2020-06-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Jag har mött otaliga personer som fipplar med både iPads och mobiler - fan laptops, på IVA.
Du kan googla och läsa om hur vårdkedjan fungerar och vad olika avdelningar har för funktion.
Nej man har itne den typen av övervak på en Ortopedavdelning. Jag har åtminstone aldrig varit med om det.

Vad menar du att värdena på monitorn ser "bra" ut? Kika på hennes puls och AF och beakta att du inte vet hur mycket smärtlindring, vilka LM hon är påverkad av etc. Det är inte en oskadad 14-åring.i vilotillstånd som ligger där. De ser dessutom på en bild och hon skriver att hon har flera frakturer.

Det är inte min erfarenhet att IVA-patienter är i så "gott skick" men jag kan ha fel. Men multipla benbrott är väl inte skäl för IVA-vård undantaget om de sitter olyckligt och har gått in i lungorna el ligger nära känsliga organ. Men vore det uraktut borde hon varit på op el på väg dit i ilfart. Narkos kommer ofta upp på avdelningar och sätter infart. Vad gäller barnintensiven har jag ingen uppfattning. Såklart är hon sederad. Jag tycker ändå värdena ser stabila ut. Och nej jag menar inte att tjejen är opåverkad. Rynkorna mellan ögonen syns med en snabb blick på bilden.

Varför är det "osmakligt"? Som ovan, beakta hennes tillstånd. Jag kan inte se hur det är förnedrande för killarna, de är avlidna. De finns inte mer (ledsen om du inte visste men Gud finns inte - och inte heller jultomten).
Om deras anhöriga tar illa vid sig av att den överlevande passageraren kommunicerar med sina vänner.. Tja. De bör ha andra prioriteringar nu.

Polisen kommer intervjua henne i utredningen om vad som hände. Hon kommer inte att bli åtalad, med största sannolikhet då hon var passagerar och dessutom 14 (?) år.

Jag har mött otaliga personer som fipplar med både iPads och mobiler - fan laptops, på IVA.
Du kan googla och läsa om hur vårdkedjan fungerar och vad olika avdelningar har för funktion.
Nej man har itne den typen av övervak på en Ortopedavdelning. Jag har åtminstone aldrig varit med om det.

DetVad menar du att värdena på monitorn ser "bra" ut? Kika på hennes puls och AF och beakta att du inte vet hur mycket smärtlindring, vilka LM hon är påverkad av etc. Det är inte en oskadad 14-åring.i vilotillstånd som ligger där. De ser dessutom på en bild och hon skriver att hon har flera frakturer.
Citera
2020-06-01, 22:51
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe
Jo det är en väsentlig skillnad om det är tjejen som är 19 och killen som är 16.

Som är?
Citera
2020-06-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steve73
Varför har hon vindrutetorkarna på i filmen från bilen?

Fuktigt i luften?

Även blinkersen var på (enl. film på Aftonbladet). Troligen inte för att hon blinkade när hon skulle ner i diket, utan snarare för att bilen blev som en tvättmaskin i luftfärden och både den ena och andra kontrollen fick en pusch.
Citera
2020-06-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RahmatAkilov
Någon som har klippet innan ungdomarna åker ner i sin grav?

Sägs ju ha florerat ute på sociala medier.

Är inget speciellt att se, inget ljud finns heller
Citera
2020-06-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Ok, då tar vi det igen om du inte förstod. Det där är inget övervakningsskåp som Ortopeden använder.

Jaha okej. Så du har varit med och utformat varenda ortopedavdelning i landet och vet vad som finns där? Intressant. Då kan du ju berätta skillnaden för en som bara ser en monitor med HR/BP/RR . Som sagt, hobby-läkare al'a pappan till det undernärda spädbarnet...
Citera
2020-06-01, 22:54
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:

Fuktigt i luften?

Hon kanske tvättade bort mosade insekter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels

DetVad menar du att värdena på monitorn ser "bra" ut? Kika på hennes puls och AF och beakta att du inte vet hur mycket smärtlindring, vilka LM hon är påverkad av etc. Det är inte en oskadad 14-åring.i vilotillstånd som ligger där. De ser dessutom på en bild och hon skriver att hon har flera frakturer.

Det är inte min erfarenhet att IVA-patienter är i så "gott skick" men jag kan ha fel. Men multipla benbrott är väl inte skäl för IVA-vård undantaget om de sitter olyckligt och har gått in i lungorna el ligger nära känsliga organ. Men vore det uraktut borde hon varit på op el på väg dit i ilfart. Narkos kommer ofta upp på avdelningar och sätter infart. Vad gäller barnintensiven har jag ingen uppfattning. Såklart är hon sederad. Jag tycker ändå värdena ser stabila ut. Och nej jag menar inte att tjejen är opåverkad. Rynkorna mellan ögonen syns med en snabb blick på bilden.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:

Fuktigt i luften?
Kan ha varit morgondimma.
Citera
2020-06-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Även blinkersen var på (enl. film på Aftonbladet). Troligen inte för att hon blinkade när hon skulle ner i diket, utan snarare för att bilen blev som en tvättmaskin i luftfärden och både den ena och andra kontrollen fick en pusch.

Filmen är innan olyckan.
Citera
2020-06-01, 22:57
Medlem
Varför är det så många som kommenterar utan att läsa en enda sida i tråden? Eftersom ni inte verkar förstå någonting över huvud taget ska jag klargöra några saker

1. L*VISA är 19 år och körde bilen. Bilen är en Audi och den har hon lagt ut FLERA bilder på i sociala medier, samt att exakt den bilen står skriven på hennes föräldrar när man söker på det.

2. J*LIA är INTE den som körde bilen, och bilen tillhör inte henne eller hennes familj. Så alla som skriver att hon saknar sympati - lägg NER. Som andra skrivit, hon var passagerare och en passagerare känner absolut inte samma skuld som en förare, varför skulle den? Sen är hon ett barn = hon har inte samma konsekvenstänk som en vuxen hjärna har. Sluta skuldbelägg henne. Hur många vuxna ser man inte som uttrycker sig förjävligt på internet? Lämna henne ifred.

3. ALL information som ligger ute finns i denna tråd så SNÄLLA gör som vi andra och läs/sök i tråden istället för att skriva frågor som svarats på redan från start, och skriv inte påståenden som ABSOLUT INTE STÄMMER.
Citera
2020-06-01, 22:57
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Men ändå otroligt, han måste ju legat max 5 meter från bilen.

Varför, är fem meter någon sorts maxgräns för hur långt ifrån bilen man kan landa?
Det finns exempel där på olyckor där personer landat 25 meter från bilen.
Citera
2020-06-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Jo det är det, flera frakturer på stora rörben etc. Dessutom hur det har uppkommit genom en våldsam bilolycka, det är ett stort trauma. Man riskerar skador på andra organsystem och det kan ta lite tid innan det ger sig tillkänna.
En del av skadorna som kan uppkomma påminner och det du utsätts för vid en explosion, alltså som en tryckvåg. Hon är definitivt en patient som skall vara på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in