2020-06-02, 13:30
Medlem
Jävlar vad det kliar i fingrarna att skicka i väg Swedbank nu.

Vad har ni andra som följer den aktien för tankar?

Någon TA-guru med åsikter?
Citera
2020-06-02, 13:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Är inne och kortar silver och guld idag. Dow Jones för mig ser tekniskt stabilt ut, så förväntar mig att både den och OMX fortsätter upp idag(bizarro world)

Se upp med U-formationerna för Silver på 1h eller sk 'cup and handle' (ganska rund botten följt av vad som ser ut som delar av en tjurflagga (bull flag)). Dessa mönster är i regel mer tjur än björn.

För Silver avvaktar jag som sagt själv med min position tills dess att EMA10+21 har ett bekräftat (en stängning) dödskors för datan på 1h. Det blir annars för lätt att luras ut ur vad som senare blir ett ryck uppåt.

Däremot ser RSI14 för dagliga inte särskilt gemytligt ut. Tidigare högsta är dock 84 (september 2019) så .... Man får se.
Citera
2020-06-02, 13:56
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Jahopp inser väl nu att man har missat den stora uppgången. Jag stod där redo att köpa på mig ännu mer samt belåna mig, men girig som man var så tänkte man att det finns en bulltrap osv.

Nu såhär i efterhand så får man väl inse vissa saker typ som att: om börsen rasat 30% så köp... Det är ett bra GAV även om den skulle gå ner lite till...

Köp ädelmetaller
Citera
2020-06-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
ATH nu i min portfölj.

Tack Corona!

Samma för mig trots förluster på förhoppningsbolag Jädrar vad bra våren varit.

Dessutom bättre portfölj nu än vid årsskiftet. Jag började tro att börsen generellt var övervärderad då eftersom P/E blev så extremt höga. Hade nästan hälften av kapitalet i Nordea Global Enhanced, Nordea North America Enhanced och Nordea Global Small Cap då dessutom som jag började misstänka var en bubbla. Med mycket extremt högt värderade bolag. Sålde ju dem och började flytta till aktier innan kraschen.

Nu har jag lyckats växla in fonderna och dessutom den lilla mängd räntefonder jag hade till vinnar aktier (Götenehus, SSAB, Peab, Pandox, Securitas, Scandic Hotels, Bonava, Bulten,) och har behållt de aktier jag hade innan (som Danske Bank, Arctic Paper och Rottneros) och fyllt på lite i Swedbank.

Tod dessutom mig tid och gick igenom fondval till pensionen. Har en mycket bättre fördelning där också nu.

Ser mycket bättre ut nu på alla sätt.

Nästa bolag att gå in i för mig är Scandi Standard som jag sålde på toppen i höstas när de stigit lite väl mycket. Mat och Kyckling kommer det ju alltid finnas efterfrågan på Det får vänta till nästa månad dock
Citera
2020-06-02, 14:40
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Se upp med U-formationerna för Silver på 1h eller sk 'cup and handle' (ganska rund botten följt av vad som ser ut som delar av en tjurflagga (bull flag)). Dessa mönster är i regel mer tjur än björn.

För Silver avvaktar jag som sagt själv med min position tills dess att EMA10+21 har ett bekräftat (en stängning) dödskors för datan på 1h. Det blir annars för lätt att luras ut ur vad som senare blir ett ryck uppåt.

Däremot ser RSI14 för dagliga inte särskilt gemytligt ut. Tidigare högsta är dock 84 (september 2019) så .... Man får se.

Yup, kasserade min vinst på kortningen nu, sålde på dagshögsta. Jag är fortfarande bull på silver såklart men man måste ju kassera in på dippar också
Citera
2020-06-02, 14:44
Medlem
Jag köpte swedbank för 109 och jag sålde för 108 kr. Jag vet inte vad jag håller på med?!
Efter det vill jag inte ens gå in på avanza längre.
Citera
2020-06-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymfb
Jag köpte swedbank för 109 och jag sålde för 108 kr. Jag vet inte vad jag håller på med?!
Efter det vill jag inte ens gå in på avanza längre.

Håll koll på de historiska stödgränserna. Det är nästan alltid det småsparare baserar sina analyser på och sjunker kursen under det så brukar det nästan alltid gå upp igen om inget dramatiskt händer på marknaden.

Du har i alla fall inte förlorat särskilt mycket pengar. Bara det är ju en anledning att glädja sig.
Citera
2020-06-02, 16:09
Medlem
oscvics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Dags att sälja av.

Det går rykten i finansbranschen på att en rejäl sättning närmar sig.

Skulle vara intressant med någon typ av mer info kring detta om du har.
Citera
2020-06-02, 16:17
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Silver och (särskilt)guld ser ut att bryta upp nu. Gått in på L. Vad tycker du
Citera
2020-06-02, 16:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jahopp inser väl nu att man har missat den stora uppgången. Jag stod där redo att köpa på mig ännu mer samt belåna mig, men girig som man var så tänkte man att det finns en bulltrap osv.

Nu såhär i efterhand så får man väl inse vissa saker typ som att: om börsen rasat 30% så köp... Det är ett bra GAV även om den skulle gå ner lite till...
Det vet du ju inte ännu.

Ingen vet ju hur coronapandemin och "coronaekonomin" kommer att utvecklas.

Det känns orimligt att en nedstängning av hela världen nästan inte påverkar börserna.
Ett litet hack i slutet av mars och en rätt snabb återhämtning!
Var det allt tro?
Senast redigerad av Surtruten 2020-06-02 kl. 16:55. Anledning: Rättat det rättstavaren ändrade så att det blev fel.
Citera
2020-06-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Dags att sälja av.

Det går rykten i finansbranschen på att en rejäl sättning närmar sig.

Vad snackar du om? Det har jag inte hört något alls om trots mina år. Däremot går vi mot semestertider så det lär inte hända särskilt mycket på börsen.
Citera
2020-06-02, 17:05
Medlem
Citat:

I finanskrisen gick det ned typ 63% från topp till botten. När man gick runt i utplockade mataffärer bland folk i masker i mitten av mars tänkte jag att börsen lär minst gå ned 50%, särskilt eftersom vi låg på ATH. Tjii fick jag.

Samtidigt om man tänker att man ska köpa när börsen rasat 30 % nästa gång så lär väl den endast rasa 25 % då. Min läxa är att köpa stegvis under i princip hela nästa nedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in