2020-06-02, 11:31
Medlem
Genom att mäta på satellitbilderna så mätte jag upp runt 180 meter från där gummispåren börjar till bäcken och runt 150m till vägtrumman som fronten slog i.

Om man räknar på 150m bromssträcka på torr asfalt så motsvarar detta runt 190km/h, nu blev det ju inte det dock, så mycket bromsspår finns det inte. Men låt oss säga att en bromssträcka på 75 m hade kunnat genomföras till stillastående, då hade det motsvarat en hastighet på runt 135km/h. Detta har gått rejält snabbt.
Citera
2020-06-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axeadidas
Ena killen vet jag heter Emil idh, populär på tiktok. Sedan va det någon vid namnet Max. De ända namnet jag vet. 4 16-åringar omkom. 2 tjejer klarade sig, en 14-åring och en 19-åring. Tragiskt när man precis börjat leva livet...

Om du hade läst tråden så hade du sett att namnen är publicerade för ett par dagar sen..
Citera
2020-06-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Julia skriver om olyckan på sin insta.

”Jag kan inte fatta att de är sant. Vi var på en träff i hassela, allt var bra, träffade nya människor o hade så jävla kul, runt kl 02.30 bestämmer vi oss för att dra till max i Sundsvall för alla var så jävla hungriga.

Jag och lovisa säger att emil och max kan åka bil med oss så dom slipper åka 30 med epan dit, vi kom en bit, vi dunkade musik, pratade, skrattade o kunde inte haft de bättre, vi kör fort.
Sen blir de svart. Jag vaknar av att halva min kropp ligger utanför bilrutan o halva inne i bilen, jag skrek av smärta, ambulans personalen sa att jag skulle lugna mig men jag hade så ont.
Sen blev de svart igen, jag vaknar på sjukhuset och mamma säger "jag är så jävla glad att du överlevde julia" sen frågar hon om jag var nära killarna i baksätet, jag sa ja och hon säger "dom lever inte längre, dom klarade de inte" de var de värsta jag nånsin hört i hela mitt liv, tårarna sprutade, min fina vänner.

Jag kommer aldrig få träffa dom längre. Dom är borta och jag har inte insett det än, jag och lovisa hade bälte på oss men fick ändå riktigt allvarliga skador. Den smärtan jag går igenom just nu.. fyfan säger jag bara Vila i frid mina allra finaste vänner.
De skulle inte bli såhär. Kommer aldrig glömma er, ska göra er stolt nu.(andra bilden på mig och emil tog jag ca 10min innan händelsen.”

https://www.instagram.com/p/CA6x17zB8ei/

Det jag reagerar på här är att hon skriver att Em*l och M*x åker med dom, men ingenting om de andra två killarna. Dom var ju sex stycken i bilen?...
Citera
2020-06-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Punkt nummer 2. Tänker du då att bakdelen hängt i diket genom hela kurvan och att det enda däck som har kontakt med asfalten är vänster fram?
Eller förstår jag dig fel?

Vet man ifall Audin ifråga var fyrhjulsdriven?
Var den det så har jag svårt o se att man ens kan få ett brett ställ/sladd på bilen då antisladd hugger som en kobra direkt då det släpper.

Jag tycker mer det ser ut som det har gått alldeles för fort och så blir föraren överraskad av nånting.

Har någon kollat hur det är med soluppgången på aktuell plats kring den tiden på morgonen?

Enligt tidigare uppgift i tråden var soluppgången kl. 3:10.
Citera
2020-06-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user0420
Klassiskt misstag av oerfarna förare. Man kommer för långt ut i kanten och får lite panik, tvärdrar i ratten och olyckan är ett faktum. Det är obehagligt som satan när man märker att bilen är på väg ut i diket men man måste hålla sig cool när man kör bil. Drabbas man av panik så blir det oftast en olycka. Håller man sig kylig kan man reda ut de flesta situationer.

Bilen som hamnade utanför asfaltkanten i +100 eller ett djur på vägen var nog det som initierade olyckan.
Citera
2020-06-02, 11:37
Medlem
JanTalibans avatar
Kikade på TV4:s bilder (och jämförde med karta). Tycker det förställer svinlånga, helt vanliga bromsspår, typ 50 m. Nån som kan nåt om fysikaliska lagar för att få stopp på en modern bil?

Bromsspåren är spikraka och korrekt placerade på högerfilen. Men när vägen svänger vänster så leder spåren rakt ut i terrängen …

Jag fattar inte. Hur kan en bil leka bowling med träd & stenar EFTER en så fullskalig, och icke urballad, inbromsning?
Citera
2020-06-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaabbccdd
Det jag reagerar på här är att hon skriver att Em*l och M*x åker med dom, men ingenting om de andra två killarna. Dom var ju sex stycken i bilen?...

De var förmodligen redan del av umgänget och Em*l och M*x tillkom för att åka till Max. Det är nog inte konstigare än så
Citera
2020-06-02, 11:41
Medlem
RetniskEnsnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steve73
Varför har hon vindrutetorkarna på i filmen från bilen?

Fuktigt i luften?
Hmmm, kanske regn, Einstein?
Citera
2020-06-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Kikade på TV4:s bilder (och jämförde med karta). Tycker det förställer svinlånga, helt vanliga bromsspår, typ 50 m. Nån som kan nåt om fysikaliska lagar för att få stopp på en modern bil?

Bromsspåren är spikraka och korrekt placerade på högerfilen. Men när vägen svänger vänster så leder spåren rakt ut i terrängen …

Jag fattar inte. Hur kan en bil leka bowling med träd & stenar EFTER en så fullskalig, och icke urballad, inbromsning?

Spåren är nog inte från en normal inbromsning, sannolikt tvärställda vänster fram och vänster bak.
Citera
2020-06-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vossibop
Det handlar ej om överseende. Det handlar om att kanske inte hälla bensin på en eld som svider på mångas hud just nu, däribland familj till offren.
Låt det gå en stund och vi får en bättre överblick över det hela innan vi börjar kasta ut förarens namn, uppgifter, privata liv osv.
Men det är ju detta Flashback är till för. Att stilla folks nyfikenhet. Man kan tycka illa om det, men uppenbarligen vill folk veta vad som hände och vilka som var inblandade.

Har man ont av detta, vilket jag förstår att de anhöriga har, behöver man inte gå in och läsa på Flashback.
Citera
2020-06-02, 11:48
Medlem
Det man lätt glömmer av i såna här situationer är ju att det faktiskt kan ha blivit något fel på bilen.
T.ex ett skuret hjullager. Eller punktering i för hög hastighet?
Men mest troligt är väl mänskliga faktorn.
Citera
2020-06-02, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Det kan vara ett sätt att försöka förstå. Ett sätt att bearbeta ett svårt trama.

SPOT ON..

Men somliga vill hänga ut henne som ansvarig trots att hon inte körde bilen.
Delar hon med sig så söker hon uppmärksamhet?!?

Blir så trött på folk som inte kan läsa en tråd innan dom har åsikter, likväl en fullständig oförmåga till att se till en annan persons situation.

Dessutom är det ett barn vi pratar om.
Låt henne bearbeta eller skriva vad hon vill så länge det inte går ut över andra.

Dom som skriver här ska föreställa vuxna.. Spyr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in