2020-06-02, 21:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok det här var intressant, har denna dotter vittnat om att hon gått och lagt sig i HDs säng vid 23-tiden? Hur vet du det i sådana fall? HDs alibiuppgifter finns väl inte med i fup eller har jag missat den delen? Borde inte den delen ligga i slasken i och med att hon inte åtalats?
Och hur kan du med den påstådda informationen som grund känna dig så säker på att HD inte kunnat delta i mordet som du gör? 23-tiden kan vara 22.30 eller 22.45 och jag har svårt att tro att denna dotter skulle komma ihåg den uppgiften om den kvällen när hon senare eventuellt förhörs....när då? Måste vara när både HD och SD häktas över ett år efter mordet, finns inte en chans att dottern kan komma ihåg en sådan sak då. Men jag kan ha fel, får se om du har svar på mina frågor.

Eller har du blivit lurad av HD och köpt hennes version från fup rakt av utan att granska det om dottern? Om HD är källan så är värdet noll.
Jag utgår från FUP. Döttrarna var hos HD den natten, just det finns väl inget att invända mot. Hon chattar med S*llen fram tills någon gång efter kl 23.00.
Vet ingenting om döttrarnas vittnesmål eftersom det inte finns upptaget i FUP.

Eftersom flickorna har varit hemma i lägenheten så utgår jag ifrån att deras mamma inte har utfört mordet. Eller befunnit sig på brottsplatsen. Veta kan ingen.
Däremot håller jag det öppet för att hon har kunnat vara behjälplig, antingen med förberedelser eller efteråt.
Citera
2020-06-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Vad anser du själv om avståndet mellan bevis som krävs för lagföring av mord kontra utredningstekniskt bevis för detsamma? Domstol + försvar vs. utredare + åklagare + målsägare om man så vill.

Hur såg det avståndet ut för, säg, 30 år sedan? Och hur mycket har vi samtidigt vunnit i traditionellt mätt (då BO, samt målsägares anspråk bortses) rättssäkerhet?

Hade tex. Flinck och Ausonius dömts för mord idag? Låt oss säga de betett sig som MGM eller Tishko, från Wilma Andersson-fallet, naturligtvis plus domstol och försvar?

Jag misstänker att åklagare är bakbundna idag. Trots nya landvinningar inom forensik. Det är därför vi ser utfall som Mats Alm. Min värsta mardröm är att både Wilma Andersson- och Lena Wesström-fallen utvecklas i samma riktning.

För att inte gå OT: ribban ligger för högt, en mördare ska i princip tas på bar gärning för att åka dit. Trots forensiken. Har utredarna blivit sämre eller mördarna blivit smartare? Tror inte det. I det här fallet finns så mycket sammanlagt att det borde vara klart. BOs blod i plösen och hennes blod på tvättmaskinen är självklart inget som ska viftas bort, osv.
Citera
2020-06-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
ja när man läser balkongfallet var det ju betydligt fler blodspår i lägenheten och hade det inte varit för att BO haft svaga minnesbilder av att hon burits ut på balkongen hade nog hovrättens friande dom stått sig och gärningsmannen hade kommit undan med näsblods och självmordsförsöks förklaringen

Du menar att SD hade torskat om det hade funnits mer blod hemma hos honom?
Citera
2020-06-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Du menar att SD hade torskat om det hade funnits mer blod hemma hos honom?
nej läs balkongfallet han hade torskat om Lena överlevt och haft svaga minnesbilder av att det var han som misshandlade henne. I balkångfallet fanns det betydligt mer blodspår gärningsmannen blev dömd i tingsrätten frikänd i hovrätten och dömd i högsta domstolen
Citera
2020-06-02, 22:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
För att inte gå OT: ribban ligger för högt, en mördare ska i princip tas på bar gärning för att åka dit. Trots forensiken. Har utredarna blivit sämre eller mördarna blivit smartare? Tror inte det. I det här fallet finns så mycket sammanlagt att det borde vara klart. BOs blod i plösen och hennes blod på tvättmaskinen är självklart inget som ska viftas bort, osv.

Det beror väl på att det inte går att
tidsbestämma DNA än? Men det kanske
blir möjligt i framtiden.
Citera
2020-06-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Jo men tillsammans med att Stefan kände till Lenas lösenord, att man behövde det och tiden på dygnet inloggningen skedde så pekar det ju återigen på Stefan.

En random mördare som använder våld som tyder på nära relation? Som får henne att lämna lägenheten mitt i natten utan att hon berättar för någon vart hon ska? Som får henne att gå in i skogen utan våld? Som lyckas slå henne när hon är oförberedd? På en plats som Stefan kände till sen innan? Och Stefan redigerar sen deras senaste kontakthistorik bara för att? Nej, det är inte rimligt.

Läser man överklagan inser alla med sunt förnuft att det bara kan vara han, alla indicier och alla lögner talar sitt tydliga språk och sanningen finns där även om han inte blir dömd i hovrätten. Hoppas isåfall att samvetet knäcker honom och att han tar sig av daga så världen blir en lite bättre plats och hans familj kan gå vidare.
Citera
2020-06-02, 22:52
Medlem
Citat:
Jag tror åklagaren är desperat och famlar efter halmstrån. hon har drabbats av tullenseende och gett sig sjutton på att få SD dömd trots svag bevisning.

Jag tror att hon som de flesta utom hans nära vänner är övertygad om att det var han och vill att rättvisa ska skipas.
Citera
2020-06-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Är fuskaren/kappvändaren/raderaren/svikaren JellyGray kry eller har han fått arytmi p g a skuldkänslor för sitt skamfulla beteende? Dunderklumpen var på tal tidigare idag angående att någon tyckte det var scary att han tog Ls WIG Lyssna Till Livet. Sin fuskvana trogen försökte han få coords till cachen av Hanna runt kl 21 den 14 maj...

Vore intressant att veta, undrar hur han står ut med sig själv. Får man jobba vidare på universitetet efter nåt sånt här? Han har ju själv berättat att han raderat Metoo grejor och porr för att inte polisen skulle se dem... Ska en sån snuskgubbe gå runt där bland eleverna?
Citera
2020-06-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrubel
Jag tror att hon som de flesta utom hans nära vänner är övertygad om att det var han och vill att rättvisa ska skipas.
en åklagare har objektivitetskrav och borde inte ha överklagat en dom när bevisningen är så svag att hon sedan försöker hänvisa till balkongfallet visar bara på hur fast i tunnelseendet hon är. Det skulle vara mycket intressant att läsa slasken i det här fallet för att se hur mycket som har gömts undan som tyder på en annan gärningsman. Det mesta i den stora fupen är ju bara skvaller och mycket svaga indicier
Citera
2020-06-02, 23:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag kan förstå att du tycker att NFC "viftar bort" det sk. blodet på tvättmaskinen, men samtidigt måste du ha i åtanke att NFC (till skillnad från t.ex. åklagaren) inte skall ha en förutfattad uppfattning i den för tingsrätten aktuella skuldfrågan. Går det inte att visa att det är blod så går det inte, och det måste åklagaren helt enkelt acceptera.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-02 kl. 23:14.
Citera
2020-06-02, 23:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
förlorar sd i hovrätten lär han ju begära ut slasken man kan verkligen undra vad för intressant som hittas där som kan tyda på alternativa gärningsmän. Det här är ett utmärkt exempel på när utredare drabbas av tunnelseende
Slasken har nog både han och advokaterna läst redan.
Troligen hittade de inget intressant i den.
Citera
2020-06-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Slasken har nog både han och advokaterna läst redan.
Troligen hittade de inget intressant i den.
Hur vet du det det är rätt ovanligt att någon börjar att rota i slasken innan en ev resningsansökan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in