2020-06-01, 18:22
Medlem
Min sambo har snart slut på sina a-kassa dagar (varit arbetslös ca ett år).
Som jag förstår det ska hen då istället bli inskriven i "jobb- och utvecklingsgarantin".

Vad innebär det mer konkret? Någon som nyligen blivit inskriven där? Eller rent av någon som jobbar med detta inom arbetsförmedlingen?

Under min sambos tid som arbetslös har hen inte blivit kallad till närmsta arbetsförmedlingskontor en endaste gång som jag förstått det (men skickat in aktivitetsrapporter). Speciellt nu med corona är det lite oklart vad som kommer hända? Har arbetsförmedlingen tid och resurser för att ha möten kring handlingsplan med min sambo i nuläget? Som sagt, vad kommer konkret troligen hända, och vad måste göras från min sambos sida?
Citera
2020-06-01, 18:55
Medlem
Opaques avatar
Du har tur att jag är ett sånt hygglo

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/att-delta-i-program/jobb--och-utvecklingsgarantin
Citera
2020-06-01, 23:32
Medlem
Man går på ett möte bara först för att skriva in sig. Det är ett stort möte med typ 50 andra arbetslösa. Sen fortsätter man skicka in aktivetsrapport. Och får pengar från Försäkringskassan istället. Händer inget mer. Efter ett år är det slut och då är det försörjningsstöd som gäller.
Citera
2020-06-01, 23:40
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Man går på ett möte bara först för att skriva in sig. Det är ett stort möte med typ 50 andra arbetslösa. Sen fortsätter man skicka in aktivetsrapport. Och får pengar från Försäkringskassan istället. Händer inget mer. Efter ett år är det slut och då är det försörjningsstöd som gäller.

Inte om du uppfyllt krav för a-kassa/fått a-kassa, då finns ingen bortre gräns.
Citera
2020-06-01, 23:43
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Min sambo har snart slut på sina a-kassa dagar (varit arbetslös ca ett år).
Som jag förstår det ska hen då istället bli inskriven i "jobb- och utvecklingsgarantin".

Vad innebär det mer konkret? Någon som nyligen blivit inskriven där? Eller rent av någon som jobbar med detta inom arbetsförmedlingen?

Under min sambos tid som arbetslös har hen inte blivit kallad till närmsta arbetsförmedlingskontor en endaste gång som jag förstått det (men skickat in aktivitetsrapporter). Speciellt nu med corona är det lite oklart vad som kommer hända? Har arbetsförmedlingen tid och resurser för att ha möten kring handlingsplan med min sambo i nuläget? Som sagt, vad kommer konkret troligen hända, och vad måste göras från min sambos sida?

Hen ska kontakta AF så hen skrivs in i garantin när a-kassedagarna är slut. Sen kommer hen kallas till möte och en ny plan/aktiviteter läggs upp.
Citera
2020-06-02, 12:06
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Inte om du uppfyllt krav för a-kassa/fått a-kassa, då finns ingen bortre gräns.

Precis. Jag hade akassa och sen aktivitetsstöd för ett par år sen. Aktivitetsstöd hade jag i 1.5 år efter akassan innan jag landade ett jobb. Så det finns ingen bortre gräns. Tills man har jobb tickar aktivitetsstöd på i all oändlighet om det skulle vara så.

Jobb och utvecklingsgarantin är väl förövrigt för "ungdomar" 18-25år. Medans aktivitetsstöd är för för folk 25år och uppåt. Samma skit egentligen men olika namn.

Jobb och utvecklingsgarantin hette väl förr jobbgarantin för ungdomar.

Förövrigt så kan det bli blåslampa i röven när det övergår till aktivitetsstöd / utvecklingsgarantin. Kanske inte nu i corona tider men när det lagt sig så är det risk åka på jobbsökar kurser eller praktik.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-06-02 kl. 12:09.
Citera
2020-06-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Precis. Jag hade akassa och sen aktivitetsstöd för ett par år sen. Aktivitetsstöd hade jag i 1.5 år efter akassan innan jag landade ett jobb. Så det finns ingen bortre gräns. Tills man har jobb tickar aktivitetsstöd på i all oändlighet om det skulle vara så.

Jobb och utvecklingsgarantin är väl förövrigt för "ungdomar" 18-25år. Medans aktivitetsstöd är för för folk 25år och uppåt. Samma skit egentligen men olika namn.

Jobb och utvecklingsgarantin hette väl förr jobbgarantin för ungdomar.

Förövrigt så kan det bli blåslampa i röven när det övergår till aktivitetsstöd / utvecklingsgarantin. Kanske inte nu i corona tider men när det lagt sig så är det risk åka på jobbsökar kurser eller praktik.

Jobb och utvecklingsgarantin är för alla åldrar.
Citera
2020-06-02, 17:57
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Jobb och utvecklingsgarantin är för alla åldrar.

Ok!

Hur som helst såhär gick det till för min del;

Akassa dagarna var påväg att ta slut. Tror jag fick brev från arbetsförmedlingen 2-3 månader innan min a-kassa tog slut och att det handlade om jobb och utecklingsgsratin. Tackade ja till det, hur det gick till minns jag inte. Däremot så hände det ingenting första månaderna när jag var med i jobb och utvecklingsgarantin.

Tills jag fick brev om att jag skulle på ett större gruppmöte på arbetsförmedlingen. Det var en större lokal där med kanske 30 pers i samma situation som jag. 1-2 arbetsförmedlare var där. Men framförallt var det ett par stycken anordnare Lernia minns jag och det handlade om jobbcoach. Olika företag som var där som erbjöd jobbcoacher. En representant från varje företag som pratade varmt om företaget för att sälja in det.

Hur som helst var man tvingad till att välja någon anordnare. Det visade dig att det var tidskonfiskering kl 10.00 eller om det var 9.00 till kl 15.00 varje dag måndag - fredag. Söka jobbkurs helt enkelt.

Detta skulle pågå i ungefär 1 månad. Efter det skulle jag tvingas ut på praktik. Antingen skulle jag fixa en egen praktik eller så skulle jag bli tvingad att välja en praktik som dom själva valt om jag inte lyckats hitta någon.

Ungefär så ser det ut om de inte ändrat arbetssättet helt och hållet.
Citera
2020-06-02, 18:13
Medlem
Vad är max ersättning om man går på utvecklingsgaranti om man uppfyller alla A-kassakrav?

Framgick inte riktigt på hemsidan.
Citera
2020-06-02, 19:26
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Vad är max ersättning om man går på utvecklingsgaranti om man uppfyller alla A-kassakrav?

Framgick inte riktigt på hemsidan.

Har du haft akassa och dina akassa dagar är slut då övergår du till utvecklingsgaratin och får 65% av tidigare lön. Maxersättningen är 1200kr per dag precis som akassan. Den höjdes ju från 910kr till 1200kr pga corona tillfälligt.

Sedan om du når maxersättningen eller inte beror ju på vad du haft för lön.

Måste ha tjänat rätt grova pengar om du når taket på 1200kr per dag med ersättning på 65% av tidigare lön.

Sedan snackar vi såklart 1200kr brutto, inte netto.
Citera
2020-06-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Har du haft akassa och dina akassa dagar är slut då övergår du till utvecklingsgaratin och får 65% av tidigare lön. Maxersättningen är 1200kr per dag precis som akassan. Den höjdes ju från 910kr till 1200kr pga corona tillfälligt.

Sedan om du når maxersättningen eller inte beror ju på vad du haft för lön.

Måste ha tjänat rätt grova pengar om du når taket på 1200kr per dag med ersättning på 65% av tidigare lön.

Sedan snackar vi såklart 1200kr brutto, inte netto.
Hade ca 37.000 brutto innan så ersättningen med 65% + skatten blir ju inte mer än 10-11 tusen/månaden. Inte mycket att leva på + att man måste gå på någon jäkla praktik som kostar 900 kr i månadskort.

Tack för klargörande i alla fall!
Citera
2020-06-02, 20:52
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Hade ca 37.000 brutto innan så ersättningen med 65% + skatten blir ju inte mer än 10-11 tusen/månaden. Inte mycket att leva på + att man måste gå på någon jäkla praktik som kostar 900 kr i månadskort.

Tack för klargörande i alla fall!

65% av 37000 = 24050 brutto. Och netto per månad blir det drygt 18500kr.

Så 24050kr brutto och skatt på det. Var fick du summan 10-11 tusen från? Fattar ingenting vad du yrar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in