2020-06-02, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Steg 3: Lägg till ett konto som heter kapitalförsäkring (då slipper du 15% skatt på utländska aktier)
Gäller inte detta ett ISK också? Eller har du (eller någon annan) koll på vad är det för skillnad mellan ett ISK och en KF egentligen när det gäller själva handeln? (Och skatteskillnader också om det finns några men är rätt likt där om inte jag har missat något. Alltså skillnader bortsett från rösträttsskillnader och efterträdningsskillnader). Kan man handla med samma värdepapper osv? (Man kan tex inte blanka med ISK vad jag vet). Jag har ett ISK som har varit ganska inaktivt ett tag. Undrar väl främst om det finns anledningar att byta till en KF istället (eller ha både och)...
Citera
2020-06-02, 08:37
Medlem
trailblasers avatar
Asien mestadels blått på morgonkvisten.

Jag ser gärna någon röd dag denna vecka.
Dock förstår jag marknaden, Corona håller på att utplånas.
Citera
2020-06-02, 09:46
Medlem
Riktigt bra två veckor där man tjänat nästan 30% på sina aktier. Dock har jag en känsla av att det kommer en dipp när som helst. Företag som redovisar minus går ju upp hur mycket som helst. Vad säger ni? Ska man plocka hem vinsten och avvakta?
Citera
2020-06-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarevan
Företag som redovisar minus går ju upp hur mycket som helst.

Är det inte ganska väntat dock? Börsen prissätter framtiden, bolagsrapporter är ett kvitto på historia. Under rådande omständigheter skulle man ju kunna resonera att bolagen fortfarande är undervärderade just p.g.a. den typen av resonemang, då många investerare håller tillbaka fortfarande och väntar med köp "tills bättre tider" (dvs. när det är dags att sälja...)
Citera
2020-06-02, 10:01
Medlem
AoE3#1s avatar
Är inne och kortar silver och guld idag. Dow Jones för mig ser tekniskt stabilt ut, så förväntar mig att både den och OMX fortsätter upp idag(bizarro world)
Citera
2020-06-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nyemissionen i Scandic

Hur går det till rent praktiskt för oss som äger aktien? Får man hem ett brev där man kan ta ställning till emissionen? Jag har inte mottagit något. Är det redan över eller kan jag vänta mig något på posten?

Det normala brukar vara att när teckningsrätterna dyker upp i din depå så måste du ringa din bank och medela att du vill delta i emissionen. Sedan måste du se till att pengar finns på likvidkontot när avstämmning görs.

Man brukar få ett fysiskt brev hem med villkor för emissionen. Även ett medellande i internetbanken på Nordea åtminstone.

Jag skall också delta i emissionen och har heller inte fått brevet ännu. Vad jag förstod så tittade de i Euroclears register efter vem som ägde aktierna igår vid börsstängning. Då kan ju brevet komma innan helgen kanske?
Citera
2020-06-02, 10:39
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det normala brukar vara att när teckningsrätterna dyker upp i din depå så måste du ringa din bank och medela att du vill delta i emissionen. Sedan måste du se till att pengar finns på likvidkontot när avstämmning görs.

Man brukar få ett fysiskt brev hem med villkor för emissionen. Även ett medellande i internetbanken på Nordea åtminstone.

Jag skall också delta i emissionen och har heller inte fått brevet ännu. Vad jag förstod så tittade de i Euroclears register efter vem som ägde aktierna igår vid börsstängning. Då kan ju brevet komma innan helgen kanske?

Tack för svaret! Hade varit snopet att missa.
Citera
2020-06-02, 11:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
För att göra din fråga lite mera on topic så tänk så här.
Om du upplever corona som ett problem framöver för Scandic har du två val.
1) Sälj teckningsrätterna.
2) Köp aktierna och sälj dem sedan.
Vad som är bäst vet man inte förrän efteråt.

Sedan kan du ju naturligtvis också behålla aktien. På sikt borde den ju återhämta sig när corona inte längre påverkar resandet så mycket.
Citera
2020-06-02, 11:56
Medlem
Citat:

Det är så olika på olika banker.

Men ringer gör man inte längre, man får post på sitt konto.

På Avanza brukar det krävas svar för att man skall gå med. På Handelsbanken räcker det att man har pengar på depån.
Citera
2020-06-02, 12:05
Medlem
Jag handlade igen. Tele2!!

Den låga räntan gör att jag kommer fel i min arbetsmodell som ju fokuserar mycket på PE.

Jag får försöka vänja mig vid att denna räntan gör framtida vinster mer värdefulla än tidigare i mitt aktieliv. Och den låga räntan består länge om inte ekonomin klappar ihop fullständigt.
Citera
2020-06-02, 12:13
Medlem
Jahopp inser väl nu att man har missat den stora uppgången. Jag stod där redo att köpa på mig ännu mer samt belåna mig, men girig som man var så tänkte man att det finns en bulltrap osv.

Nu såhär i efterhand så får man väl inse vissa saker typ som att: om börsen rasat 30% så köp... Det är ett bra GAV även om den skulle gå ner lite till...
Citera
2020-06-02, 12:43
Medlem
Vad tror ni om Rnb retails n brand ? Sjukt att låg uppe på 1500+ år 2007. och idag är nere på 0.7. Vad håller dem levande ens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in