2020-05-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
För det är bättre att djuret dör än att det får en ny ägare?

Beror såklart på den nya ägaren, men ska man utgå från det man sett av människor så förmodligen.
Citera
2020-05-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Beror såklart på den nya ägaren, men ska man utgå från det man sett av människor så förmodligen.

Snarare beror det till *mycket* större del på hunden. Är hunden en hund som lätt tyr sig till en annan person, och inte en enmanshund som kommer att tyna bort utan ursprungsägarna? Omplacera. Även mammagrisiga hundar hittar lätt en annan mammagris. Kan inte komma på något fall där man istället "borde" avliva sin hund, förutsatt att den inte är mycket gammal eller rent ohanterbar.
Citera
2020-05-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jodå, det gör man och det gör man med rätta givet att hälsan inte är det enda som kan var problem med en hund.
Viss problematik avlivar man hellre omplacerar -- för hundens skull.

Fast det handlar ju oftast om ren lathet och/eller felbedömning från ägarens sida. Det finns extremt få hundar som inte kan tränas. Naturligtvis måste man där vara extremt noga vem som tar över hunden; men du får gärna ge ett exempel på ett fall där du tycker att det klockrent framgår att det vore bättre att hunden dog - "för hundens skull".
Citera
2020-05-14, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gildo
Har en mops fyller 5år nästa månad. Hon är fullt frisk, har aldrig haft något problem. Varken med
andningen, öronen eller ögonen. Hon är full stämplad, full historik, har pass, finns en hemsida på hela
släkten då familjen är en kändis kennel med fler tal vinster i utställningar världen över. Hon kosta oss
16000:- för den var bäst och finast till utseende. Har rätt ansikte och bullig kropp. Färgen är Fawn.

Nu skaffa jag hunden med mitt ex då hon ville ha en mops och gick med på det fast att jag
visste hur mycket den här rasen hårar ner, bland top 10. Var allt hår kommer ifrån fattar jag inte
för det är tack vare pälsen jag funderar på antingen avliva eller skänka bort. Nu så
förlorade hon matte för 3mån sen vilket tog hårt på hundens psyke och nu kanske husse.
Hon kommer bli knäpp då vi har tagit hand om hunden som vårt eget barn sen hon var 8 veckor.
Men jag orkar inte mer med allt hår. Den hårar så in i helvetes mycket att jag ger upp, detta knäcker mig. Sen har jag fått ett nytt arbete där det råder 100% rent och fint med hygien. Jobbar med mat och får inte finnas ett hårstrå med mig till jobbet för annars sparken. För inte vill ni ha hår i er mat ni köper för dyra pengar.

Avliva hunden eller skänka bort till någon som måste älska hunden så som vi gjorde i snart 5år annars blir det avlivning via spruta. Fan att pälsen gör att man måste bli av med hunden.
Leta efter någon som vill adoptera hunden. Tid läker alla sår! Tänk på att vara medveten om personen som vill adoptera är legit
Citera
2020-05-16, 22:48
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Har en mops fyller 5år nästa månad. Hon är fullt frisk, har aldrig haft något problem. Varken med
andningen, öronen eller ögonen. Hon är full stämplad, full historik, har pass, finns en hemsida på hela
släkten då familjen är en kändis kennel med fler tal vinster i utställningar världen över. Hon kosta oss
16000:- för den var bäst och finast till utseende. Har rätt ansikte och bullig kropp. Färgen är Fawn.

Nu skaffa jag hunden med mitt ex då hon ville ha en mops och gick med på det fast att jag
visste hur mycket den här rasen hårar ner, bland top 10. Var allt hår kommer ifrån fattar jag inte
för det är tack vare pälsen jag funderar på antingen avliva eller skänka bort. Nu så
förlorade hon matte för 3mån sen vilket tog hårt på hundens psyke och nu kanske husse.
Hon kommer bli knäpp då vi har tagit hand om hunden som vårt eget barn sen hon var 8 veckor.
Men jag orkar inte mer med allt hår. Den hårar så in i helvetes mycket att jag ger upp, detta knäcker mig. Sen har jag fått ett nytt arbete där det råder 100% rent och fint med hygien. Jobbar med mat och får inte finnas ett hårstrå med mig till jobbet för annars sparken. För inte vill ni ha hår i er mat ni köper för dyra pengar.

Avliva hunden eller skänka bort till någon som måste älska hunden så som vi gjorde i snart 5år annars blir det avlivning via spruta. Fan att pälsen gör att man måste bli av med hunden.

Men stackars hund...mopsar har ju kort, tät päls som ju normalt sett släpper sjukt lite. Hon/han (hatar hen) är ju bara stressad och mår dåligt. Man blir riktigt låg när man läser om djur som mår dåligt av saknad och bara ska "slussas" vidare och förmodligen må ännu sämre. Vad fan...måste ju finnas annat du kan göra??!!
Citera
2020-05-17, 08:38
Medlem
MissDecibellas avatar
Byt foder!!

Citat:

Inte orkat läsa genom tråden från början så kan hända att detta tips redan givits..🤨

Hade en rottis med exakt samma problem, fick dammsuga 2-3ggr per dag, dvs ohållbart 🤷🏼‍♀️ Tills jag bytte foder..

Efter ca 2-3 veckor på det nya fodret var det som en helt ny hund, och dammsugningen gick tillbaka till ”normala proportioner” igen..🙄

Så jag förstår hur jobbigt detta med pälsen är, däremot är det en annan diskussion ang avlivning pga det..😤

Nu läste jag faktiskt igenom tråden ändå, och ser att ingen kommit med detta tipset till dig? Är ju ett ganska vanligt råd man får så fort det gäller just pälsen på hundar. Byt foder!
Senast redigerad av MissDecibella 2020-05-17 kl. 08:42. Anledning: Läste faktiskt igenom tråden till slut..
Citera
2020-05-17, 09:59
Medlem
Citat:

Varför tog inte ditt ex med sig hunden?
Citera
2020-05-22, 06:51
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Hur har det gått med hunden..🥺?
Citera
2020-05-28, 22:28
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Jodå, det gör man och det gör man med rätta givet att hälsan inte är det enda som kan var problem med en hund.
Viss problematik avlivar man hellre omplacerar -- för hundens skull.
Jasså d säger du. Ts skrev en tråd som heter; "Avliva en fullt frisk hund..."
Du får gärna specifiera hur du lägger upp bristandet av ansvar som ett godkänt skäl till att avliva en fullt frisk hund. Ska bli intressant läsning. Undrar verkligen vad du även menar med "viss problematik" som inte rör hälsan. Är hunden skadad eller deprimerad så kan jag förstå, men i annat fall inte alls.
Citera
2020-05-29, 00:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Jasså d säger du. Ts skrev en tråd som heter; "Avliva en fullt frisk hund..."
Du får gärna specifiera hur du lägger upp bristandet av ansvar som ett godkänt skäl till att avliva en fullt frisk hund. Ska bli intressant läsning. Undrar verkligen vad du även menar med "viss problematik" som inte rör hälsan. Är hunden skadad eller deprimerad så kan jag förstå, men i annat fall inte alls.
Du får gärna berätta vad du menar med det ....

Jag personligen vet att det kan hända att avliva hunden är att ta sitt ansvar.
Alla hundar går helt enkelt inte att omplacera om man har hänsyn till hunden och till andra som skall ha med hunden att göra.
Citera
2020-06-01, 17:59
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Du får gärna berätta vad du menar med det ....

Jag personligen vet att det kan hända att avliva hunden är att ta sitt ansvar.
Alla hundar går helt enkelt inte att omplacera om man har hänsyn till hunden och till andra som skall ha med hunden att göra.
Blev konstigt formulerat. Men knappast så att du inte.förstod innebörden.

Det är inte att ta ansvar att ta ett friskt liv till ingen nytta överhuvdtaget. Det är det inte vad du än vill försöka påskina.

En snubbe på youtube som rehabiltierar aggrissiva hundar sa en grej som jag verkligen håller med om och gillar. Han sa "There is no such thing as a broken dog" (kan va felstavat, men tror samma här igen, att du då förmodligen kan förstå innebörden.

Man kan ALLTID rehabilitera en hund som är fullt frisk fysiskt. Frågan är helt enkelt om det finns någon som är villig att ta det ansvaret.

Men det är knappast att ta ett ansvar att avliva en frisk hund! Blir förbannad på dig faktiskt för du tror att du har helt rätt i den frågan. Men jag vet att det inte är så då jag själv har gjort det och tagit ansvar över ett liv som andra förstörde och som 15 andra inte klarade av att gå på en vanlig promenad med ens!

Det kan aldrig vara eller kallas för att ta ett ansvar när man gör sig av med "problemet"!

Så jävla låg människa du är!
Hoppas du förstår det själv en dag!
Senast redigerad av LostinDarkness 2020-06-01 kl. 18:42.
Citera
2020-06-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Kontakta en jägare som kan ge hunden ett par smällar med hagel. Billigt och enkelt.
Kan hålla med. Min fd granne hade en hund som hon ville bli av med och hon lät sin pappa (jägare) skjuta hunden. Då tyckte jag det lät så hemskt men har tänkt och kanske var det bättre än att ta den stackars hunden till veterinären? INGEN hund vill gå till veterinären. INGEN! Alla blir rädda, spända och på sin vakt. Min fd grannes hund märkte inget. Hon tassade runt i skogen och så PANG. Man kan ju ge bort hunden men det är ju ett osäkert kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in