2018-11-16, 08:56
Medlem
twockos avatar
Kokar ca 3 minuter med 3 dl vatten (för ett paket) och tillsätter tärnad kassler från rapsgris och en dos med oystersås för att få lite mer matighet och fyllighet.
Citera
2018-11-16, 17:29
Medlem
Det varierar, ibland krossar jag och tillagar med lite vatten, så lite att nudlarna kan suga åt sig allt. Ibland lite av kryddpåsen, ibland kryddar jag själv med vad jag känner för. Men favoritsättet är att koka nudlarna, sen steka dom i olja till en stor pannkaka som är krispig. Pannkakan hackar jag i bitar och blandar med strimlad vitkål, lök och morot. En dressing på olja, vinäger, socker, chili, sesamolja, soya och sesamfrö hälls på. Serveras med stekt kycklingbröst, som kan skivas och blandas i salladen.
Citera
2018-11-16, 20:56
Medlem
TraXzmans avatar
Äggnudlar som kokas eldente är gott att fräsa på i stekpannan med lite olja till stekt potatis blandat med kyckling tex eller en gryta, funkar även bra i köttsoppa
Citera
2018-11-17, 08:28
Medlem
Novus4212s avatar
Alla möjliga varianter från Thai style till US prison style som t.ex kan vara med jordnötssmör och starka korvar.

Uppfinningsrikedomen med nuddlar, eller "soups" som det kallas bakom gallerna i USA, är ganska enorm.
Citera
2018-11-17, 08:33
Medlem
Tripportreats avatar
Äter inte nudlar så ofta men när jag gör det puttrar jag dem gärna i 3dl vatten för ett paket.

När de är klara blandar jag dem med lite jordnötssmör, sweet chili och soja. Blir rätt bra.

Använder även medföljande kryddpåse som jag blandar i samtidigt som det andra.

//tripportreat
Citera
2019-01-09, 19:09
Medlem
Bertil85s avatar
Brukar göra det efter paketet. Alltså 3-4 min i sjudande vatten. I med kryddan.
Därefter när dem är klara har man i spring roll sauce, eller thai sweet chili sås.
Gott till nudlar !
Citera
2019-01-09, 19:31
Medlem
Svea.Folks avatar
Oftast gör jag antingen en wok med kyckling och grönsaker eller en nudelsoppa med gott i. Sällan jag äter snabbnudlar, men om jag gör så pimpar jag soppan med wokgrönsaker, ägg, strimlad kyckling och lite extra kryddor (Koriander, ingefära, chili, peppar, vitlök).

Har jag bråttom så blir det en burk tonfisk samt Srirachasås i enbart.
Citera
2019-03-05, 20:48
Medlem
TraXzmans avatar
Smaksatta färskostar funkar ypperligt till nudlar... finns ju så många olika smaker ochså tex

https://www.google.com/search?q=f%C3%A4rskost&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=0ahUKEwisjM2t4OvgAhXFyKYKHYOkD88Q_AUIDigB&biw=1 536&bih=754#imgrc=W6Uxk5dGV6Gr0M:

Till hackad kyckling som är bara lättsaltat och nudlar ....kan ja ta från dessa paket både curry -kryddpåsen och kyckling-kryddpåsen och krydda nudlarna med färskosten men inte så det blir för mycket färskost heller så den tar över eller blir för salt med kryddningen.. Sen rör jag om allt utan nåt vatten till...

Om man vill kan man ochså ha in nån färdigfryst grönsaksblandning på påse och rör om, ganska trevligt med hackade körsbärstomater ochså

Sen lite chilikrydda, pressad vitlök sen lite sötma om man så vill med thai sweet chili saus på rätten - blanda

Såklart husmans till

Sen kan man ju ha färdiggrillat rött kött (fläskkotletter, karre mm) som man hackar ner och så kanske man då tar fläskkryddan och nötkryddan från ramen nudlar och blandar i och sen gör på samma sätt som ovan
Senast redigerad av TraXzman 2019-03-05 kl. 20:51.
Citera
2019-03-08, 22:26
Bannlyst
Jag äter inte nudlar. Det är det enda livsmedlet där jag nästan får panikångest av att ens försöka äta.

Geggamojja i någon vattning och sketen sås. Det är nudlar för mig! Skitmat från Kina.
Citera
2020-06-02, 22:40
Medlem
kaptenkrok33s avatar
Kokar nudlarna med vatten tills de är nästan klara. Därefter bort med vatten. Häll i lite nytt vatten, ponzo och vad som finns tillgängligt som låter gott.

Koka upp och i med ett ägg eller två. Sen kryddorna och blanda.
Citera
2020-06-02, 22:48
Bannlyst
Du och ditt uppenbart fattiga studentliv... Vad läser du för program?

Citat:
Ursprungligen postat av Hangaren
Stod i mitt kök och lagade mig ett paket nudlar nyss, som många gånger förr. Studentlivet är soft, på det sättet.

Hursomhelst, så börjar jag hälla i kryddan i det kokande vattnet, och började tänka på en vän som alltid häller i kryddan efteråt. Han sparar också allt vatten, medan jag endast sparar lite, för att det inte ska torka ihop i skålen.

Och sen började jag tänka på att det faktiskt finns väldigt många skillnader på hur människor äter sina nudlar, vilket får mig att undra:

Hur äter ni era nudlar?

Hur tillagas dom? Några egna kryddor? Vatten/inte vatten? Gaffel/Sked?

Själv behåller jag som sagt lite av vattnet. Kryddan häller jag i hälften direkt, och andra hälften när det kokat som mest, innan avplockning från spisen. Jag kryddar alltid i lite egna kryddor, grillkrydda, aromat och paprikapulvet brukar det bli. En skvätt sweetchilisås och några droppar soya, så blir det perfekt.
Nudlarna avnjutes självklart med en gaffel i en djuptallrik.

Så berätta era bästa nudeltips!

/Hangaren.
Citera
2020-06-02, 23:07
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hangaren
Stod i mitt kök och lagade mig ett paket nudlar nyss, som många gånger förr. Studentlivet är soft, på det sättet.

Hursomhelst, så börjar jag hälla i kryddan i det kokande vattnet, och började tänka på en vän som alltid häller i kryddan efteråt. Han sparar också allt vatten, medan jag endast sparar lite, för att det inte ska torka ihop i skålen.

Och sen började jag tänka på att det faktiskt finns väldigt många skillnader på hur människor äter sina nudlar, vilket får mig att undra:

Hur äter ni era nudlar?

Hur tillagas dom? Några egna kryddor? Vatten/inte vatten? Gaffel/Sked?

Själv behåller jag som sagt lite av vattnet. Kryddan häller jag i hälften direkt, och andra hälften när det kokat som mest, innan avplockning från spisen. Jag kryddar alltid i lite egna kryddor, grillkrydda, aromat och paprikapulvet brukar det bli. En skvätt sweetchilisås och några droppar soya, så blir det perfekt.
Nudlarna avnjutes självklart med en gaffel i en djuptallrik.

Så berätta era bästa nudeltips!

/Hangaren.
Jag kokar nudlarna och äter dom i djup sopp-skål med pinnar. Dricker upp resten av spadet.
Bäst resultat på nudlarna, konsistens alltså, om man endast kokar dom i 2.30. Inte 3 minuter, som står på förpackningen.

Bästa snabb-nudlarna:
SAMYANG och då med biffsmak. Oslagbart! 💪🏼. Slår Demae Ramen och andra med hästlängder!
har testat dom alla kan jag säga, för jag ÄLSKAR snabbnudlar.
MÄN, som Tony Irving hade uttryckt det: ALLA snabbnudlar (alltså nudlar och kryddpåse i samma) innehåller palmolja..."Aaah, jag struntar i regnskogen, jag vill ha min Samyang", tänker du. MÄN: det är dessvärre även cancerframkallande...jag vet; suck på den....men nåt ska man ju dö av...

http://www.bilddump.se/bilder/20200602230251-80.217.152.216.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in