2020-06-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte min bild. Inte som nu.

Då stämmer din bild inte överens med verkligheten, tyvärr. Det har varit smockat i storstäderna i stort sett varje solig dag under våren.
Citera
2020-06-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det bästa lösningen är att man inför karantän i början för att sakta ned smittspridningen. Därefter kan man successivt lätta på karantänen. Människor bör testas frekvent och de som har covid bör stanna hemma. Staten bör betala ut de smittades löner så att de inte går till jobbet om de är smittade. Listan kan göras längre, men poängen är att det finns bättre lösningar än den svenska "lösningen".

Det håller jag ej med om, varför gör vi inte så för andra saker som går omkring varenda år?
Är en åldrings liv värt mindre bara för att de dör av influensan?
Citera
2020-06-01, 22:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag menar mer hur stater och människor hanterat detta. Allt från meningslösa nedstängningar av hela samhällen till hamstring som skedde i mars. Jag bokstavligen talat skrattade åt folk som maniskt plockade på sig toalettpapper och konserver. Aristoteles hade nog också skrattat över att det mänskliga psyket inte nått längre på 2000år.

När är det då inte längre meningslöst att genomföra en nedstängning?
Citera
2020-06-01, 22:48
Medlem
Citat:
Jag har inte skrivit att alla får permanenta skador på grund av corona. Däremot bör man vara försiktig när man jämför corona med säsonsgsinfluensa. Det är som att jämföra äpple med päron.

Såhär skrev du AttCza:

Citat:
Det är sant, men de är kanske inte kända för att ge permanenta lever och hjärtskador i samma utsträckning som covid. Det finns olika grader i helvetet.

För mig låter detta som ett tvärsäkert uttalande att covid orsakar permanenta skador på organ. Jag utgår ifrån att du nu reviderar detta?
Citera
2020-06-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Anders Tegnells motsvarighet i Norge smittskyddsdirektör Frode Forland har en del intressant att säga om Sverige.

Det mest anmärkningsvärda han säger är att Sverige inte trodde att det skulle gå att trycka tillbaks smittan och därför valde att inte göra nåt.

Ett misstag av episka proportioner som nu kan få följden att vi kommer att få dras med omfattande smittspridning när de flesta europeiska länder blivit av med den. Alternativt att vi till slut tvingas ta till en rejäl nedstängning för att få kontroll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo14JW/sveriges-restriktioner-borde-kommit-pa-plats-snabbare

Otroligt på vad den där är pigg på att prata om Sverige och vår strategi. På samma sätt som Tegnell inte ska uttala sig om grannländerna bör även norrbaggen knipa käft innan all rök har lagt sig. D.vs ett vaccin.
Citera
2020-06-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
När är det då inte längre meningslöst att genomföra en nedstängning?

I krig och liknande akuta tillstånd är det meningsfullt. Det är inte meningsfullt för ett virus som hittills tagit 0,04% av befolkningen.
Citera
2020-06-01, 22:51
Medlem
Självfallet landets dödsfall beror på vilken strategi landet valt, ingenting annat.
All snack om vänta vi räknar om ett år eller vänta tills våg 2 kommer är kvalificerad struntprat.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norges-tegnell-om-dodstalen-strategi/
Citera
2020-06-01, 22:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag vet inte heller om vi provat Favipiravir. Britterna och japanerna provar väl den medicinen och Avifavir verkar vara ryssarnas egna modifierade variant som dom behöver själv först men tydligen skulle dela med sig sen.

Det enda jag vet vi provat är Remdemsivir, antikroppar och hydroklorokin.

Sen ska vi nog spara Tamiflun. Det kan komma en svår influensa igen. Hoppas doserna håller några år.

Jag tror att Tamiflu-doserna finns kvar ett bra tag!
Citera
2020-06-01, 22:52
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
I Kalifornien har de sett en trefaldig ökning av självmord under lockdown. Psykisk ohälsa ökar lavinartat. Det är jag rädd för.

Kalifornien är inte riktigt jämförbart med Sverige. Här i Sverige har vi ett starkare skyddsnät än i Kalifornien.

Dessutom ökar arbetslösheten i Sverige också. Självmord har också ökat i Sverige under den senaste tiden. Arbetslösheten kan gå upp till 15 procent i september. Dessutom drabbas vi kanske hårdare av corona, fler människor kommer att dö per capita jämfört med andra länder som har infört lockdown. Det kan leda till att Sverige blir sämre rustad på att hantera en potentiell andra coronavåg. Sverige kan återhämta sig senare än de länder som har infört karantän. Det i sin tur kan leda till förödande konsekvenser för Sverige.
Citera
2020-06-01, 22:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det håller jag ej med om, varför gör vi inte så för andra saker som går omkring varenda år?
Är en åldrings liv värt mindre bara för att de dör av influensan?

Coronaviruset smittar fortare och mycket tyder på att coronaviruset kan ge permanenta hjärt och leverskador.

Sedan finns det vacciner mot influensa. Du kan inte riktigt jämföra influensa med corona.
Citera
2020-06-01, 22:54
Medlem
Citat:
Kalifornien är inte riktigt jämförbart med Sverige. Här i Sverige har vi ett starkare skyddsnät än i Kalifornien.

Dessutom ökar arbetslösheten i Sverige också. Självmord har också ökat i Sverige under den senaste tiden. Arbetslösheten kan gå upp till 15 procent i september. Dessutom drabbas vi kanske hårdare av corona, fler människor kommer att dö per capita jämfört med andra länder som har infört lockdown. Det kan leda till att Sverige blir sämre rustad på att hantera en potentiell andra coronavåg. Sverige kan återhämta sig senare än de länder som har infört karantän. Det i sin tur kan leda till förödande konsekvenser för Sverige.

I Danmark och Finland spås en 10%ig nedgång i BNP, jämfört med 5% i Sverige. Danskarna och finnarna kommer att få betala för deras idiotiska lockdown några år framöver, var så säker på det.
Citera
2020-06-01, 22:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Enkelt att ignorera fakta.

Kanske också sätter på mig en skyddsdräkt plus munskydd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in