Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Tack för uttömmande svar. Märkligt, jag har funderat kring seglande ibland. Hade en vän som seglade mycket, men har aldrig blivit fångad eller djupare intresserad.
Jag älskar aktiviteter. Men två saker har haft ljumt intresse hos mig. Det är golf och segling. Tänkt att det inte verkar vara mig grej.
Men nu blev jag för första gången inspirerad. Ganska häftigt med segling på det sätt att det kopplar så hårt till historia och tradition. Sätta/hissa segel har ju förfäder gjort i alla tider.
Sedan är det lockande med det tysta och miljövänliga(därmed billiga) med segling.
Jag ogillar visserligen klimatrörelsen med Greta i spetsen. Men man får ändå lite dåligt samvete av att köra törstiga båtar och bilar(även om det är mest plånboken som lider).
Men detta kan man ju verkligen göra med gott samvete.
Golf har inte riktigt gått hem hos mig heller.. Men som sagt, prova på att segla genom någon bekant eller obekant, tex gastbanken. Det kostar ju inget att prova. Sen kan man fundera på båtköp.
Miljöaspekten är löjligt bra argument. Inget bränsle innebär sänkta kostnader. Visst, man måste ha kran till vintern/våren. Men det är försumbart om man jämför bensinkostnaden för en motorbåt. Sen så är ju motorbåtar väldigt omiljövänliga om man jämför med bilar. Visst, man kan köra med alkylat för att sänka miljöpåverkan. Men det är ofta dyrt. En motorbåt har ingen rening av avgaser, samt hamnar ofta i havet direkt, vilket påverkar närmiljön. Bilar har ju katalysator, ibland partikelfilter, samt höga lagkrav. Båtar är på en annan nivå. Inte ens tomgångskörning är reglerat.
Sen kan man ju alltid ta den lite överlägsna aspekten, att man tagit sig till en plats utan motor och miljöpåverkan. Det är ju mer imponerande att bestiga Kebnekajse till fots än att ta helikopter upp...
Edit: Men som ovan nämnde, man bör inte börja med åland. Finns gott om skärgård att utforska.