2020-06-03, 09:38
Medlem
Att vara fullinvesterad 24/7 kräver ett visst psyke
Men man lär sig med åren, kräver träning och tålamod

Köper man inte på en dipp på 30% , då har man inte på börsen att göra

Personligen ångrar jag mig alltid att jag inte köpte mer , men tränar på den biten

Som jag sa i början : många kommer sälja bort sig
Citera
2020-06-03, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Grattis till er som tjänade på den stora uppgången. Endast cirka en tredjedel av mina resurser hängde med från botten. Personligen tycker jag det är galenskap att vara djupt investerad på börsen i dagsläget. Jag förstår inte hur man kan motivera att ha mycket pengar på en börs som mest liknar en potemkinkuliss än något annat. Förr eller senare kommer en kraftig vind igen och drar ner hela skiten. Frågan är bara när och eftersom jag inte svaret på det det står jag helst utanför med den information jag har.

Ja då får man nöja sig med en tredjedel av avkastningen. Går det ner, köper man mer. Ganska enkelt faktiskt.
Citera
2020-06-03, 09:52
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Förr eller senare kommer en kraftig vind igen och drar ner hela skiten. Frågan är bara när och eftersom jag inte svaret på det det står jag helst utanför med den information jag har.

Det här har man kunnat säga i alla år och dagar. Börsen verkar inte vara något för dig, helt enkelt.

Om Corona utrotas och allt går tillbaka till normalt snart så kommer börsen ha överseende med Mars/April. Det kommer vara som en liten blipp i tidslinjen och allt kommer tuffa på som innan Corona.

Vissa verkar inte fatta att saker och ting nästan är tillbaka i normaltillstånd. SVT intervjuade någon ansvarig på Ingelsta köpcentrum för några dagar sedan. Han sa att det nästan är tillbaka i normaltillstånd, butiker öppna, kunder återvänder.

Snart kommer företagen börja ta tillbaka anställda, och kedjereaktionen är igång.
Citera
2020-06-03, 09:52
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Att vara fullinvesterad 24/7 kräver ett visst psyke
Men man lär sig med åren, kräver träning och tålamod

Köper man inte på en dipp på 30% , då har man inte på börsen att göra

Personligen ångrar jag mig alltid att jag inte köpte mer , men tränar på den biten

Som jag sa i början : många kommer sälja bort sig

Det är lätt att vara efterklok. Ena gången har man rätt, andra gången har man fel. Börsen är inte konsekvent i sitt agerande. Jag köpte bara in mig delvis vid 30% ner eftersom jag förväntade mig ytterligare nergångar och min plan var att köpa in mig stegvis. Jag tycker inte jag agerade irrationellt så det är inget jag ångrar nu. Jag håller mig till min plan.
Citera
2020-06-03, 10:04
Medlem
AoE3#1s avatar
Har börjat gå in i mini S omx sakta nu. Galenskaper på börsen just nu.
Citera
2020-06-03, 10:06
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Det här har man kunnat säga i alla år och dagar. Börsen verkar inte vara något för dig, helt enkelt.

Om Corona utrotas och allt går tillbaka till normalt snart så kommer börsen ha överseende med Mars/April. Det kommer vara som en liten blipp i tidslinjen och allt kommer tuffa på som innan Corona.

Vissa verkar inte fatta att saker och ting nästan är tillbaka i normaltillstånd. SVT intervjuade någon ansvarig på Ingelsta köpcentrum för några dagar sedan. Han sa att det nästan är tillbaka i normaltillstånd, butiker öppna, kunder återvänder.

Snart kommer företagen börja ta tillbaka anställda, och kedjereaktionen är igång.

Snarare är det du som inte har på börsen att göra eftersom du tror dig veta vad som kommer hända bara för att du (förmodar jag) råkade få rätt en gång och ser Ingelsta köpcentrum som något mer än en ovidkommande anekdot i frågan om saker och tings vara eller inte vara.
Citera
2020-06-03, 10:07
Medlem
Det märks att de flesta här har ganska långt till pensionen. Jag avser då den höga riskaptiten och att man skall köpa, köpa, köpa på dippen.

Är man närmare pension måste man ta hänsyn till det, man vill kanske inte ha kapitalet inlåst i en permavinter liknande IT-krasch eller Lehman-krasch?

Samtidigt vill man ju ge kapitalet en chans att förränta sig de sista åren inför pensionen, och även under pensionen.

Det där är en jämrans svår sits, inte enkelt alls.

När jag var ca 30 och hade sysslat med börs några få år så sparade jag ju otroligt mycket mer än vad mitt börskapital avkastade. Den viktigaste puzzelbiten mot en god ekonomi var hur jag la upp privatekonomin. Då kunde jag gneta ihop till att täcka ett misstag på ganska kort tid.

Nu är ju situationen en annan. Gör jag en tabbe kan jag omöjligt täcka upp för det med att dra in på något privatekonomiskt. När man inser det, jaha, då blir man försiktig.

Och jag har inget nysparande som går in på börsen i normalfallet längre. Det hade jag förr såklart, men slutade med det för några år sedan då jag temporärt gick ner i arbetstid. Nu riggas villan mot pension.

Jag vill ju såklart därför inte ligga fullinvesterad om det inte är en stadig bullmarknad. Tyvärr tycker jag inte vi haft en sådan på 5 år, den bröts 2015 på sommaren.

Trist. Men jag vågar inte vara lika tuff som ni ungdomar.

The Winter Is Coming. Det skall man nog trots allt alltid ha i åtanke.
Citera
2020-06-03, 10:16
Medlem
RobertoSavianos avatar
Jag nådde all time high igår efter att mina fonder följt med heeela vägen ner.

I Mars nån gång tog jag tag i att förvalta alla aktier själv och sålde av alla fonderna och investerade i bolag jag trodde skulle ta chansen att sticka upp kvickt (Inga jävla clemondo och facebookhajp företag utan ordentliga) så jag har gått från -30% till +22% under de senaste två månaderna.

Idag sålde jag av hälften då OMXS känns oerhört översträckt. Känns lite tråkigt att göra det, men man måste ju risk minimera.

Troligtvis får vi se en negativ period framöver med mycket nedgång på börsen och då vill jag gärna vara 60% likvid åtminstone.
Citera
2020-06-03, 10:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det märks att de flesta här har ganska långt till pensionen. Jag avser då den höga riskaptiten och att man skall köpa, köpa, köpa på dippen.

Är man närmare pension måste man ta hänsyn till det, man vill kanske inte ha kapitalet inlåst i en permavinter liknande IT-krasch eller Lehman-krasch?
...
Jag vill ju såklart därför inte ligga fullinvesterad om det inte är en stadig bullmarknad. Tyvärr tycker jag inte vi haft en sådan på 5 år, den bröts 2015 på sommaren.

Trist. Men jag vågar inte vara lika tuff som ni ungdomar.

The Winter Is Coming. Det skall man nog trots allt alltid ha i åtanke.
Som jag skrivit tidigare. Det är extremt viktigt att sälja på toppen. Om man missar den så får man helt enkelt 25-50% mindre även om man satsat 30-40 år av sitt liv i att investera. Man kan därför inte ha t.ex en deadline "när jag fyller 65 tar jag ut allt".

Bästa breddningen är att ha sin bostad gratis när man fyller 65. Den kommer att bibehålla sitt värde, satsa på ett bra dyrt område, ju dyrare ju bättre. Utöver det hade jag nog, om det närmade sig en deadline som man inte får ha, sålt av vid någon ATH-topp. Då har man ju garanterat gjort en bättre affär än samtliga andra dagar sett bakåt. Men det säger inget om framtiden. Man kan inte köpa indexfonder, som jag beskrivit i andra trådar är de en slags pyramidspel. Man kan inte köpa guld, värdena varierar för mycket. Alla ränte-konton och obligationer är bluff. Man kan inte köpa blackrock/Buffet för de är inne i sin egen skapade bubbla, allt som går upp måste komma ner. Jag kan faktiskt inte se en given lösning vad man ska göra 2-3 år innan man vill ta ut pengarna.

Notera att i princip alla dippar varat högst 2 år, så det räcker att man har ett spann på 2 år "jag ska sälja av allt när jag fyller 65-67 år". Fast sedan gäller det att pricka toppen inom det intervallet, inte så lätt. Då kan det behövas 2 år till för att hitta en ny topp dvs ett spann behöver kanske vara 4 år.
Citera
2020-06-03, 10:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det är gyllene tider för alla daytraders i dessa volatila tider.
Jo, vist har corona gjort det intressant och roligt att handla på kort sikt.
Jag tror dessutom att aktier är osäkert och att det kommer en nedgång till.

På kort sikt har hävstångsinstrument i olja, guld och silver samt bolagsutdelningar funkat bäst för mig.
Det som gått dåligt är hävstångsinstrument på börutveckling.

På längre sikt (men fortfarande kort) har investmentbolag och bolag inom turism varit bra.

Lite off topic.
Citera
2020-06-03, 10:41
Medlem
Zoofs avatar
Jag har följt tråden ett tag utan att tillföra något själv, så nu får det bli ändring på det. Här kommer rapport från min coronaportfölj. Det här är min första krasch värt att tala om...

Fonder:
Missade att sälja av fonder innan kraschen som jag antar att många med mig gjort. Sålde däremot av ca 1/3 när vi var ner runt -10-15%, väntade en månad och återinvesterade därefter detta lite eftersom för att sprida chanserna/riskerna. Prickade varken toppen eller botten men fonderna har redan återhämtat sig fint. Speciallt sverigefonderna & techfonderna.
Edit: har även bytt ut en del bonds och lågriskfonder mot mer högrisk
Vad jag sedan gjort annorlunda är att öka min löneväxling till pensionssparet med 2000kr månad

Aktier:
Har sedan slutet av mars satt in krigskassan från buffertsparet, samt stoppat allt automatiskt månadsspar till fonderna och istället köpt aktier för dem när det dippat. Både bottenfiskat och fyllt på i mina sedan tidigare utvalda företag som jag tror på långsiktigt.

Bottenfisket har bestått i; Pandox, Balder, SBB (köpte på dagen för 'insiderskandalen'), Airbus, Royal Caribbean Cruise, Carnival, Norwegian, H&M, TUI
Långsiktiga: Hexagon, Investor, Sandvik, Eurofins Scientific, Investor, Bure, Latour

Bottenfisket som gått oavkortat bäst för mig har varit Pandox & SBB hittills. Ångrar något fruktansvärt att jag inte köpte mer.
Har lite krigskassa kvar att slänga in om det skulle falla ytterligare, men är osäker på när jag ska göra exit. Som det ser ut nu lutar det åt när vi är ikapp tappet.

Tack & hej för nu
Senast redigerad av Zoof 2020-06-03 kl. 10:45.
Citera
2020-06-03, 10:54
Medlem
Laxons avatar
Har vi några analyser om hur USA-kaoset kan komma att förändra börsen? Alltså gällande ökad arbetslöshet, fler kommande Corona-fall, massvandalisering & plundring, svagt styre (Trumpen i bunkern etc), osv.

Jag börjar motvilligt inse att jag är relativt björnig av mig, men jag fattar inte hur marknaden kan vara så grön just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in