Citat:
Ursprungligen postat av
beitos
…………………..
Det här är liksom det man fasar för mest av allt som bilist, att det ska komma nån tokdåre runt hörnet och krocka med en. Skitmänniskor är det som äventyrar folks liv såhär.
Mötte en fet BMW vid ett vägarbete på E4 en natt. De hade uppenbarligen missat vägarbetet som innebar avgrävd södergående och södergående in i en av i vanliga fall norrgående filerna. De kom i alltför hög fart in i 90 graderskurvan, överkompenserade och for över i mötande nästan ner i diket sedan upp igen och rätt emot mig innan de lika fort utan kontroll nästan åkte av åt andra hållet. Fullt med unga passagerare i bilen som flög huller om buller. Sedan gasade de på lika glatt söderöver. Ringde 11414 men la på efter ett tag då det var kö.
Vill de absolut riskera livet så får de göra det utan min inblandning. Nog för att jag brukar köra fort men hastigheten är inte enda riskfaktorn. Någon kanske noterat att vi har samma hastighetsbegränsning sommar som vinter. Lagligt 90 på vintern kan i många fall vara mer vårdslöst än 150 på sommaren på samma lågtrafikerade sträcka.
I tråden är det många som hakat upp sig på hastigheten. Visst är den rätt avgörande för skadorna när du väl kör av men avkörningen beror sällan på hastigheten i sig. Andra förare i andra bilar skulle klarat det galant. Vana vid bil och väglag, lokalkännedom, skicklighet, trötthet, uppmärksamhet, skick på bil , ansvar för passagerare och medtrafikanter etc är något du måste bedöma som förare utifrån den risk som är rimlig att ta i varje given situation. Kör du sedan över din förmåga i denna situation så är det dig det är fel på, inte hastigheten i sig. (Ja , att ge sig ut i trafiken är alltid en risk. Du är en risk, andra trafikanter är en risk, vägar och bilar är en risk. Köra för fort är en risk, köra för sakta är en risk)