2020-06-02, 09:54
  #89101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Rätt! Men jag skulle vilja utveckla det. En klassisk familj som röstar på SD är exempelvis Ulf som är elektriker och hans fru Liselott som är butiksanställd på Ikea. Tillsammans har de en nettolön på mellan 45 000 till 50 000. De är 50 år och bor i Vallentuna i en villa med en hund. Barnen är vuxna och bor närmare Stockholm. Under 80-talet var både Ulf och Liselott hängivna socialdemokrater. Ulf började dock närma sig tankemässigt moderaterna i valet 1998 medan Liselott fortfarande var sosse. 2006 röstade Ulf på moderaterna och Liselott gjorde samma sak 2010. Både två blev SD:are 2012 och röstade på SD 2014.

I grunden är alltså både Ulf och Liselott socialdemokrater. Men båda märker att socialdemokraternas visioner inte längre finns. För att en tidigare sosse ska rösta höger måste det finnas något i detta borgerliga parti som också fanns hos socialdemokraterna och det är att värna de som jobbar, ett stabilt samhälle som är förutsägbart. Det naturliga valet blir då moderaterna.

Såsom du påpekar är andrahandsvalet för SD:are ett högerparti, i huvudsak M. Det betyder att M och SD har en mycket stabil väljarbas som aldrig skulle experimentera med att välja S eller C. Då denna väljarbas till stor del är före detta sossar så kommer det naturligtvis att påverka både M och SD. För M:s del så ska dock Reinfeldt har credit för att ha satt igång denna process. Carl Bildt och Bo Lundgren var rena sänket för att locka till sig sossar.
Har ju prånglats ut som en självklarhet i bl.a. media att sd har vunnit många väljare som gått från s via m till dem, men finns det så starka belägg för det? Sen är det väl delvis så då sverige länge var ett sossesamhälle <50%, mer av tradition och ohejdad vana att en fabriksarbetare i eskilstuna röstade på s, ngt alternativ fanns knappt.

Men vet många i småstäder (dock en tradition till egenföretagande/bönder nära i tid) som inte känner igen den uppmålade bilden att s "gynnar arbetaren". Visst, har ju exploderat i samband med massinvandringen, men s började strö pengar om sig för flera decennier sedan till inproduktiva medborgare och bedrev företagarfientlig politik ("vad får man för pengarna"), och på fabriken var det närmast tvångskommendering till facket och olika sossekurser. Sedan att de senaste årens utveckling gjort att allt mer av klassisk sossepolitik blivit en allokering från svensken till araben/afrikanen gör ju att dessa klassiska väljargrupper inte återkommer.
2020-06-02, 10:24
  #89102
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/ny-bottensiffra-for-sabuni-ovanligt/

En till tydlig indikation på att vi har ett trendbrott. Totalt -10 för Femgänget respektive +5 för Schrödingers blågula block.
2020-06-02, 10:35
  #89103
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
https://www.expressen.se/nyheter/ny-bottensiffra-for-sabuni-ovanligt/

En till tydlig indikation på att vi har ett trendbrott. Totalt -10 för Femgänget respektive +5 för Schrödingers blågula block.

Gillar inte att Kristersson går så starkt dock. Ser hellre en urstark Åkesson på första plats i det konservativa blocket, precis som innan Corona, vill inte ha Tuffe Uffe som oppositionsledare.

Men är inte direkt förvånad för media har lyft fram M mer än SD och landets ekonomi har ju blivit en viktigare fråga.. Dock börjar jag se ett trendskifte där med, SD har lyfts fram mycket de senaste 2 veckorna.
2020-06-02, 11:32
  #89104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Gillar inte att Kristersson går så starkt dock. Ser hellre en urstark Åkesson på första plats i det konservativa blocket, precis som innan Corona, vill inte ha Tuffe Uffe som oppositionsledare.

Men är inte direkt förvånad för media har lyft fram M mer än SD och landets ekonomi har ju blivit en viktigare fråga.. Dock börjar jag se ett trendskifte där med, SD har lyfts fram mycket de senaste 2 veckorna.

Allt som gör att väljare lämnar Femgänget är trots allt av godo. M kan växa nu på grund av missnöje med Coronakrisen och ekonomin. Tids nog växer ändå SD också på grund av stigande missnöje med invandringen och brottsligheten.
2020-06-02, 12:09
  #89105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
https://www.expressen.se/nyheter/ny-bottensiffra-for-sabuni-ovanligt/

En till tydlig indikation på att vi har ett trendbrott. Totalt -10 för Femgänget respektive +5 för Schrödingers blågula block.
Så som de hamnar i rangordning blir det lite som att Busch är den goda sidans Sjöstedt och Åkesson är den goda sidans Lööf. Man vill inte vara någondera sidas Lööf.
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Gillar inte att Kristersson går så starkt dock. Ser hellre en urstark Åkesson på första plats i det konservativa blocket, precis som innan Corona, vill inte ha Tuffe Uffe som oppositionsledare.

Men är inte direkt förvånad för media har lyft fram M mer än SD och landets ekonomi har ju blivit en viktigare fråga.. Dock börjar jag se ett trendskifte där med, SD har lyfts fram mycket de senaste 2 veckorna.
M har en väldigt väloljad maskin för regeringskritik och utspel efter att ha varit i opposition under 71 av de senaste 88 åren, så de har alla förutsättningar att lyfta i såna här lägen. SD håller fortfarande på att lära sig.

Sen är ju huvudsaken som UrgleGru sa att väljare flyttas från rödgrönt till blågult. Den interna fördelningen mellan SD-M-KD är en senare huvudvärk.
2020-06-02, 15:17
  #89106
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Har ju prånglats ut som en självklarhet i bl.a. media att sd har vunnit många väljare som gått från s via m till dem, men finns det så starka belägg för det? Sen är det väl delvis så då sverige länge var ett sossesamhälle <50%, mer av tradition och ohejdad vana att en fabriksarbetare i eskilstuna röstade på s, ngt alternativ fanns knappt.

Men vet många i småstäder (dock en tradition till egenföretagande/bönder nära i tid) som inte känner igen den uppmålade bilden att s "gynnar arbetaren". Visst, har ju exploderat i samband med massinvandringen, men s började strö pengar om sig för flera decennier sedan till inproduktiva medborgare och bedrev företagarfientlig politik ("vad får man för pengarna"), och på fabriken var det närmast tvångskommendering till facket och olika sossekurser. Sedan att de senaste årens utveckling gjort att allt mer av klassisk sossepolitik blivit en allokering från svensken till araben/afrikanen gör ju att dessa klassiska väljargrupper inte återkommer.

En indikation på att SD-väljare mest kommer från S är att de är starka i gamla klassiska sossekommuner, typ bruksorter. Som Sölvesborg?

Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
https://www.expressen.se/nyheter/ny-bottensiffra-for-sabuni-ovanligt/
En till tydlig indikation på att vi har ett trendbrott. Totalt -10 för Femgänget respektive +5 för Schrödingers blågula block.

Mycket "förtroende-mätningar" nu. Jag vill se hur de speglar trenden för partierna i riktiga OU!
2020-06-02, 15:56
  #89107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En indikation på att SD-väljare mest kommer från S är att de är starka i gamla klassiska sossekommuner, typ bruksorter. Som Sölvesborg?



Mycket "förtroende-mätningar" nu. Jag vill se hur de speglar trenden för partierna i riktiga OU!
Vilken dröm sölvesborg är ur ett sverigeperspektiv, går nog inte att bli så mkt bättre som valresultatet till riksdagen iaf. Sd och m i egen majoritet, samt v, l och mp under spärren(!) Bara c som lite smolk i glädjebägaren men ingen är ju perfekt kommunalt nästan lika bra fast m och sd får inte egen majoritet.
2020-06-02, 16:14
  #89108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
https://www.expressen.se/nyheter/ny-bottensiffra-for-sabuni-ovanligt/

En till tydlig indikation på att vi har ett trendbrott. Totalt -10 för Femgänget respektive +5 för Schrödingers blågula block.
Listig Schrödinger-referens. Gissar att du menar att det blågula blocket är ett djur som är dött och levande på samma gång, vilket nog är en rätt så träffande beskrivning.

Tydligt att det är en viss pyspunka nu, vilket är helt förväntat. Jag tror till skillnad från många andra att vi lär få dras med regeringen i två år till eftersom C kommer att vika sig om LAS. Centern har målat in sig i ett hörn och vägen tillbaka till högersidan kan nu vara stängd för evigt, och därför kan S köra över C hur man vill.

Därför tror jag det kan bli två rätt så jobbiga år för JÖK-partierna i opinionsmätningarna.
2020-06-02, 16:26
  #89109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Listig Schrödinger-referens. Gissar att du menar att det blågula blocket är ett djur som är dött och levande på samma gång, vilket nog är en rätt så träffande beskrivning.

Tydligt att det är en viss pyspunka nu, vilket är helt förväntat. Jag tror till skillnad från många andra att vi lär få dras med regeringen i två år till eftersom C kommer att vika sig om LAS. Centern har målat in sig i ett hörn och vägen tillbaka till högersidan kan nu vara stängd för evigt, och därför kan S köra över C hur man vill.

Därför tror jag det kan bli två rätt så jobbiga år för JÖK-partierna i opinionsmätningarna.

Även om Annie Lööf blir arg så kommer inte (M) vilja ta över mitt under Corona-paniken. Det är för kort inpå nästa val om vi först skall vänta på extra val och sedan genomlida talmansrundor igen. Alternativet till fortsatt JÖK är någon typ av informell samlingsregering där Löfven förankrar beslut både hos (V) och (M). Det lär betyda att inget, som det inte råder bred enighet om, händer fram till nästa val.

Tror att det vore ett bra utfall egentligen. Då är inte regeringen längre hotad utan kan ignorera (C) och (L), dessutom kan nog (S) börja strunta fullständigt i (MP).

Extra val är det nog inte många som tror på nu i vilket fall. Osäkerhet finns men jag tror inte att Annie Lööf kan provocera fram extra val nu eftersom jag har svårt att se (M) vara särskilt intresserade av ett sådant. Det är för sent...

Hoppas dock att Annie blir arg och kränkt. Det gäller bara att (M) stänger dörren till borgerligheten. Gärna på ett rejält förolämpande sätt.
2020-06-02, 17:17
  #89110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Sen är ju huvudsaken som UrgleGru sa att väljare flyttas från rödgrönt till blågult. Den interna fördelningen mellan SD-M-KD är en senare huvudvärk.

Kan man ju tycka om man gillar M mer än SD. Om partiet ingår som junior partner till M vid riktigt maktinnehav, stängs vägen till regeringsbärande sannolikt permanent. Om väljarna är nöjda med regeringen, blir det M som belönas. Om man gemensamt misslyckas, blir det S.

Är SD den underordnade parten från början, kommer man förbli det. Är ju den övervägande erfarenheten i svensk blockpolitik. Förlagan kan bli C, sedan kärnkraftsfrågan "löstes".

Jag tror att det är helt centralt att gå hårt åt M. Dels för att "blocket" faktiskt vinner på det, eftersom marginalväljare från vänster inte gillar M, dels för att markera ledarställning och ta väljare från M. Om Jimmie t ex vid lämpligt tillfälle påminner om Kristerssons suspekta bakgrund som friinvandringsförespråkare och M:s groteska historik vad gäller arbetskraftsinvandring, så kommer ju nettoresultatet för "blocket" bli positivt, samtidigt som invandringskritiska moderater kan välja originalet framför härmapan.


Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En indikation på att SD-väljare mest kommer från S är att de är starka i gamla klassiska sossekommuner, typ bruksorter. Som Sölvesborg?



Mycket "förtroende-mätningar" nu. Jag vill se hur de speglar trenden för partierna i riktiga OU!

Sölvesborg. Svårare än så är det inte.
2020-06-02, 18:30
  #89111
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Har ju prånglats ut som en självklarhet i bl.a. media att sd har vunnit många väljare som gått från s via m till dem, men finns det så starka belägg för det? Sen är det väl delvis så då sverige länge var ett sossesamhälle <50%, mer av tradition och ohejdad vana att en fabriksarbetare i eskilstuna röstade på s, ngt alternativ fanns knappt.

Kan förklara det så här.

60-talisterna var den första grupp arbetare inom industri, bygg och hantverk där alla gått gymnasium och som tjänade mycket bättre än tjänstemän. När 60-talisterna bildade familj under slutet av 80-talet och 90-talet kom de successivt att inse att socialdemokraterna inte alls välkomnade den nya välmående arbetarklassen. Socialdemokraterna kunde inte hantera, och framför allt inte vänstern, att arbetarklassen klev upp socialt på samma nivå som borgarna och då även politiker.

Socialdemokraterna har haft mellan 40 och 50 procent mellan valen 1926 till 1991. Valet 1991 kom Ny demokrati (det första blåröda partiet) att få många röster från sossar och S fick 37 procent. 1994 fick S åter långt över 40, men har sedan dess dykt. Mellan valen 1998 och 2010 (förutom 2002) är det uppenbart att moderaterna tagit många röster från S. Valet 2010 var det jämnt skägg mellan M och S där båda hade 30 procent. En historisk händelse och vilka som möjliggjorde detta var före detta socialdemokrater. Även SD fick röster från före detta sossar och kom in i riksdagen med nästan 6 procent. Valet 2014 insåg många blåa sossar som röstat M att även detta parti svikit dem. SD tog då dessa röster vilket man även gjorde valet 2018. Därmed hamnade M åter på 20 procent. S däremot hamnade på 28 procent vilket är nivå med valet 1911. Före Coronan hade SD runt 25 procent i opinion och S något under, vilket visar att SD:s uppgång beror på ledsna sossar.

Allt kan inte förklaras med hjälp av före detta sossar, men trenderna är tydliga. M och SD kan leka med 25 procent av före detta svikna sossar och 5 procent av arga liberaler. Tillsammans har M och SD 45 procent av väljarkåren och SD har nu valt sida, det vill säga att man är ett borgerligt parti. På detta har KD sällat sig. Sammantaget utgör då det konservativa blocket 50 procent. Nu är detta block inte officiellt en allians, men ska en annan regering än den rödgröna tillsättas, så är det den konservativa falangen som gör det.
2020-06-02, 18:39
  #89112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Kan man ju tycka om man gillar M mer än SD. Om partiet ingår som junior partner till M vid riktigt maktinnehav, stängs vägen till regeringsbärande sannolikt permanent. Om väljarna är nöjda med regeringen, blir det M som belönas. Om man gemensamt misslyckas, blir det S.
Jaha och who gives a shit? Målet är att

STRYPA
INVANDRINGEN

...inte att gilla parti X mer än parti Y, det är ingen jävla såpopera eller dejtingprogram. Jag har med andra ord samma mål som Åkesson själv, dvs "det spelar ingen roll vilka som gör det, bara det görs". Om det är underordnat för SD:s egen partiledare vem som håller i veven i dammluckan så må du väl fan begripa att väljarna inte ligger vakna över frågan heller.

Dina ständiga bryderier om vem tar vem, vem är junior eller senior, vem är statsbärande, vem är underordnad, vem är kollektivist och vem är individualist, tankeförbud mot att kritisera 30-tals-S, SD som kulturprojekt blah blah blah, är så gränslöst fucking ointressanta att jag blir gråhårig av att höra dravlet. Kommer du att upptäcka på den här sidan år 2080 att dina åsikter om vad SD ska vara är så jävla fringe att du i princip är ensam om dem PÅ FLASHBACK(!!!!), eller kommer du att fortsätta mala samma skit i fel tråd för att du måste åka snålskjuts på en intressant tråd för att ditt ointressanta dravel ska bli läst?

Det är jättebra om det blir de minst dåliga partierna SD, M och KD som stryper invandringen, men om Vänsterpartiet plötsligt vill göra helt om och blir gränsstängarpartiet nummer ett, varsågod. Som alla dock vet kommer det inte att hända, och därmed står hoppet till blågula eller ingen alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in