Citat:
Ursprungligen postat av
aw
DN har varit kritiska från första början. Wolodarski gör typ armkrok med AFS i den här frågan.
Jag måste dock meddela att utanför bubblan av ”informationsknarkare” så har Folkhälsomyndighetens linje ett mycket brett stöd. Och det stödet kommer bli större allteftersom problemen med alternativa strategier blir mer påtagliga.
Jag har följt medierna noggrant under pandemin. Det stämmer att just Wolodarski var kritisk, dock skrev han inte så mkt om det i början, det var glest, 1 eller 2 kritiska artiklar. De senaste drygt 2 veckorna har det däremot haglat kritiska artiklar över hela DNs ledarsida.
Den stora massan är tyvärr obildad och inte särskilt insatt. Som jag sa så är det därför väldigt viktigt vad media rapporterar. Denna senaste opinionsmätning stödjer mycket väl tidsmässigt det jag säger om medias vikt. Man kan tydligt se att folks opinion nu svänger, kort efter att media börjat bli alltmer kritiska. Se här:
Förtroendet för regeringen backar över tio procentenheter, visar en ny undersökning från Sifo.
Även stödet för Folkhälsomyndigheten har minskat.
– Det är en signifikant nedgång för både myndigheter och regering, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo.
Även förtroendet för Folkhälsomyndigheter backar i den nya mätningen. Stödet för myndigheten landar på 70 procent, mot förra veckans 78 procent.
Stort tapp på kort tid. Signifikant ras. Och värre blir det. Vid en eventuell våg 2 kommer man att byta ut en hel del nyckelpersoner, då samma fiasko inte kommer tillåtas att upprepas. Kan nästan garantera att riksdagen och medierna inte kommer tillåta det.
https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-stortdyker-en-ny-signal/