2020-06-02, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej men om en vän till dig säger det på fyllan lär du knappast ta det på allvar.

Nej. Då är det på skoj. Men MGM var sällan på fyllan, som det tycks. Och då blir det genast lite mer uppseendeväckande med dödshot. Inte lika kul prank längre.

Ja, det tycks som att BO också uttalat sig i dessa ordalag. Kaka söker maka, möjligen. Men vem var det som fick betala med sitt liv? Vems barn saknar nu en förälder? Saker att fundera över.
Citera
2020-06-02, 19:52
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Ja det är helt klart onormalt. Att sen säga att de brukar göra så visar på ett beteende. En oart, verkligen!
Intellektuellt och känslomässigt avvikande är ett tema som går igenom hos de misstänkta och deras närstående.

Jag håller fullständigt med dej.
Citera
2020-06-02, 19:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ja inte använde de bådas tvättmaskiner isf. Om man ens tror att HD var med vid MP, vilket jag är tveksam till.
HD hade båda döttrar hemma hos sig natten till den 15e, varav den ena kom och lade sig i hennes säng vid läggdags, runt 23-tiden.
Så nej, hon går bort som medhjälpare på platsen.
Visst kan hon ha smugit ut för en kort stund, det skulle i så fall vara för att hämta upp en bag alldeles i närheten innehållande besudlade kläder (inklusive skor och tillhygge) för att gömma undan i bostaden. Något de kommit överens om innan.
Citera
2020-06-02, 19:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Jag har ny läst igenom det omnämnda balkongfallet och jag tror inte åklagaren har någon större chans med att hänvisa till det i hovrätten. Hade lena överlevt misshandeln och trotts diffusa minnesbilder från misshandelstillfället ändå kunnat peka ut SD eller någon annan av sina älskare hade det varit en annan sak. https://lagen.nu/dom/nja/2015s702

Nej, det är ett märkligt fall som åklagare Hiding valde ut som ett exempel på den bevisvärdering hon vill se i det här fallet, jag förstår inte riktigt vad som hon tror sig kunna vinna med att hänvisa till det fallet.

Den dom hon överklagat har ju exempel från likartade fall som bedömts tidigare (Björn Lindén,s referenser i domen) så det är ju den bevisvärderingen hon måste argumentera mot vilket givetvis blir svårt.

Jag citerar in vad LGWP sa om domen i NA.

Citat:
Domen omfattar flera hundra sidor. NA har låtit kriminologiprofessorn Leif GW Persson gå igenom den och ge sin bild av slutsatserna och fallet i stort. Och han inleder med att berömma tingsrättens arbete.

– Jag kan inte påminna mig att jag sett en så välskriven dom av en tingsrätt på väldigt länge. Det är faktiskt sällsynt.

- Framför allt slås jag av att rätten så noggrant värderat alla bevis.

Citat:
Nej, det är inte helt givet så som domen är utformad. I den finns inga bristande teknikaliteter eller luckor som ibland kan motivera ett överklagande. Tingsrätten har faktiskt resonerat ungefär som en hovrätt brukar göra. Och det är jag lite imponerad av.

https://www.na.se/artikel/exklusivt-for-na-leif-gw-om-hjarstadomen-bevisen-avgorande-misstaget-aklagarens-dilemma

Det är den välskrivna domen som ligger åklagaren i fatet + problemet med bevisningen, ingen knytning av MGM till brottsplatsen, inget mordvapen, listan kan göras längre men kontentan är att fallet var svagt från början och domen i sig gjorde inte saken bättre för Hiding & Johansson.
Citera
2020-06-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det är ett märkligt fall som åklagare Hiding valde ut som ett exempel på den bevisvärdering hon vill se i det här fallet, jag förstår inte riktigt vad som hon tror sig kunna vinna med att hänvisa till det fallet.

Den dom hon överklagat har ju exempel från likartade fall som bedömts tidigare (Björn Lindén,s referenser i domen) så det är ju den bevisvärderingen hon måste argumentera mot vilket givetvis blir svårt.

https://www.na.se/artikel/exklusivt-for-na-leif-gw-om-hjarstadomen-bevisen-avgorande-misstaget-aklagarens-dilemma

Det är den välskrivna domen som ligger åklagaren i fatet + problemet med bevisningen, ingen knytning av MGM till brottsplatsen, inget mordvapen, listan kan göras längre men kontentan är att fallet var svagt från början och domen i sig gjorde inte saken bättre för Hiding & Johansson.

Jag tror åklagaren är desperat och famlar efter halmstrån. hon har drabbats av tullenseende och gett sig sjutton på att få SD dömd trots svag bevisning.
Citera
2020-06-02, 20:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Jag tror åklagaren är desperat och famlar efter halmstrån. hon har drabbats av tunnelseende och gett sig sjutton på att få SD dömd trots svag bevisning.

Det verkar inte bättre, vi får se vad för ytterligare bevisning som kommer till, Hiding & Johansson har ju tid fram till den 17/6 att presentera den.

Det lär till något i hästväg om de ska ro åtalet i land känns det som.
Citera
2020-06-02, 20:21
Medlem
Citat:
Det verkar inte bättre, vi får se vad för ytterligare bevisning som kommer till, Hiding & Johansson har ju tid fram till den 17/6 att presentera den.

Det lär till något i hästväg om de ska ro åtalet i land känns det som.
ja när man läser balkongfallet var det ju betydligt fler blodspår i lägenheten och hade det inte varit för att BO haft svaga minnesbilder av att hon burits ut på balkongen hade nog hovrättens friande dom stått sig och gärningsmannen hade kommit undan med näsblods och självmordsförsöks förklaringen
Citera
2020-06-02, 20:41
Medlem
Är fuskaren/kappvändaren/raderaren/svikaren JellyGray kry eller har han fått arytmi p g a skuldkänslor för sitt skamfulla beteende? Dunderklumpen var på tal tidigare idag angående att någon tyckte det var scary att han tog Ls WIG Lyssna Till Livet. Sin fuskvana trogen försökte han få coords till cachen av Hanna runt kl 21 den 14 maj...
Citera
2020-06-02, 21:11
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
HD hade båda döttrar hemma hos sig natten till den 15e, varav den ena kom och lade sig i hennes säng vid läggdags, runt 23-tiden.
Så nej, hon går bort som medhjälpare på platsen.
Visst kan hon ha smugit ut för en kort stund, det skulle i så fall vara för att hämta upp en bag alldeles i närheten innehållande besudlade kläder (inklusive skor och tillhygge) för att gömma undan i bostaden. Något de kommit överens om innan.

Ok det här var intressant, har denna dotter vittnat om att hon gått och lagt sig i HDs säng vid 23-tiden? Hur vet du det i sådana fall? HDs alibiuppgifter finns väl inte med i fup eller har jag missat den delen? Borde inte den delen ligga i slasken i och med att hon inte åtalats?
Och hur kan du med den påstådda informationen som grund känna dig så säker på att HD inte kunnat delta i mordet som du gör? 23-tiden kan vara 22.30 eller 22.45 och jag har svårt att tro att denna dotter skulle komma ihåg den uppgiften om den kvällen när hon senare eventuellt förhörs....när då? Måste vara när både HD och SD häktas över ett år efter mordet, finns inte en chans att dottern kan komma ihåg en sådan sak då. Men jag kan ha fel, får se om du har svar på mina frågor.

Eller har du blivit lurad av HD och köpt hennes version från fup rakt av utan att granska det om dottern? Om HD är källan så är värdet noll.
Citera
2020-06-02, 21:33
Medlem
Smhfs avatar
Citat:

Det är inte den första domen LGWP läst, just detta som LGWP säger: Tingsrätten har faktiskt resonerat ungefär som en hovrätt brukar göra. Och det är jag lite imponerad av.
Citera
2020-06-02, 21:36
Avslutad
Citat:

Reimer. Jag har en del tillit til saker du skriver pga. att du har hängt här ett tag. Känner igen ditt nick.

Iaf, så du tycker domen till försvarets fördel är "välskriven"? För mig ter sig domen som standard "Åklagare och målsägare har inte till 100.00% bevisat det alla med tressiffrig intelligenskvot kan räkna ut med ena handens fingrar har inträffat". Det är helt i sin ordning. Alla älskar "rättssäkerhet", eller hur? Riktiga svin torskar i HR, eller hur?

Jag tycker tvärtemot att åklagarens överklagande är ganska fin. Inte perfekt, men helt klart tjusig! Nu är det ju standard i alla mordfall att det överklagas (är inte det sjukt i sig?) så åklagaren har förmodligen haft en hel del tid på detta.

Nu är detta inte en tävling i snygghet, så allt kan ju hända. Jag är dock beredd att satsa massor på att åklagaren och målsägande vinner i HR. Vill du spela?
Citera
2020-06-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Reimer. Jag har en del tillit til saker du skriver pga. att du har hängt här ett tag. Känner igen ditt nick.

Iaf, så du tycker domen till försvarets fördel är "välskriven"? För mig ter sig domen som standard "Åklagare och målsägare har inte till 100.00% bevisat det alla med tressiffrig intelligenskvot kan räkna ut med ena handens fingrar har inträffat". Det är helt i sin ordning. Alla älskar "rättssäkerhet", eller hur? Riktiga svin torskar i HR, eller hur?

Jag tycker tvärtemot att åklagarens överklagande är ganska fin. Inte perfekt, men helt klart tjusig! Nu är det ju standard i alla mordfall att det överklagas (är inte det sjukt i sig?) så åklagaren har förmodligen haft en hel del tid på detta.

Nu är detta inte en tävling i snygghet, så allt kan ju hända. Jag är dock beredd att satsa massor på att åklagaren och målsägande vinner i HR. Vill du spela?
förlorar sd i hovrätten lär han ju begära ut slasken man kan verkligen undra vad för intressant som hittas där som kan tyda på alternativa gärningsmän. Det här är ett utmärkt exempel på när utredare drabbas av tunnelseende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in