Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Mkt snack om att vaccin ska komma redan i år. Men jag ser ingen ställa frågan hur de ska kunna veta vad de långsiktiga effekterna är om de rushar ett vaccin på det sättet? Har de uppfunnit en tidsmaskin också eller? Hur ansvarsfullt är det att ge majoriteten av världens befolkning ett vaccin där man inte har en aning om vad de långsiktiga effekterna är? För personer i riskgrupperna så kan det kanske vara värt risken, men som det låter så kommer det massvaccineras över hela världen. Det kan sluta riktigt illa.
Du tar en risk om du låter folk insjukna då vi inte vet vilka följdsjukdomarna för denna sjukdom är så det är väll lite pest eller kolera. Om jag kommer ihåg rätt så var en av följdsjukdomarna för svininfluensa narkolepsi, ett antal i sverige fick detta från vaccinet men samtidigt hade de fått sjukdomen hade antagligen fler fått narkolepsi än nu.
Men för detta virus finns stora ekonomiska/samhälls intressen att gå ut ett vaccin snabbt så jag skulle tro att man är villig att ta större risker än normalt om man nu får fram ett vaccin.