2020-06-03, 04:08
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Försvarar inte strategin men faktumet är att det går att argumentera att genom högre smittspridning sprids också en passiv naturlig immunisering som kan komma att hjälpa landet framöver om smittan puttrar på i samhället över en längre tid. Vi kan uppnå en grad av immunisering som kan vara en fördel i höst/vinter. Det går inte att komma ifrån. Det krävs dock att väldigt många parametrar slår in. Exempelvis att man faktiskt får ett långvarigt skydd efter man tillfrisknat. Det är inte säkert.

Jo, visst går det att hitta på en utveckling där vi klarar oss bättre om man gör tillräckligt viga mentala krumbukter. Viruset kanske muterar till att bli dödligare och mer smittsamt, men med bevarad immunitet. Kanske inget man bör planera för dock...

Citat:
Sedan måste det nämnas att insatsen, dvs alla dessa människoliv inom framförallt äldrevården, har visat sig alldeles för hög för att detta ska vara försvarbart rent etiskt. Detta har bland annat våra nordiska grannar påpekat.

Jo, givetvis är det inte etiskt försvarbart att rädda livet på 4000 pers (som för övrigt tillhör en helt egen exotisk kategori av döda). Omvärlden förundras av vår godhet.
Citera
2020-06-03, 04:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det vore otroligt intressant att höra hur många av eleverna i den där klassen som faktiskt blir dåliga av viruset mer än lite halsont. Troligen ingen alls.
Och hur många äldre, äldreäldre och riskgrupper de är orsak till får smittan genom sitt handlande.
Citera
2020-06-03, 04:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det måste ju till en exceptionell otur om viruset skulle bli fatalt för även denna åldersgrupp. Men visst, föräldrar med underliggande sjukdomar bör definitivt vara försiktiga, men det lär de ju vara redan. Typ KOL eller hjärtfel etc.
Högt blodtryck, fetma, graviditet mm.
Citera
2020-06-03, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du läsa om patiofysologin för infektion av SARS CoV-2:

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/03/covid-19-uppdatering-om-klinisk-bild-och-behandling/

Jag tänker naturligtvis inte läsa en hel lång artikel för att leta fram bevis för den ståndpunkt du har angett. Det är en rätt ohederlig debatteknik på ett forum. I all välmening.

Om det föreligger några bevis till stöd för det du påstår så är du välkommen att klippa ut och klistra in det i ett citat här.

Av det getöga jag slängde så verkar även artikelförfattarna uttrycka en viss generell osäkerhet, som även jag sa.....

F.ö. har jag sett en av dem i media uttrycka en stor oro i media, om skadeverkningarna av covid....

Så ja, tills vidare kommer jag att fortsätta hysa oron att om man har covid så finns det en risk för skador på organ.
Citera
2020-06-03, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och sedan ska studenterna ut på sina jobb, som de förhoppningsvis fixat, och där kan det finnas äldre arbetskamrater. Många som går ut gymnasiet nu ska dessutom jobba i äldrevården i sommar, råkar jag veta, för att det är extremt lätt att få jobb där just nu - man får en tredagars kurs med lön och sedan får man börja.
Vilka jobb då?
Finns tusentals mer eller minde smittsamma sjukdomar som kan var farliga för folk i riskgrupper ska man ta hänsyn tlll sådant konstant så blir det inte mycket gjort öht..
Citera
2020-06-03, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Så ja, tills vidare kommer jag att fortsätta hysa oron att om man har covid så finns det en risk för skador på organ.
Ja en risk finns det säkert för sådant men samma gäller ju i princip vid nästan alla infektioner.
Citera
2020-06-03, 04:22
Medlem
Citat:
Försvarar inte strategin men faktumet är att det går att argumentera att genom högre smittspridning sprids också en passiv naturlig immunisering som kan komma att hjälpa landet framöver om smittan puttrar på i samhället över en längre tid. Vi kan uppnå en grad av immunisering som kan vara en fördel i höst/vinter. Det går inte att komma ifrån. Det krävs dock att väldigt många parametrar slår in. Exempelvis att man faktiskt får ett långvarigt skydd efter man tillfrisknat. Det är inte säkert. Sedan måste det nämnas att insatsen, dvs alla dessa människoliv inom framförallt äldrevården, har visat sig alldeles för hög för att detta ska vara försvarbart rent etiskt. Detta har bland annat våra nordiska grannar påpekat.

Det går att argumentera för det, ja. Så länge man kastar ut försiktighetsprincipen genom fönstret. Vilken vi alltid försökt tillämpa hittils i Sverige, såvitt jag vet.

Försiktighetsprincipen för risk management säger att när osäkerhet råder om huruvida exempelvis en ny teknik, eller en politisk åtgärd kan skada allmänheten eller miljön, och vetenskaplig konsensus saknas om tekniken eller åtgärden är farlig, skall tekniken eller åtgärden betraktas som farlig. Bevisbördan faller på verksamhetsutövaren, och på dem som hävdar dess ofarlighet.
(wiki)

På lekmannasvenska, vi har alltid tagit det säkra före det osäkra. Med en ny dödlig smitta vore det att försöka få så få antal smittade och döda som möjligt. Eftersom det andra alternativet med en mer fri smitta, är att betrakta som mycket mer osäkert och farligt.
Citera
2020-06-03, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja en risk finns det säkert för sådant men samma gäller ju i princip vid nästan alla infektioner.

Ja, men att vissa andra infektioner ev. kan ge dåliga bieffekter, är ju inte något bra argument för att slänga ytterligare en ny smitta på folk! En smitta vars långvariga effekter är okända, då bör man inte experimentera med den på ett helt folk.

Tänk om det skulle visa sig efter ett år, att 80% av de män som smittats, blivit infertila? Inte en helt vild konstig gissning, eftersom forskare sagt att viruset gömmer sig i pungen hos män.

Hur skulle staten kompensera dessa kanske hundratusen män? Osv. Det blir extremt svårt.

Precis som man inte slänger ut ett i princip otestat vaccin på en befolkning, pga risk för senare allvarliga bieffekter, så bör man vara exakt lika försiktig med en ny smitta. Det är fullkomligt horribelt att släppa den lös, när man vet att den kan döda människor eller kanske även t.o.m. ge långvariga skador. Flera läkare har pratat i media om att de är oroliga för organpåverkan.
Citera
2020-06-03, 04:43
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tegnell självkritisk

Sverige borde ha satt in fler åtgärder mot coronaviruset redan från början. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju med Ekot.

– Skulle vi stöta på samma sjukdom, med precis vad vi vet om den i dag, tror jag att vi skulle landa i att göra mittemellan det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort.

Statsepidemiolog Anders Tegnell har hela tiden hävdat att Sverige haft den mest uthålliga strategin men han är numer också självkritisk. Det är bland annat de höga dödstalen som fått Anders Tegnell att tänka om:

Har för många fått dö för tidigt i Sverige, hittills?

– Ja, absolut.

Och hade det gått att göra något åt?

– Ja, det är det vi får fundera på i framtiden om det hade funnits något sätt att hindra det.”

Han, FHM, har fel i sitt tänk att Sveriges strategi är den mest långsiktiga. Många släpper redan nu helt på restriktionerna och börjar leva på som vanligt. Detta har jag skrivit om löngt tidigare, har man en kraftigare nedstängning tidigt följer de flesta uppmaningarna men om man som vi håller på med halvmesyrer fungerar det inte i löngden. Folk tröttnar vilket jag tyvärr tror kommer att bli uppenbart i de höga antalet nya fall samt fortsatt höga dödstal undee lång tid framöver. Om inte nägonting förändras drastiskt!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7487188

Det var uppenbart från början att det var fel väg att gå. Han hade fel på alla sätt. Både ekonomiskt och moraliskt. Men men, nu får vi bita i det sura äpplet och dras med skiten. Nu kommer helvetet falla över Sverige. Ekonomiskt är vi illa ute, en vansinnig invandringspolitik och slutligen hatade av våra grannar som inte vill något annat än att hålla gränsen emot oss. Länge.

I dag gick vi förbi Frankrike i corona vm, bara att sända grattis till dr death och röven.
Citera
2020-06-03, 04:44
Medlem
Citat:
Jag tänker naturligtvis inte läsa en hel lång artikel för att leta fram bevis för den ståndpunkt du har angett. Det är en rätt ohederlig debatteknik på ett forum. I all välmening.

Om det föreligger några bevis till stöd för det du påstår så är du välkommen att klippa ut och klistra in det i ett citat här.

Av det getöga jag slängde så verkar även artikelförfattarna uttrycka en viss generell osäkerhet, som även jag sa.....

F.ö. har jag sett en av dem i media uttrycka en stor oro i media, om skadeverkningarna av covid....

Ok jag trodde det var god debattteknik att debattera utifrån kunskap.
Citera
2020-06-03, 04:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det var uppenbart från början att det var fel väg att gå. Han hade fel på alla sätt. Både ekonomiskt och moraliskt. Men men, nu får vi bita i det sura äpplet och dras med skiten. Nu kommer helvetet falla över Sverige. Ekonomiskt är vi illa ute, en vansinnig invandringspolitik och slutligen hatade av våra grannar som inte vill något annat än att hålla gränsen emot oss. Länge.

I dag gick vi förbi Frankrike i corona vm, bara att sända grattis till dr death och röven.
Ja, det blir allt tydligare för varje dag som går.
Citera
2020-06-03, 04:55
Medlem
Citat:
Ja, men att vissa andra infektioner ev. kan ge dåliga bieffekter, är ju inte något bra argument för att slänga ytterligare en ny smitta på folk! En smitta vars långvariga effekter är okända, då bör man inte experimentera med den på ett helt folk.

Tänk om det skulle visa sig efter ett år, att 80% av de män som smittats, blivit infertila? Inte en helt vild konstig gissning, eftersom forskare sagt att viruset gömmer sig i pungen hos män.

Hur skulle staten kompensera dessa kanske hundratusen män? Osv. Det blir extremt svårt.

Precis som man inte slänger ut ett i princip otestat vaccin på en befolkning, pga risk för senare allvarliga bieffekter, så bör man vara exakt lika försiktig med en ny smitta. Det är fullkomligt horribelt att släppa den lös, när man vet att den kan döda människor eller kanske även t.o.m. ge långvariga skador. Flera läkare har pratat i media om att de är oroliga för organpåverkan.
JA men många läkare är också förvånansvärt okunniga om de flesta sjukdomar, behandlingar medicinering och dess biverkningar.. Sen så är det fånigt att skriva att smittan släppts lös,eftersom vi faktiskt har restriktioner och rekommendationer och inte att förglömma att sjukdomen spridits även i de länder som har haft hård lockdown och de länderna har dessutom drabbats av andra tråkigheter som ökad arbetslöshet, överviktigare befolkning, sabbad ekonomi, ökande psykiska problem etc etc.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-06-03 kl. 05:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in