2020-05-31, 21:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
En artikel från 19 juli 2013 som publicerades på SVT borde alla läsa. Efter att ni har läst denna artikel bör man börja tänka på om inte Björn Olsen skulle ha Anders Tegnells jobb!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass

Avgå Tegnell!!
” Sveriges beredskap har allvarliga brister om en allvarlig influensapandemi bryter ut. Influensaforskaren Björn Olsen är kritisk både till medicinlager och vaccinavtal som Sverige har inför en pandemi.
– Det är inte en fråga om utan när en ny influensapandemi kommer spridas, säger han.
På Smittskyddsinstitutet anser man däremot att beredskapen är tillräcklig. Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, håller inte med Björn Olsen i kritiken.

– Vi har ganska bra förutsättningar att hantera nästa pandemi, säger han och tillägger att svenska myndigheter dragit stora lärdomar både från hanteringen av svininfluensan och fågelinfluensalarmet innan dess.”

Ovanstående är alltså från sju år sedan.
Citera
2020-05-31, 21:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ang."De får ha stängt för all framtid"

Minns vi alla olyckskorpar som kraxat här i tråden om att det kommer "aldrig" gå att ha nån turism igen efter lockdown, osv osv.?

Ja. Och jag vet att jag varnade för risken att det istället blir länder med smittspridning som kommer att isoleras från omvärlden. Det var inte svårt att förutspå att länder som har gått igenom en nerstängning inte gärna kommer att vilja rasera alla ansträngningarna, genom att välkomna möjliga smittbärare. Anders Tegnell har försatt Sverige i en svår knipa.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag försökte oräkneliga ggr säga att man kanske kan komma på olika lösningar, tester vid avresa? Osv.

Spanien tänker likadant. Nu skall de prova på med turister först och börja med testning och mini-karantän 6 h på hotell tills man får provsvar. Sen är man fri att semestra. (Dessa tyskar som skall få komma först, alltså).

Mallorca, Menorca och Ibiza är de stora turistdestinationerna, som redan den 16 juni kommer öppna upp för turistande tyskar, skriver Daily Mail.

Alla som reser till någon av semesteröarna ska först genomgå ett snabbtest på flygplatsen, sedan följa tydliga corona-riskprotokoll på transfern till hotellet där man kommer isolera resenärerna i sex timmar i väntan på resultatet från covid-19-provtagningen. Först därefter får man påbörja sin semestervistelse på allvar.

Tänk vad man kan göra om man är lite finurlig. Och tänker positivt istället för "Det går inte"-syndromet som vi har här i Sverige...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BROPyv/5-000-tyskar-i-stort-turistexperiment-pa-mallorca

- Frågan är vad man gör i dom fall som testerna visar positivt. Det kan lätt bli upprörda känslor ifall man har betalat för en semester, och får tillbringa semestern inlåst i karantän. Kommer resebolagen att erbjuda någon sorts försäkring som ger pengarna tillbaka ifall man tvingas tillbringa semestern i karantän?

Ett liknande problem uppstår ifall man genomför provtagning innan avresa. Kommer resenärer som visar positivt testresultat att få avboka resan, och få pengarna tillbaka? I annat fall så är det upplagt för konflikter. Ifall ett positivt testresultat leder till någonting som uppfattas som en bestraffning, så kommer resenärernas samarbetsvilja att minska.

Ifall en familj reser tillsammans, och en familjemedlem får positivt testresultat, kommer då hela familjen att få möjlighet att avboka resan?
Citera
2020-05-31, 21:33
Medlem
Sverige har flest antal rapporterade döda under maj (per miljon invånare)

Nu är det bekräftat. Om man utgår från data på https://www.worldometers.info/coronavirus/ så hade Sverige flest antal rapporterade döda under maj månad per miljon invånare. Topplistan med över 5 döda per dag per miljon invånare är:

1. Sverige 5,78 döda per dag per miljon invånare
2. Storbritannien 5,57 döda per dag per miljon invånare
3. Belgien 5,21 döda per dag per miljon invånare

Övriga länder såsom Brasilien, USA och Ecuador hamnar under 5, även om det inte rapporterat klart idag (men de kommer inte kunna komma upp över 5).

Beräkningsunderlag
Sverige Storbritannien Belgien
Döda 2020-04-30 2586 26771 7594
Döda 2020-05-31 4395 38489 9467
Differens 1809 11718 1873
Invånare 10093917 67855909 11585389

Förstaplatsplacering för respektive månad:
Januari: Kina
Februari: Kina
Mars: Italien
April: Belgien
Maj: Sverige
Citera
2020-05-31, 21:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nix inget fel erkänt i den artikeln.

Däremot att Tegnell ska handla vaccin igen får mig att rysa,

det gick ju sådär sist, Pandemrix.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Läs artikeln igen så märker du att dr Mengele Tegnell inte vill skappa någon beredskap för en pandemi som spanska sjukan!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass

Detta var 2013, 7 år sedan. Vad kunde vi ha gjort om vi hade haft Björn vid rodret!

Aha! (ryser)
Citera
2020-05-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nix inget fel erkänt i den artikeln.

Däremot att Tegnell ska handla vaccin igen får mig att rysa,

det gick ju sådär sist, Pandemrix.

Förtroendet för AT försvann helt när han skickade svenska ungdomar till narkolepsi-helvetet. Inte för att förtroendet var speciellt högt innan heller men ytterst märkligt att han ens fick vara kvar efter den skandalen.

Bo Rothstein pratar en hel del om ansvarsfrågan här med mera:

https://www.youtube.com/watch?v=f5LTpBNtjdI
Citera
2020-05-31, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred

Nu är det bekräftat. Om man utgår från data på https://www.worldometers.info/coronavirus/ så hade Sverige flest antal rapporterade döda under maj månad per miljon invånare. Topplistan med över 5 döda per dag per miljon invånare är:

Övriga länder såsom Brasilien, USA och Ecuador hamnar under 5, även om det inte rapporterat klart idag (men de kommer inte kunna komma upp över 5).

Beräkningsunderlag

Belgien räknar nog döda minst lika bra som Sverige. Storbritannien verkar bra, men är ganska säker på att de egentligen har fler döda/capita än Sverige. Fast det kanske jämnar ut sig med Sveriges stora eftersläpningar, vad vet jag. (Eller tvärtom kan eftersläpningarna göra att de högre April-talen här ersatt de lägre talen i slutet av Maj.)

Ecuadors statistik tror jag inte en sekund på och de ligger antagligen långt över Sverige, men jag ser det inte som något land att jämföra med.

1:a eller 2:a bland "I-länder" är dock dystert oavsett.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-31 kl. 22:04.
Citera
2020-05-31, 21:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Anna Dahlberg är en politiskt redaktör. Hennes åsikt i komplicerade folkhälsofrågor väger tunt.
Politik är komplicerat - då är det bra att vara politisk redaktör.
För inte kan väl FHMs agerande beskrivas som folkhälsovård ...
Citera
2020-05-31, 21:49
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred

Beräkningsunderlag

Hemskt.
Citera
2020-05-31, 21:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Lärare ingår i grupp 3 tillsammans med busschaufförer och poliser. En grupp som jag saknar är butiksanställda. Vore den första gruppen jag skulle testa om jag vore El Supremo över FHM.
Du har fel, lärare ingår inte i de grupperna som ska prioriteras.

”På tisdagen beslutade regeringen att utvidga testningen för corona till den så kallade ”kategori tre”, alltså personer som jobbar inom samhällsbärande yrken. MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) har presenterat en uppdatared lista över de prioriterade yrkena, och där ingår inte lärare, rapporterar TT.”

https://skolvarlden.se/artiklar/larare-inte-prioriterad-grupp-coronatester
Citera
2020-05-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Belgien räknar nog döda minst lika bra som Sverige. Storbritannien verkar bra, men är ganska säker på att de egentligen har fler döda/capita än Sverige. Fast det kanske jämnar ut sig med Sveriges stora eftersläpningar, vad vet jag.

Ecuadors statistik tror jag inte en sekund på och de ligger antagligen långt över Sverige, men jag ser det inte som något land att jämföra med.

1:a eller 2:a bland "I-länder" är dock dystert oavsett.

Jo, därför skrev jag rapporterade döda, inte döda. Rapporterade döda är de fall vi känner till. Kommer komma överdödlighetssiffror för maj också, och då får man se var Sverige hamnar. Belgien rapporterar bättre än Sverige, kommer nära överdödligheten, medan FHMs siffror hamnar ca 25 procent under (enligt FHM).
Citera
2020-05-31, 21:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Jajamen, imorgon nermonteras alla plexiskivor i butikerna, tejpen på golvet skrubbas bort, handtvålsförsäljningen minskar till normalnivå, du kan stå vid baren och köpa din öl, vi kan hälsa på gamle mor och far utan bekymmer, armveckshostningens tid är förbi, tungkyssar blir vardagsmat!

Vad tror du själv, är det ironi ovan eller är jag fullständigt allvarlig?

Jag tror du vet vad som gäller och att inte COVID-19 kommer att gå bort på några dagar!!
Citera
2020-05-31, 21:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
” Sveriges beredskap har allvarliga brister om en allvarlig influensapandemi bryter ut. Influensaforskaren Björn Olsen är kritisk både till medicinlager och vaccinavtal som Sverige har inför en pandemi.
– Det är inte en fråga om utan när en ny influensapandemi kommer spridas, säger han.
På Smittskyddsinstitutet anser man däremot att beredskapen är tillräcklig. Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, håller inte med Björn Olsen i kritiken.

– Vi har ganska bra förutsättningar att hantera nästa pandemi, säger han och tillägger att svenska myndigheter dragit stora lärdomar både från hanteringen av svininfluensan och fågelinfluensalarmet innan dess.”

Ovanstående är alltså från sju år sedan.

Kan vi avskeda dr Mengele Tegnell nu???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in