2020-06-03, 00:19
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ska inte segla iväg för mkt men tror detta är intressant för ämnet, hur mkt vi kan lita på ministern och hålla i henne när det blåser hårt i covidstormen:

Tror problemet är att hon aldrig verkar ha arbetat "på riktigt"...

Hallengren har en lärarexamen från Högskolan i Kalmar, men har aldrig arbetat som lärare

Ännu mer intressant trivia, ang. eventuellt nuvarande funderingar vi haft här, kring lämplighet och rättrådighet, m.m. (A tiger never changes its stripes?)

Enligt en granskning som Dagens Nyheter gjorde i mars 2005 visade det sig att SSU Kalmar under Hallengrens ordförandeskap blåst upp Kalmardistriktets medlemssiffror vid ansökan om organisationsstöd hos Regionförbundet.

En förundersökning inleddes mot styrelsen för SSU Kalmar för misstänkt bedrägeri, ett brott med en preskriptionstid på fem år.[6] Förundersökningen lades ner i januari 2006 då åklagaren inte kunde styrka brott.[7]

Gäller att ha livserfarna och ärliga politiker i en sån här kris...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lena_Hallengren

Smaskigt!

Låter som en pålitligt kvinna...

Personligen behöver jag inte mer än hennes uppsyn för att gå igång. Både hon och Anna Ekström driver mig till vansinne varje gång dom syns i TV-rutan.

Tvi vale för dessa övergödda kossor.
Citera
2020-06-03, 00:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Senast Rapport är uppe nu på SVT Play med reportaget om överdödlighet bland våra äldre. Titta på det:

Rapport
Ikväll 18:00

https://www.svtplay.se/video/26846965/rapport/rapport-2-juni-18-00

Är SVT Rapport tillåtna av regeringen att göra denna typ av reportage?
Citera
2020-06-03, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om viruset smittvägar går via offentliga miljöer som bussar, tunnelbana, butiker, varuhus, smittade ytor, etcetera, så kommer dom smittade inte att återfinnas i kluster. Det blir då istället en allmän spridning som går fram som en våg i befolkningen.

Så uppträder inte det här viruset. Det har duktiga smittspårare internationellt vittnat om. Viruset sprids främst i nära relationer, inom familjen och vidare via andra närmare relationer som pågått en ”stund”.

Det finns en fördel med att viruset uppträder som klustersmitta eftersom det gör det enklare att spåra och bryta smittkedjan.

Så då verkar den här kostsamma lockdown-taktiken som många länder kört med vara överskattad?
Citera
2020-06-03, 00:22
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det orsakas inte av SARS-CoV-2. Det orsakas av cytokinstormar.

...och dödsolyckor i trafiken orsakas inte av själva krocken utan av att bilen försöker få föraren att utgöra en tredjedels volym mot normalt.

Potäjto, potaato...
Citera
2020-06-03, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Smaskigt!

Personligen behöver jag inte mer än hennes uppsyn för att gå igång. Både hon och Anna Ekström driver mig till vansinne varje gång dom syns i TV-rutan.

Tänk om man skulle gräva på alla högadelssossars företeelser under ungdomsåren. Eller politiker från valfritt parti. Berg med skit skulle de hitta - fiffel av alla dess slag. Men i Sverige har vi oerhört lågt ställda krav på våra politiker.
Citera
2020-06-03, 00:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Påverkan efteråt både psykiskt och fysiskt har jag sett läkare oroa sig för, i media. Även en sjuksköterska som talade om att man kan behöva en professionell samtalskontakt, efter genomgången (allvarlig) covid.

Det är nog rätt naturligt, att ifall man plötsligt får en sjukdom där man får åka in på sjukhus, och som eventuellt kan hota ens liv på kort tid, eller åtminstone att man upplever det så. Klart det påverkar. Hoppas din kamrat mår bättre snart och att ni återfår kontakt! 🌹

Man får bara hoppas det. Man få se hur det går......
Citera
2020-06-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Gör detta att vi i början av juli har 6000 döda av COVID-19??

Förmodligen inte den 1 juli, dödligheten har minskat något, men vi får se utvecklingen nu dom närmaste två veckorna för att kunna se hur snabbt det går ned. Jag "gissar" på 5600 avlidna den 1 juli men återkommer med bättre beräkningar.
Citera
2020-06-03, 00:28
Bannlyst
Höga dödstal åter igen idag efter att Tegnell med flera slagit sig för bröstet om 0 döda häromdagen.
Citera
2020-06-03, 00:30
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Om vi inte ser en kraftig ökning av coronafall i samband med protesterna i USA, där hundratusentals människor står centimeter från varandra så vet jag inte. Eller ja, då vet man att Corona var falskt eller åtminstone väldigt förstorat.

Samtidigt så sker den i särklass största smittan inomhus. De protesterar utomhus och typ alla man ser har ansiktsmask.

Klart det bör innebära fler fall ändå, men jag skulle inte använda det som det slutgiltiga beviset på att "corona var falskt". Vi vet redan att det är riktigt dessutom. Varit kaos i många länder och hade varit betydligt mer kaos utan alla åtgärder som satts in.

"Förstorat" går att debattera. Var rätt dystra dödstal hos många experter som förutspådde dessa tidigt och så illa blev det lyckligtvis inte vad det verkar. I alla fall inte i våg 1.
Citera
2020-06-03, 00:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så då verkar den här kostsamma lockdown-taktiken som många länder kört med vara överskattad?

Om det i det närmaste råder utegångsförbud under ett antal veckor så bryts nog smittkedjan oavsett smittvägar. Det har dock initialt visat sig kunna bli en uppgång först, då viruset effektivare kan smitta ner hela familjen.
Citera
2020-06-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Smaskigt!

Ja, jag håller med om att det inte finns mycket förtroendeingivande i själva intrycket. Jag blev dock mkt förvånad över att upptäcka att hon var med i skandalen kring SSU, jag minns den rätt väl, men jag mindes inte vilka som var inblandade.

Man kunde tro att efter en sådan fadäs som det med SSU och t.o.m. en brottsutredning, skulle man inte vara välkommen längre, men tydligen går det bra att nå toppen i alla fall. Det är skillnad på folk och folk...

Vi behöver få in lite rejäla, kunniga och erfarna människor som styr upp detta med Covid nu!
Citera
2020-06-03, 00:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fy va tråkigt. Hoppas det går tillbaka med tiden.

Det får vi verkligen hoppas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in