2020-06-01, 20:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Detta går.inte ihop. Den lokala köpkraften är STÖRRE i en majoritet av Europas storstäder än i Stockholm. Din förklaring är väldigt bristfällig. Hamburg tex är en mycket rikare stad generellt än Stockholm.
BNP/Capita är högre i Sverige än i Tyskland. Så den invändningen fungerar inte.

EDIT:
Och Italiens BNP/Capita är ännu lägre. Det är så illa att Italien ligger under nivån för år 2000.

Sedan dess har Sveriges ökat med 30%. Och du förstår inte varför folk ser Stockholm som mer intressant.

Tysklands har ökat med 25% under samma period. SÅ det är inte så illa. Men jag har för mig att priserna i Munchen inte är lägre än i Stockholm. Och det kanske är rimligt.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-06-01 kl. 20:25.
Citera
2020-06-01, 22:42
Medlem
TH3KNIFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Tysklands har ökat med 25% under samma period. SÅ det är inte så illa. Men jag har för mig att priserna i Munchen inte är lägre än i Stockholm. Och det kanske är rimligt.

Munchen har Tysklands högsta priser och är en av de dyraste städerna i Europa, och en av de dyraste "lokala marknaderna", om vi tar i beaktande att London och Paris räknas till globala städer som attraherar kapital från Superrika från exakt hela världen, så det blir en ngt ojämlik jämförelse.

Tror att Munchen och Stockholm har ungefär samma BNP/Per capita. I Munchen kostar 165m2 våning centralt i Munchens Östermalm 1.9 miljoner EUR. 51m2 nära Hauptbahnof (risigt, där kan man lagligt gå till prostituerade, se där, ngt för Paolo kanske) kostar 450k EUR. Nära Altstadt (Gamla Stan) kostar 175m2, 2.2m EUR.

Alla priser + 15% i extra omkostnader = notarius publikus, skatter, mäklare.

Det tar vi en Mass på :-).
Citera
2020-06-01, 22:46
Medlem
TH3KNIFEs avatar
men det spelar ingen roll. Scavangers och looters kommer snart kunna plocka upp destressed assets/sköna våningar i båda städerna till 50-60% av nupris, givet att de har sina jobb kvar medan alla andra förlorat sina jobb, i den STORA DEPRESSIONEN.
Citera
2020-06-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TH3KNIFE
men det spelar ingen roll. Scavangers och looters kommer snart kunna plocka upp destressed assets/sköna våningar i båda städerna till 50-60% av nupris, givet att de har sina jobb kvar medan alla andra förlorat sina jobb, i den STORA DEPRESSIONEN.

Vad är ditt scenario på procenten på arbetslösheten?
Citera
2020-06-01, 23:33
Medlem
Till folk som gämför lägemhetspriser mellan sverige och andra länder bör inse att man inte kan jämföra en bostadsrätt mot en ägarlägemhet i inköpspris.

Hade vi haft ägarlägenheter hade våra priser varit änny högre då man inte kan baka in lån i föreningen.
Citera
2020-06-01, 23:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Den dagen man stänger infarterna till innserstaden skulle kriminaliteten upphöra i princip. Det är inte Kalle 42 dom bo i en BR värd 9 msek på Södermalm som hamnar i knivslagsmål på Medis.
Då skulle mycket av näringslivet få flytta.
Dels restauranger och liknande som är beroende av att det kommer in folk för att överleva.

Och när de flyttar till förorterna och lokalerna görs om till bostäder så kommer priserna på bostäder och intresset för att bo i innerstaden dala. De flesta som vill bo i innerstaden gör det för att ha tillgång till kulturutbudet. (Och i det inkluderar jag restauranger och liknande).

Innerstaden skulle bli en sovstad och på sikt bli som centrala Detroit.

Vill man skapa en bostadskrasch så tar man bort trängselskatten på fordonstrafik och lägger den på näringslivet i innerstaden. Då får folk åka ut till Rinkeby när de skall gå på restaurang.
Citera
2020-06-02, 07:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Nu vet jag inte hur det ser ut i exakt Hamburg just nu, men åtminstone tidigare har det funnits en väl fungerande hyresmarknad i Tyskland. Det finns det inte i de större städerna i Sverige. Många av förorterna är också numera obeboeliga i Sverige då polisen inte utreder brott. Det som återstår är dyrt andrahandsboende eller att köpa.

Exakt det jag sa mao. Stockholms priser på BR är vädligt upptrissade pga hyresregleringen
Citera
2020-06-02, 07:18
Avslutad
Citat:

EDIT:
Och Italiens BNP/Capita är ännu lägre. Det är så illa att Italien ligger under nivån för år 2000.

Sedan dess har Sveriges ökat med 30%. Och du förstår inte varför folk ser Stockholm som mer intressant.

München brukar rankas som världens största bubbla sett till bostadspriser. Tar du städer som Frankfurt eller Hamburg är bostadspriserna i Stockholm runt 50% högre medan den lokala köpkraften i Stockholm är 10-20% lägre. Det finns ingen annan logisk förklaring än att hyresregleringen driver upp priserna. Du famlar efter halmstrån för att komma runt det.
Citera
2020-06-02, 07:19
Avslutad
Citat:
Då skulle mycket av näringslivet få flytta.
Dels restauranger och liknande som är beroende av att det kommer in folk för att överleva.

Och när de flyttar till förorterna och lokalerna görs om till bostäder så kommer priserna på bostäder och intresset för att bo i innerstaden dala. De flesta som vill bo i innerstaden gör det för att ha tillgång till kulturutbudet. (Och i det inkluderar jag restauranger och liknande).

Innerstaden skulle bli en sovstad och på sikt bli som centrala Detroit.

Vill man skapa en bostadskrasch så tar man bort trängselskatten på fordonstrafik och lägger den på näringslivet i innerstaden. Då får folk åka ut till Rinkeby när de skall gå på restaurang.

Detta har inget med sakfrågan i mitt inlägg att göra.
Citera
2020-06-02, 08:39
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Men jag har för mig att priserna i Munchen inte är lägre än i Stockholm.

München anses bland tyskar vara dyrt. Rik region och mycket internationella företag.
Citera
2020-06-02, 08:49
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
München brukar rankas som världens största bubbla sett till bostadspriser. Tar du städer som Frankfurt eller Hamburg är bostadspriserna i Stockholm runt 50% högre medan den lokala köpkraften i Stockholm är 10-20% lägre. Det finns ingen annan logisk förklaring än att hyresregleringen driver upp priserna. Du famlar efter halmstrån för att komma runt det.
Skillnaden mellan Sverige och Tyskland är främst att du i Tyskland får typiskt 20-årigt lån på din bostad och där ingår att bostaden är amorterad till 100 % på den tiden.

Mycket vettigt system om du frågar mig.
Citera
2020-06-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
München anses bland tyskar vara dyrt. Rik region och mycket internationella företag.
Och mycket trevlig stad skall tilläggas, åtminstone på den tiden som jag besökte den ett par gånger. Det var för 10-20 år sedan och t o m de som tagit sig dit från mindre utvecklade länder, huvudsakligen turkar var mycket trevliga och vänliga. Rena motsatsen till vad vi nu ser i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in