2020-06-03, 17:50
Medlem
kafus avatar
Minnesstund för Max Larsson och Emil Idh
Stöde kyrka
idag onsdag 3 juni från kl 18:00

Stöde kyrka är öppen onsdagen den 3:e Juni
Drop in klockan 18-20
Andakt 18.00 samt 19.00
Coronaregler max 50 personer åt gången inne i kyrkan.

Stöde församling
Citera
2020-06-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summerbj
Asså vad är liksom poängen med att ha teoriprov om man ska tycka synd om de som bryter mot lagen??? Fattar ej varför folk liksom förminskar detta?!

Det är bara för att det är en kvinna som kört. Kvinnor är alltid offer och kvinnor kan aldrig ställas till svars för sina handlingar. Så verkar majoriteten resonera!
Citera
2020-06-03, 17:53
Medlem
Senil-with-styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafu
Minnesstund för Max Larsson och Emil Idh
Stöde kyrka
idag onsdag 3 juni från kl 18:00

Stöde kyrka är öppen onsdagen den 3:e Juni
Drop in klockan 18-20
Andakt 18.00 samt 19.00
Coronaregler max 50 personer åt gången inne i kyrkan.

Stöde församling
Ingen minnestund för Milton?
Citera
2020-06-03, 17:54
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Föraren har betett sig som en jävla blådåre och ska givetvis inte ha körkort. Nej, det är INTE synd om henne.
Ingen vet vad som orsakat olyckan. Och ingen kommer troligen att få veta det.
Man kan ha väjt för vilt eller någon passagerare kan ha stökat till det för föraren.
Låt oss stanna där tills vidare.
Citera
2020-06-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag vet att du är en besserwisser och elakt detta då jag läst vad du skrivit!

Dags är så dags att börja pudla nu... idiot

Vad är din ståndpunkt då? Att det var ok att hon körde alldeles för snabbt med fyra passagerare utan bilbälte? Om du säger att du är ok så är det ju som att du inte bryr dig om att fyra 16 åriga killar dog...?
Citera
2020-06-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ingen vet vad som orsakat olyckan. Och ingen kommer troligen att få veta det.
Man kan ha väjt för vilt eller någon passagerare kan ha stökat till det för föraren.
Låt oss stanna där tills vidare.

Men hon körde fortfarande för snabbt? Ingen annan tryckte på gasen åt henne?
Dessutom var det fyra passagerare utan bilbälte och enligt den andra tjejen (hennes instagram-inlägg) så var det inget som tydde på att föraren tvingades till det...
Citera
2020-06-03, 17:58
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tveksam om ESP fixar fungera i de hastigheterna?
Vet jag fick släpp på isig motorväg i 120, bilen började dansa med bakänden, skedde samtidigt som jag körde om en lastbil, kunde hålla mig lugn, släppte gasen och det slutade

Har man manuell låda så gör frikoppling susen, fick man lära sig i körskolan. På automat vetefan, kanske bara släppa gasen

EPS, Antisladd funkar bäst på våta underlag, då har du 50% chans att rädda situationen, i övriga väglag räknar man 20-25 % (bättre än inget) . Källa NTF. Har även för mig jag läst Expressen, eller nån biltidning att antisladd är opålitligt på vintern i farter över 100km/h. Man kan väl säga att inte är funktionen konstuerad för att rädda situationer i höga farter typ 140km/h. Får man sladd i höga farter tar nog bilens tyngd över rollen , går inte kompensera bort kast med korta inbromsningar som systemet gör på olika hjul, speciellt bakhjulen.
Citera
2020-06-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Kvinnor är alltid offer och kan aldrig ställas till svars för sina handlingar. Hade det varit en manlig förare och kvinnliga offer som suttit i baksätet så hade det blivit häxjakt och lynchstämning mot föraren, men nu var det ju en tjej som körde och då är det "stackars henne" och "synd om henne".

Så blev det för länge sedan här hemna, en kille körde ihjäl tre tjejer, han var tvungen flytta långt bort
Citera
2020-06-03, 18:05
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senil-with-style
Ingen minnestund för Milton?
Två stycken bodde på annan ort, två i Stöde.
Citera
2020-06-03, 18:11
Medlem
När träd blir knäckta på det viset som i bilden måste väl dikeskanten nästan fungerat som språngbräda och det andra stoppet mot träden blev lika hårt och farligt?

https://www.bildtagg.se/bild/5urzjx08lhlrep1jxa5x0fl

På högersidan av bilen kan man visserligen se hur övre delen av karossen vikt sig mot dikeskanten från bottenplattan, men när bilen sedan träffar träden(uppenbarligen med samma sida eftersom vänstra halvan är "hel") så finns det inget kvar i karossen som kan ta upp kraften och bältessträckare och airbags har redan gått.

Var det endast en av de fyra obältade som hittades utanför bilen?

Bara tanken av att slå i sitt huvud med någon annan får en att må illa, och tänk känslan man kan få när man tar ett för djupt kliv/tramp med benet och ens käkar slår ihop. Göra det i över 30 meter i sekunden
Senast redigerad av onerider 2020-06-03 kl. 18:24.
Citera
2020-06-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Skriver sällan i såna här trådar. Är gammal och erfaren nog att förstå vad en sån här personlig katastrof innebär för dom anhöriga.

Att det sitter så pass många i denna tråd och slänger skit och spekulerar till höger och vänster säger en del om hur mentalt avtrubbade vissa är av sociala medier i kombination med en omogen hjärna.

Fyra personer omkommer i en tragisk olycka och ni lägger er energi på en jävla massa trams och dumheter. Ni borde skämmas. En del av er mognar kanske men vissa kommer alltid förbli idioter.
Dom som inte klarade sig hade kunnat vara bror, syster eller bästa vän till någon av er som skriver skit.
Fundera på hur ni skulle känna om det drabbade er. Då kanske ni tänker till innan ni skriver nästa gång.

Jag skiter fullständigt i vem som gjorde vad i denna olycka, vems fel det var osv...
Det är relevant för polisen och anhöriga som vill veta vad som hände. Övriga använder mest såna uppgifter till att sprida dynga.

Den som själv är fri från synd kastar första stenen. Många som skriver skit hade kunnat varit en av dom som dog. Livet är fullt av små felbeslut där man inte inser vad som kan gå snett. Särskilt när man är ung är det lätt att det blir en del såna beslut Man saknar erfarenhet och mognad att förstå vad som kan hända. Konsekvenstänk är sällan särskilt utvecklat när man är ung.

Jag har själv varit ung och dum och gjort saker bakom ratten som kunnat leda till dödsfall för ett flertal. Spelar ingen roll hur mycket någon talar om för en ung person vad som är farligt. Tyvärr tar man inte in det dom flesta gånger. I den åldern känner man sig osårbar.

Jag har varit inblandad i bilolyckor själv men aldrig orsakat någon. Har däremot kört berusad i min ungdom. Ren tur att det gick bra. Nu är man äldre och visare och vet att hålla hastigheten och inte göra dumheter bakom ratten. Tyvärr ser man dagligen även äldre bilförare som kör som idioter.

Jag är välbekant med olycksplatsen då jag bor i trakterna och har kört yrkesmässigt. Det är en knepig väg men tyvärr har man ett ansvar som förare att anpassa farten. Jag lägger dock ingen skuld på någon för det hade lika gärna kunnat varit jag i min ungdom som körde den bilen.

Tiden läker inte alla sår men man kan lära sig leva med ärren.

Mina tankar går till anhöriga och dom två som klarade sig. Alla har en oerhört tuff framtid att vänta.
Om någon av er läser detta så tänk på att det finns alltid ett ljus i framtiden. Dom som nu inte är med oss längre vill inte att vi ska gräva ned oss i mörker för länge.
Otroligt korkad attityd
Du menar att du alltid kör som en biltjuv och riskerar alla medtrafikanters liv - det kunde alltså vilken dag som helst i veckan varit du som körde på det sättet. Wow - du borde avsäga dig ditt körkort omgående.

Med tanke på omständigheterna här kan nog nästan alla se sig som utan skuld. Ytterst få lyckas ha ihjäl fyra av sina medpassagerare genom att köra så kopiöst vårdslöst. Så jag kan kasta både första och sista stenen här.
Citera
2020-06-03, 18:24
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbj
Jag skulle nog vilja säga att det är du som är det. Du tror dig veta bäst och bestämmer vem jag är tydligen?

När tjejen är 25 och mer mogen och mindre osäker kommer hon inse hur otroligt lite det spelar roll hur cool man är när man är tonåring... men gjort är gjort och jag lider med henne att hon fallit för grupptrycket trots allt.

Tyvärr så är det viktigt att verka cool när man är ung, det är igenom det som man blir rankad och vinner respekt, jag har gjort några sådana förevigade konststycken och ångrar inget, dem är roliga att berätta om.

Det märks på dem som inget dumt har gjort i livet, sådana personer ter sig annorlunda i sällskap när timmen börjar att bli sen och att ordet är fritt. Då är dom märkbart besvärade och ute på tunn is därför att dom har inga erfarenheter mer än det som dom har läst sig till, i teorin, medan att andra har gjort på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in