2020-06-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett par exempel på missförstånd och felaktigheter som åklagarna tar upp i sin överklagan till HR:
sid 9
"Tingsrätten har felaktigt skrivit att det också har skett en inloggning på Lena Wesströms One-mail-konto den 7 oktober 2018 och att det skapar osäkerhet kring vilka slutsatser som kan dras av inloggningen den 15 maj 2018 kl 05.23. Inloggningen den 7 oktober 2018 har inte skett på Lena Wesströms One-mail-konto utan på hennes Google-konto dvs ett helt annat konto. Den inloggningen förtar inte värdet av den bevisning som åklagaren fört gällande inloggningen den 15 maj 2018 kl 05.23.

Omfattande bevisning har förts gällande att Stefan Davidsson inte har något alibi vare sig för tiden för mordet eller vid tiden för inloggningen i Lena Wesströms One-mail på morgonen den 15 maj 2018.
"
sid 9

"Tingsrätten har resonerat runt det faktum att Lena Wesströms mobiltelefon kopplat upp sig mot masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV kl 00:07, som en osäkerhet kring Stefan Davidssons tidmässiga möjlighet att döda Lena Wesström, transportera bort hennes mobiltelefon till området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker, ta sig hem och sedan öppna en PDF-fil i sin dator kl. 00:00. Detta torde bero på en missuppfattning. Telefonen flyttades från brottsplatsen redan kl. 23:38. Från denna tidpunkt har Stefan Davidsson haft 22 minuter på sig att lämna telefonen i området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker och ta sig hem till sin bostad. Det tar mindre än två minuter att cykla från brottsplatsen till Stefan Davidssons bostad (uppmätt av utredare). Det tar ytterligare någon/några minuter om turen sker via området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker. Det finns alltså gott om tid för Stefan Davidsson att ta sig från brottsplatsen och hem via området där telefonen befunnit sig.

Det finns ingen noterad tid för när telefonen kom till området som täcks av den aktuella masten. Det kan alltså ha skett helt kort efter kl. 23:38. De mastuppkopplingar som finns sker automatiskt när sk datasessioner upphör. I Lena Wesströms telefon har det löpt två datasessioner från kl. 21:07. En datasession är max 180 minuter. När en session löper ut startas automatiskt en ny. Det är inget som användaren gör utan helt automatiska funktioner i telefonen. Den som förflyttat telefonen har alltså inte behövt befinna sig inom området som täcks av den aktuella masten kl. 00:07. Det finns alltså ingen osäkerhet kring frågan om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att begå mordet och flytta telefonen.
"

https://www.docdroid.net/La10xw1/2705overklagan-pdf#page=9

Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Tack!

Är ju två rätt viktiga pusselbitar som tingsrätten bara tramsade bort, i sin så hyllade dom.

Fast även om åkl kan leda i bevis att SD hade tid att begå brottet/mordet så betyder ju inte det att ingen annan också kunde haft tid/möjlighet.
Det är nog där som (den blodiga) skon klämmer. Det är det som friade SD i TR. Och även i HR?

Betänk åkl:s ord ”många män kan ha varit ute och gått den natten” (ung citat).
Citera
2020-06-01, 18:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast även om åkl kan leda i bevis att SD hade tid att begå brottet/mordet så betyder ju inte det att ingen annan också kunde haft tid/möjlighet.
Det är nog där som (den blodiga) skon klämmer. Det är det som friade SD i TR. Och även i HR?

Ja det stod väl också i domen att även om SD hade tid att begå brottet betyder inte att han är den som gjorde det. Övrig bevisning som binder honom vid själva mordplatsen och gärningen är fortfarande för tunt helt enkelt.
Citera
2020-06-01, 18:03
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:

Jo men tillsammans med att Stefan kände till Lenas lösenord, att man behövde det och tiden på dygnet inloggningen skedde så pekar det ju återigen på Stefan.

En random mördare som använder våld som tyder på nära relation? Som får henne att lämna lägenheten mitt i natten utan att hon berättar för någon vart hon ska? Som får henne att gå in i skogen utan våld? Som lyckas slå henne när hon är oförberedd? På en plats som Stefan kände till sen innan? Och Stefan redigerar sen deras senaste kontakthistorik bara för att? Nej, det är inte rimligt.
Citera
2020-06-01, 18:19
Medlem
Citat:
Jo men tillsammans med att Stefan kände till Lenas lösenord, att man behövde det och tiden på dygnet inloggningen skedde så pekar det ju återigen på Stefan.

En random mördare som använder våld som tyder på nära relation? Som får henne att lämna lägenheten mitt i natten utan att hon berättar för någon vart hon ska? Som får henne att gå in i skogen utan våld? Som lyckas slå henne när hon är oförberedd? På en plats som Stefan kände till sen innan? Och Stefan redigerar sen deras senaste kontakthistorik bara för att? Nej, det är inte rimligt.

Jag håller med .. till fullo.. allt talar ju mot en viss person.. förstår inte att tingsrätten kunde döma på ditt sätt.. kan bara hoppas att det blir rätt i hovrätten...
Tycker för övrigt att tingsrätter har spelat ut sin roll... måste vara bättre att utbildat folk får döma direkt... samt att våra gamla stiftade lagar har spelat ut sin roll... idag har vi ett helt annat samhälle att tampas med... lagarna bör skrivas om .. många är helt klart för slappa.. mot dagens kriminalitet...
Citera
2020-06-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det stod väl också i domen att även om SD hade tid att begå brottet betyder inte att han är den som gjorde det. Övrig bevisning som binder honom vid själva mordplatsen och gärningen är fortfarande för tunt helt enkelt.

Ja så stod det nog, vill också jag minnas. Givetvis alldeles korrekt av åkl att påtala felaktigheter om sådana förekommer i domen avs den tekniska analysen av elektroniska spår etc i överklagan men i slutändan är det nog avsaknaden av The Smoking Gun som fäller avgörandet.

Citat:

Jo jag håller med om det du anför avs sannolikheten av annan GM. Indicierna talar för SD. Men det håller inte för att döma.
Har i tidigare inlägg fö bemött dina punkter, en efter en. Vill jag även också minnas.
Citera
2020-06-01, 18:33
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ja så stod det nog, vill också jag minnas. Givetvis alldeles korrekt av åkl att påtala felaktigheter om sådana förekommer i domen avs den tekniska analysen av elektroniska spår etc i överklagan men i slutändan är det nog avsaknaden av The Smoking Gun som fäller avgörandet.

Jo jag håller med om det du anför avs sannolikheten av annan GM. Indicierna talar för SD. Men det håller inte för att döma.
Har i tidigare inlägg fö bemött dina punkter, en efter en. Vill jag även också minnas.
Jo precis en efter en kan man såga dem om man anstränger sig men sammanlagt tycker jag det blir omöjligt att göra det. Sen var det väl någon invändning i ditt inlägg där som jag inte tyckte var rimlig alls men men..

Man KAN ju döma folk utan ”the smoking gun”. Tycker detta fall är ett praktexempel på när man ska det.

Det här med att bevisvärderingen som användes i balkongfallet inte skulle gå att tillämpa i detta fall, hur väl stämmer det egentligen? Har det funkat en gång kan det väl kunna funka igen så att säga, även om fallen inte är exakt likadana.
Citera
2020-06-01, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, det är inget fel att ligga runt om man är singel, så länge man är singel och inte smyger med förhållandena man har, då är det som gjort för att människor ska bli sårade. För att inte tala om att personen själv ofta då hamnar i obekväma situationer. Det ska man förvisso inte heller ha ihjäl någon för men det är ändå ett vanligt motiv till svåra konflikter som tyvärr ibland slutar i mord. LW ville ju inte ens säga till SD att sluta besöka henne och lämna presenter fast hon tyckte det blev jobbigt just när hon hade någon annan "vän" på besök. Hon ville anmäla honom i hemlighet på något vis för hon ville inte det skulle komma ut att pastorn ligger med grannen. Du ser väl i förhörsprotokollet som hon godkänt hur snurrig hon är?
Jo jag vet.....håller med. Men de var ju så lika. SD stalkade henne på sitt vis och LW honom på sitt vis. Hatkärlek eller något sånt. Typ lite krig de emellan. Konstiga människor det finns och fanns. Läskigt
Citera
2020-06-01, 19:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Där masten Hj Bergmanv (Baronbackarna) går in stämmer också (visst cyklade han mot viadukten som går över motorvägen mot Baronbackarna) med hållet som SD sa sig vara ute och testcykla på mordkvällen (innan han ändrade sig efter att ha läst FUP och ingen hade sett honom).
147, s 209:
M: Jag vet att jag cykla flera gånger fram och tillbaka på gatan. F: Betesgatan?
M:Betesvägen ja. F:Mm...
M:Mm.
F: Vilken annan gata cykla du på då?
M:Jag cykla förmodligen äh,ner på Betesvägen och Skördevägen (tyst en stund) jag brukar cykla vid bron alltid när jag testar växlar så det, gjorde jag säkert och över motorvägsbron enda upp på Färdemansgatan så går det en cykelbro,jag kan inte säga att jag minns det men, säkert cykla jag där. Nej jag cykla inte förbi Lena.

Cykelbron strax ovanför fyndplatsen. Vägen leder till H*almar B väg, se G-karta som visar det korta avståndet på några hundratal m.
Citera
2020-06-01, 19:05
Medlem
Sorry för ett sent svar Studebaker, hinner inte riktigt med allt just nu!

Citerar mig själv här, så ser du vilka konversationer jag hänvisar och letar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
SD tjatar ut LW för att kolla gömman som blivit för synlig. Han lämnar telefonen hemma och ger sig iväg snabbt bort till området där gömman finns och ställer sig i bakhåll där han inte syns. LW går dit och samtidigt har en konversation med JH, hon fibblar med batterierna som finns i denna burk, hon går hem igen för att hämta nya.
Hon går dit igen och får den att funka, hon har under hela denna utflykt kontakt med JH
Och någonstans här kommer dom tre Hallå Hallå Hallå från LW till SD.

Jag läste förhöret med JH och där nämner han inget om detta.
Det vore ju kanon om vi kunde hjälpas åt att hitta dessa två konversationer i fupet, har letat flera ggr nu utan att lyckas.

Och när SD säger så här i förhöret så gör han bort sig, hur kan han veta att han är först på plats....

MT: Ja, jag var ju före Lena dit och det var nog bra ehh, då stod det en snubbe och tittade på en, det står en vägskylt, det är tre vägar som möts, så står den en, i mitten står det en skylt med en sån där två kilometer till, dit, och tre kilometer ...

Citat:
Har tittat på tidslinjen runt midnatt och det ser ut som att utredarna har helt och hållet missat detta mycket viktiga indicium på att SD lockar ut LW för att titta till gömman som har blivit för synlig pga att det har sågats ner sly och träd. Hon går dit 2 ggr samtidigt som hon har en konversation med JH, SD lämnar sin mobil hemma och ger sig av upp till området som gömman finns och ställer sig i bakhåll. SD ser/hör att LW har kontakt med någon och kan således inte utföra attacken som planerat. Detta första försök är helt glasklart vad som var i görningen, det andra försöket ca 1 timme senare som åklagaren vill påvisa är betydligt luddigare tycker jag.

Så återigen, mycket mycket märkligt/slarvigt att ÅH inte fick med detta inför rättegången!
Hoppas att nån av utredarna läser här och ser att dom har missat detta!

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu letar jag - men jag hittar inte samtal mellan LW och JoHå den kvällen. Jag hittar däremot mellan LW och J*rgen J*ohansson, kan det vara denna "J" du tänker på? Annars fortsätter jag leta.

När hon pratar med Jörgen så är det före och efter konversationen med Jonas H, med Jörgen så fixar hon med en annan gömma där låset tjorvar.

Det som är så intressant med detta som händer denna kväll/natt är att det går att bevisa exakt vad som händer minut för minut, samt framförallt att SD själv bekräftar att han har funnits på den tilltänkta brottsplatsen!

Att LW skulle tagas av daga denna natt är för mig ställt utom rimligt tvivel pga detta:

Hd åker iväg och får ett vattentätt alibi.
Döttrarna skickas iväg för att sova i nån koja/vindskydd eller va det nu var.
Han ser till att bloda ner sig själv på kontoret då han har vampyrsex med LW.
Meddelar LW om gömman som måste tittas till.
Lämnar telefonen hemma och beger sig ut.
Allt skiter sig då LW pratar med JH.
Hittar på dessa mållgor och ringer polisen, detta är SDs stora misstag!
Gör lite senare ett taffligt försök igen, men det misslyckas även det.

Kommer ni ihåg vitet som SD nämner på måndagen till polisen, jag är helt övertygad om att det Inte är nåt företag som har ställt ut det.......

Så på måndagskvällen tas det nya tag för att slippa det!
Citera
2020-06-01, 19:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
/.../

Kommer ni ihåg vitet som SD nämner på måndagen till polisen, jag är helt övertygad om att det Inte är nåt företag som har ställt ut det.......

LW avslutar samtalet med J kl 23.54, strax innan hon går ut; se tidslinje Bilaga 145. Ungefär kl 00.07 lämnar hon bostaden.
Citera
2020-06-01, 19:19
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Sorry för ett sent svar Studebaker, hinner inte riktigt med allt just nu!

Citerar mig själv här, så ser du vilka konversationer jag hänvisar och letar efter.

När hon pratar med Jörgen så är det före och efter konversationen med Jonas H, med Jörgen så fixar hon med en annan gömma där låset tjorvar.

Det som är så intressant med detta som händer denna kväll/natt är att det går att bevisa exakt vad som händer minut för minut, samt framförallt att SD själv bekräftar att han har funnits på den tilltänkta brottsplatsen!

Att LW skulle tagas av daga denna natt är för mig ställt utom rimligt tvivel pga detta:

Jao här råder det inga tvivel. Om du inte frågar Draifos då förstås 🤪 Snyggt hörru!

Men vad menar du med..?

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
LW avslutar samtalet med J kl 23.54, strax innan hon går ut; se tidslinje Bilaga 145. Ungefär kl 00.07 lämnar hon bostaden.
Han fick väl helt enkelt kalla fötter och kom på den briljanta Mållganhistorien istället, kanske pga att han såg någon annan?
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-06-01 kl. 19:26.
Citera
2020-06-01, 20:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
/.../
Han fick väl helt enkelt kalla fötter och kom på den briljanta Mållganhistorien istället, kanske pga att han såg någon annan?
Samtalet med J blev inspelat och finns att läsa i Bilaga 158, s 132 och framåt. Senare under natten återupptar de sitt samtal.

Inte lätt att veta vilka idéer som rörde sig däruppe. Men hela historien är ogenomtänkt och skulle kunna vara resultatet av ett impulsivt fattat beslut, i sista stund. Fördelar: blev han påkommen på BP efter brottet kunde han skylla på Spökmännen och bli hjälte på kuppen, en tingsrätt skulle ta hänsyn till hans iakttagelse, genom att ringa polisen får han ett hum om hur lång tid det kan dröja innan polisen är på plats efter ett inkommet larm. Och inte minst platsen för iakttagelsen av Spökmännen - Baronbackarna - området för mastuppkopplingen några dagar senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in