2020-06-01, 07:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Om alla dessa utbrott startar i Kina är det väl rimligt att det är Kina som tar ledningen i att forska på dom?

Förstår inte varför du klandrar väst för något som alltid startar i Kina pga. usel hushållning med levande djur.

Punkt 1 är ju direkt lögn, många ville införa flygstopp mot Kina men Kina motsatte sig det kraftigt och WHO som visste i December att det var person-person smitta gick ut och sa att det inte var person-person smitta i Januari. Det ansvaret ligger helt på WHO och Kina, inte väst.

Fetat ovan, att påverka regimen i Kina är väl bäst gjort genom sanktioner och förbud mot att köpa upp företag i krisande världen?

EDIT
Men nu är det naturen och inte regimen i Kina som är den drivande kraften. Likväl som Afrika är ett högriskområdet. Likväl som att det kan ske på andra platser som Mexiko (svininfluensan) eller USA (Spanska sjukan). Inte lägger vi skuld på länders regeringar eller folken där.

Och nej, det var WHO som propsade på öppna gränser och kommunikationer i början. Helt enl. protokollen. Vi kanske borde titta på dem dock.
Citera
2020-06-01, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men vi pratar om en specifik forskning som förekommer i klass 4 labbet.

Nu har ju inte du en aning om exakt vad det forskades om i det labbet lika lite som jag vet det.

Vi vet däremot att det ful-forskas en hel del även i väst mellan varven och man kan ju gissa att Kina som ju skördade organ från fångar kanske hade lite annat kul för sig på vissa avdelningar med lite insyn.

Det forskningspapperet är i annat ämne och får således anses opartiskt och dom diskuterar omfattande djurtester i laboratoriet i Wuhan på dess 3 avdelning.

Sen behöver man kanske inte djurtester, det räcker ju med blodprover från wetmarkets i Guangdong.
Ville dom ha smittspridaren så kan dom ju ha gjort en rejäl provtagningskampanj.

Klarade dom det stora språnget så klarar dom väl det
Citera
2020-06-01, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men nu är det naturen och inte regimen i Kina som är den drivande kraften. Likväl som Afrika är ett högriskområdet. Likväl som att det kan ske på andra platser som Mexiko (svininfluensan) eller USA (Spanska sjukan). Inte lägger vi skuld på länders regeringar eller folken där.

Och nej, det var WHO som propsade på öppna gränser och kommunikationer i början. Helt enl. protokollen. Vi kanske borde titta på dem dock.

Nej Kina spände sina muskler rejält efter 20 Januari och hotade med ekonomiska sanktioner till de länder som ville införa flygstopp.

Samtidigt som dom införde resestopp inom landet...
Citera
2020-06-01, 07:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du anstränger dig att skriva ett långt inlägg där du citerar mig men du har FORTFARANDE inte kommenterat inlägget där du sprider fake news och påstår att de 22 forskarna hade fel och fick pudla. Jag försöker igen, det ger ett väldigt oseriöst intryck när då du konsekvent vägrar ta till dig sanningen och erkänna att du haft fel.

” .När ska du besvara mitt inlägg rörande de 22 forskarna som du påstod hade fel och fick pudla?

Du har helt fel. De 22 hade rätt och Tegnell fel, det visade sig tillslut. Ge dig nu och sluta sprida fake news.

”När intervjun gjordes, den 14 april, frågade Expressen om Folkhälsomyndighetens dödssiffror för perioden 7–9 april skulle komma att justeras upp. Tegnells svar:
– Där kommer inga nya fall längre.
Sedan dess har dödssiffran för perioden 7–9 april stigit från 185 till 277 fall, enligt Folkhälsomyndighetens egen statistik. Det motsvarar 9 dödsfall per miljon invånare och dag. Så sent som torsdagen den 23 april, två veckor efter de aktuella datumen, kom nya fall in i statistiken.
Det faktiska dödstalet i Sverige 7–9 april är alltså 50 procent högre än vad Tegnell hävdade och ligger nu betydligt närmare den siffra som de 22 forskarna använde än den som Tegnell angav.
Expressen har under hela veckan sökt Anders Tegnell via Folkhälsomyndighetens presstjänst utan att få något svar.”

https://www.expressen.se/nyheter/teg...-22-forskarna/

Det du skriver här passar snarare in på experten AT. Fullständigt obegripligt att det var han som inte begrep det!!!

” Ursprungligen postat av outoftheblue
Var det inte så att de 22 anti-experterna (dit Einhorn och Nuclear räknades) gick i taket för att de inte förstått något så elementär som att rapporterade fall inte var detsamma som avlidna den dag de rapporterades? Deras reaktion tycks ha karaktäriseras av oinsatt känslorstorm och med tanke på den akademiska status de ändå hade är det inte underligt att de inte kunde tas på allvar. Cecilia har f ö blivit förvånansvärt tyst efter sin roll som myteriledare. Vad hände? ””
Jag har annat att göra än att sitta och leta källor åt dig i en över 300 000 inlägg lång tråd. Gillar du inte vad jag skriver är du fri att ignorera det. Jag tog det ur minnet. Källa: mitt minne. Nöjd?

Och som du sa duktigt citerade ur mitt inlägg så framgår det med all tydlighet att jag la fram det som en fråga, med frågetecken och allt! Det är ju du som ljuger och far med osanning och förtalar mig genom att hävda att jag påstått något när jag egentligen bara ställt en fråga. Snacka om att kasta sten i glashus! Fy skäms på dig.

Så här ser det ut det du fetade:

Citat:
Var det inte så att de 22 anti-experterna (dit Einhorn och Nuclear räknades) gick i taket för att de inte förstått något så elementär som att rapporterade fall inte var detsamma som avlidna den dag de rapporterades?

Ser du frågetecknet i slutet? Tänk om du skulle idas läsa igenom vad det är du citerar och fetmarkerar innan du blir helt hysterisk och kommer med falska anklagelser.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-01 kl. 08:10. Anledning: m
Citera
2020-06-01, 07:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det där var lite intressant, förut var ju genomsnittstiden för äldreboenden 3 år eller så.

Nu verkar dom flesta dö inom ett år.

Sen säger man att det beror på ett dom är i sämre skick när dom kommer in.

Kan det bero på att man har sämre vård i omsorgen så här i privatiseringens tidevarv?

Finns ju hur många anekdoter som helst med liggsår, svält och så vidare.

Det beror på att man är mycket mer restriktiv med att ge bistånd till särskilt boende. Den så kallade kvarboendeprincipen innebär att det i stället ges hemtjänst så länge som möjligt. Resultatet blir att de som kommer till särskilt boende oftast har kort tid kvar och är fatalt känsliga för infektioner.

Här ligger den största förklaringen till Sveriges högre dödstal. De både släppte in smittan på äldreboenden och har där personer som inte klarar särskilt mycket.

Problemet med och i äldreomsorgen är inte FHM:s ansvar.
Citera
2020-06-01, 07:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
FHM mörkar, nu officiellt. De trixar och fixar för att gå runt offentlighetsprincipen.

Folkhälsomyndigheten har varje vecka telefonmöten med landets smittskyddsläkare. Sedan januari i år har de successivt kommit att domineras av coronaviruset.
Det här är avgörande möten i Sveriges arbete mot det nya coronaviruset, säger Inger av Rosen, som arbetar med smittskyddssamordning på Folkhälsomyndigheten.
– De här är en del av vår beredskapsplanering, säger hon.
Hur viktiga är de för er beredskapsplanering?
– Jag skulle säga att de är helt essentiella, säger Inger av Rosen.

För på mötet den 17 mars tas ett beslut som ska komma att förhindra fortsatt insyn.
I övrigt har media visat ett tilltagande intresse för dessa telefonmöten, samtidigt som deltagande från Smittskyddsenheten är 100 procent och Folkhälsomyndigheten kommer fortsättningsvis att inte cirkulera några minnesanteckningar från dessa covid-19-möten.
Beslutet innebär att Folkhälsomyndigheten inte längre lämnar ut några anteckningar från mötena.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7484817
Viktigt att titta närmare på detta, varför det görs, varför de seger att de gör det står ju men det kanske inte är hela sanningen. T.ex., det här argumentet är ju bara pinsamt ”– Det tar väldigt mycket administrativ tid. Innan man lämnar ut något måste man läsa igenom det, och det har tagit oerhört mycket tid att göra, och då var det så att man bestämde att vi får lägga ner det under pandemin. Det går inte, säger Inger av Rosen. ”
La märke till att det var Daniel Öhman som är en av de två som ligger bakom denna nyhet. Det är inte första gången han skriver något viktigt som inte tidigare kommit fram om denna pandemi. Så vi har en del bra reportrar i Sverige även om de många gånger lysa med sin frånvaro.
https://twitter.com/ohmandaniel
Citera
2020-06-01, 07:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Norges FHM-man Forland fortsatt försiktigt positiv.

Han säger att de öppnat samhället gradvis, sen 20 april. Fortsatt hoppfull att det skall gå att hålla kontroll på smittan och smittspåra, även om det kan komma mindre lokala utbrott. Norge har 10 personer på intensiven nu.

Med 236 dödsfall har Norge klarat coronakrisen betydligt bättre än Sverige så här långt. Och Frode Forland, smittskyddsdirektör på Folkhälsoinstitutet, är inte säker på att de svenska teorierna om att alla kommer att drabbas lika hårt i slutändan verkligen stämmer.
– Vi hoppas att vi håller på att motbevisa det med den strategin vi tillämpat, säger han.

Vilka misstag tycker du att Sverige har gjort?

– Det vill jag inte säga någonting om. Men det som har varit uppe – både i Sverige och Norge – är att man fick in det här i boende för äldre. Ungefär 59 procent av de avlidna i Norge har varit på äldreboende, men i och med att vi fick en mycket mindre spridning i samhället så blev det aldrig samma tryck på äldreboendena här.

En rätt lång, intressant intervju. Han ger ett ödmjukt och kunnigt intryck.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%C3%A4rf%C3%B6r-har-norge-lyckats-b%C3%A4ttre-i-kampen-mot-corona-1.28584313

Det fetade: mindre samhällssmitta ger lägre antal smittade vilket i sin tur ger lägre dödstal. Detta har ju många här försökt förklara otaliga gånger.
Citera
2020-06-01, 07:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag har annat att göra än att sitta och leta källor åt dig i en över 300 000 inlägg lång tråd. Gillar du inte vad jag skriver är du fri att ignorera det. Jag tog det ur minnet. Källa: mitt minne. Nöjd?

Och som du sa duktigt citerade ur mitt inlägg så framgår det med all tydlighet att jag la fram det som en fråga, med frågetecken och allt! Det är ju du som ljuger och får med osanning och för talar mig genom att hävda att jag påstått något när jag egentligen bara ställt en fråga. Snacka om att kasta sten i glashus! Fy skäms på dig.

Så här ser det ut det du fetade:

Var det inte så att de 22 anti-experterna (dit Einhorn och Nuclear räknades) gick i taket för att de inte förstått något så elementär som att rapporterade fall inte var detsamma som avlidna den dag de rapporterades?

Ser du frågetecknet i slutet? Tänk om du skulle idas läsa igenom vad det är du citerar och fetmarkerar innan du blir helt hysterisk och kommer med falska anklagelser.
Det var ju inte det som mitt inlägg handlade om, källor? Det var ju att du inte kommenterade det faktum att du hade fel i ditt påstående att de 22 fått pudla eftersom de haft fel. Du kunde ju ha kommenterat mitt inlägg med att du hade fel?

Det jag fetade i ditt inlägg har jag ju kommenterat och säger att det passar bättre in på Tegnell än på de 22? Ditt frågetecken i det fallet är ju inte viktigt.

Tegnell hade ju fel.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-01 kl. 08:02.
Citera
2020-06-01, 07:58
Medlem
Citat:
Kanske stämmer, så du tror inte att man behandlar äldre sämre än i den gamla långvården?
Media har en tendens att bara skriva om äldre och äldreboende när det inträffat någon skandal, jag skulle inte dra några slutsatser av det om tillståndet generellt.
Och akta mig för att idealisera gamla tiders ålderdomshem, har svårt att tro att det skulle ha varit så mycket bättre förr. Varför skulle det ha varit det, att ta hand om gamla har väl aldrig varit ett högstatusyrke som många längtat efter att göra och så att säga valt.
Citera
2020-06-01, 07:59
Bannlyst
Citat:
Det där var lite intressant, förut var ju genomsnittstiden för äldreboenden 3 år eller så.

Nu verkar dom flesta dö inom ett år.

Sen säger man att det beror på ett dom är i sämre skick när dom kommer in.

Kan det bero på att man har sämre vård i omsorgen så här i privatiseringens tidevarv?

Finns ju hur många anekdoter som helst med liggsår, svält och så vidare.

Ja, privatiseringen och neddragningarna som skedde mellan 06-14 har dödat betydligt fler i förtid än vad corona någonsin gjort eller kommer att göra. Det kommer det fortsätta att göra efter coronakrisen också, om vi inte börjar betala för en anständig äldrevård.
Citera
2020-06-01, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror på att man är mycket mer restriktiv med att ge bistånd till särskilt boende. Den så kallade kvarboendeprincipen innebär att det i stället ges hemtjänst så länge som möjligt. Resultatet blir att de som kommer till särskilt boende oftast har kort tid kvar och är fatalt känsliga för infektioner.

Här ligger den största förklaringen till Sveriges högre dödstal. De både släppte in smittan på äldreboenden och har där personer som inte klarar särskilt mycket.

Problemet med och i äldreomsorgen är inte FHM:s ansvar.

Citat.Den så kallade kvarboendeprincipen innebär att det i stället ges hemtjänst så länge som möjligt.

Samme princip anvendes i Danmark - så det er ikke den største forklaring til Sveriges høje dødstal.
Citera
2020-06-01, 08:01
Medlem
Citat:
Det fetade: mindre samhällssmitta ger lägre antal smittade vilket i sin tur ger lägre dödstal. Detta har ju många här försökt förklara otaliga gånger.

Ja det är en självklarhet.

Jag tror dock sverige haft mycket lägre dödstal om man satt in hårda åtgärder för äldreboenden. Det hade kostat väldigt mycket men man hade kunnat kasta mindre pengar på andra åtgärder.

Egentligen skulle man ha satsat enorma resurser på äldrevården långt tidigare och då hade det gått både billigare och enklare med åtgärder nu men pga M och S så är det bara ett tankeexperiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in