Tegnell självkritisk
Sverige borde ha satt in fler åtgärder mot coronaviruset redan från början. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju med Ekot.
– Skulle vi stöta på samma sjukdom, med precis vad vi vet om den i dag, tror jag att vi skulle landa i att göra mittemellan det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort.
Statsepidemiolog Anders Tegnell har hela tiden hävdat att Sverige haft den mest uthålliga strategin men han är numer också självkritisk. Det är bland annat de höga dödstalen som fått Anders Tegnell att tänka om:
Har för många fått dö för tidigt i Sverige, hittills?
– Ja, absolut.
Och hade det gått att göra något åt?
– Ja, det är det vi får fundera på i framtiden om det hade funnits något sätt att hindra det.”
Han, FHM, har fel i sitt tänk att Sveriges strategi är den mest långsiktiga. Många släpper redan nu helt på restriktionerna och börjar leva på som vanligt. Detta har jag skrivit om löngt tidigare, har man en kraftigare nedstängning tidigt följer de flesta uppmaningarna men om man som vi håller på med halvmesyrer fungerar det inte i löngden. Folk tröttnar vilket jag tyvärr tror kommer att bli uppenbart i de höga antalet nya fall samt fortsatt höga dödstal undee lång tid framöver. Om inte nägonting förändras drastiskt!
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7487188