Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
"alternativt att inget alls presenteras" Vore hemskt.
Då måste det till en storfilm och folkets krav i demokratins namn på att öppna arkiven, alla papper på bordet. Förresten varför är dom inte redan på bordet? Kan någon här FB förklara den saken för mig?
Ja, ett riktigt antiklimax skulle det bli. Men KP har flaggat om något mer substantiellt, och om jag inte missförstått så har lösningen funnits på brottsplatsen i alla år för de som har förmågan att höja blicken.
Att materialet inte legat på bordet handlar om förundersökningssekretess, och huvuddelen ingick i förundersökningen mot CP. Mycket av det är värdelöst, men det finns faktiskt information som inte ingick i fup-en, och det kanske är där svaret finns att söka?
Citera
2020-06-02, 20:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Vi känner ju också alla till KPs omvittnade fäbless för GMP sedan tidigare, så han kan ju också med intellektuell manlig laserskärpa tänkas ha förläst sig på den också i PU.

CA kan då redan tidigt varit "En bra typ" i KPs ögon.

CA ja. Men du har ingen koppling till LZJ. INGEN. INGEN SOM HELST.

"Jag tror att skytteklubben är för akademiker", det är den inte.
Citera
2020-06-02, 20:11
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Jag har inte sett några uppgifter att Akademiska Pistolklubben hade regler mot akademiker som medlemmar.

De kan lika gärna träffats i andra sammanhang, men Akademiska Pistolklubben är mitt eget stalltips. Vi har inte samma insyn i utredningen som PU och får alla ta oss friheten att gissa lite och välja vår egen favoritteori.
Citera
2020-06-02, 20:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har inte sett några uppgifter att Akademiska Pistolklubben hade regler mot akademiker som medlemmar.

De kan lika gärna träffats i andra sammanhang, men Akademiska Pistolklubben är mitt eget stalltips. Vi har inte samma insyn i utredningen som PU och får alla ta oss friheten att gissa lite och välja vår egen favoritteori.

Du har bokstavligt talat sagt att LZJ är akademiker och skytt, därav nästan måste han vara med i Akademiska Pistolklubben har du resonerat.

Sluta trolla nu.
Citera
2020-06-02, 20:14
Medlem
Till er som tror att CA är GM.

Vilka bevis tror ni KP kommer presentera som talar för att CA var på Sveavägen vid mordtillfället?
Citera
2020-06-02, 20:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Var kan man läsa om det?

Här i tråden, mvagrippa har berättat mycket om detta Säpo-PM som tyvärr är sekretessbelagt. Sök i tråden vetja.
Citera
2020-06-02, 20:20
Moderator
OYs avatar
Vad visar att SÄPP inte hade bevakning på OP den där kvällen?
Citera
2020-06-02, 20:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är otänkbart att SE kan vara lösningen, men om utredningen följer sitt gamla mönster så kan det faktiskt bli vad som helst som kommer upp på presskonferensen. Fan vet om man inte själv riskerar att bli gripen för något förfluget ord på forumet.
Nej skämt åsido. Det finns ett historiskt mönster som inte går att bortse ifrån, men samtidigt tror jag att de insett att det måste vara något slut på tramset från ”hassarnas” tid.
Jag är optimistisk, och tror att vi kommer att få se en verklig lösning, alternativt att inget alls presenteras, utan att utredningen helt enkelt läggs ner.
Det sistnämnda alternativet vore mycket trist det också.

Det historiska mönstret för mig börjar redan på mordnatten. Mitt intryck är att IC kallade in Säpochefen och stängde utredningen. Snabbt bort med allt obehagligt.

Därefter sattes HH raskt in för att parera problem (etablerad fixare för socialdemokratin).

VG och PKK var acceptabla lösningar. När det sprack övergick utredningen till önskat viloläge vilket medier och allmänhet protesterade emot.

Då satte man in "superpolisen" Ölvebro (Oh, please) med en enda uppgift - hitta en ensam galning så att vi får slut på det här. Med känt resultat. Beställ en "vetenskaplig analys" som bekräftar din tes- det var missbrukaren från Rotebro eller nån annan ensam dåre = GMP.

10 år förspillda.

Därefter egentligen ingenting förutom lite mediespekulationer. Dahlsten tjatade vidare om CP på sitt icke trovärdiga sätt när 30 år hade gått och makten förstod att det krävdes ett besked.

Just påståendet "CP gick in på regeringskansliet och frågade om Palmes vanor" är så överpatetiskt urdumt så man saknar ord. En skymf mot alla tänkande människor.

TP öppnade dörren till en bekväm lösning med SE. Låt oss "återgå till brottsplatsen".

Ursäkta gärna cynismen.
Senast redigerad av Basfakta 2020-06-02 kl. 20:28.
Citera
2020-06-02, 20:21
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Du har bokstavligt talat sagt att LZJ är akademiker och skytt, därav nästan måste han vara med i Akademiska Pistolklubben har du resonerat.

Sluta trolla nu.

Han hade ett uttalat vapenintresse enligt exfrun. Jag har aldrig använt hjälpverbet "måste" utan sagt att det enligt min gissning är troligt eller rimligt att han "kan" ha varit medlem i AP. Där finns en koppling till CA som inte tar en omväg via grannarnas bridgebord som tydligen är en etablerad sanning i tråden i andra teorier för att koppla ihop det hela.

Att killgissa är inte att likställa med att trolla i mina ögon.
Citera
2020-06-02, 20:34
Medlem
Sven Aner skriver om SÄPO:S övervakningspm A 11544

"Den 11 mars 1986 fick en kriminalkommissarie vid säkerhetspolisen i uppdrag
att organisera en utredningsgrupp, som skulle undersöka och analysera om Olof
Palme hade varit föremål för övervakning.

Utredningsgruppen redovisade resultatet den 24 april 1986. Under arbetet hade
gruppen bearbetat cirka 1200 tips, varav cirka 400 studerats mer ingående.

Gruppen hade även tagit del av förhör med Olof Palmes medarbetare, livvakter
och Lisbeth Palme. I redovisning skilde man mellan kartläggning (en
övervak-ningsform där objektets vanor och rutiner studeras från en eller flera dolda
positioner under längre tid) och övervakning ( fasen efter kartläggningen där
efterföljande är den primära arbetsmetoden).

Ocli här följer vad kommissionens specialrevisorer skriver. De tar inte med de 1200
tipsen, men de noterar att rikskriminalen fick akten den 12 maj 1989, medan processen
mot Christer Pettersson var i full sving men utan att RÅ eller rikskriminalen lyfte ett
finger för att stoppa denna process - sedan A 11544 rimligen friat Christer Pettersson!

Vad det gäller fysisk övervakning kan noteras att denna fråga utretts av bl a
SÄPO i olika omgångar. En särskild utredningsgrupp inom SÄPO
färdigställde 1986-04-24 en rapport om detta. Den är registrerad vid
Palmeutred-ningens diarium 1989-05-12. I denna rapport skiljer man mellan
kartläggning, dvs en övervakningsform där objektets vanor och rutiner studeras från
en eller flera dolda positioner under längre tid, respektive övervakning, dvs
fasen efter kartläggningen som innebär ett efterföljande.

"Och så här skriver både kommission och revisorer:

Gruppen bedömer att det under perioden fram till den 27 februari inte
kan uteslutas att det förekommit övervakning av Olof Palme.
Analysen talar för att Olof Palme varit övervakad på eftermiddagen
den 27 februari samt från det att han lämnade bostaden på kvällen
den 28 februari fram till det att han mördades kl 23.21.

Det har ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kan ha
deltagit i en övervakning. Därutöver kan ytterligare en person
skönjas. Således bör operationen ha genomförts av minst tre personer
förutom mördaren.

På grund av att det saknas väsentliga iakttagelser kring centrala
moment kan det inte bedömas hur denna grupp har varit organiserad
eller vilken grad av kompetens och erfarenhet den haft. " (SÄPO
Särskild utredningsgrupp PM 1986-04-24 s 2-4) (Al 1544).

http://runeberg.org/palmenytt/2001/0191.html
Citera
2020-06-02, 20:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han hade ett uttalat vapenintresse enligt exfrun. Jag har aldrig använt hjälpverbet "måste" utan sagt att det enligt min gissning är troligt eller rimligt att han "kan" ha varit medlem i AP. Där finns en koppling till CA som inte tar en omväg via grannarnas bridgebord som tydligen är en etablerad sanning i tråden i andra teorier för att koppla ihop det hela.

Att killgissa är inte att likställa med att trolla i mina ögon.

Varför är det troligt och rimligt han varit med i Akademiska Pistolklubben?

Det är bara du som tjatar om bridge. Konstant. SE och vapensamlaren kände varandra, det är fakta. Med eller utan bridgebord. Till skillnad från kopplingen mellan CA och LZJ som du dragit ut röven. Vad är det som sårat dig då mycket med SE?

Jävla otrevligt mot alla i tråden att hålla på som du gör. Du pissar på folk och du tycker det är så roligt. "Jag använder tunnelgateseende, för det gör alla andra här innne, hehe", "jag får också killgissa, det gör alla andra". Nedvärdering av folks hobby.

Du sa från början att du skulle hitta på en dålig teori där du gissar hej vilt. Det skulle tydligen lära en läxa till dom som tror att SE är mördaren.

Arne Hegerfors-humorn kan du också lämna i dörren, troll.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-06-02 kl. 20:39.
Citera
2020-06-02, 20:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Nej, den där "länken" mellan LZJ och CA har jag inte förstått. Vad motiverar det resonemanget? Att LZJ:s änka talar om "han som begick självmord"? Eller har jag missat nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in