2020-05-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag vet inte om denna lagts upp, Björn Olsen om vad vi behöver göra:

https://youtu.be/uzxlZRTLPDI
Nu såg jag bara halva videon, men typ inga av de frågor han besvarade ligger inom hans expertområde.

Björn Olsen är läkare och expert på virussjukdomar hos djur, främst fåglar. Hans koppling till pandemier är att han skrivit en populärvetenskaplig bok om pandemier.

Det här är en klassisk strategi för foliehattar. Man lutar sig mot experter, men som inte är experter på de frågor man ställer, och alltså uttalar sig som vem som helst.

Jag skulle också vilja be om ett förtydligande. Björn Olsen kallar COVID-19 för ”klustersmitta”, som att COVID-19 hade någon inneboende egenskap som gjorde att det alltid smittade klumpvis (och inte bara i början, vilket är normalt).

Vad är det här ”klustersmitta” för nåt? Är det något Björn har hittat på? Klustersmitta låter som något ganska viktigt, som i alla fall borde ha ett wikipedia-entry, eller en engelskt benämning? Vilka andra virus är så kallade ”klustersmittor”? Jag hittar inget.
Citera
2020-05-31, 22:05
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Sverige har flest antal rapporterade döda under maj (per miljon invånare)

Nu är det bekräftat. Om man utgår från data på https://www.worldometers.info/coronavirus/ så hade Sverige flest antal rapporterade döda under maj månad per miljon invånare. Topplistan med över 5 döda per dag per miljon invånare är:

1. Sverige 5,78 döda per dag per miljon invånare
2. Storbritannien 5,57 döda per dag per miljon invånare
3. Belgien 5,21 döda per dag per miljon invånare

Övriga länder såsom Brasilien, USA och Ecuador hamnar under 5, även om det inte rapporterat klart idag (men de kommer inte kunna komma upp över 5).

Beräkningsunderlag
Sverige Storbritannien Belgien
Döda 2020-04-30 2586 26771 7594
Döda 2020-05-31 4395 38489 9467
Differens 1809 11718 1873
Invånare 10093917 67855909 11585389

Förstaplatsplacering för respektive månad:
Januari: Kina
Februari: Kina
Mars: Italien
April: Belgien
Maj: Sverige

Fy fan vad vidrigt, och samtidigt pågår förnekandet från FHM och regering, nä det händer inget än på ett tag, jo kanske ett tal från statsministern om att vi måste hålla avstånd. Stackars Stackars Sverige!
Citera
2020-05-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Och jag vet att jag varnade för risken att det istället blir länder med smittspridning som kommer att isoleras från omvärlden. Det var inte svårt att förutspå att länder som har gått igenom en nerstängning inte gärna kommer att vilja rasera alla ansträngningarna, genom att välkomna möjliga smittbärare. Anders Tegnell har försatt Sverige i en svår knipa.

- Frågan är vad man gör i dom fall som testerna visar positivt. Det kan lätt bli upprörda känslor ifall man har betalat för en semester, och får tillbringa semestern inlåst i karantän. Kommer resebolagen att erbjuda någon sorts försäkring som ger pengarna tillbaka ifall man tvingas tillbringa semestern i karantän?

Ett liknande problem uppstår ifall man genomför provtagning innan avresa. Kommer resenärer som visar positivt testresultat att få avboka resan, och få pengarna tillbaka? I annat fall så är det upplagt för konflikter. Ifall ett positivt testresultat leder till någonting som uppfattas som en bestraffning, så kommer resenärernas samarbetsvilja att minska.

Ifall en familj reser tillsammans, och en familjemedlem får positivt testresultat, kommer då hela familjen att få möjlighet att avboka resan?

Absolut, det finns säkert vissa knepigheter. Det framgick inte exakt hur man kommer att lösa sådant. Det jag kan tänka mig om jag vore turist är att jag skulle vilja säkra upp kanske både med att göra ett test hemma, innan själva avresan men även kolla så att försäkringen täcker ifall jag inte kan genomföra resan pga sjukdom. Förhoppningsvis hittar man lösningar på detta, då Medelhavsländerna ju har stora ekonomiska incitament att få igång turismen dit.

Om de tar emot främst från länder/regioner med låg smittspridning, så lär det bli färre problem. Men som sagt, hoppas verkligen de har bra lösningar så att inte en massa familjer hamnar i kläm ekonomiskt om resan ej kan utnyttjas. Jag tror nog det, det ligger ju inte i turistländernas intresse att det skall sprida sig rykten om att det är väldigt osäkert att resa dit. Men det blir intressant att se hur de löser ev. problem!
Citera
2020-05-31, 22:11
Medlem
Jag tror FHM nu är desperata att allt fler ska smittas snabbast möjligt, därav inga tester. För testerna skulle kanske komma att visa att fortfarande är det alldeles för få som bildat antikroppar för att deras så kallade flock-immunitet finns i närtid. (Ska upp till över 60%, troligen ännu mer)

Att man nu bara vill testa priogrupp 1+2, ligger helt i linje med vår regering och myndigheters agenda.
Dessa grupper (1+2) kommer påvisa mer antikroppar än de andra grupperna. Men att dra några som helst slutsatser från dessa resultat till populationen i sin helhet går inte.

Studier från andra länder påvisar att läkare och hemvårdspersonal, som utsatts för mer smitta än populationen i övrigt, troligtvis utvecklat antikroppar i mycket högre grad.

De är INTE REPRESENTATIVA för befolkningen i övrigt. Bara så att man vet.
Citera
2020-05-31, 22:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu såg jag bara halva videon, men typ inga av de frågor han besvarade ligger inom hans expertområde.

Björn Olsen är läkare och expert på virussjukdomar hos djur, främst fåglar. Hans koppling till pandemier är att han skrivit en populärvetenskaplig bok om pandemier.

Det här är en klassisk strategi för foliehattar. Man lutar sig mot experter, men som inte är experter på de frågor man ställer, och alltså uttalar sig som vem som helst.

Jag skulle också vilja be om ett förtydligande. Björn Olsen kallar COVID-19 för ”klustersmitta”, som att COVID-19 hade någon inneboende egenskap som gjorde att det alltid smittade klumpvis (och inte bara i början, vilket är normalt).

Vad är det här ”klustersmitta” för nåt? Är det något Björn har hittat på? Klustersmitta låter som något ganska viktigt, som i alla fall borde ha ett wikipedia-entry, eller en engelskt benämning? Vilka andra virus är så kallade ”klustersmittor”? Jag hittar inget.

Som jag förstår det så är klustersmitta när man har typ ett samhälle och sedan åker någon och hälsar på mormor 10mil bort och sedan blir det en grupp smittade där med beroende på Ro=? givetvis.
Det är olika kluster(områden) som blir smittade för när en smittad kan åka iväg till någon de saknar typ.
Är du med?
Citera
2020-05-31, 22:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
En artikel från 19 juli 2013 som publicerades på SVT borde alla läsa. Efter att ni har läst denna artikel bör man börja tänka på om inte Björn Olsen skulle ha Anders Tegnells jobb!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass

Avgå Tegnell!!
Fy fan. Ingenting har ändrats, Tengeles livsuppgift är att vara motvallshora. 😡

Citat:
Ursprungligen postat av ur artikeln
”Sveriges beredskap har allvarliga brister om en allvarlig influensapandemi bryter ut. Influensaforskaren Björn Olsen är kritisk både till medicinlager och vaccinavtal som Sverige har inför en pandemi.

– Det är inte en fråga om utan när en ny influensapandemi kommer spridas, säger han.
På Smittskyddsinstitutet anser man däremot att beredskapen är tillräcklig. Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, håller inte med Björn Olsen i kritiken.

– Vi har ganska bra förutsättningar att hantera nästa pandemi, säger han och tillägger att svenska myndigheter dragit stora lärdomar både från hanteringen av svininfluensan och fågelinfluensalarmet innan dess.”

Citera
2020-05-31, 22:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Fy fan vad vidrigt, och samtidigt pågår förnekandet från FHM och regering, nä det händer inget än på ett tag, jo kanske ett tal från statsministern om att vi måste hålla avstånd. Stackars Stackars Sverige!

Det lär inte bli bättre.
Det var svårt att se några tecken på social distansiering idag.

Så det blir intressant att se hur siffrorna rör sig framöver. Hade ett meningsutbyte på Facebook med en bekant som var övertygad om att Covid-19 inte smittar i utomhus i soljus (UV-strålning o ventilation).

Har han fel så kan siffrorna stiga ordentligt. Speciellt i ett Stockholm där många inte längre har möjligheten att resa bort lär det bli trångt i parker, badplatser o uteserveringar.

Vi kan också räkna med ökad brottslighet.
Citera
2020-05-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Haha nej, vad är det där för fantasisiffror? 60 döda kräver att det rapporteras in 420 i veckan. Jag tror det kommit in runt 250 på tisdag onsdag och torsdag, fyra dagarna innan var det ju bara ett fåtal. Dessutom är det ju siffror bakåt i tiden pga av eftersläpningen. Så även om rapporterna varit på 420 så hade det ändå inte stämt det du skriver.

Ha nu en bra daga och både du och dina gelikar kan väl ta en kurs i statistik.

Facit blev 406 och det utan någon rapportering söndag.
Citera
2020-05-31, 22:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Facit blev 406 och det utan någon rapportering söndag.
Precis, och snittet är fortfarande inte där du (eller vem det var) påstod. Så jag hade rätt.

Förra söndagen rapporterades det 6 fall. Så att det var noll idag har ingen direkt betydelse för snittet. Jag kollar ju dessutom på verkliga dödsdatum så när de rapporteras har mindre betydelse.

Senaste 14 dagarna har det inte dött 60 en enda enskild dag. Att snittet inte är 60 är därför rätt uppenbart.

Vi har I verkligheten färre än 5 döda per 1 000 000 invånare.
Senast redigerad av Sook 2020-05-31 kl. 22:25.
Citera
2020-05-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Politik är komplicerat - då är det bra att vara politisk redaktör.
För inte kan väl FHMs agerande beskrivas som folkhälsovård ...
Folkhälsa har politiska inslag. Men att vara politiskt kunnig gör inte att du per automatik förstår dig på folkhälsa.

Folkhälsa är ett komplicerat ämne med en egen högskoleutbildning. Det är inget du lär dig när du utbildar dig till journalist, eller läkare för den delen.
Citera
2020-05-31, 22:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Precis, och snittet är fortfarande inte där du (eller vem det var) påstod. Så jag hade rätt.

Förra söndagen rapporterades det 6 fall. Så att det var noll idag har ingen direkt betydelse för snittet. Jag kollar ju dessutom på verkliga dödsdatum så när de rapporteras har mindre betydelse.

400 personer är många personer.
Citera
2020-05-31, 22:24
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det lär inte bli bättre.
Det var svårt att se några tecken på social distansiering idag.

Så det blir intressant att se hur siffrorna rör sig framöver. Hade ett meningsutbyte på Facebook med en bekant som var övertygad om att Covid-19 inte smittar i utomhus i soljus (UV-strålning o ventilation).

Har han fel så kan siffrorna stiga ordentligt. Speciellt i ett Stockholm där många inte längre har möjligheten att resa bort lär det bli trångt i parker, badplatser o uteserveringar.

Vi kan också räkna med ökad brottslighet.

Ja det som händer nu är så dåligt, folk tänker så här tyvärr-Solen skiner och du mår bra så nu ska vi ha kul och njuta av värmen men glömmer lätt bort Corona, men den gäller ändå inte mig mig ändå, Rock On.
Och smittan sprids vidare.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in