Jag vet ingen kursare som är arbetslös, och jag examinerades från Uppsala för nåt år sen eller två. I Uppsala är det väl dock bara 50-60% som examineras året de ska (alltså inkl 1 termin extra löptid). Så 40-50% har med andra ord inte ens tagit examen.
Men det är såklart bara de bästa av de som examineras som får nice jobb och hög lön. Med "de bästa" menar jag inte de med högst betyg, utan de med högst IQ och EQ. Med andra ord, många med höga betyg går det ganska dåligt för senare! Det ligger i sakens natur då betygen ju bara är viktiga för att få sitt första jobb, sen handlar det om att leverera, vara en skön person, m.m.
Det har de sista åren varit många soyboys och mesar som läst juridik (såkallade pluggisar), så det är riktigt låg konkurrens på marknaden för de mer klassiska köttarna. Tänk er själv hur det går när en hipsterkille/tjej ska mäta sig mot folk som inte viker en jävla tum.
Med det sagt! Den som tror på sig själv och står upp för sig själv kommer det alltid gå bra för!
Övriga går det däremot dåligt för. Då blir det myndighetsjobb. Jag personligen hade fan hellre knegat som takläggare i konstant ösregn än att sitta som en jävla grå handläggare på valfri myndighet. FY FAN vilket liv. Det värsta är att de tänker att de är finare än andra bara för att de har en sketen jurist-titel dessutom. En titel som egentligen bara handlar om att genomlida en extremt tråkig utbildning.
Mvh