Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-06-01, 21:50
Medlem
Hej, hur kommer det sig att det är nyttigt med periodisk fasta? Och hur länge är det maximala för att det skall räknas som nyttigt? Och om man ätit lite grann under dagen. Hur länge skall den personen fasta för att det även skall vara nyttigt/bra för denne?

Låt oss säga om en person har ätit havregryn, åt något litet på eftermiddagen och därefter ätit tre bananer på kvällen, runt 18:00 tiden.

Muskler bryts ner till och från. Men vid sådana här fasta-perioder blir jag extra orolig att förlora extra mycket muskler. Eller försvinner fett i första hand? Jag har inte så mycket fett. Skulle jag förlora mer fett, så skulle mina magrutor synas tydligare än vad det gör nu.

TACK FÖR SVAR!
Senast redigerad av L.o.a 2020-06-01 kl. 21:54.
Citera
2020-06-01, 22:05
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej, hur kommer det sig att det är nyttigt med periodisk fasta? Och hur länge är det maximala för att det skall räknas som nyttigt? Och om man ätit lite grann under dagen. Hur länge skall den personen fasta för att det även skall vara nyttigt/bra för denne?

Låt oss säga om en person har ätit havregryn, åt något litet på eftermiddagen och därefter ätit tre bananer på kvällen, runt 18:00 tiden.

Muskler bryts ner till och från. Men vid sådana här fasta-perioder blir jag extra orolig att förlora extra mycket muskler. Eller försvinner fett i första hand? Jag har inte så mycket fett. Skulle jag förlora mer fett, så skulle mina magrutor synas tydligare än vad det gör nu.

TACK FÖR SVAR!
Du har en stor tråd om periodisk fasta där du säkert får svar, om det inte redan är besvarat i den eller i länksamlingen som hör till.

(FB) Periodisk Fasta - F&S samt länksamling
Citera
2020-06-01, 23:26
Bannlyst
Snälla nån. Försök att hålla dig till normalvikt. Drick inte energidryck som i "Lyxfällan".

Jag kan inte alls förstå att fetlagda personer inte förstår att energidryck eller läsk bidrar till hens övervikt.

Och fattar man inte det är man för dum för att ens leva. Tyvärr!

Jag hoppas ni inte får några feta barn. För hans framtid som fetto ligger helt på föräldrarnas ansvar.

Mobbing, distansering och stigmat att inte kunna få en tjej.

Det är stigmat för killen som hela tiden varit fet. Det har aldrig varrit på tal att någon gillat mig.
Senast redigerad av Varsamt 2020-06-01 kl. 23:37.
Citera
2020-06-02, 00:00
Bannlyst
Äter man mer än man gör av med, då blir man fet, därför är det bättre att fylla kistan med "bra" mat så man inte går hungrig.

Vad mer finns det att diskutera?
Senast redigerad av skummistomte 2020-06-02 kl. 00:08.
Citera
2020-06-02, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Snälla nån. Försök att hålla dig till normalvikt. Drick inte energidryck som i "Lyxfällan".

Jag kan inte alls förstå att fetlagda personer inte förstår att energidryck eller läsk bidrar till hens övervikt.

Och fattar man inte det är man för dum för att ens leva. Tyvärr!

Jag hoppas ni inte får några feta barn. För hans framtid som fetto ligger helt på föräldrarnas ansvar.

Mobbing, distansering och stigmat att inte kunna få en tjej.

Det är stigmat för killen som hela tiden varit fet. Det har aldrig varrit på tal att någon gillat mig.

Citat:
Ursprungligen postat av skummistomte
Äter man mer än man gör av med, då blir man fet, därför är det bättre att fylla kistan med "bra" mat så man inte går hungrig.

Vad mer finns det att diskutera?
Men vad är det ni pratar om och hur har ni tolkat trådstarten?

Jag pratar ingenting om fetma eller banta här. Jag pratar om periodisk fasta och varför det är nyttigt. Läs första inlägget igen, där jag har ställt några frågor.
Citera
2020-06-02, 08:02
Bannlyst
Tack för ditt svar!

Det är mycket möjligt att det är bra för kroppen att låta matsmältningssystemet vila i bland. Det förstår man ju rent logiskt.

Det råder inga tvivel om det.

Kommer ni ihåg skådespelaren Larry Hagman? Han som spelade J.R. i såpan "Dallas". Han pratade inte på söndagar. Periodisk tystnad.

Citat:
Men vad är det ni pratar om och hur har ni tolkat trådstarten?

Jag pratar ingenting om fetma eller banta här. Jag pratar om periodisk fasta och varför det är nyttigt. Läs första inlägget igen, där jag har ställt några frågor.
Citera
2020-06-02, 09:21
Medlem
Jagozars avatar
Det är inte periodisk fasta i sig som är nyttigt. Det är kaloriunderskott under vissa perioder som är hälsosamt och bevisligen gör att vi lever längre.

Det är lättare att hålla kaloriunderskott med just periodisk fasta vilket är varför det blivit så populärt.
Citera
2020-06-02, 09:43
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Det är inte periodisk fasta i sig som är nyttigt. Det är kaloriunderskott under vissa perioder som är hälsosamt och bevisligen gör att vi lever längre.

Det är lättare att hålla kaloriunderskott med just periodisk fasta vilket är varför det blivit så populärt.

Där har du helt fel. Hörttalas om autofagi?
Citera
2020-06-02, 10:02
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Där har du helt fel. Hörttalas om autofagi?

Ja, det har jag. Du verkar dock inte veta hur autofagi fungerar.

Man bör ligga på ett kaloriunderskott i minst en vecka för att sedan starta en vattenfasta för att komma in i autofagi. Att äta enligt periodisk fasta har inget med autofagi att göra, eftersom man måste fasta totalt och bara dricka vatten efter att man tömt sitt glykogenlager för att det ska ske.

Att enbart äta enligt periodisk fasta tömmer aldrig ens glykogenlager helt.
Citera
2020-06-02, 12:07
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Ja, det har jag. Du verkar dock inte veta hur autofagi fungerar.

Man bör ligga på ett kaloriunderskott i minst en vecka för att sedan starta en vattenfasta för att komma in i autofagi. Att äta enligt periodisk fasta har inget med autofagi att göra, eftersom man måste fasta totalt och bara dricka vatten efter att man tömt sitt glykogenlager för att det ska ske.

Att enbart äta enligt periodisk fasta tömmer aldrig ens glykogenlager helt.

Det har jag aldrig påstått heller.
Citera
2020-06-02, 12:18
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det har jag aldrig påstått heller.

Varför tog du då upp autofagi i en tråd om periodisk fasta som om det hade något med ämnet att göra? Varför skrev du något över huvud taget?
Citera
2022-01-30, 02:53
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

TACK FÖR SVAR!

Finns inga kända hälsofördelar med fasta, det bara stressar kroppen då cellerna försätts i ett beredskapsläge och om du då är oförsiktig när du bryter fastan så kan du väldigt lätt drabbas av refeeding syndrom som skadar organen ganska kraftigt. Kroppen mår bäst av ett stabilt näringsintag alla dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in