2020-06-02, 09:48
Medlem
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-02/u-k-house-prices-post-biggest-drop-since-2009-amid-lockdown?sref=Hny5JH2p

U.K. House Prices Post Biggest Drop Since 2009 Amid Lockdown
Citera
2020-06-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Till folk som gämför lägemhetspriser mellan sverige och andra länder bör inse att man inte kan jämföra en bostadsrätt mot en ägarlägemhet i inköpspris.

Hade vi haft ägarlägenheter hade våra priser varit änny högre då man inte kan baka in lån i föreningen.

Varför skulle inte samfälligheten som ägarlägenheten tillhör kunna ta upp lån? Det kan ju samfälligheter inom villaområden?

Den stora skillnaden mellan Ägarlägenhet och BRF är väl i praktiken mest att du inte kan sticka från en ägarlägenhet och sluta betala avgiften. Tills du säljer den till någon annan är du personligt ansvarig för att pengarna kommer in.
Citera
2020-06-02, 18:03
Medlem
Upplever det inte som att det är fullt lika mycket som pekar starkt nedåt nu dock. Senaste månaden steg väl priset ca 1% på lägenheter i Stockholm gentemot föregående månad.
Länder börjar öppna upp, varsel minskar, börsen har återhämtat sig rätt rejält.

Sen kan man alltid spekulera vidare kring bubblor förstås. Men det är väl lite av en annan diskussion?
Citera
2020-06-02, 18:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Detta har inget med sakfrågan i mitt inlägg att göra.
Jodå. Du skrev "man stänger infarterna till innserstaden"

Och eftersom det var lite relevant för bostadsprisfrågan så förklarade jag konsekvenserna.
Citera
2020-06-02, 18:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
München anses bland tyskar vara dyrt. Rik region och mycket internationella företag.
Påminner lite om Stockholm då.

Inkomstdata för tyska städer. Munchen sticker ut en aning. Och relationen till t ex Leipzig är en del.
https://www.statista.com/chart/20076/household-income-in-selected-german-cities/

Man får konstatera att de i Munchen har lite extra att lägga på boende. Och det är inte konstigt om det är dyrare där.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-06-02 kl. 18:25.
Citera
2020-06-02, 18:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Till folk som gämför lägemhetspriser mellan sverige och andra länder bör inse att man inte kan jämföra en bostadsrätt mot en ägarlägemhet i inköpspris.

Hade vi haft ägarlägenheter hade våra priser varit änny högre då man inte kan baka in lån i föreningen.
För de dyrare BR så har väl BRF inga eller ringa lån.
Citera
2020-06-02, 18:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
München brukar rankas som världens största bubbla sett till bostadspriser.
Jag får ibland intrycket att folk kalla avståndet från stenåldern för bubbla.
Det är bara en tidsfråga innan allt kraschar tillbaka dit.

I den här och många andra trådar i forumet är det ett gäng som för den typen av retorik, även om de kanske inte är så explicita på det. Men den logiska konsekvensen är att allt skall tillbaka dit innan de inte ser bubblor/pyramidspel/övervärden.

Jaha har du inte funderat på att bygga bostäder i Munchen då? Borde gå att tjäna grova stålar riskfritt på det.
Hur kan ett sådant "arbitrage" finnas kvar år efter år?
Citera
2020-06-02, 18:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Skillnaden mellan Sverige och Tyskland är främst att du i Tyskland får typiskt 20-årigt lån på din bostad och där ingår att bostaden är amorterad till 100 % på den tiden.

Mycket vettigt system om du frågar mig.
Borde gå bra att lägga om det lånet då och då. Och aldrig amortera mer är kanske 30%.
Citera
2020-06-02, 18:25
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För de dyrare BR så har väl BRF inga eller ringa lån.

Stämmer för vissa brf:er. Andra har haft låga eller sjunkande avgifter pga höga externa intäkter i bottenplan. Intäkter som nu fått rejält med stryk och en del brf:er kan komma att tvingas höja sina avgifter rejält för att kompensera för detta. Köper man BR idag gäller det att noga titta på föreningens intäkter och göra en bedömning om de även fortsättningsvis kommer att ligga på den nivån.

// CC
Citera
2020-06-02, 18:31
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Köp en BR för 3 miljoner. Kostnaden kanske blir 4000 i mån totalt. Den kan du sedan utan problem hyra ut för minst 15 000 i mån. Byt sedan din HR mot.en större om du önskar. 2 rum 60 kvm går att hitta för 6000 kr om du har en hyfsad HR att byta med.

Då drar du netto in 5000 per månad efter att dina bostäder är betalda.

Sen tackar du staten för att de genom hyresregleringen möjliggör detta åt dig på andras bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av TH3KNIFE
Helt enig. Köp en BR men hyr ut den för ekonomisk vinning och fortsätt ockupera din HR på bekostnad av en stackars nyanländ med familj som annars hade kunnat bo i den. Somna sedan varje natt gott med vetskapen om att du är ett kapitalistiskt svin som nog kommer få knacka tröstlöst på pärleporten den dag det är dags

Tack för svar. Så ni rekommenderar att köpa lgh och hyra ut den och samtidigt bo kvar i min hyresrätt? Är anledningen för att jag ska ska komma in på marknaden och även tjäna en slant på det?

Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Byt till något större. Det finns äldre som vill byta ned sig i storlek. Köp sedan ett trevligt fritidshus i Sverige eller Spanien för pengarna.

Hur kommer det sig att du rekommenderar att jag är kvar i hyresrättssvängen och inte köper?
Citera
2020-06-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Tack för svar. Så ni rekommenderar att köpa lgh och hyra ut den och samtidigt bo kvar i min hyresrätt? Är anledningen för att jag ska ska komma in på marknaden och även tjäna en slant på det?

Hur kommer det sig att du rekommenderar att jag är kvar i hyresrättssvängen och inte köper?

Man kanske ska fråga sig själv att om det nu är så enkelt att tjäna 11.000kr per månad med en insats på 200k, varför gör inte alla hyresgäster så ?

Det låter ju som en strålande avkastning.
Citera
2020-06-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles

Därför att en hyresrätt i innerstan i en äldre fastighet är ett billigt och bekvämt boende. Det brukar även att gå att förhandla med fastighetsbolagen om att att uppdatera interiören mot en hyreshöjning (i princip en avbetalning) om lägenheten inte håller tillräcklig standard. Det är ett billigt boende om man inte har kraftigt ökande fastighetspriser framför sig vilket nog inte är troligt i nuvarande läge. Fördelen med att köpa just nu är att man kan se sig om och hitta rätt objekt utan att man hamnar i budgivningar där folk bjuder känslomässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in