2020-06-01, 17:33
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Av de tillgängliga parametrarna är nyinlagda på IVA den bästa måttet på epidemins utveckling.

Fattade du nu?

Stringens är a och o.
Citera
2020-06-01, 17:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag undrar hur många som nu peddlar detta egentligen vet när det gäller hur det hoppat från värddjur till människa?

Kineserna låg väl långt fram och dom har väl egentligen bara efter 15 år lyckats lista ut att det kommer från Horse Shoe Bat?

Med det sagt, hur lång tid tar det att utvecklas från patient zero till den mutationen vi såg i Wuhan i Januari?
Du får fråga experterna men troligtvis kan inte ens de svara. Jag skulle killgissa att anpassningen till människan går snabbt om den första epidemin sprids till tillräckligt med människor. Då kan det mycket väl vara så att nästföljande variant helt är anpassat till människan.

Som i S - K - G-scenariot som i studien jag länkade till. Tid där? Om man kan tänka sig att S spred sig sakta under 2019. Kanske under längre tid.
Citera
2020-06-01, 17:37
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Mkt snack om att vaccin ska komma redan i år. Men jag ser ingen ställa frågan hur de ska kunna veta vad de långsiktiga effekterna är om de rushar ett vaccin på det sättet? Har de uppfunnit en tidsmaskin också eller? Hur ansvarsfullt är det att ge majoriteten av världens befolkning ett vaccin där man inte har en aning om vad de långsiktiga effekterna är? För personer i riskgrupperna så kan det kanske vara värt risken, men som det låter så kommer det massvaccineras över hela världen. Det kan sluta riktigt illa.
Du tar en risk om du låter folk insjukna då vi inte vet vilka följdsjukdomarna för denna sjukdom är så det är väll lite pest eller kolera. Om jag kommer ihåg rätt så var en av följdsjukdomarna för svininfluensa narkolepsi, ett antal i sverige fick detta från vaccinet men samtidigt hade de fått sjukdomen hade antagligen fler fått narkolepsi än nu.

Men för detta virus finns stora ekonomiska/samhälls intressen att gå ut ett vaccin snabbt så jag skulle tro att man är villig att ta större risker än normalt om man nu får fram ett vaccin.
Citera
2020-06-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De använder olika siffror. Det enda som är intressant är de som rapporterar rätt dödsdag som exempelvis SVT. De flesta har bara siffror på när de döda rapporteras, inte när de faktiskt dog.
Det gör SVT inte alls. Kolla klippet på svt.se från dagens presskonferens. Vid 07:28 står det "Åtta nya dödsfall inrapporterade idag".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

När man sedan kollar FHM:s excelfil över antal döda så står det 1 på raden för 1 juni.
Citera
2020-06-01, 17:43
Medlem
Det är ändå mer försvarbart att vaccinera den överlägset största riskgruppen, nämligen gamlingar. Att få träffa sina barn kanske är mer värt än risken för biverkningar om man har max 5 år kvar, jag vet inte.

Dock problematiskt att vaccinera dementa med ett oprövat vaccin. Ska man bli tvingad att ta en spruta som ingen vet vad den leder till?
Citera
2020-06-01, 17:47
Medlem
arbetets avatar
Lite statistikanalys som jag hittade på nätet och som jag vill lyfta fram:
Mats Edman
·
DÖDSFALLSSTATISTIK SOM LURAR ÖGA OCH HJÄRNA
Dödsfallsstatistik är otroligt viktig. Den berättar om vår livskvalitet, sjukvård och äldreomsorg. Vi kan beräkna en smittas utbredning om vi känner till dödligheten. Via statistiken skickas signaler till beslutsfattare och medborgare om vad som gjorts rätt och fel samt ledtrådar om hur framtiden bör hanteras. I dag inser de flesta, tack vare statistiken, att den kommunalt styrda äldreomsorgen lider av systematiska problem.
Många studerar Folkhälsomyndighetens datumjusterade, gröna staplar över hur många som avlidit med Covid-19. Av staplarna kan man just nu få intrycket att dödstalen närmat sig noll. Somliga blir sura när jag påpekar att det förmodligen är en statistisk synvilla. Jag har själv tidigare låtit mig luras av de gröna staplarnas vackra lutning mot botten. Även i sin enkelhet kan statistik vara svårbegriplig.
Den mest pålitliga kurvan (se graf #1) är den röda, som visar genomsnittet av de sju senaste dagarnas inrapporterade nya dödsfall (7-dagars glidande medeltal). Alltså vad som klockan 14:00 varje dag kallas ”nya döda” och som för första gången i pandemin rapporteras vara nere i nollzonen. Jag kan bara säga att den nollan snart kommer att räknas upp. De sju senaste dagarna har i medeltal 57 nya dödsfall rapporterats in men alla har ännu inte datumsorterats.
Datumstatistiken lider av den ofullständighet som orsakas av ”eftersläpning”. Eftersläpning är tiden det tar från att en människa dör, en läkare skriver ut dödsattesten och skickar handlingen vidare så att uppgiften sprids till SCB och andra myndigheter. Här handlar det oftast om 2-4 veckor innan alla döda är på rätt plats i kalendern, ibland går det aldrig att fastställa dödsdatum. Siffrorna över döda fördelade per datum, som FHM visar i både grafiken och den offentliga excelfilen, justeras successivt bakåt och är sig aldrig lik från den ena dagen tlll den andra.
För det otränade ögat är en snabbt fallande datumkurva tyvärr en falskt positiv signal.
EXEMPEL (se graf #2) :
Den 14 maj visade FHM:s data att 9 personer hade avlidit den 13 maj. Åtta dagar senare angavs 39 dödsfall för samma datum. Ytterligare åtta dagar senare hade 51 personer avlidit den 13 maj. Samma datum hela tiden! Så här ser eftersläpningen alltså ut och problemet gäller för varje enskild dag.
I praktiken säger Folkhälsomyndighetens datumjusterade data inget hållbart om utvecklingen förrän efter två-tre veckor. Därför är det fel att åberopa denna tidsserie när man talar om hur många som avlidit ”de senaste tiden”. Först pekar trenden nedåt för att senare, när dödsattesterna för varje enskild dag rullat in, resultera i en stigande kurva.
Att istället använda sig av att en dödfallskurva baserad på glidande 7-dagars medeltal är en vedertagen trendmätare. Den bygger på alla kända inrapporterade dödsfall, varken mer eller mindre. Medeltalet kompenserar för både administrativ eftersläpning och underrapportering på helgdagar. Varje siffra är snittet av de sju senaste dagarnas inrapporterade dödsfall. En veckas talserie måndag till söndag fångar dessutom in utvecklingen hela fjorton dagar bakåt. Måndagssiffran (dag 1) beskriver ju snittet för förraförra veckan och söndagssiffran (dag 7) snittet för den förra veckan.
Om man rensar statistiken från de senaste, osäkra 14 dagarna så hamnar den datumjusterade kurvan nära det glidande 7-dagarsmedeltalet. En vacker dag kommer bägge kurvorna att sluta gemensamt på noll. Då är pandemin över, ett vaccin finns, flocken är inte deprimerad utan immuniserad. Men där är vi inte riktigt än. Men jag kan ha fel, kanske är det nu det händer. I så fall vet vi det om två-tre veckor.
Grafer:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/102393223_10158581435298578_7892094473318957056_n. jpg?_nc_cat=103&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=LfOSscqkYqQ AX_tmPqq&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=da81e01fa65522d158c670eaf7a0dc44&oe=5EFC45 8D
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/101556230_10158581434903578_290800308487979008_n.j pg?_nc_cat=104&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=ojn8BlRmxAYA X8De9rK&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=3e2cd990222d57bbbedd855a895629f0&oe=5EFC3F FE

https://www.facebook.com/mats.edman/posts/10158581446773578
Citera
2020-06-01, 17:48
Medlem
Sharm0tas avatar
Undrar vilket som ger störst falsk säkerhetskänsla, munskydd eller det plötsliga nyhetsbruset som antyder att viruset är borta och det är läge att fira sommar som om covid-19 aldrig varit aktuellt?
Citera
2020-06-01, 17:51
Medlem
Wajis avatar
Vi får ju hoppas att det verkligen går ner. kommande vecka med döda är viktig nu.

Annars blir man ju rädd för det som pågår i media. PK-media går idag tillsammans för att ge en annan Sverige bild till Svenskarna. Det är mer varning på Sverige en Nordkora

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5APxB/danskar-i-skane-vanner-ar-kritiska-till-semester-i-sverige

(man har alltså hittat några personer och man hävdar att de Hyllar Sverige Strategi. Artikeln och journalistiken i detta jobb är ju så tydlig. Allt är bra i Sverige)'

Även expressen slog på med Svensk strategi hyllas men den är nu bortagen som det verkar.

Jag skulle önska att man vågar vara kritisk för det är ändå väldigt många som dött.
Citera
2020-06-01, 17:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, ngt verkar ha hänt. Har förstahandsinfo från 3 läkare från 3 olika sjukhus här i Sthlm, och samtliga säger att det är tydligt färre som söker vård och att de som kommer in inte är lika dåliga längre. Sthlm som region är ju rätt hårt drabbat.

Viktig fråga. Har de fortfarande lika kraftig triage som för en månad sen eller får fler möjlighet till åtminstone sjukhusvård nu??
Citera
2020-06-01, 17:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi får ju hoppas att det verkligen går ner. kommande vecka med döda är viktig nu.

Annars blir man ju rädd för det som pågår i media. PK-media går idag tillsammans för att ge en annan Sverige bild till Svenskarna. Det är mer varning på Sverige en Nordkora

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5APxB/danskar-i-skane-vanner-ar-kritiska-till-semester-i-sverige

(man har alltså hittat några personer och man hävdar att de Hyllar Sverige Strategi. Artikeln och journalistiken i detta jobb är ju så tydlig. Allt är bra i Sverige)'

Även expressen slog på med Svensk strategi hyllas men den är nu bortagen som det verkar.

Jag skulle önska att man vågar vara kritisk för det är ändå väldigt många som dött.

Om det skulle leva upp till epitetet dödsvirus så är det väldigt få som dött. Ett dödsvirus utan vaccin eller botemedel borde leda till att alla som får det också dör.

Dock håller jag med dig om kvällsmedierna, men vad fan...kvällsmedierna är ju ett förlorat kapitel när det gäller information. Vad kan man vänta sig egentligen?
Citera
2020-06-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/05/ytterligare-stod-till-medierna-med-anledning-av-det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-06-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tack för din tuffa input. Kan jag få ta en selfie med dig medan du inhalerar dina virus som en riktig man? Jävla polioviking, stöddig bakom tangentbordet. 👍🏻

Varför skulle någon vilja göra det?

Du inbillar dig alltså det är alternativet om man inte som du gastar om ond bråd död dagarna i ända.

Du borde gå ut ocg ägna din tid åt något vettigt, jag lovar du kommer inte dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in