2020-06-01, 23:24
Medlem
CzeLiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Ja Precis, de har ju ringat in fläckarna där blodbesudling samt besudling av sperma hittats, tre Fläckar av varje
Om resterande var blod hade det ju stått.

Hade inte tänkt att lägga mig i den här diskussionen som pågått i vad som känns som hundratals sidor men nu när jag såg citatet av picasso2 skulle jag kunna tolka det som att silhuetten också är blod pga meningen "Bluestarundersökningen påvisar fluorescens i området där likhunden markerade och där finns även blod från Wilma."

Som att utöver fläckarna som syndes bara av ögat finns även blod där hunden markerade (fluorescensen)
Citera
2020-06-01, 23:26
Medlem
tojos avatar
Läste just förhöret med Fredrik L från julafton på häktet (FUP s783, s794 pdf):
Citat:
Han sa då något
liknande att "även om jag erkänner så måste det bevisas"

I vilken värld är det möjligt för en oskyldig mordåtalad person att säga så?
Citera
2020-06-01, 23:27
Medlem
Att han sitter och tiger sig igenom hela häktesperioden måste ha och göra med att hans pappa är inblandad i uppstädningen.
(Förutom att han själv tagit livet ur W)
Att vara så jäkla stark och kunna neka på det sättet tyder i min värld på att han skyddat andra också.
När han sen läser FUP en och ser att hans pappa inte är misstänkt så börjar (vågar) han prata lite.
Citera
2020-06-01, 23:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HennesGriftefrid
Jag tror inte att Vilma har legat på sängen alls efter mordet. Alldeles för lite blod för det samt att spåren tyder på att hon i sådan fall skulle lyfts och lagts mitt på sängen utan andra spår eller besudlingar. Tror däremot att överkastet har lagts över Wilma i vardagsrummet. Kanske i någon kombination med det nu spårlöst försvunna duschdraperiet. Det som hängde i duschen är nytt och hade spår av vikningar på sig. MGM har heller inte sovit i sängen sedan mordet utan på soffan där han vilade vid tidpunkten för gripandet. Sängen var fint bäddad, resten av lägenheten är stökig och ser ut som skit om man ska vara ärlig. MGM bäddade knappast sängen så fint varje morgon.

Vore önskvärt med redogörelser vad som finns på diverse USB-stickor, även de 2 telefoner som beslagtogs i samband med gripandet, ”burnern” i resväskan samt på den Samsung telefonen som ligger i lådan på nattduksbordet. Antar att Wilmas telefon, som ej återfunnits, är en Nokia som det finns kartong till. Fup sid957

Vill även veta vem MGM ringer när Alba ser honom i lägenheten från berget mittemot under ett sök. Fup sid637

Här håller jag med dig. Den delen av de tekniska undersökningarna, IT-delen, lämnar en hel del att önska. Såvida inte detta finns i en sekretessbelagd aktbilaga? Men varför skulle det göra det kan man undra.

Likaså saknar jag en undersökning av hans Playstation Online-konto för att visa vilka tider han de facto spelat.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-06-01 kl. 23:38.
Citera
2020-06-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Nu är det nog andra gången du skriver att "Varken den tilltalade eller målsägande avlägger vittnesed eller sanningsförsäkran".

VAR kan du visa på fakta att de INTE gör det?

Kan det inte vara som så (enligt mig) att de faktiskt GÖR det men det tar inte reportrarna med i LIVE eller vart menar du att denna ska vara? I Rättegången och/eller i förhör?

Berätta VART detta ska ske OCH vart har det i så fall uteslutits? Om du jämför med andra förhör/rättegångar? Ge oss något exempel - Tack!

Grundläggande juridik ändå.
Naturligtvis avlägger inte målsägande eller TT vittnesed.

Problemet gissar jag är att de som live-rapporterar är journalister och inte jurister varpå de ofta skriver att "nu ska mamman vittna" när de egentligen menar att hon ska förhöras.
Citera
2020-06-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Här håller jag med dig. Den delen av de tekniska undersökningarna, IT-delen, lämnar en hel del att önska. Såvida inte detta finns i en sekretessbelagd aktbilaga? Men varför skulle det göra det kan man undra.

Likaså saknar jag en undersökning av hans Playstation/spelkonto för att visa vilka tider han de facto spelat.
De var ju nya uppgifter i förhandlingen. Jag hoppas verkligen att de undersöker den nu under tiden. Att han suttit och spelat i flera timmar på torsdagen (när Wilma försvann) är ju orimligt.
Citera
2020-06-01, 23:30
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Likaså saknar jag en undersökning av hans Playstation/spelkonto för att visa vilka tider han de facto spelat.

Sett senaste dagarna att många påtalat detta med Playstationkontot. Det syns inte exakt när man spelar, inte heller loggas det mellan vilka tillfällen man är inloggad. Det skulle förutsätta att hans PS är uppkopplat mot andra tjänster än bara lokalt. Dessutom vet man inte om en person spelat bara för att enheten är på/inloggad.

Motbevisa gärna ni som har bättre koll. Det är inte lätt att se på en PC/Steam, så varför skulle man kunna se det på en dummare burk som en PS?
Citera
2020-06-01, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns inga som helst bevis. Allt handlar om vittnesmål. Det är enbart ord.

Ur förhör med Mal*in:

Vet du varför Wilma gjorde slut med Tishko? M*lin uppger att Tishko hade bilder på andra tjejer i sin telefon och Wilma orkade inte med det. "Det var droppen", Wilma orkade inte mer.
Det var första gången som M*lin vet att Wilma gjorde slut.

Det står om det på sida 613, 608 och 610 i FUP. Och troligen på fler sidor.

Att Wilma gör slut med Tishko för att han har tjejer i sin mobil, låter inte som något skäl till att han skulle bli förkrossad och svartsjuk. Han kunde ju tex ha friat till henne för att bevisa att han älskar bara henne, om han ville ha henne kvar alltså.

Och om man sen läser på sida 611 vad M*lin berättar:

"Har det varit något speciellt den sista tiden innan wilma försvann?
Wilma mådde väldigt dåligt den sista tiden och hon försökte ta sitt liv för tre fyra veckor
sedan. Men hon sa att det var Tishko som räddade henne genom att han stoppade henne."

Tydligen hade hon alltså då dött tidigare genom självmord om det inte vore för Tishko, eller hur ska man tolka det?
Senast redigerad av vemsa 2020-06-01 kl. 23:46.
Citera
2020-06-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Grundläggande juridik ändå.
Naturligtvis avlägger inte målsägande eller TT vittnesed.

Problemet gissar jag är att de som live-rapporterar är journalister och inte jurister varpå de ofta skriver att "nu ska mamman vittna" när de egentligen menar att hon ska förhöras.
Det heter faktiskt att man avlägger vittnesmål även när målsägande gör det.
Citera
2020-06-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Sett senaste dagarna att många påtalat detta med Playstationkontot. Det syns inte exakt när man spelar, inte heller loggas det mellan vilka tillfällen man är inloggad. Det skulle förutsätta att hans PS är uppkopplat mot andra tjänster än bara lokalt. Dessutom vet man inte om en person spelat bara för att enheten är på/inloggad.

Motbevisa gärna ni som har bättre koll. Det är inte lätt att se på en PC/Steam, så varför skulle man kunna se det på en dummare burk som en PS?

Han har/hade ett Playstation Online-konto enligt kontoutdragen från banken.
Citera
2020-06-01, 23:32
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Kanske för att hon var blodig på kroppen, men blödde inte där? Prydnadskudden var mättad med blod.
Så står på sidan 283 i FUPen:
Citat:
Wilma har antingen endast skadats, eller har hon skadats och även avlidit i vardagsrummet. Påståendet att hon skadats i vardagsrummet bygger på det blod som finns där. Om hon även avled i vardagsrummet går inte att uttala sig om då vi inte har någon hundmarkering där som påvisar det. En avliden kropp behöver ligga på platsen ca 15-20 minuter för att hunden efteråt ska kunna känna doften av lik. Har hon legat där kortare tid blir det ingen hundmarkering.
Wilma har från vardagsrummet tagit sig själv, eller fått hjälp, till sovrummet och där legat på sängen, på sängöverkastet. Hon kan ha varit vid liv då hon hamnade i sängen men har även legat där avliden eftersom en likhund markerat för lik i sängen. Antingen blödde inte Wilma så mycket då hon låg i sängen eller blödde hon men låg inlagd i något som sög upp delar av blodet eftersom det inte finns så mycket blodbesudlingar synliga där. Sängöverkastet har inte tvättats efter att Wilma legat där då besudlingar finns kvar på det. Bluestarundersökningen påvisar fluorescens i området där likhunden markerade och där finns även blod från Wilma.
Citera
2020-06-01, 23:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Nu är det nog andra gången du skriver att "Varken den tilltalade eller målsägande avlägger vittnesed eller sanningsförsäkran".

VAR kan du visa på fakta att de INTE gör det?

Kan det inte vara som så (enligt mig) att de faktiskt GÖR det men det tar inte reportrarna med i LIVE eller vart menar du att denna ska vara? I Rättegången och/eller i förhör?

Berätta VART detta ska ske OCH vart har det i så fall uteslutits? Om du jämför med andra förhör/rättegångar? Ge oss något exempel - Tack!

NEJ, du avlägger inte ed som närstående.

Här har du svart på vitt:

Måste närstående personer vittna under ed?
” När det kommer till att vittna under ed, så följer det av vittnesplikten att den som är skyldig att vittna även ska avlägga vittnesed. (36 kap. 11 § RB)
Om du väljer att vittna och det gäller ett brottmål, så får du inte avlägga vittnesed eftersom du räknas som närstående person. (36 kap. 13 § andra stycket RB) Det gör att ditt vittnesmål ofta får ett lägre värde när domstolen värderar bevisningen. ”

https://lawline.se/answers/maste-narstaende-personer-vittna-under-ed
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in