2020-05-31, 14:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
Dessa inlägg belyser det faktum att detta är en samhällsomvälvande kris.

Realräntorna kommer att komma tillbaka eftersom stater lånar av sina egna centralbanker till noll-ränta, likaså är den privata och företagssektorn högt skuldsatta.

Fråga vilken nationalekonom som helst, som av skälet att inte vilja utlösa panik, men privat skulle säga; ja, vi står inför en långvarig kris och stora samhällsomvälvingar.

LassHanssons resonemang kring att det nu finns alternativet att arbeta hemifrån bidrar i sig tillsammans med alla andra neeativa indikatorer att ; ja bostadspriserna kommer att falla, inte som en sten, utan undan för undan.

Fastigheter fungerar som säkerhet för privatkonsumtion och företagande.

Bankerna och samhället torde istället se på individens Humankapital som en säkerhet.

Tyskland, Japan och även Italien, återhämtade sig på ett mirakulöst sätt efter WWII, tack vare sitt Humankapital, fastigheter som man kunde belåna än mindre bo i existerade inte i de större städerna.

Ett paradigmskifte måste komma. Banker och försäkringsbolag har redan sedan 1990 forskat på detta ( i tysthet).

Men givet de makroekonomiska siffrorna, ja bostadspriserna i Sverige kommer att falla mycket.

Referera till Lookalike , det är ju siffror som är i paritet med Den Stora Depressionen!
Det är iaf en temporär ekonomisk tillbakagång. Hur långvarig den blir återstår att se.

Sveriges BNP växte 0.1% första kvartalet.
Frankrikes BNP dök däremot 5.3% första kvartalet.

Så det beror också på hur stora restriktioner överheten tvingat på folket.

Ett recovery tillbaka till stagnationsnivå lär nog komma någorlunda snabbt. Men kanske ligga kvar där och harva ett tag. Vi kan se på t ex Finland och Danmark som efter finanskrisen inte ens klarade av ett recovery. Utan stannade ett bra tag på bottennivån.

Vänsterländerna i Europa får återigen välja mellan vänsterpolitik/stagnation å ena sidan eller nyliberal/tillväxt å andra sidan. Troligen biter man sig fast i vänsterpolitiken och misär.

Andra kvartalet lär dock bli deprimerande överallt. Sedan får vi se hur det blir med 3 & 4. Någon fler lock down vid nya smitt-våger lär vi knappast få se. De ekonomiska konsekvenserna blir för allvarliga.
Citera
2020-05-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Är du på riktigt? Du tycker alltså det är rimligt att vuxna ska bo hemma och bli försörjda av sina föräldrar i 5 år för att leva på 4000 kr i månaden? I vad som för dom flesta är den bästa tiden i livet... Det är också väldigt få som har en ingångslön på 30k utan utbildning.

Kallas uppoffring gör en bara gott jag gjorde den uppoffringen det bygger bara karaktär.
Citera
2020-05-31, 19:35
Medlem
TH3KNIFEs avatar
Kronan anses vara undervärderad mot både USD och EUR. Bankerna tror snarare på en förstärkning om 10% över tid.

Avseende BR. Sålde en BR tvåa i Vasastan Sthlm förra veckan för 6.6mkr och 119k per m2. Hade hoppats på 7mkr vilket också var mäklarens top-tipps, om alla stjärnor stod rätt, men det nådde vi alltså inte. Visst är Corona-effekten här. Det var färre budgivara involverade än vad vi hade trott.

Jag och min fru har letat ny lägenhet/hus under hela våren och eftersom det blir mitt 6,e boende i Stockholms Innerstad (ja, jag är en klassiker som gjort hela resan, började med en sliten BR etta utan balkong 2002), så har vi ganska höga krav. Vi vill bo högst upp, i solläge, högt i tak och öppen planlösning. Dessa objekt går hittils fram tills idag (stor visningdag i dag) som smör i solsken. Det är högt tryck, och nästan binära resultat - antingen säljs de efter en snabb budgivning, eller inte alls, pga att säljarna inte blir nöjda med budgivningen. De bor hellre kvar. Det verkar finnas ett osedvanligt stort inslag av "flyttkedje-tänk". Dvs, folk som är i budgivning på ett objekt försöker samtidigt sälja sitt egna, för att få en back to back solution. Detta gör att vissa försäljningar drar ut på tiden. Slutsats. I stort sett alla objekt vi varit intresserade av har blivit sålda över en nivå som vi är bekväma med.

Running Cost för en BR är 100% knutet till räntan. Så länge räntan förblir låg kommer lägenhetspriser hållas uppe, givet att det finns en något sånär cash flow i befolkningen. Dvs, att folk har ett jobb att gå till och får en lön.

Så de enda frågorna som egentligen behöver ställas är: Kommer räntan förbli låg? Är världen och Sverige på väg in i en massarbetslöshet om 30-40%?

På sikt talar till exempel trenden med allt mer kriminalitet i förorten till ett än mer segregerat samhälle, där det kommer bli allt mer värdefullt att äga en trygg BR i ett tryggt hus i en trygg stadsdel, läs. Kungsholmen, Södermalm, Vasastan, Östermalm.
2040 tror jag vi kommer behöva kapa broarna in till innerstaden och kan hissa en ny fana över innerstaden som blir en enda stor gated community. Ser fram emot den dagen :-)
Citera
2020-05-31, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TH3KNIFE
Så de enda frågorna som egentligen behöver ställas är: Kommer räntan förbli låg? Är världen och Sverige på väg in i en massarbetslöshet om 30-40%?

Nej alla seriösa prognoser för Sverige pekar på häraden 10-15% när det kommer till arbetslösheten i Sverige.

De allra mest pessimistiska prognoserna för bostadspriser Pekar på ett 15-20%igt fall.

Kommer räntan förbli låg? Ja.
Citera
2020-05-31, 20:46
Medlem
Citat:
Kronan anses vara undervärderad mot både USD och EUR. Bankerna tror snarare på en förstärkning om 10% över tid.

Avseende BR. Sålde en BR tvåa i Vasastan Sthlm förra veckan för 6.6mkr och 119k per m2. Hade hoppats på 7mkr vilket också var mäklarens top-tipps, om alla stjärnor stod rätt, men det nådde vi alltså inte. Visst är Corona-effekten här. Det var färre budgivara involverade än vad vi hade trott.

Jag och min fru har letat ny lägenhet/hus under hela våren och eftersom det blir mitt 6,e boende i Stockholms Innerstad (ja, jag är en klassiker som gjort hela resan, började med en sliten BR etta utan balkong 2002), så har vi ganska höga krav. Vi vill bo högst upp, i solläge, högt i tak och öppen planlösning. Dessa objekt går hittils fram tills idag (stor visningdag i dag) som smör i solsken. Det är högt tryck, och nästan binära resultat - antingen säljs de efter en snabb budgivning, eller inte alls, pga att säljarna inte blir nöjda med budgivningen. De bor hellre kvar. Det verkar finnas ett osedvanligt stort inslag av "flyttkedje-tänk". Dvs, folk som är i budgivning på ett objekt försöker samtidigt sälja sitt egna, för att få en back to back solution. Detta gör att vissa försäljningar drar ut på tiden. Slutsats. I stort sett alla objekt vi varit intresserade av har blivit sålda över en nivå som vi är bekväma med.

Running Cost för en BR är 100% knutet till räntan. Så länge räntan förblir låg kommer lägenhetspriser hållas uppe, givet att det finns en något sånär cash flow i befolkningen. Dvs, att folk har ett jobb att gå till och får en lön.

På sikt talar till exempel trenden med allt mer kriminalitet i förorten till ett än mer segregerat samhälle, där det kommer bli allt mer värdefullt att äga en trygg BR i ett tryggt hus i en trygg stadsdel, läs. Kungsholmen, Södermalm, Vasastan, Östermalm.
2040 tror jag vi kommer behöva kapa broarna in till innerstaden och kan hissa en ny fana över innerstaden som blir en enda stor gated community. Ser fram emot den dagen :-)
Det här stämmer ganska bra även med med de objekt som jag följt utanför tullarna. Mindre tvåor (och den här får räknas till en sådan) efterfrågas främst av ensamhushåll och de är försiktiga i nuvarande situation. Lägenheter på 65 kvm och större är mer lättsålda och de säljs ofta på samma nivåer som tidigare. Vissa objekt kan t o m dra iväg över förväntade nivåer.
Citera
2020-05-31, 20:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Är du på riktigt? Du tycker alltså det är rimligt att vuxna ska bo hemma och bli försörjda av sina föräldrar i 5 år för att leva på 4000 kr i månaden? I vad som för dom flesta är den bästa tiden i livet... Det är också väldigt få som har en ingångslön på 30k utan utbildning.
Det rimliga vore att vi hade marknadshyra. Då hade dom kunnat hyra sig en bostad utan bekymmer. Men nu har dom inte det den möjligheten.

Jag kan se på grannar och så att barnen bor hemma ganska länge. Då handlar det i sig om folk som har större bostäder att det inte finns någon direkt utrymmesbrist. Men det är ju inte direkt ovanligt att dom bor hemma till de är närmare 30.

De som gått på högskola och får 30 k när de börjar jobba lär knappast bo hos föräldrarna. Inte annat än väldigt tillfälligt.

De som börjar jobba direkt efter gymnasiet däremot verkar kunna bo kvar hemma länge.
Citera
2020-05-31, 21:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag har sett det. Men det har man mumlat om en tid utan att det infallit. Men nu är det så skakigt så att nu kan nog vad som helst hända. Tillfälligt.

Citat:
Räntan kommer nog att förbli låg. Iaf 5 år till.

Jag tror inte arbetslösheten kommer blir så mycket högre. Temporärt kan den bli det. Det svider för mycket i statskassan, och det blir för mycket sociala problem av hög arbetslöshet.
Jag tror vi reda passerat smärtgränsen. Därav att tiden är mogen att låta arbetsmarknadslagarna skapa lite mindre arbetslöshet.
Sedan kommer man behöva ge sig på facket. Går inte låta dom skapa så mycket arbetslöshet som dom gör.

Sveriges arbetslöshet ökade till ca 7.2% i Mars. Singapores ökade till 2.4%. Stor skillnad i kostnader för arbetslöshet och kostnader för brottslighet mm. Till slut kommer vänsterpartierna inte klara av att blunda för detta. Dom kommer att vilja ha pengar till annat i stället. Och då blir det friare arbetsmarknad. Lägre arbetslöshet och mindre brottslighet.

Citat:
Har för mig att det är en korsning på Södermalm som har högst brottslighet i landet. Gäller väl anmälda brott då.
Citera
2020-05-31, 21:39
Medlem
TH3KNIFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

.

Jag är fast övertygad om att räntan kommer att förbli låg i många år till. Det är inte omöjligt att RB till och återinför minusränta. Inom vissa brancher ser vi deflation. De stora varuhusen rear ut kläder och andra konsumentartiklar. Mediamarkt och "medlemsrea" 15%. Vi köpte en fin fin stavmixer från Bosch till 15% under listpris idag.

Givet att de enorma stimulanser som planeras når ner till konsumenter och näringsidkare i tid, är det till och med möjligt att vi får vårt efterlängtade V-scenario och att vi slipper massuppsägningar bland tjänstemän eller verkstadsarbetare för den delen med.

Det talas om att det finns 100 alternativa kandidater till ett Covid Vaccin. Man kan ju hoppas att vi kan ta andra tredje eller kanske fjärde vågen med ett bättre försvar än idag.

Den som lever får se.
Citera
2020-05-31, 23:07
Medlem
Hur tror ni att Corona påverkar priserna i Spanien, solkusten och Mallorca? Har läst en del prognoser men där varierar det från nedgång på ett par procent till upp till 30... Tror ni att det blir fyndläge?
Citera
2020-06-01, 08:22
Avslutad
Citat:
Jag har sett det. Men det har man mumlat om en tid utan att det infallit. Men nu är det så skakigt så att nu kan nog vad som helst hända. Tillfälligt.

Jag tror inte arbetslösheten kommer blir så mycket högre. Temporärt kan den bli det. Det svider för mycket i statskassan, och det blir för mycket sociala problem av hög arbetslöshet.
Jag tror vi reda passerat smärtgränsen. Därav att tiden är mogen att låta arbetsmarknadslagarna skapa lite mindre arbetslöshet.
Sedan kommer man behöva ge sig på facket. Går inte låta dom skapa så mycket arbetslöshet som dom gör.

Sveriges arbetslöshet ökade till ca 7.2% i Mars. Singapores ökade till 2.4%. Stor skillnad i kostnader för arbetslöshet och kostnader för brottslighet mm. Till slut kommer vänsterpartierna inte klara av att blunda för detta. Dom kommer att vilja ha pengar till annat i stället. Och då blir det friare arbetsmarknad. Lägre arbetslöshet och mindre brottslighet.

Har för mig att det är en korsning på Södermalm som har högst brottslighet i landet. Gäller väl anmälda brott då.

Den dagen man stänger infarterna till innserstaden skulle kriminaliteten upphöra i princip. Det är inte Kalle 42 dom bo i en BR värd 9 msek på Södermalm som hamnar i knivslagsmål på Medis.
Citera
2020-06-01, 08:23
Avslutad
Citat:
Du hade fel. Tom fel ang Stockholm. Och nu verkar du inte klara av att räkna enkel matematik.
Hur mycket blir 20028/6 ?

Finns massor med människor som gör just det.
Att du inte duger till det har inte med saken att göra. Det var inte dig det här gällde.

Förutsätter att du en ens får en studentbostad som ofta tar flera år i Sthlm. Dina uppgifter tar jag med en stor nypa salt. Möjligen att vissa får dessa priser men då är det en liten minoritet av studenterna.
Citera
2020-06-01, 08:30
Avslutad
Citat:

Räntan kommer förbli låg, helt enkelt eftersom det inte finns alternativ. Därav kommer priserna hållas uppe. De enda större städerna jag sett i hela Europa som har högre pris på BR än Stockholm (alltså som helhet) är Paris och London. Det finns massor av städer där köpkraften är mycket starkare som ändå har runt 10-30% lägre priser på BR. Oslo, Köpenhamn, Rom, Barcelona, Berlin, Hamburg etc. Varför tror du? Inte så att ECB har svinhög ränta. Varför vill folk betala mer för din tvåa i Vasastan än för en lika fin tvåa vid Colloseum i Rom eller på Ströget i Köpenhamn?

Detta beror givetvis på hyresregleringen. Håller med i din tes angående räntan men måste lägga till att hyresregleringen också spelar otroligt mycket in. Om alla som vill bo i Stockholm helt plötsligt hade kunnat efterfråga HR till marknadspris hade tvåor som din i Vasastan nog sjunkit med 20-50% över en natt. Nu "tvingas" alla människor som vill bo i innerstan till BR trots att de i flera fall säkert hade föredragit att hyra boende. Ta tex alla Stockholms ex-pats.

Hyresregleringen kommer dock inte kunna slopas förrän vi står inför ett totalt katastrofscenario. Politikerna har målat in sig i ett hörn här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in