2020-05-11, 16:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Ut med den på tradera.

Det var fan det dummaste jag hört.. Tradera!! Det är ingen jävla sak vi pratar om utan ett liv.
Citera
2020-05-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det var fan det dummaste jag hört.. Tradera!! Det är ingen jävla sak vi pratar om utan ett liv.

Livets lotteri kan fungera så ibland.
Citera
2020-05-11, 18:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gildo
Har en mops fyller 5år nästa månad. Hon är fullt frisk, har aldrig haft något problem. Varken med
andningen, öronen eller ögonen. Hon är full stämplad, full historik, har pass, finns en hemsida på hela
släkten då familjen är en kändis kennel med fler tal vinster i utställningar världen över. Hon kosta oss
16000:- för den var bäst och finast till utseende. Har rätt ansikte och bullig kropp. Färgen är Fawn.

Nu skaffa jag hunden med mitt ex då hon ville ha en mops och gick med på det fast att jag
visste hur mycket den här rasen hårar ner, bland top 10. Var allt hår kommer ifrån fattar jag inte
för det är tack vare pälsen jag funderar på antingen avliva eller skänka bort. Nu så
förlorade hon matte för 3mån sen vilket tog hårt på hundens psyke och nu kanske husse.
Hon kommer bli knäpp då vi har tagit hand om hunden som vårt eget barn sen hon var 8 veckor.
Men jag orkar inte mer med allt hår. Den hårar så in i helvetes mycket att jag ger upp, detta knäcker mig. Sen har jag fått ett nytt arbete där det råder 100% rent och fint med hygien. Jobbar med mat och får inte finnas ett hårstrå med mig till jobbet för annars sparken. För inte vill ni ha hår i er mat ni köper för dyra pengar.

Avliva hunden eller skänka bort till någon som måste älska hunden så som vi gjorde i snart 5år annars blir det avlivning via spruta. Fan att pälsen gör att man måste bli av med hunden.
Jag hoppas att du kontaktat uppfödaren - skall du omplacera själv så ta betalt vettigt för hunden - mopsar är väldigt populära och lätta att omplacera så länge de inte är ilskna.

Sen är grundtipset att du i framtiden avstår hund - för mopsar är knappast så stora i håren att det inte skulle gå att hålla efter det med lite enkel städning.
Citera
2020-05-11, 18:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Man avlivar ALDRIG en frisk hund!!!

Då du ens tänker tanken så kan du ju inte ha för höga krav heller. Men ändå bra att du har det. Hm, blev kluven där.
Men bättre du hittar ett ställe att lämna in den på där människor bryr sig. I värsta fall lämna den utanför Ica med en skylt, gratis hund.

Ta även kontakt med djurskyddsenheten och be dom om att fp papper på att både du och ditt x förbjuds ifrån att få skaffa hund igen, då ingen av er uppenbarligen har tillräckligt stort hjärta för det!
Jodå, det gör man och det gör man med rätta givet att hälsan inte är det enda som kan var problem med en hund.
Viss problematik avlivar man hellre omplacerar -- för hundens skull.
Citera
2020-05-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ja tydligen när det finns människor som inte är friska huvudet resonerar på ditt sätt!!
Det fungerar tydligen så i din hjärna men inte hos friska människor som tänker på djurets bästa. Där är skillnaden förstår du.

Jag är frisk och mår bra. Oroa dig inte för mig.
Citera
2020-05-11, 21:08
Medlem
Du kan göra som i många andra länder. Åka till en avlägsen plats, och släppa lös den där. Nämen, självklart är väl förstahandsalternativet att hitta ett nytt hem för hunden. Kryllar nog av folk som gärna ta hand den.
Citera
2020-05-11, 21:20
Medlem
Erik Östs avatar
Jag kan bara tala utifrån min egen erfarenhet.(det här blir mycket kortfattat nu)

Min kompis fick ärva en hund efter moderns bortgång som hade en lite ettrig terrier (då ca 9 år) och pga hans höga arbetsbelastning inte hade tid att ta hand om den frågade om jag bara kunde gå och avliva den sa jag "va fan då för, hunden verkar ju pigg och kry ?".

"Nä den den är sjuk , den har sköldkörtelproblem också och måste ha medicin varje dag", sa min kompis!

Ok ,sagt och gjort tog jag hand om damen iaf och förstod att hon bara var misskött efter en tid.

Hon fick en andra chans med mig och min schäfer och jag ångrar ingenting för i efterhand förstod jag att hemtjänstpersonalen som skulle hjälpa henne (glömde nämna att mammans blindhet när hon levde gjorde det omöjligt att rasta hunden för henne) med rastningen bara släppte ut henne utanför porten , under tiden de tog ett bloss , utan att ge henne den väsentliga motionen..hur bra blir det?

Sagt och gjort, hon kom hem till mig och min schäfer "and took over the place" men vi har bara glada minnen efter det ändå.

Jag har alltid haft en förkärlek för stora hundar iaf så när min syster ringde och sa att hennes kollega ville ha en liten hundkompis sa jag att hon kunde kontakta mig om hon ville ha damen.

Naturligtvis nappade dom och ,för att göra en lång historia kort, tog hand om hunden och fick ca 4 års glädje innan hon dog av naturliga orsaker!

Nu kommer det roliga i kråksången!

När de tog över hunden kontaktade de samma veterinär som ställt hennes diagnos tidigare och de tog prover som visade att hon inte behövde medicineras längre blev jag riktigt glad.

Jag fattade inte någonting men jag hoppas det berodde på att jag tog ut henne i naturen på riktiga skogspromenader med min andra hund och iom det är jag mer än det nöjd. (jag tror det var det bara som behövdes)

Slutsats.

Tänk aldrig tanken på att avliva någon om den fortfarande är livskraftig.
Va fan då för?
Senast redigerad av Erik Öst 2020-05-11 kl. 21:47.
Citera
2020-05-11, 21:21
Medlem
Pungsvings avatar
Sälj den med ett medelhögt pris. Skänk inte bort den för det som fås gratis behandlas som skräp. Sälj till person över 40 år. Mer stabila.
Citera
2020-05-12, 08:24
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jodå, det gör man och det gör man med rätta givet att hälsan inte är det enda som kan var problem med en hund.
Viss problematik avlivar man hellre omplacerar -- för hundens skull.
Fast jag tror att mycket problematik kan tränas bort av rätt hundägare. Tidigare i tråden berättade en person att det går att träna bort sköldkörtelproblem också.
Citera
2020-05-12, 11:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast jag tror att mycket problematik kan tränas bort av rätt hundägare. Tidigare i tråden berättade en person att det går att träna bort sköldkörtelproblem också.
Mycket problematik - ja, men inte all.
Dessutom måste man i en del fall väga risken för att det blir fel.
Citera
2020-05-13, 05:49
Medlem
Har inte nog med tillit till andra människor, skulle aldrig kunna skänka ett djur jag bryr mig om.
Citera
2020-05-13, 10:33
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Har inte nog med tillit till andra människor, skulle aldrig kunna skänka ett djur jag bryr mig om.
För det är bättre att djuret dör än att det får en ny ägare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in