2020-05-31, 14:15
Medlem
Jag har dålig koll på motorbåtar, så jag kommer bara att kommentera en enda sak: du bör räkna med en bränsleförbrukning på minst en liter per sjömil. Mät avståndet du vill köra (längs med den rutt du tänkt köra!), och lägg till en passande säkerhetsmarginal (15-20%), så vet du hur många liter bränsle du måste ha med dig. Observera dock att detta är ett absolut minimum av bränsle, om båten drar mer än en liter per sjömil så måste du ha ännu mer bränsle med dig.

Liksom andra skulle jag hellre tagit en segelbåt för att ta mig till Åland. Det finns många anledningar men i detta fall är det främst det faktum att små segelbåtar ofta är sjövärdigare än motorbåtar i samma storlek. Dessutom har du oftast en hjälpmotor ombord, antingen en inom- eller utombordare. Det betyder att du har två skilda kraftfällor för att driva båten: om vinden tar slut kan du gå för motor (men det blir sakta), och om motorn slutar gå (tex pga att du får slut på bränslet) så kan du segla.

En uppenbar nackdel (om du har bråttom) med segelbåt är att det tar längre tid. I bästa fall kommer du upp i åtta knop för segel, och kanske sex knop om du gå för motor. Men om du köper en sjövärdig segelbåt spelar det mindre roll, då risken att det "händer något" är mindre än med en motorbåt.
Citera
2020-05-31, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Tack för uttömmande svar. Märkligt, jag har funderat kring seglande ibland. Hade en vän som seglade mycket, men har aldrig blivit fångad eller djupare intresserad.

Jag älskar aktiviteter. Men två saker har haft ljumt intresse hos mig. Det är golf och segling. Tänkt att det inte verkar vara mig grej.

Men nu blev jag för första gången inspirerad. Ganska häftigt med segling på det sätt att det kopplar så hårt till historia och tradition. Sätta/hissa segel har ju förfäder gjort i alla tider.

Sedan är det lockande med det tysta och miljövänliga(därmed billiga) med segling.

Jag ogillar visserligen klimatrörelsen med Greta i spetsen. Men man får ändå lite dåligt samvete av att köra törstiga båtar och bilar(även om det är mest plånboken som lider).

Men detta kan man ju verkligen göra med gott samvete.
Golf har inte riktigt gått hem hos mig heller.. Men som sagt, prova på att segla genom någon bekant eller obekant, tex gastbanken. Det kostar ju inget att prova. Sen kan man fundera på båtköp.

Miljöaspekten är löjligt bra argument. Inget bränsle innebär sänkta kostnader. Visst, man måste ha kran till vintern/våren. Men det är försumbart om man jämför bensinkostnaden för en motorbåt. Sen så är ju motorbåtar väldigt omiljövänliga om man jämför med bilar. Visst, man kan köra med alkylat för att sänka miljöpåverkan. Men det är ofta dyrt. En motorbåt har ingen rening av avgaser, samt hamnar ofta i havet direkt, vilket påverkar närmiljön. Bilar har ju katalysator, ibland partikelfilter, samt höga lagkrav. Båtar är på en annan nivå. Inte ens tomgångskörning är reglerat.

Sen kan man ju alltid ta den lite överlägsna aspekten, att man tagit sig till en plats utan motor och miljöpåverkan. Det är ju mer imponerande att bestiga Kebnekajse till fots än att ta helikopter upp...

Edit: Men som ovan nämnde, man bör inte börja med åland. Finns gott om skärgård att utforska.
Citera
2020-05-31, 15:07
Medlem
Vi hade e selko riviera med 90hk mercury motor. Den räckte åt oss från Gräddö -Mariehamn flera gånger per sommar. Men det va ju roligare på färjan som barn. Man ser ju nästan över. Roddbåt räcker om man e hurtig eller kajak/kanot.
Citera
2020-05-31, 17:08
Medlem
Mätte sträckan på googlemaps o fick det till ca 60 km. Blev lite förvånad över det korta avståndet.
Blir ca 32 distans.
Kan man ju ta en roddbåt o ro över på en dag eller så.

Skall man ut på havet så behöver man nog sjövana.
Vill du testa äventyr så åk mellan öarna i skärgården istället. Då är du inom räckhåll för snabb transport till närmsta sjukhus.
Citera
2020-06-01, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Mm, sant!

Som äventyr kan det dock vara kul, att man klarar av det liksom(även om det inte är svårt).

Flipper 600 st är en fin hardtop-båt tycker jag. Är svag för finnmasters och Yamarins varianter också. Har du någon favorit i det segmentet?
Flipper kan man ju säga är en Volvo välkänd,beprövad gedigen och finns många att välja mellan kanske inte av just den modellen du nämner men det finns många modeller att välja mellan om man vill köpa begagnad, sen har de ju lekt lite med skroven under åren så du kan vara säker på att den går effektivt och bra i sjön. Yamarin gör fina båtar med bra kvalitet och som går fint i sjön. Finnmaster är snäppet bättre när det gäller detaljer och byggkvalitet. Skulle jag välja enligt din lista skulle Finnmaster lätt vara nr1, sedan blir det de andra på andra platsen med ett litet + för Yamarin som jag tycker är snyggare än Flipper.
Citera
2020-06-01, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Mätte sträckan på googlemaps o fick det till ca 60 km. Blev lite förvånad över det korta avståndet.
Blir ca 32 distans.
Kan man ju ta en roddbåt o ro över på en dag eller så.

Skall man ut på havet så behöver man nog sjövana.
Vill du testa äventyr så åk mellan öarna i skärgården istället. Då är du inom räckhåll för snabb transport till närmsta sjukhus.
Aldrig hört talas om postrodden?
Citera
2020-06-04, 00:31
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Aldrig hört talas om postrodden?

Fast den går mellan Grisslehamn och Eckerö, där är det bara ca 24 sjömil från kust till kust.

Men som svar på frågan som TS ställer: det beror helt på väder och vind. Har åkt mellan Sverige och Finland mer än dussinet gånger med egen båt, allt från en Buster L och segelbåt samt större motorbåtar. Gemensamt med alla båtar har dock varit att man väntar in en dag med - för båten - passande väder. Men man får alltid vara försiktig där, det är alltid gammal dyning där som gör att man får vara vaksam - speciellt om man sitter i en mindre snabbgående båt. Värst var dock en gång när vädret var fint men veckan innan hade en lastbåt tappat hela sin last av timmerstockar som låg och flöt förrädiskt precis så man kunde se dem när vågorna passerade dem. En bekant körde dagen efter min passage in i en stock med sin 34 fots motorbåt och fick ett rejält hål i fören, men lyckades täta och pumpa så pass att de lyckades ta sig över till Kobba Klintar.
Citera
2020-06-04, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fast den går mellan Grisslehamn och Eckerö, där är det bara ca 24 sjömil från kust till kust.

Men som svar på frågan som TS ställer: det beror helt på väder och vind. Har åkt mellan Sverige och Finland mer än dussinet gånger med egen båt, allt från en Buster L och segelbåt samt större motorbåtar. Gemensamt med alla båtar har dock varit att man väntar in en dag med - för båten - passande väder. Men man får alltid vara försiktig där, det är alltid gammal dyning där som gör att man får vara vaksam - speciellt om man sitter i en mindre snabbgående båt. Värst var dock en gång när vädret var fint men veckan innan hade en lastbåt tappat hela sin last av timmerstockar som låg och flöt förrädiskt precis så man kunde se dem när vågorna passerade dem. En bekant körde dagen efter min passage in i en stock med sin 34 fots motorbåt och fick ett rejält hål i fören, men lyckades täta och pumpa så pass att de lyckades ta sig över till Kobba Klintar.
Ja och Ekerö ligger på Åland vilket betyder att det inte är så långt var sig man ska dit eller till Mariehamn. Det var inte ett svar till TS utan till föregående skribent som blev chockad över att det var så kort väg.
Citera
2020-06-04, 08:40
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ja och Ekerö ligger på Åland vilket betyder att det inte är så långt var sig man ska dit eller till Mariehamn. Det var inte ett svar till TS utan till föregående skribent som blev chockad över att det var så kort väg.

Fast det är trots allt en bit mellan Eckerö och Mariehamn, det är dessutom rejält utomskärs när man sedan ska ta sig från Eckerö ner till Mariehamn. Åker man rutten Söderarm till Mariehamn så är den betydligt längre än den mellan Grisslehamn och Eckerö. Jag har åkt dem allihopa flera gånger och det är stor skillnad på dem, det blir lite yxigt att säga "Åland som Åland" - speciellt om man ska genomföra det med en mindre båt.
Citera
2020-06-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Fast det är trots allt en bit mellan Eckerö och Mariehamn, det är dessutom rejält utomskärs när man sedan ska ta sig från Eckerö ner till Mariehamn. Åker man rutten Söderarm till Mariehamn så är den betydligt längre än den mellan Grisslehamn och Eckerö. Jag har åkt dem allihopa flera gånger och det är stor skillnad på dem, det blir lite yxigt att säga "Åland som Åland" - speciellt om man ska genomföra det med en mindre båt.
Har inte sagt Åland är Åland och vad du åkt och inte åkt är för mig totalt ointressant.
Citera
2020-06-04, 14:38
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Har inte sagt Åland är Åland och vad du åkt och inte åkt är för mig totalt ointressant.

Ni har giltiga tankar båda två, det är bara lite olika perspektiv, båda är intressanta.

Postrodden ger defenitivt en indikation hur när Åland faktiskt ligger fastlandet. Och därmed blir inte en resa till Mariehamn inte heller någon omöjlighet. Även om postrodden går just dit.

Du behöver inte slänga dig ut i polemik direkt. Jag plockade upp din poäng precis på det sättet du avsåg. Liksom jag plockade upp moderatorn poänger. Tack för dom.

Ha lite respekt för att det finns perspektiv. Två personer som står på olika platser vid foten av ett berg kommer beskriva det lite olika, båda har dock rätt.

Varför sura till?
Citera
2020-06-04, 14:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Normal sjö. Krävs ingen större båt. Man skulle ju dock rekommendera att ha en reservmotor. Sedan förutom mobil en VHF-radio. Så om nu vädret försämras snabbt att man kan kalla på hjälp. Sedan är det ju bra med lite grundläggande navigeringskunskaper så man inte missar Åland utan fortsätter rakt förbi ut i farligare farvatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in