2020-05-30, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det blir ju liksom en ond cirkel. Först så ger man patienterna undermålig kost så de är mottagliga för sjukdomen. Sedan när de blir sjuka, på grund avsmittad personal, sä sätter man in palliativ vård, eller med andra ord morfin. Det dröjer oftast inte länge förrän patienterna avlider.
Sedan när Socialstyrelsen och FHM analyserar statistiken kommer man fram till att gamla människor är så bräckliga så att det inte är någon idé att försöka rädda dem. Detta passar naturligtvis väl med politikernas sparkrav.
Hade viljan funnits så hade man säkert kunnat minska dödligheten kraftigt, även när det gäller vanlig influensa.
Det ges ingen undermålig kost.
Citera
2020-05-30, 17:31
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Säga vad man vill men det är helt jävla pinsamt hur dåligt Tegnell har skött hanteringen av epidemin. Hur kan man inte stänga ner landet när dödstalet är det högsta i världen? Se på andra länder de börjar öppna nu när deras kurvor börjar gå ner. Vad händer i Sverige? Jo ingenting. Eller jo någonting, ni som lever lever ni som dör tack och hej. Fyfan för detta, men när det ska röstas då jävlar ska de komma och sugaS på för en röst.

Tegnell har haft fel på fel på fel i allt och han får fortsatt förtroende? Fyfan! Hur i hela helvetet tänker han?

Avgå TEGNELL!!!!!

Corona-Sverige bedriver inte smittbekämpning. Bananrepubliken Sverige har inte resurser för det, enligt vår landsfader Anders Tegnell i Aktuellt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Exodus. Svenskarna blir den nya flyktinggruppen i världen. Det gäller dock att ha pengar.

Ett omedelbart problem är vad som händer under hösten. Jag är väldigt orolig. Smittspridningen har kanske gått ned med 30 procent senaste två månaderna. Dödlighetstalen har antagligen gått ned mera pga att man förbättrat situationen inom äldreomsorgen. Fortsätter vi så här, så kanske det smittas hälften så många per dag i början av hösten som nu. Andra europeiska länder kommer samtidigt inte så mycket smitta kvar. Vad händer då? Till hösten kommer det ta riktig fart igen, men nu med ännu värre kraft. Andra vågen för spanska sjukan var mycket värre än den första. Vad gör svenska regeringen och myndigheter? De kommer stå handfallna. Ingen lockdown. Tvätta händerna. Testning fortfarande långt under Vitrysslands nivå. Gymnasier och universitet har öppnats upp igen. Nu ökar också trafiken i Stockholms tunnelbana, och det är troligt att folk inte orkar hålla sig hemma så mycket som under våren. Till vintern riskerar vi att räkna antal döda i 10000-tals. Då blir det också vårdkollaps, det drabbar yngre, cancerpatienter, även barn som inte får komma till sjukhus. Sjukvårdspersonalen blir nog bland de första att fly utomlands, de kommer inte orka. Det blir som att bo i ett mycket fattigt land när det gäller sjukvård.

Kan man flytta redan under sommaren, med tanke på att andra länder stängt mot Sverige?

Jag delar din oro. Vissa kanske skulle se din framtidsbeskrivning som pessimistisk, jag ser den snarare som realistisk. Jag tycker det är vad som ser ut att hända precis nu. Det skrämmer även mig.

Som får på väg till slakt på något vis. Vad som förvånar mig är att inte fler ser det. Krogar och restauranger som för 2 månader sedan gapade ekande tomma är om inte fullsatta så åtminstone välbesökta. T-banor och bussar är fyllda. Idrottsföreningar kör igång igen med inomhusträningar. Rådet är som du säger att tvätta händerna. Det gör mig gravt orolig för vad som ska hända under hösten. Man måste ju vara både blind och totalt döv om man inte ser riskerna med det är vi är på väg mot i Sverige. Vi har ju redan idag de högsta dödstalen per capita, men jag tror det kan bli tusan så mycket värre. Vi har ju inte haft så särskilt mycket restriktioner i det här landet och de få vi ändå haft verkar folk tröttna på mycket snabbt. Detta samtidigt som vi har en mycket underdimensionerad sjukvård. Det känns inte som någon bra kombination.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Sverige fick ju liknande resultat också, så drömmen om flockimmunitet är redan död i Sverige sen tidigare.

Fast det finns massor av svenskar som tror på flockimmunitet. Var och handlade idag och ingen hade munskydd. Jag själv kände mig som en alien där jag gick med mitt blåa munskydd. Folk skrattade och pekade friskt år idioten (mig), som gick i sitt munskydd samt engångshandskar.
Så jag utgår från att alla känner sig immuna.........
Citera
2020-05-30, 17:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur många nya smittade idag (från igår)?

Någon som vet, ingen verkar skriva ut det längre?

Problemet med antalet smittade är att det i hög grad beror på hur mycket man testar..

Om man började testa 100k som Hallengren lovade lovar jag att det skulle skjuta i höjden.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det ges ingen undermålig kost.

Om vi talar om äldreboenden, så är det många gamla som bara magrar av och tynar bort, tyvärr. Ingen har tid att mata dem så länge som det behövs, eller sitta med dem medan de äter och uppmuntra dem att äta. Eller lägga upp maten på ett aptitretande sätt. Gamla människor tappar ju tyvärr ofta aptiten, och då behövs det olika sätt för att lirka med dem, så att de ska äta. Maten måste också vara saltare, mer kryddstark o.s.v. för att de ska känna smaken, men ofta får de samma mat som serveras i t.ex. skolor...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Nästa gång en epidemi sker har många vettiga lämnat det sjunkande skeppet Sverige, kvar blir feminister invandrare helgalkoholister och en samling hjärntvättade gamlingar som lever kvar i lögnen om Sverige som världens bästa land

Jo, jag har också sådana planer, vaga än men... Man är ju inte trygg i det här landet.
Citera
2020-05-30, 17:34
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Sveriges etikbetyg sänks och svensk export störtdyker samtidigt som antalet coronadöda per vecka ökar igen. Det går bra för Sverige nu eller hur Stefan?
Vore det inte så sorgligt skulle man nästan kunna fråga: vem är Stefan?
Citera
2020-05-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Över 160.000 svenskar deltar redan i vad professor Tove Fall beskriver som en ”gigantisk epidemiologisk studie”. Genom att människor rapporterar in sina eventuella sjukdomssymtom i en app försöker nu forskare få en bredare bild av spridningen av covid-19 i hela Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-160-000-svenskar-deltar-i-gigantisk-epidemiologisk-studie-via-app

Har dom ändrat sig om en corona app?

Appen är inte från FHM eller något statligt formellt initiativ sommjag förstått det, den startades av Lunds universitet. (Om det är samma app som tidigare talats om, men utgår från det, då det är den enda stora app jag hört talas om i Sverige).
Citera
2020-05-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det fanns det visst. De kunde kunde ha ringt till Björn Olsen. Sverige som har en mycket låg statsskuld kunde dessutom anlitad experter och företag från utlandet, ex. Kina, Taiwan eller Sydkorea. Sedan, varför ska vi betala dyra skattepengar till FHM? Vad är deras funktion egentligen?

Att främja folkhälsan, förhoppningsvis. Utländska experter i all ära men hade väl räckt med att man följt WHO:s råd och riktlinjer istället för att välja en högrisk-strategi som saknar vetenskapligt stöd.
Citera
2020-05-30, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om vi talar om äldreboenden, så är det många gamla som bara magrar av och tynar bort, tyvärr. Ingen har tid att mata dem så länge som det behövs, eller sitta med dem medan de äter och uppmuntra dem att äta. Eller lägga upp maten på ett aptitretande sätt. Gamla människor tappar ju tyvärr ofta aptiten, och då behövs det olika sätt för att lirka med dem, så att de ska äta. Maten måste också vara saltare, mer kryddstark o.s.v. för att de ska känna smaken, men ofta får de samma mat som serveras i t.ex. skolor...
Jo, att många äldre tappar aptiten är ju ett känt problem. Men det är ju något helt annat än att de serveras undermålig kost.
Citera
2020-05-30, 17:39
Medlem
Finns ju många flitiga anhängare av FHM på denna tråden och som säkert kan ge ett svar på varför smittan inte spred sig till dem större städerna i Kina eftersom det lyckades sprida sig till NewYork å andra större städer i Europa. Borde ju ha spridit sig till Peking långt innan det han komma till oss ? Vad visste kineserna som inte vi visste ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in