2020-06-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
men likhunden från tyskland markerade på sängen det har man sett på videosnutt, så Wilma har legat på sängen död. vad fläckarna är som det där medlet är som markerade är vet jag inget om. Vet inte vad det medlet reagerar på, men tala gärna om det.
Så är det. En fantastisk hund. Jag hoppas få svar från forensiker. Fan vet om de ens vill svara. Men hoppet är det sista som överger en.
Citera
2020-06-02, 12:58
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VattenWaterAqua
Dagarna i rätten är följande: 5, 8, 9, 12, 15, 16, 17 juni
(Vill minnas att 17:e är en reservdag)

Angående ed så säger åklagaren typ ”du har inte svurit någon ed, men får naturligtvis inte ljuga”

DÄR var datumen som vi undrade över- Tack!

Hoppa gärna över diskussionen om ed etc. Vi har manglat dessa rätt mycket nu och visat via länkar och inlägg vad som gäller där.
Citera
2020-06-02, 13:03
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nu gräver sig TT djupare ner i sitt hål varje gång han talar under huvudförhandlingen så det är inte uteslutet med fällande dom, men det är verkligen inte uteslutet med friande (avseende mord) heller i.om att det finns ganska lite information att gå på avseende dödsfallet. Vidare finns det viss information som talar för att det kan ha handlat om självskadebeteende (avseende dödsfallet). Jag säger inte att det är den mest troliga förklaringen eller ens en förklaring jag själv tror på, däremot finns det tillräckligt för belägg för att man inte bara ska kunna avvisa det scenariot som trams. I vart fall inte juridiskt. Sedan finns det ju vissa användare som kommer med mer... vilda teorier och bygger vidare på detta, det är en annan sak.
Jag gissar att det man försöker fastställa från åklagarsidan är att T under hela den tiden där mordet kan ha skett har varit den ende som haft möjligheten att utföra det. Man har skador på huvudet som skett såväl före som efter döden, och om T är den ende som haft möjligheten så är det ställt utom tvivel att han är mördaren. Fördelen är ju att han i sin megalomani själv omedvetet hjälper till att fastställa detta trots att han själv i sitt huvud anser att hans argument "bevisar" att han är oskyldig.

Bevisningen kommer nog bygga på en detaljerad tidslinje där man visar detta.
Citera
2020-06-02, 13:09
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Jag har svarat på frågan om de 30 meterna och kom fram till helt annan slutsats. Till huvudet gick ca 2m folie enligt foton i FUP. 28m till räcker till kroppen beroende på antal lager. Delarna är sannolikt inslagna.
Ett annat scenario är ju att resten av kroppen är intakt, inrullad i det försvunna duschdraperiet, och dumpad någonstans. Folien kan ju ha varit en del av den inslagningen, mer eller mindre lyckad.

Aluminiumfolie är ju "bättre" än plastfolie såtillvida att det anonymiserar det hela och blir mindre personligt. Man kan ju tänka sig att huvudet är avskiljt och inslaget i just aluminiumfolie är för att det ska bli lättare att hantera situationen känslomässigt.
Citera
2020-06-02, 13:10
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Nog enbart en förklaring till att tekniker och utredare har konstaterat att väldigt mycket folie har använts. Huvudet var väl inlindat och trolig teori (min då) är att det visar på att resterande folie som har försvunnit från lägenheten kan ha använts till resten av kroppdelarna - men det finns ju inga bevis för det. Knappast att det enbart har använts folie till de ynka grammen cannabis som MGM påstår sig ha nyttjat folien till ... Han verkar ju ha en stor tilltro att lukt döljs av folie.

Det TS i detta inlägg vill visa vet jag inte riktigt - men en förklaring var det till hur mycket folie som har använts till att linda in huvudet var det iaf.

Just det, men var detta med folien viktigt tidigare för att veta vad man sökte efter? I nuläget spelar det mindre roll för att fälla T*schko om hans fingeravtryck finns på all folie på övriga delar om de skulle återfinnas. Det borde räcka med folien med hans fingeravtryck på. Redan där är han tokbränd till åtminstone griftefridsbrottet.

Citat:
Ursprungligen postat av ***
Ett annat scenario är ju att resten av kroppen är intakt, inrullad i det försvunna duschdraperiet, och dumpad någonstans. Folien kan ju ha varit en del av den inslagningen, mer eller mindre lyckad.

Aluminiumfolie är ju "bättre" än plastfolie såtillvida att det anonymiserar det hela och blir mindre personligt. Man kan ju tänka sig att huvudet är avskiljt och inslaget i just aluminiumfolie är för att det ska bli lättare att hantera situationen känslomässigt.

Så kan det vara, men spelar det någon roll för utredningen/rättegången om kropp/delar är lindade i folie eller inte tro? Jag kan inte se det.
Citera
2020-06-02, 13:13
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
men likhunden från tyskland markerade på sängen det har man sett på videosnutt, så Wilma har legat på sängen död. vad fläckarna är som det där medlet är som markerade är vet jag inget om. Vet inte vad det medlet reagerar på, men tala gärna om det.

https://www.bluestar-forensic.com/en/bluestar-chemistry

Sida 3
https://www.bluestar-forensic.com/medias/documentationfile/watkins_brown_luminol_bs.pdf
Citera
2020-06-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
Okej, vad fick hon då som hon förtjänade? x)
Jag uppfattade det som att han menade att han slängde termosen, skrek på henne och slängde dörren i ansiktet på henne. Det var det han påstår att hon skulle ha förtjänat.
Bullshit.
Citera
2020-06-02, 13:15
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vajbaj
Jag uppfattade det som att han menade att han slängde termosen, skrek på henne och slängde dörren i ansiktet på henne. Det var det han påstår att hon skulle ha förtjänat.
Bullshit.

Kan häktesvakterna bekräfta att han gjorde de sakerna? De kommer vittna va?
Citera
2020-06-02, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Hela utredningen har visat att Wilma dött efter trubbigt våld, (misshandel), inte självmord. Med andra ord, ingen här behöver ha sett hur det ser ut efter att någon skurit upp handlederna. Det räcker att de som arbetar med kriminaltekniska undersökningar har gjort det. Kriminaltekniska undersökningar som analys av blodspår mm visar så mycket om man kan tolka bevisen. Du har uppenbarligen problem med det.

Det spelar också stor roll vad den misstänkte säger. "Ni kommer inte lösa mordet på Wilma". Den meningen säger mer än tusen ord. Han räknade med att dö efter sitt självmordsförsök och är gärningsmannen död blir det inget åtal och därmed ingen juridisk dom.

Du kan inte bortse från tydliga bevis bara för att du helst vill se mördaren frikänd. Just bristen på spår från en annan gärningsman är viktig i det här fallet. Även brist på spår är till nackdel för Tishko. Rätten ser till helheten, det gör inte du.

Men läs på sida 182 i FUP vad rättsläkaren säger:

"Dödsorsak
På grund av avsaknaden av övriga kroppsdelar, förruttnelse och utifrån fynden
vid undersökningen har dödsorsaken inte kunnat fastställas.
Dödssätt
Utifrån fynden har dödssättet inte kunnat fastställas."

Alltså har utredningen inte alls visat att Wilma har dött av trubbigt våld. Och alltså finns det egentligen ingen grund för det som står i filen nedan på första sidan:

(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

"Tishko Ahmed har på Göteborgsvägen 23 c, Uddevalla kommun, den 14 november 2019 uppsåtligen berövat Wilma Andersson livet genom upprepat trubbigt våld, våld som varit av sådan art att det separerat muskelvävnad från hennes kropp och/eller annat våld som inte närmare kan preciseras"

Och polisen kan förstås inte utesluta att muskelvävnaden kan ha hamnat på väggen under styckningen, alltså efter döden. Och det finns inga belägg för att "avlägsnande av muskelvävnad" skulle ha skett före döden, alltså genom misshandel före döden. Det finns ingen beskrivning alls om hur det skulle ha skett.

Och jag tror att du har helt fel i att polisen har kunnat utesluta att Wilma har begått självmord. Om hon har dött genom skadorna på huvudet, då kan dessa skador lika gärna kommit av ett fall pga tex självmord genom knivskärning, eller tom genom en olycka i hemmet.
Men det finns inga tecken på större blödningar i hjärnan på sida 177-179 i FUP. Så hur skulle det trubbiga våldet ha dödat henne?

Visst, han kan ha slagit och sparkat henne hårt i magen upprepade gånger så att hon till slut dog. Men det finns inga bevis för det eftersom den huvudlösa kroppen inte har hittats.
Och om han skulle ha tex stuckit en kniv i magen eller hjärtat på henne, då borde det ha sprutat väldigt mycket blod på väggarna. Men några sådana spår finns inte i lägenheten.

Tishko var dessutom borta från lägenheten i nästan fyra timmar när han var i Ljungskile, så om hon dog under den tiden, då kan likstelhet ha hunnit uppstå. Och han som jobbar inom hemtjänsten, borde ha utbildning i hur man bedömer om någon är död. Tänk på hur många äldre som troligen hittas döda av personal inom hemtjänsten. Jag tror inte att de kallar på ambulans akut varje gång de hittar en död person. Så att Tishko inte ringde ambulans om han hittade Wilma död, det är inte så konstigt.
Sen hände något med honom som fick honom att ta beslutet att göra sig av med liket på egen hand, tex att hon såg misshandlad ut och han var rädd för att bli misstänkt för mord.
Eller så var han helt förkrossad och blev galen. Kanske pratade han med hennes lik och sa "jag har kommit på ett sätt hur vi kan vara tillsammans för alltid". Och det sättet var bla att avlägsna huvudet och lägga det i en väska.
Senast redigerad av vemsa 2020-06-02 kl. 13:24.
Citera
2020-06-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Kan häktesvakterna bekräfta att han gjorde de sakerna? De kommer vittna va?
Ja, den manliga vakten kommer att vittna iallafall stod det. Den kvinnliga vet jag inte.
Citera
2020-06-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Att de kan (teknikerna) komma fram till att det saknas så mycket folie ifrån lägenheten begriper jag inte riktigt. Har svårt att tro att alla delar av kroppen är inlindat i enbart folie och dubbelt om flera ggr. Möjligen kanske i två lager av vardera kroppsdel - om man delar en kropp i huvud i flera mindre bitar och lager, vardera två armar och vardera två ben och en torso.

Tvivlar på att dessa övriga delar har så många lager av folie som huvudet har funnits i. MEN tydligen har teknikerna och polisen belägg för att folie har förbrukats och i mycket stor mängd.

Folien kan inte enbart ha använts till dessa 5 gram ( ? ) cannabis som han sagt sig använda för att dölja lukten av cannabisen.

Minns jag fel eller har jag drömt? om att det fanns en öppnad rulle med svarta sopsäckar i hushållet - som det har använts ett antal påsar utav?

Jag kanske minns fel som sagt var. Någon annan som kommer ihåg det? Med de svarta soppåsarna?
Tishko erkände själv under rättegången att två folierullar inhandlats i närtid. Han försade sig lite där. Enligt FUP var så gott som allt folie slut.
Senast redigerad av Olbars 2020-06-02 kl. 13:27.
Citera
2020-06-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Jag förklarade varför jag drog upp bluestar och kadaverin. Och det är jag som fått det bekräftat från bluestar
Sorry my bad.
Cred till dig!
Och tänka sig att vi var så läskunnig att vi hade rätt! 😘
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in