Citat:
Jag menar att det är väldigt svårt för rättsläkare att skilja mellan skador som uppkommer när någon dänger någons huvud ner i ett golv, och skador som uppkommer när någon faller med huvudet före mot ett golv.
Så om rättsläkaren vill utesluta att hon har fallit mot ett golv med huvudet före, då måste hen också utesluta att Tishko har dängt hennes huvud ner i ett golv.
Citat:
Se svar till #Picasso2 ovan ang. det första.
Jag har inte sagt att hon har "flugit" in i något. Men det blir ofta större kraft mot huvudet när man faller mot ett golv, än när man dänger någons huvud ner i ett golv.
Men hur vet du att något har kommit in i ögonhålan?
Vad ögonhålan består av kan du läsa tex nedan:
"Ögonhålan bildas av sju ben:
Pannben (Os frontale)
Tårben (Os lacrimale)
Överkäke (Maxilla)
Okben (Os zygomaticum)
Silben (Os ethmoidale)
Gomben (Os palatinum) och
Kilben (Os sphenoidale)"
( https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonh%C3%A5la )
Så skador i/på ögonhålan kan uppstå på lite olika sätt, tex genom våld mot okbenet, alltså på kinden. Och då kan andra delar av ögonhålan också skadas.
Och hur tänker du att dessa skador på sida 178 punkt 20 i FUP har uppkommit?
Ge gärna exempel på hur det "trubbiga föremålet" har träffat henne.
Citat:
Faller man mot ett golv eller får huvudet dunkat mot ett golv med någon som sitter på ens rygg blir nog snarare skadorna på de mer utstickande delarna av ansiktet så som näsa, kindben eller ögonbryn, att slå ögat i golvet är nog nästan helt uteslutet eftersom de delar som jag nämnde nyss sitter i vägen.
Samma sak med pannan, även om det är mer troligt än ögat tror jag de största skadorna skulle bli på ögonbryn i det fallet då man annars måste vinkla huvudet ganska mycket för att få emot pannan, och även då har nog de flesta en del av pannan som inte nuddar golvet pga ögonbrynsbenets förhöjning. (Mitten av pannan är nog lättare men har för mig såren var på båda sidor i pannan?)
Vill du bekräfta detta så lägg dig på golvet och försök dunka ögat i golvet, återkom sen med resultat. Minns jag rätt från FUP så hade hon inga skador på ögonbryn eller näsa?
Samma sak med pannan, även om det är mer troligt än ögat tror jag de största skadorna skulle bli på ögonbryn i det fallet då man annars måste vinkla huvudet ganska mycket för att få emot pannan, och även då har nog de flesta en del av pannan som inte nuddar golvet pga ögonbrynsbenets förhöjning. (Mitten av pannan är nog lättare men har för mig såren var på båda sidor i pannan?)
Vill du bekräfta detta så lägg dig på golvet och försök dunka ögat i golvet, återkom sen med resultat. Minns jag rätt från FUP så hade hon inga skador på ögonbryn eller näsa?
Se svar till #Bambambi ovan.
Senast redigerad av vemsa 2020-06-02 kl. 19:24.
Senast redigerad av vemsa 2020-06-02 kl. 19:24.
Tack för svar iaf.