag:

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2405-7_reference.pdf
Citera
2020-06-09, 10:46
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Exakt. Först ska Svenskarna ta ansvar och ansvaret ligger på individen att inte sprida smitta. Sen blir vi helt plötsligt idiotförklarade vad gäller munskydd.
Citera
2020-06-09, 10:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nä, men många får det, och då kan man identifiera dem.

Du ägnar dig åt tankefelet "åtgärden är inte perfekt, därför är den meningslös". Ett tankemönster som under den här pandemin varit något av en nationalsport i Sverige.
Uppriktigt sagt tror jag vissa gillar eller till och med behöver symboler för åtgärder. Det ska vara IR-termometrar och munskydd för det är tekniska och synliga symboler för att titta vi gör något. Många tycker väl heslt också det ska cirkulera poliser och vakter på stan som delar ut dryga straff till folk som missköter sig för det utgör tydliga och synliga och helst också lite skrämmande symboler för att titta vad vi kämpar mot smittan.

Därför ogillar många Sveriges mer osynliga väg där folk förväntas ta ansvar själva och hålla distans, tvätta händerna och stanna hemma vid sjukdom. Vissa formligen skriker efter tydlighet och auktoritet och "handlingskraft" och folk som pekar med hela handen för att de behöver dessa symboler. Det måste synas! Och kännas! Och skrämma!
Citera
2020-06-09, 10:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Varsågod:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockdown
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nedst%C3%A4ngning

Har du klagomål på den artikel som Nature publicerade så går det bra att läsa den här och höra av sig till författarna eller redaktören med dina synpunkter och förbättringsförslag:

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2405-7_reference.pdf
Eller så kan den som presenterar resultatet i tråden vara hygglig och citera och ge en kort beskrivning av innehållet hellre än att bara dumpa länkar på folk för att låta dem göra jobbet själv.

Citera
2020-06-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Uppriktigt sagt tror jag vissa gillar eller till och med behöver symboler för åtgärder. Det ska vara IR-termometrar och munskydd för det är tekniska och synliga symboler för att titta vi gör något. Många tycker väl heslt också det ska cirkulera poliser och vakter på stan som delar ut dryga straff till folk som missköter sig för det utgör tydliga och synliga och helst också lite skrämmande symboler för att titta vad vi kämpar mot smittan.

Därför ogillar många Sveriges mer osynliga väg där folk förväntas ta ansvar själva och hålla distans, tvätta händerna och stanna hemma vid sjukdom. Vissa formligen skriker efter tydlighet och auktoritet och "handlingskraft" och folk som pekar med hela handen för att de behöver dessa symboler. Det måste synas! Och kännas! Och skrämma!
Jag vet inte vad det är för personer du syftar på eller fantiserar om. Personligen är jag helt ointresserad av "symboliska" handlingar som är effektlösa. Jag är intresserad av att minska antalet döda och antalet långtidssjuka.

Sverige 4964
Danmark 593
Finland 323
Norge 239
Island 10
Färöarna 0

Det handlar om att vi - med bättre förutsättningar än Danmark, med sin sex gånger högre befolkningstäthet - borde ha haft cirka 600 döda istället för 4964. Uppskattninsvis 4300 människor har dött i onödan pga myndigheter och politiker som är inkompetenta, handlingsförlamade och ideologiskt förblindade. Personligen tycker jag det är upprörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in