2020-06-01, 18:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Mkt snack om att vaccin ska komma redan i år. Men jag ser ingen ställa frågan hur de ska kunna veta vad de långsiktiga effekterna är om de rushar ett vaccin på det sättet? Har de uppfunnit en tidsmaskin också eller? Hur ansvarsfullt är det att ge majoriteten av världens befolkning ett vaccin där man inte har en aning om vad de långsiktiga effekterna är? För personer i riskgrupperna så kan det kanske vara värt risken, men som det låter så kommer det massvaccineras över hela världen. Det kan sluta riktigt illa.

Det kommer säkerligen finnas risker men tycker det är bra att de försöker så snabbt som möjligt att få ut vaccin. Sedan är det upp till var och en att vaccinera sig eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi får ju hoppas att det verkligen går ner. kommande vecka med döda är viktig nu.

Annars blir man ju rädd för det som pågår i media. PK-media går idag tillsammans för att ge en annan Sverige bild till Svenskarna. Det är mer varning på Sverige en Nordkora

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5APxB/danskar-i-skane-vanner-ar-kritiska-till-semester-i-sverige

(man har alltså hittat några personer och man hävdar att de Hyllar Sverige Strategi. Artikeln och journalistiken i detta jobb är ju så tydlig. Allt är bra i Sverige)'

Även expressen slog på med Svensk strategi hyllas men den är nu bortagen som det verkar.

Jag skulle önska att man vågar vara kritisk för det är ändå väldigt många som dött.

Senaste veckan har förstasidorna kantrats med löpsedeln "Sverige har högst dödstal i Världen" blandat med artiklar om hur svenskar inte får resa till exempelvis Cypern på semester. I stort sätt varenda jävla kolumnist i de olika tidningarna har ifrågasatt utförandet av "strategi Sverige" (med mer eller mindre hårda ordalag, om dödssiffror jämfört med norden och testning etc). Kan hålla med om att frågorna på presskonferenserna är undermåliga men vad är det egentligen för rapportering ni kräver för att ni ska bli nöjda kring detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Nej, som jag skrev tidigare så testas de i den prioriterings ordningen, och med tanke på att man inte har börjat att testa allmänheten med lindriga symptom så är det problem med testkapaciteten.
Inte nödvändigtvis. Det kan vara ett konstant problem med testkapaciteten (dvs. man har ett tak på 30 000 test istället för 100 000 test pr vecka), men även med en oföränderlig men otillräcklig testkapacitet är tröskeln för att testa allmänheten för hög.
Citera
2020-06-01, 18:04
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Senaste veckan har förstasidorna kantrats med löpsedeln "Sverige har högst dödstal i Världen" blandat med artiklar om hur svenskar inte får resa till exempelvis Cypern på semester. I stort sätt varenda jävla kolumnist i de olika tidningarna har ifrågasatt utförandet av "strategi Sverige" (med mer eller mindre hårda ordalag, om dödssiffror jämfört med norden och testning etc). Kan hålla med om att frågorna på presskonferenserna är undermåliga men vad är det egentligen för rapportering ni kräver för att ni ska bli nöjda kring detta?

Min poäng är den att när man kört några såna rubriker så kommer det just såna här för att ge Sverigebilden.
Att man rapporterat att vi har hög dödstal och andra länder portar Sverige borde ju det ju skrivas ännu mer då det är ren fakta.

Jag tycker typen av rapportering är viktigare än att hylla Sverige när vi har en katastrof vi har i detta land.
Citera
2020-06-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu blir Anders Tegnell ombedd att göra omöjliga bedömningar stup i kvarten, men om du sorterar ut alla uttalanden där han säger ”tror”, ”bedömer”, ”vad vi vet just nu”, osv. alltså där man gör uttryck för att FHM inte vet svaret, så har du inte så många felaktiga uttalanden kvar.

Det är ju dessa bedömningar han ska klara. I andra länder har man haft mer rätt. Man fick ju mer rätt bara man följde WHOs rekommendationer.
Citera
2020-06-01, 18:06
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om det skulle leva upp till epitetet dödsvirus så är det väldigt få som dött. Ett dödsvirus utan vaccin eller botemedel borde leda till att alla som får det också dör.

Dock håller jag med dig om kvällsmedierna, men vad fan...kvällsmedierna är ju ett förlorat kapitel när det gäller information. Vad kan man vänta sig egentligen?

Jag vet men det är väl jakten på lösnummer som gäller nu. Jag har inget förtroende för dom längre.
Citera
2020-06-01, 18:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är ändå mer försvarbart att vaccinera den överlägset största riskgruppen, nämligen gamlingar. Att få träffa sina barn kanske är mer värt än risken för biverkningar om man har max 5 år kvar, jag vet inte.

Dock problematiskt att vaccinera dementa med ett oprövat vaccin. Ska man bli tvingad att ta en spruta som ingen vet vad den leder till?

De frågar anhöriga, precis som de gör med den årliga vaccinationen för säsongsinfluensan.
Citera
2020-06-01, 18:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det gör SVT inte alls. Kolla klippet på svt.se från dagens presskonferens. Vid 07:28 står det "Åtta nya dödsfall inrapporterade idag".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

När man sedan kollar FHM:s excelfil över antal döda så står det 1 på raden för 1 juni.
Ja, det stämmer ju att fhm rapporterade det. Men svt presenterar också de döda per faktisk dödsdag.
Citera
2020-06-01, 18:09
Medlem
EUs smittskyddsmyndighet. Flockimmunitet knappt ens 2021.

Vi kommer knappast att uppnå flockimmunitet någonstans ens till hösten 2021, inte heller här i Stockholm. Någon sorts immunitet kommer att finnas, men för flockimmunitet krävs att 60 procent av människorna har smittats av covid-19.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/01/eus-smittskyddsmyndighet-ingen-flockimmunitet-nagonstans-i-varlden-innan-hosten
Citera
2020-06-01, 18:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du skrev att äldre nekades IVA-vård p g a platsbrist vilket är en ren lögn. Man nekas om man medicinskt inte bedöms klara av den tuffa iva-vården.

Förstår att du gärna vill smutskasta Sverige, och tror att du ska få likes på detta. Du hade lika kunnat skriva. Svenske Leif-Gunnar 80, fick IVA-vård, men norska äldre nekas intensivvård.
I alla länder nekas äldre intensivvård, inget konstigt med det.

Är man Sverige-fientlig såvida man skräms av sjukvårdens begränsade möjligheter att hjälpa patienter med Covid-19?

Det där påminner om resonemanget att motståndare till mångkultur skulle vara Sverige-fiender. Det är ohederlig retorik. Det handlar om att håna, förtala och trakassera meningsmotståndare. Sveriges journalistkår är experter att genomdriva sin politiska ideologi med hjälp av vilseledande retorik.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det finns vittnen i alla länder som inte tycker sig få rätt vård, men av någon anledning vill du gärna misskreditera alla hjältar och kämpare inom den svenska sjukvården. Måste kännas riktigt bra ...

Fy dig för riktigt ful retorik!

Att kritisera myndigheternas hantering av Covid-19 är inte samma sak som att kritisera vårdpersonalen som sliter för att hjälpa den stora mängden patienter som Covid-19 har skapat.

Citat:
Men ni vet ju att nåt sånt dokument inte kan produceras. Eftersom en lockdown inte producerar någon massdöd.

Dels är det fråga om diffusa problem på lång sikt för många människor, och för det andra är det en helt ny företeelse som man än så länge bara kan studera utifrån besläktade erfarenheter.

Samma sak, men i ännu större utsträckning, kan sägas om en ohejdad epidemi. Massdödens utbredning skapar psykiska problem. Man kan känna ilska över att makthavarna struntar i att stoppa massdöden. Som individ kan man känna maktlöshet och förtvivlan. Ifall man mår så dåligt att man söker vård, så kan det visa sig att många läkare är frånvarande från vården, helt enkelt på grund av att läkarna tillhör riskgrupper.

När epidemin inte motverkas, så hamnar riskgrupperna i husarrest på obestämd tid, vilket tär på både den psykiska och den fysiska hälsan.

En ohejdad epidemi raserar ekonomin, och skapar arbetslöshet.

Utöver dessa diffusa problem, så skapar Covid-19 både dödsoffer och överlevare med bestående skador.

Citat:
Hade det bara handlat om bara fem veckor lockdown, och sen var problemet löst för gott, då hade jag stått på barrikaderna tillsammans med er.

Vad menar du med att "problemet är löst för gott"?

Det kan vara mycket svårt att utrota viruset från Jordens yta. Det som däremot är möjligt, är att utrota viruset i enskilda länder. När ett land har utrotat viruset, så kan samhället fungera som vanligt. Man måste bara bevaka vilka som tillåts passera gränsen. Att passera gränser kan bli ett besvärligt projekt för invånare i länder där Covid-19 fortfarande förekommer.
Citera
2020-06-01, 18:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Du tar en risk om du låter folk insjukna då vi inte vet vilka följdsjukdomarna för denna sjukdom är så det är väll lite pest eller kolera. Om jag kommer ihåg rätt så var en av följdsjukdomarna för svininfluensa narkolepsi, ett antal i sverige fick detta från vaccinet men samtidigt hade de fått sjukdomen hade antagligen fler fått narkolepsi än nu.

Men för detta virus finns stora ekonomiska/samhälls intressen att gå ut ett vaccin snabbt så jag skulle tro att man är villig att ta större risker än normalt om man nu får fram ett vaccin.

Narkolepsi följdsjukdom till svinfluensan?

Jag hade aldrig hört ordet narkolepsi innan förrän folk började få det av vaccinet.
Citera
2020-06-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
EUs smittskyddsmyndighet. Flockimmunitet knappt ens 2021.

Vi kommer knappast att uppnå flockimmunitet någonstans ens till hösten 2021, inte heller här i Stockholm. Någon sorts immunitet kommer att finnas, men för flockimmunitet krävs att 60 procent av människorna har smittats av covid-19.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/01/eus-smittskyddsmyndighet-ingen-flockimmunitet-nagonstans-i-varlden-innan-hosten

I samma artikel går även att utläsa följande:

"Ökningen av antalet smittade kommer troligtvis att vara mindre i de länder där det redan funnits många coronafall. Men jag kan ha fel. Vi känner inte heller till exakt hur det här viruset fungerar i ett fuktigt och hett klimat."

Summa summarum så vet de ingenting alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in