Citat:
Har ju prånglats ut som en självklarhet i bl.a. media att sd har vunnit många väljare som gått från s via m till dem, men finns det så starka belägg för det? Sen är det väl delvis så då sverige länge var ett sossesamhälle <50%, mer av tradition och ohejdad vana att en fabriksarbetare i eskilstuna röstade på s, ngt alternativ fanns knappt. Rätt! Men jag skulle vilja utveckla det. En klassisk familj som röstar på SD är exempelvis Ulf som är elektriker och hans fru Liselott som är butiksanställd på Ikea. Tillsammans har de en nettolön på mellan 45 000 till 50 000. De är 50 år och bor i Vallentuna i en villa med en hund. Barnen är vuxna och bor närmare Stockholm. Under 80-talet var både Ulf och Liselott hängivna socialdemokrater. Ulf började dock närma sig tankemässigt moderaterna i valet 1998 medan Liselott fortfarande var sosse. 2006 röstade Ulf på moderaterna och Liselott gjorde samma sak 2010. Både två blev SD:are 2012 och röstade på SD 2014.
I grunden är alltså både Ulf och Liselott socialdemokrater. Men båda märker att socialdemokraternas visioner inte längre finns. För att en tidigare sosse ska rösta höger måste det finnas något i detta borgerliga parti som också fanns hos socialdemokraterna och det är att värna de som jobbar, ett stabilt samhälle som är förutsägbart. Det naturliga valet blir då moderaterna.
Såsom du påpekar är andrahandsvalet för SD:are ett högerparti, i huvudsak M. Det betyder att M och SD har en mycket stabil väljarbas som aldrig skulle experimentera med att välja S eller C. Då denna väljarbas till stor del är före detta sossar så kommer det naturligtvis att påverka både M och SD. För M:s del så ska dock Reinfeldt har credit för att ha satt igång denna process. Carl Bildt och Bo Lundgren var rena sänket för att locka till sig sossar.
I grunden är alltså både Ulf och Liselott socialdemokrater. Men båda märker att socialdemokraternas visioner inte längre finns. För att en tidigare sosse ska rösta höger måste det finnas något i detta borgerliga parti som också fanns hos socialdemokraterna och det är att värna de som jobbar, ett stabilt samhälle som är förutsägbart. Det naturliga valet blir då moderaterna.
Såsom du påpekar är andrahandsvalet för SD:are ett högerparti, i huvudsak M. Det betyder att M och SD har en mycket stabil väljarbas som aldrig skulle experimentera med att välja S eller C. Då denna väljarbas till stor del är före detta sossar så kommer det naturligtvis att påverka både M och SD. För M:s del så ska dock Reinfeldt har credit för att ha satt igång denna process. Carl Bildt och Bo Lundgren var rena sänket för att locka till sig sossar.
Men vet många i småstäder (dock en tradition till egenföretagande/bönder nära i tid) som inte känner igen den uppmålade bilden att s "gynnar arbetaren". Visst, har ju exploderat i samband med massinvandringen, men s började strö pengar om sig för flera decennier sedan till inproduktiva medborgare och bedrev företagarfientlig politik ("vad får man för pengarna"), och på fabriken var det närmast tvångskommendering till facket och olika sossekurser. Sedan att de senaste årens utveckling gjort att allt mer av klassisk sossepolitik blivit en allokering från svensken till araben/afrikanen gör ju att dessa klassiska väljargrupper inte återkommer.
kommunalt nästan lika bra fast m och sd får inte egen majoritet.