Citat:
Ursprungligen postat av
KanelNalle
När jag var 16 år,vilket är mer än 20 år sedan,var jag också ute mitt i nätterna,festade och ljög för mina föräldrar om övernattningar hos kompisar när de försökte hålla mig hemma.
Och man får inte glömma att detta är/var BARN! BARN som var på väg att växa upp. De hade inte samma tänk som oss vuxna,glöm inte det!
Detta är inget annat en enormt tragisk händelse med ENBART offer.
I Sverige blir man straffmyndig vid 15 års ålder. Då anses man vara tillräckligt gammal för att kunna skilja rätt från fel och ta ansvar för sina handlingar. Jag håller med om att det är en tragedi, men olyckan måste utredas och det måste klarläggas om föraren har begått ett brott.
Att vara ute och festa och röja har de flesta gjort i tonåren. Fortkörning på allmän väg har nog också många varit med om, men det innebär inte att det är ett acceptabelt beteende, som kan skyllas på att de är barn. Föraren verkar, av den information som kommit fram, varit 18 år och haft körkort. Tyvärr kommer stor skuld att falla på föraren, såvida man inte kan fastställa att det var en ren olyckshändelse, typ kollision med ett djur eller liknande.