2020-06-02, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då pratar du om andra krafter än ett fall av sig själv. Kom igen nu. En rättsläkare ser vad som är våld av annan än egen fallskada. Det du pratar om är hela tiden hypotetiskt - det blir enormt tröttsamt.

Jag menar att det är väldigt svårt för rättsläkare att skilja mellan skador som uppkommer när någon dänger någons huvud ner i ett golv, och skador som uppkommer när någon faller med huvudet före mot ett golv.
Så om rättsläkaren vill utesluta att hon har fallit mot ett golv med huvudet före, då måste hen också utesluta att Tishko har dängt hennes huvud ner i ett golv.

Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Kastat eller dunkat? Din teori var ju att hon ramlat? 🤔
Stor skillnad att ramla eller flyga in i något men hur kommer golvet/väggen in i ögonhålan???

Se svar till #Picasso2 ovan ang. det första.

Jag har inte sagt att hon har "flugit" in i något. Men det blir ofta större kraft mot huvudet när man faller mot ett golv, än när man dänger någons huvud ner i ett golv.

Men hur vet du att något har kommit in i ögonhålan?
Vad ögonhålan består av kan du läsa tex nedan:

"Ögonhålan bildas av sju ben:
Pannben (Os frontale)
Tårben (Os lacrimale)
Överkäke (Maxilla)
Okben (Os zygomaticum)
Silben (Os ethmoidale)
Gomben (Os palatinum) och
Kilben (Os sphenoidale)"
( https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonh%C3%A5la )

Så skador i/på ögonhålan kan uppstå på lite olika sätt, tex genom våld mot okbenet, alltså på kinden. Och då kan andra delar av ögonhålan också skadas.

Och hur tänker du att dessa skador på sida 178 punkt 20 i FUP har uppkommit?
Ge gärna exempel på hur det "trubbiga föremålet" har träffat henne.

Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
Faller man mot ett golv eller får huvudet dunkat mot ett golv med någon som sitter på ens rygg blir nog snarare skadorna på de mer utstickande delarna av ansiktet så som näsa, kindben eller ögonbryn, att slå ögat i golvet är nog nästan helt uteslutet eftersom de delar som jag nämnde nyss sitter i vägen.

Samma sak med pannan, även om det är mer troligt än ögat tror jag de största skadorna skulle bli på ögonbryn i det fallet då man annars måste vinkla huvudet ganska mycket för att få emot pannan, och även då har nog de flesta en del av pannan som inte nuddar golvet pga ögonbrynsbenets förhöjning. (Mitten av pannan är nog lättare men har för mig såren var på båda sidor i pannan?)

Vill du bekräfta detta så lägg dig på golvet och försök dunka ögat i golvet, återkom sen med resultat. Minns jag rätt från FUP så hade hon inga skador på ögonbryn eller näsa?

Se svar till #Bambambi ovan.
Senast redigerad av vemsa 2020-06-02 kl. 19:24.
Citera
2020-06-02, 19:22
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
I förhöret säger ju även W's mamma:
"De fick ett vitt duschdraperi av oss men de bytte de ut mot ett annat nytt men jag minns inte att jag såg det nya heller när jag gick runt i lägenheten och kollade."

och även:
"Jag tittade under sängen och tyckte där låg mycket kläder och annat och sängen var inte bäddad och det nya rosa färgade överkastet saknades"

Kommer inte ihåg hur duschdraperiet såg ut på bilderna men kan ju varit så att han använde det nya de köpt till att packa W's delar i eller kropp, och hängt upp det vita de fick av W's mamma.

Överkastet på sängen på bilder är väl någon färg som kan ses som rosa med har jag för mig? Så man kan ju undra vart det tagit vägen när W's mamma var där också.

Det där är superintressant. Även om FUPen anger att överkastet var otvättat tror jag att det tvättades då mamman var där. Därefter återkommer det med svaga fläckar från där W legat och de nya fläckarna som tillkommer är från droppar från väskan när han flera gånger tar fram den för att dra. Den läcker bevisligen enligt FUP. Det är vad jag tror.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men var det verkligen kameraövervakning när han köpte kortet? Jag motsäger inte det men jag tycker inte att jag sett någon uppgift om den saken. Men biljettkonduktören är ju förhörd och hon tyckte sig minnas T efter ett tag. Han hade suttit ensam på ett säte när hon kom. Vad han hade med sig kunde hon inte svära på. Iallafall ingen stor väska vid sätet.

Ingen kamera när han köpte tågbiljetten men han sågs ombord på tåget.

[quote=yayacrims|71805766]
Citat:
Ursprungligen postat av yayacrims
Dom är avskrivna som misstänkta i fallet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tva-personer-inte-langre-misstankta-for-mordet-pa-17-aring-i-uddevalla

Nej, är du verkligen säker på det? De orden du använder står inte i artiklarna, läs vad åklagaren säger, denne har mer rätt än en journalist: "Brott kan inte styrkas och därför måste de nu avföras från utredningen". De fick inte ha kvar dem längre. De kan ännu vara informellt misstänkta tills detta är löst.
Citera
2020-06-02, 19:22
Medlem
Citat:
Det korta svaret är. Domen kommer 2-3 veckor efter avslutad förhandling.

Det var det långa svaret: Den avslutas den 16 el 17 juni. (17 juni är reservdag). Domen kommer 2-3 veckor senare. OM man befinner honom skyldig så kan man samma dag som rättegången avslutas avkunna det och dessutom besluta om RPU. Vilket innebär att han då hamnar på rättspsyk i 4-5 veckor. Och då, beroende på resultatet från rättpsyk, så kan då tingsrätten besluta om fängelse eller vård. Denna dom kan naturligtvis överklagas.

Hur kan det nästan ta 1 helt år från brott till dom? Tack för svar iaf.
Citera
2020-06-02, 19:24
Medlem
Om jag kommer ihåg rätt, var det en användare som påstod att polisen har hittat BO,s huvud i GM,s lägenhet. Hen fick mycket skit från många andra användare som påstod att hen ljuger! Vad heter den användaren (jag menar den användaren som skrev att polisen hade hittat huvudet i lägenheten)?
Senast redigerad av matematiker 2020-06-02 kl. 19:34.
Citera
2020-06-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Det gör det inte. Han har suttit ett drygt halvår (sedan 19 nov 2019). Det är det normala. T o m om han erkänt första dagen hade det tagit 4 månader.
Citera
2020-06-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av histolyt
Det är inte till mig men jag undrar vad du menar med "ta ett helt år från brott till dom"?
Citera
2020-06-02, 19:31
Medlem
Citat:
Olika bud alltså. Men litar på dig då du faktiskt har en källa. Skulle kunna kollat på aklagare.se också.

bättre länk som inte e bakom betallänk

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tva-personer-inte-langre-misstankta-for-mordet-pa-17-aring-i-uddevalla
Citera
2020-06-02, 19:34
Medlem
[quote=tojo|71805835]Det där är superintressant. Även om FUPen anger att överkastet var otvättat tror jag att det tvättades då mamman var där. Därefter återkommer det med svaga fläckar från där W legat och de nya fläckarna som tillkommer är från droppar från väskan när han flera gånger tar fram den för att dra. Den läcker bevisligen enligt FUP. Det är vad jag tror.

Citat:

Nej, är du verkligen säker på det? De orden du använder står inte i artiklarna, läs vad åklagaren säger, denne har mer rätt än en journalist: "Brott kan inte styrkas och därför måste de nu avföras från utredningen". De fick inte ha kvar dem längre. De kan ännu vara informellt misstänkta tills detta är löst.

Finns alltid tre typer av lösningar vid brottsfall

1. domslut efter rättegång
2. polisiärt uppklarat
3. ouppklarat

Samma gällande föräldrarna, dom är avförde från utredningen dvs misstankarna är officiellt avskrivna.. men det betyder inte att polisen inte kan ha kvar sina misstankar, men det finns inga bevis och då får dom göra så helt enkelt.
Citera
2020-06-02, 19:35
Medlem
Citat:
bättre länk som inte e bakom betallänk

Tack - de är alltså avförda från utredningen. Men det känns lite som "pga brist på bevis".
Citera
2020-06-02, 19:37
Medlem
ja 100% , enbart pga avsaknad av tillräckliga bevis

Citat:
Tack - de är alltså avförda från utredningen. Men det känns lite som "pga brist på bevis".
Citera
2020-06-02, 19:43
Medlem
SweKingCalles avatar
[quote=yayacrims|71806019]
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Det där är superintressant. Även om FUPen anger att överkastet var otvättat tror jag att det tvättades då mamman var där. Därefter återkommer det med svaga fläckar från där W legat och de nya fläckarna som tillkommer är från droppar från väskan när han flera gånger tar fram den för att dra. Den läcker bevisligen enligt FUP. Det är vad jag tror.

Finns alltid tre typer av lösningar vid brottsfall

1. domslut efter rättegång
2. polisiärt uppklarat
3. ouppklarat

Samma gällande föräldrarna, dom är avförde från utredningen dvs misstankarna är officiellt avskrivna.. men det betyder inte att polisen inte kan ha kvar sina misstankar, men det finns inga bevis och då får dom göra så helt enkelt.

Har för mig någon skrev att det fanns blod i pappans bil ?
Citera
2020-06-02, 19:43
Medlem
K.Blomkvists avatar
Liten uppdatering när det gäller användaren Freddan73

Citat:
Ursprungligen postat av Freddan73
https://jonehrsson.se/

Skrolla ner till länken med ”trofesamlaren”
I den tredje bilagan som kommer längre ner så är det s 27av 298

Där är det ett papper handskrivet 1-10 med siffror bredvid. Vad kan detta betyda?

Slut citat:

Den adressen https://jonehrsson.se/ är enligt den sidan
Jon Ehrsson
Täby Velanda 506
705 94 Örebro
Tel: 0702-96 00 00
info@jonehrsson.se
www.jonehrsson.se

När man kollar via MrKoll (Vet inte om den är uppdaterad)
https://mrkoll.se/resultat?n=&c=T%C3%A4by+Velanda+506&min=16&max=120 &sex=a&c_stat=all&company=

Så dyker detta upp:

Christer Sergey Pellijeff
Christer år åtalad i flera mål eller förekommande i flera fall av tvistemål eller strafföreläggande. Ett eller flera ärenden avser brottmål där Christer åtalats vid en eller flera domstolsinstanser.

och

Theres Nadja Nahtalie Melin
Theres år åtalad i flera mål eller förekommande i flera fall av tvistemål eller strafföreläggande. Ett eller flera ärenden avser brottmål där Theres åtalats vid en eller flera domstolsinstanser.

SÅ, nu är ju frågan. Vad handlar detta om?

Kolla gärna vidare:
Tishoko anammar talibansk kultur där man skär huvudet av sina offer vilket bevaras som en trofé
(Felstavat)

https://jonehrsson.se/trofesamlaren/
https://deidramonika2.wordpress.com/2020/06/01/trofesamlaren/
https://jonehrsson.wordpress.com/2020/06/01/trofesamlaren/
https://brucestanley1.wordpress.com/2020/06/01/trofesamlaren/

Allting med Polisen logga.

Utredning pågår!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto