2020-05-31, 13:22
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nu är jag ingen som smutskastar Sverige, vilket du tycks anse om alla som använder sitt förstånd?
Men om en allt större del av de gamla inte får lov att komma till IVA. , kan du tänka själv då?

Jag är övertygad om att Sverige hade kunnat rädda en del av de äldsta genom att erbjuda alla en jämlik IVA-vård. Det har kommit en del uppgifter det senaste att andelen äldre på IVA föll när trycket var som högst (https://omni.se/andelen-aldre-pa-iva-foll-kraftigt-under-den-varsta-perioden-av-utbrottet-i-var/a/Joz8yR).

Nu var det dock inte det vi diskuterade, utan att smittspridningen verkar avta i Sverige. Att en allt större del av de gamla nekas IVA när trycket minskar bedömer jag som osannolikt. Men visst, det går alltid att hitta förklaringar till ens bestämda uppfattningar.
Citera
2020-05-31, 13:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Källa på det fetade? Rapporterades i tidningarna så det vore ju lite lustigt ifall de gick på ett sånt rykte om det var falskt
En gång i tiden fanns WMD-vapen i Irak. Samtliga av östkustpressen rapporterade det som den absoluta sanningen. Finns faktiskt fortfarande folk även i Sverige som hävdar det.

Och jag måste säga att det känns konstigt att behöva försvara Kina i detta. Trodde folk var vaknare och mer observanta på desinformation var än det kommer ifrån.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och att de är ”lika” oss.
Italien förknippas nog mer allmänt sett med turism och ”folkfestande”. Sen så bidrog ju medias fixering - förstod inte riktig vad de var ute efter: å ena sidan larma om italienresenärer, å andra sidan gulla med Tegnell.
Mellonivå på bevakningen.

Läste en dagsfärsk krönika av WH (som normalt kan vara ganska balanserad) i Aftonbladet där han reflekterade över polisens ”angrepp” på journalister nu i USA (i samband med kravallerna efter mordet på GF) och Trumps hetsande. Slutsatsen var att journalister är okränkbara granskande försvarare av demokrati, yttrandefrihet och Gud-vet-allt.
Min tanke när jag läste det: ”OK, var fanns ni när covid-19 fick fäste i Sverige..?”.

Länkrubrik: ”President Trumps hatretorik har fått fäste”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/OpvOWV/en-normal-president-hade-manat-till-lugn--trump-eldar-pa

Nej, det var inte mycket till balanserande där. Tvärtom är krönikan själva problemet.

Enda gången journalisterna gör sitt jobb är när dom ställs inför någon som inte har offentligt sanktionerade åsikter. Då är det rynkade ögonbryn, vassa frågor, högt tonläge och stressad frenesi. När det är någon med godkända åsikter (som Tegnell) är det morgonsoffastämning, mysfrågor och harmlösa kontrollfrågor.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell är inte lika imponerad:

Ta ut bjälken ur ditt eget öga först,

står det väl skrivet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Man hade inte personal till alla platser. Dessutom hade man en triage som såg till att det fanns lediga platser. Sluta komma med lögner.

Du skrev att äldre nekades IVA-vård p g a platsbrist vilket är en ren lögn. Man nekas om man medicinskt inte bedöms klara av den tuffa iva-vården.

Förstår att du gärna vill smutskasta Sverige, och tror att du ska få likes på detta. Du hade lika kunnat skriva. Svenske Leif-Gunnar 80, fick IVA-vård, men norska äldre nekas intensivvård.
I alla länder nekas äldre intensivvård, inget konstigt med det.
Citera
2020-05-31, 13:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorge
Jag är övertygad om att Sverige hade kunnat rädda en del av de äldsta genom att erbjuda alla en jämlik IVA-vård. Det har kommit en del uppgifter det senaste att andelen äldre på IVA föll när trycket var som högst (https://omni.se/andelen-aldre-pa-iva-foll-kraftigt-under-den-varsta-perioden-av-utbrottet-i-var/a/Joz8yR).

Nu var det dock inte det vi diskuterade, utan att smittspridningen verkar avta i Sverige. Att en allt större del av de gamla nekas IVA när trycket minskar bedömer jag som osannolikt. Men visst, det går alltid att hitta förklaringar till ens bestämda uppfattningar.

DU är ju den som grundar din uppfattning utifrån förhoppning och åsikt.
Citera
2020-05-31, 13:24
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Tror du på de korrupta uppgifterna, jag har tappat förtroendet för länge sedan. När det prioriteras om IVA platser tex bara för att få fram bra siffror. Var ett tag sen då det kom uppgifter från personal att om folk hade fått IVA så hade de kanske klarat sig, de fick inte chansen. Sen att 80% klarade IVA är sjuka siffror som bara Sverige har för åldern på IVA inlagda är väldigt låg säger ju allt. Nej du jag tror inte ett skit längre på dessa idioter.

Ta för givet att alla officiella siffror är kraftigt förvanskade. Detsamma gäller för regeringens förtroende.
Citera
2020-05-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Du måste tvätta händerna varje gång du vidrört ditt munskydd...

Fake news? prova använd ett munskydd
Man kan väl gå med sitt munskydd, pilla hela dagen, skita i och tvätta händerna, hälsa genom att ta i hand och sen kan den man hälsat på tvätta sins händer utan att bli smittad.
Men står dom och andas in varandras luft är det svårare att skydda sig.
Citera
2020-05-31, 13:26
Medlem
Lös krisen, sluta läxa upp resten av världen.

Och de markant högre dödstalen jämfört med samtliga våra grannländer.

Men svenska företrädare har stått på sig. Och inte bara det. Trots att utvecklingen här hemma inte gått enligt planerna har de fortsatt att framhärda att läget i världen varit bättre om alla bara agerat lika kyligt som Sverige.

”Andra länder? Kanske skulle de behövt lite mer is i magen”, sade statsepidemiolog Anders Tegnell

Otroligt bra ledarartikel DN, som både fångar det svenska misslyckandet och även att vi borde vara bättre än så här, mer humana, som vi tidigare varit kända för. Träffar rätt i magen.

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-los-krisen-sluta-laxa-upp-resten-av-varlden/
Citera
2020-05-31, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför det, kan du förklara? Sitter det automatiskt virus på munskyddet?

Är inte hela jävla meningen med ett munskydd att det ska samla upp viruset eller har jag missuppfattat helt?
Citera
2020-05-31, 13:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är förvånad att ECDC har fått så lite uppmärksamhet under Coronaperioden. Den ligger ju dessutom i Stockholm och borde ha några experter som borde vädrat sina åsikter.

https://www.ecdc.europa.eu/en

Såg att de hade gett ut ett svar om munskydd.

Hur får man ökad kontakt mellan händerna och munnen om man har ett "munskydd"? (increased contact between hands, mouth...). Känns krystat, ungefär som använd inte skinnställ när du kör motorcykel för det kan ge ökad kontakt mellan ditt skinn och vägbanan. Hur nu det skulle gå till? Iofs stämmer det till viss del, drar jag på mig skinnstället så kör jag ju lite vårdslösare - men då är det ju mitt val att bli smittad eller inte smittad alternativt ramla eller inte ramla?
Citera
2020-05-31, 13:28
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
DU är ju den som grundar din uppfattning utifrån förhoppning och åsikt.

Utveckla gärna, jag försöker hålla mig så objektiv som möjligt. Genom SVT (https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/) så kan du få fram hur antalet inlagda på IVA har förändrats över tid. Att dra slutsatser ifrån den datan kan väl knappast kallas "förhoppning och åsikt".

Däremot så håller jag med om att jag varje dag hoppas på goda nyheter. Jag är inte säker på att detsamma gäller för er som vältrar er i misär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in