2020-05-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Anders Tegnell har precis som Björn Olsen doktorerat på infektionssjukdomar. Men han har dessutom en mastersexamen i epidemiologi på institutet för folkhälsa och tropiska sjukdomar i London, och årtionden av erfarenhet inom WHO, EU, Smittskyddsinstitutet och Socialstyrelsen.

Och ändå har han haft fel i nästan allt hela tiden. Det tyder på att han inte klarar av att applicera sin kunskap i en ny och komplex situation. eller ta till sig ny data. Därför måste han bytas ut.
Citera
2020-05-31, 23:51
Medlem
Citat:
Det kan visst vara fel att rädda liv. Till exempel om du gör det på bekostnad av någon annans liv.

Ett märkligt uttalande. I en välfärdsstat har vi aldrig informerats om att mitt liv skall ställas gentemot någon annans liv. En välfärdsstat skall erbjuda livräddande vård till alla som behöver det. Det ingår i mänskliga rättigheter. Liksom skydd från pandemier. Om Sverige önskar utträda ur gemenskapen med FN och de skyldigheter man därigenom åtagit sig, bör svenska folket ges möjlighet att folkomrösta om detta.
Citera
2020-05-31, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att ha expertkunskaper på virussjukdomars spridning från djur till människa, är inte det en ganska bra koppling till pandemier?

Du har väldigt låga kriterier för att ge någon beteckningen "foliehatt". Är du lika frikostig med att ge meningsmotståndare beteckningen "troll"? Eller "påverkansoperation från främmande regering"?

Vilka meriter anser du ska krävas för att man ska kunna uttala sig om Covid-19?

Uppfyller Anders Tegnell dina kriterier?
Björn Olsen är kompetent, men han pysslar inte med folkhälsa. Det är inte svårare än så.

När Björn Olsen vill ha lockdown och hundratusen tester i veckan, då är det som monopolpengar för honom. Han ser inte vad det skapar för problem för samhället, och behöver inte förhålla sig till om kuren är mer dyrköpt än viruset.

Anders Tegnell på egen hand, nej, mitt förtroende ligger hos Folkhälsomyndigheten, och jag ser bara Anders Tegnell som en kommunikatör, som visserligen har extremt hög teknisk kompetens.
Citera
2020-05-31, 23:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Jag förstår inte din poäng. UK drabbades hårt trots lockdown.
Men snälla lilla rara ”aw”. Har inte vi försökt förklara för dig flera gånger att UK var sena med sin lockdown? Hur många tror du hade dött om inte UK hade stängt mer?
Citera
2020-05-31, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Haha, du är en smord jäkel aw, ursäkta att jag är lite kort ibland men vi tar väl en öl tillsammans när detta är över?
Utesluter inget. men om man upptäcker ett vaccin om en vecka så är jag kanske gasad tills dess.
Citera
2020-05-31, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hur många här inne kommer skita i regeringens ”rekommendationer” och åka till sommarhuset mer än 2 timmar bort?

Jag kommer inte bryta mot rekommendationerna. Åker max 2 h utanför stan. Jag är nog i minoritet, dock... (i befolkningen). Tror tyvärr att många svenskar kommer resa kors och tvärs i landet. Hoppas jag har fel.
Citera
2020-05-31, 23:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Folkhälsa har politiska inslag. Men att vara politiskt kunnig gör inte att du per automatik förstår dig på folkhälsa.

Folkhälsa är ett komplicerat ämne med en egen högskoleutbildning. Det är inget du lär dig när du utbildar dig till journalist, eller läkare för den delen.
Men som jag sa så handlar inte agerandet man gjort om ”hälsa”, utan om politik.
Precis som ditt agerande i tråden.
Krishanterande påläggskalv?
Citera
2020-05-31, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ett märkligt uttalande. I en välfärdsstat har vi aldrig informerats om att mitt liv skall ställas gentemot någon annans liv. En välfärdsstat skall erbjuda livräddande vård till alla som behöver det. Det ingår i mänskliga rättigheter. Liksom skydd från pandemier. Om Sverige önskar utträda ur gemenskapen med FN och de skyldigheter man därigenom åtagit sig, bör svenska folket ges möjlighet att folkomrösta om detta.

Ditt liv har ställts mot någon annans liv så länge du levt, är den bistra sanningen. Tänk att all vård du någonsin tagit del av är pengar som kunde ha satsats på att hjälpa någon annan.
Citera
2020-06-01, 00:02
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jag har följt medierna noggrant under pandemin. Det stämmer att just Wolodarski var kritisk, dock skrev han inte så mkt om det i början, det var glest, 1 eller 2 kritiska artiklar. De senaste drygt 2 veckorna har det däremot haglat kritiska artiklar över hela DNs ledarsida.

Den stora massan är tyvärr obildad och inte särskilt insatt. Som jag sa så är det därför väldigt viktigt vad media rapporterar. Denna senaste opinionsmätning stödjer mycket väl tidsmässigt det jag säger om medias vikt. Man kan tydligt se att folks opinion nu svänger, kort efter att media börjat bli alltmer kritiska. Se här:

Förtroendet för regeringen backar över tio procentenheter, visar en ny undersökning från Sifo.

Även stödet för Folkhälsomyndigheten har minskat.

– Det är en signifikant nedgång för både myndigheter och regering, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo.

Även förtroendet för Folkhälsomyndigheter backar i den nya mätningen. Stödet för myndigheten landar på 70 procent, mot förra veckans 78 procent.

Stort tapp på kort tid. Signifikant ras. Och värre blir det. Vid en eventuell våg 2 kommer man att byta ut en hel del nyckelpersoner, då samma fiasko inte kommer tillåtas att upprepas. Kan nästan garantera att riksdagen och medierna inte kommer tillåta det.

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-stortdyker-en-ny-signal/

Media och politik går ofta hand i hand, media lallar gärna med och presentera hjältar som Tegnell och folk tatuerar hans ansikte men när det vänder så blir det otakt, media jagar politiker och söker svar men får inga för politikerna vet inte vad de ska säga utan håller sig undan.
Wolodarski fick sig en tankeställare när DN-tåget till Venedig fick ett snabbt avslut och har tidigt varit ganska duktig på att skriva vad som händer.
Media kan enkelt styra pöbeln och har gjort det i 100år, för när man gör en opinionsmätning så kan man faktiskt styra resultatet beroende på hur man frågar.
Har gjort det själv.
Citera
2020-06-01, 00:02
Medlem
Citat:
Jag har följt medierna noggrant under pandemin. Det stämmer att just Wolodarski var kritisk, dock skrev han inte så mkt om det i början, det var glest, 1 eller 2 kritiska artiklar. De senaste drygt 2 veckorna har det däremot haglat kritiska artiklar över hela DNs ledarsida.

Den stora massan är tyvärr obildad och inte särskilt insatt. Som jag sa så är det därför väldigt viktigt vad media rapporterar. Denna senaste opinionsmätning stödjer mycket väl tidsmässigt det jag säger om medias vikt. Man kan tydligt se att folks opinion nu svänger, kort efter att media börjat bli alltmer kritiska. Se här:

Förtroendet för regeringen backar över tio procentenheter, visar en ny undersökning från Sifo.

Även stödet för Folkhälsomyndigheten har minskat.

– Det är en signifikant nedgång för både myndigheter och regering, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo.

Även förtroendet för Folkhälsomyndigheter backar i den nya mätningen. Stödet för myndigheten landar på 70 procent, mot förra veckans 78 procent.

Stort tapp på kort tid. Signifikant ras. Och värre blir det. Vid en eventuell våg 2 kommer man att byta ut en hel del nyckelpersoner, då samma fiasko inte kommer tillåtas att upprepas. Kan nästan garantera att riksdagen och medierna inte kommer tillåta det.

https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-stortdyker-en-ny-signal/
Förändringen i opinion handlar bara om en enda sak, och det är att våra grannländer har låga dödstal nu. Det gör att Sverige ser väldigt illa ut, jämförelsevis, trots att vi följer den förväntade banan av dödsfall.

Opinionen är alltså helt avhängigt på hur det går i sommar/höst för de här länderna att trycka ner smittan utan lockdown.
Citera
2020-06-01, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vad menar du? Om det var bra eller dåligt är ju tydligt, desto färre döda desto bättre. Här är ju Sverige katastrofalt exempel på misslyckande.

Man behöver inte vänta ”tills allt är över” för att se att den svenska strategin har misslyckats. Det är skitsnack som härstammar från giesecke och hans hantlangare. De tänker sig någon slags teoretisk slutpunkt när viruset magiskt har försvunnit om x antal år. Då ska de räkna antalet döda och konstatera att inget vi gjort kunde påverka utfallet. Rent snömos.

Det handlar om att hålla nere antalet döda tills vi får ett vaccin.
Måste inte gå tio år. Men det allra minsta du måste göra är att hålla undan covid under en hel influensasäsong (vinter) och analysera överdödlighet och socioekonomiska konsekvenser av ditt handlande.
Citera
2020-06-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Så om ambulansen kommer till en olycksplats ska man inte rädda någon för att det är flera som är kritiskt skadade.
Då blir man som åsnan mellan hötapparna som dog av svält.
Det var inte det jag sa, nej.

Om du vill ha ett exempel, såhär:

Om en 70-åring får en dödlig sjukdom, så är det oetiskt att slakta en hel förskola för att skörda stamceller som kan rädda 70-åringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in