2020-06-03, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Om vi inte ser en kraftig ökning av coronafall i samband med protesterna i USA, där hundratusentals människor står centimeter från varandra så vet jag inte. Eller ja, då vet man att Corona var falskt eller åtminstone väldigt förstorat.

Av det jag sett av demonstranterna så verkar många eller iaf en del ha munskydd. Och de vistas väl utomhus för det mesta, där smittrisken är ganska låg, rimligtvis.
Citera
2020-06-03, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jävlar vad irriterad Lena Hallengren verkade i SVT intervjun. Pressad. Närmast otrevlig när reportern påtalade att vi hittills inte lyckats kring antalet döda. Inte ens FHM menar ju på att vi lyckats.

Det var samma ton i lördags i Helgstudion då Mats Nyström intervjuade henne. Hon är sjukt pressad nu.
Citera
2020-06-03, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
...och dödsolyckor i trafiken orsakas inte av själva krocken utan av att bilen försöker få föraren att utgöra en tredjedels volym mot normalt.

Potäjto, potaato...
Du får tro vad du vill. Viruset i sig kan inte orsaka de där skadorna som påstods.
Citera
2020-06-03, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om viruset smittvägar går via offentliga miljöer som bussar, tunnelbana, butiker, varuhus, smittade ytor, etcetera, så kommer dom smittade inte att återfinnas i kluster. Det blir då istället en allmän spridning som går fram som en våg i befolkningen.

Så uppträder inte det här viruset. Det har duktiga smittspårare internationellt vittnat om. Viruset sprids främst i nära relationer, inom familjen och vidare via andra närmare relationer som pågått en ”stund”.

Det finns en fördel med att viruset uppträder som klustersmitta eftersom det gör det enklare att spåra och bryta smittkedjan.
Taxiresor tror jag är riktiga smittspridare
Citera
2020-06-03, 01:10
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Bob
Höga dödstal åter igen idag efter att Tegnell med flera slagit sig för bröstet om 0 döda häromdagen.
Citat:
Dödsfallen på äldreboenden i Malmö har gått ner under coronapandemin. Det visar nya siffror som SVT:s researchavdelning har tagit fram. Nedgången är på drygt 14 procent jämfört med åren 2017-2019.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/underdodlighet-pa-malmos-aldreboenden
Citera
2020-06-03, 01:11
Medlem
Är det bara jag som tänker på COVID-konsekvenserna av alla protester!?

Tusentals upon tusentals i hela USA trängs, vandaliserar, protesterar och umgås utan större distans mellan varandra (rent ut sagt omöjligt!)

Kommer vi att se en ny explosionsartad framfart av covid inom en-två veckor i usa? Mitt svar lyder = JA
Citera
2020-06-03, 01:13
Medlem
Vad hände i Spanien?
Mörkar de?
INGET annat land i världen har en sådan kurva.
Den brantaste upp och den brantaste ner.
Från en dag till en annan slutade de dö där trots värre kaos än Italien.
Vad hände??
Citera
2020-06-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
...och dödsolyckor i trafiken orsakas inte av själva krocken utan av att bilen försöker få föraren att utgöra en tredjedels volym mot normalt.

Potäjto, potaato...

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du får tro vad du vill. Viruset i sig kan inte orsaka de där skadorna som påstods.

NurseRatched jag tycker du uttalar dig väldigt säkert om detta? I princip varenda artikel jag läser så är läkarna väldigt osäkra på exakta samband och betonar hela tiden starkt att vi måste forska mer för att förstå alla exakta samband. Eller har du själv forskat på covid och känner dig säker? I så fall, lägg gärna upp din forskning här...

Att covid kan orsaka kvarvarande skador på kroppen/organen har jag sett otaliga läkare och forskare uttala sig om i medier och att de oroar sig för detta, utifrån vad de sett.

Ett exempel här, också osäkert men neurologiprofessor som talar:

Koralnik points to the possibility that a primary infection could take place in the brain stem — particularly the part that houses the respiratory centers and controls breathing. An infection in this part of the nervous system “could further worsen the respiratory failure of the patient, if it was the case,” Koralnik says.

"So it's not clear if it's a direct infection by the virus or if it's secondary to the systemic inflammation that [a patient may have] due to dysregulated immune response to the virus,” he adds.

Även om du skulle vara tvärsäker att det aldrig är covid i sig som orsakar följdskadorna, utan cytokinstorm osv. Så spelar ju det mindre roll i sig, för alla drabbade patienter. Indirekt har ju skadorna ändå orsakats av covid. Hade patienten inte fått covid, så hade den ju klarat sig... Så det är lite av hårklyverier i praktiken. Det kan man ju hålla på med om man vill, tror inte det är så intressant för covid-offren. Covid är fortfarande skurken, anstiftaren bakom lönnmördaren, s.a.s.

https://www.aarp.org/health/conditions-treatments/info-2020/covid-19-brain-symptoms.html
Citera
2020-06-03, 01:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Taxiresor tror jag är riktiga smittspridare

Jaa, det känns som en lite för ”närgången” kontaktat, som i vart fall jag undviker. Men ändå tycks flertalet taxi / busschaufförer klara sig rätt bra.

I Danmark gjordes nyligen en studie där utsattheten i olika yrkesgrupper studerades. Bland administrativ personal hade 2,8 procent smittats, bland busschaufförer var det 4,0.

Det är ändå en häpnadsväckande liten skillnad med tanke på riskexponering och kanske möjlighet att jobba hemifrån.
Citera
2020-06-03, 01:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej, du kommer inte få några seriösa svar här då folk har egna agendor i denna tråd. Men nej, handsprit är ingen bristvara inom vården eller ute i landet längre. Det var dock under en period i Mars. Du får välja att tro på min information eller inte.

Stämmer. Däremot är våra företag fortfarande snåla med handspriten, och det är väldigt olyckligt. I andra länder bjuder personalen (eller rentav påtvingar) kunderna handsprit i entrén till livsmedelsaffärer och restauranger, och ibland även andra typer av inrättningar. Det har säkert gjort stor skillnad för smittspridningen - och är en så enkel och relativt billig åtgärd också.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det orsakas inte av SARS-CoV-2. Det orsakas av cytokinstormar.

??? Patienten skulle ju inte få någon cytokinstorm utan coronaviruset!
Citera
2020-06-03, 01:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, det känns som en lite för ”närgången” kontaktat, som i vart fall jag undviker. Men ändå tycks flertalet taxi / busschaufförer klara sig rätt bra.

I Danmark gjordes nyligen en studie där utsattheten i olika yrkesgrupper studerades. Bland administrativ personal hade 2,8 procent smittats, bland busschaufförer var det 4,0.

Det är ändå en häpnadsväckande liten skillnad med tanke på riskexponering och kanske möjlighet att jobba hemifrån.

Hur ser det ut med säkerhetsåtgärderna i Danmark då? Många taxibilar hade redan innan coronan en plexiglasskiva mot baksätet - för att minska rånrisken. Men den skyddar ju lika bra mot corona.

Samma med bussar i lokaltrafiken, det ser olika ut på olika håll, i Sverige i alla fall. På vissa orter är det inget avstånd alls mellan föraren och passagerarna, de står ovanför honom (dropparna ramlar nedåt) när de ska betala. Samt om det blir fullt i bussen, då står de där alldeles bredvid honom hela sträckan. På andra ställen har han fått en glaskur att sitta i, med en lucka nedtill för att föra in kort och pengar. Och på ytterligare andra ställen har man spärrat av sätena närmast föraren, och passagerarna får gå in genom bakdörrarna. Då får han i alla fall ett par meters avstånd till närmaste passagerare, och betalningen behöver han inte hantera alls nu. (Passagerarna får betala vid kortläsarna längre bak, och kan de inte betala så överser man med det just nu. Inga kontroller sker heller, inte här där jag bor i alla fall.)
Citera
2020-06-03, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad hände i Spanien?
Mörkar de?
INGET annat land i världen har en sådan kurva.
Den brantaste upp och den brantaste ner.
Från en dag till en annan slutade de dö där trots värre kaos än Italien.
Vad hände??

Får man slänga på sig foliehatten i genuin flashback-anda så finns det ett visst intresse att inte påvisa dödsfall i Covid-19 på grund av turism och resenärers generella trygghet nu i sommar. D.vs ekonomiska intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in