2020-05-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.expressen.se/nyheter/grekland-vagrar-ta-emot-stockholmare/

happ nu är alla utom sthlmare välkomna jädra rasister=)

eller så får dom flyga från nån annan flygplats istället
Kommer övriga landet kräva karantän av Stockholm så dom fortsatt ska kunna åka på semester när det nu öppnar upp.
Citera
2020-05-31, 13:14
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Vem bryr sig om smittspridning när nästan ingen med symtom testas. Det är dödstalen som är viktiga och de minskar inte. Alla länder fokuserar på dödstalen och har alltid gjort.

Det är klart takten på smittspridningen är viktig. Däremot är dagligt antal bekräftade fall en dålig indikator på detta då det, som du påpekar, testas alldeles för lite i Sverige. Det handlar om att estimera smittspridningen från annan data. Dödstalet är en indikator som går att använda i den här analysen. Dock vill jag hävda att antal sjukhus- och IVA-inlagda är bättre indikatorer. I och med att vi i Sverige har lyckats väldigt dåligt med att skydda våra allra äldsta är dödstalet för osäkert.
Citera
2020-05-31, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Isåfall pillar man ju utanpå munskyddet? Utan munskydd pillar du ju med händerna direkt i ansiktet, hur tänker du?

vart tar fukten i utandningsluften vägen om du inte har munskydd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorge
Jag vill tro att du trollar, i min värld kan man inte vara så faktaresistent som du i den här diskussionen. Trazkes antagande (att en kraftigt utökad testning tillsammans med en platå i dagligt antal bekräftade fall betyder att antal fall sjunker) är givetvis rimligt. Ifall detta resonemang inte biter på dig så kan du inspektera antal inlagda på vanlig sjukvård och IVA.

Sverige har idag 313 inlagda på IVA jämfört med 558 den 26e april. Hur tolkar du detta ifall incidensen inte har minskar?

Det är ett märkligt beteende att inte vilja ta till sig goda nyheter. Oavsett vad ni tycker om Sveriges strategi så borde ju en minskad smittspridning göra er glada. Jag antar att ni tar alla chanser ni får att smutskasta Sverige.
Tror du på de korrupta uppgifterna, jag har tappat förtroendet för länge sedan. När det prioriteras om IVA platser tex bara för att få fram bra siffror. Var ett tag sen då det kom uppgifter från personal att om folk hade fått IVA så hade de kanske klarat sig, de fick inte chansen. Sen att 80% klarade IVA är sjuka siffror som bara Sverige har för åldern på IVA inlagda är väldigt låg säger ju allt. Nej du jag tror inte ett skit längre på dessa idioter.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorge
Jag vill tro att du trollar, i min värld kan man inte vara så faktaresistent som du i den här diskussionen. Trazkes antagande (att en kraftigt utökad testning tillsammans med en platå i dagligt antal bekräftade fall betyder att antal fall sjunker) är givetvis rimligt. Ifall detta resonemang inte biter på dig så kan du inspektera antal inlagda på vanlig sjukvård och IVA.

Sverige har idag 313 inlagda på IVA jämfört med 558 den 26e april. Hur tolkar du detta ifall incidensen inte har minskar?

Det är ett märkligt beteende att inte vilja ta till sig goda nyheter. Oavsett vad ni tycker om Sveriges strategi så borde ju en minskad smittspridning göra er glada. Jag antar att ni tar alla chanser ni får att smutskasta Sverige.

Nu är jag ingen som smutskastar Sverige, vilket du tycks anse om alla som använder sitt förstånd?
Men om en allt större del av de gamla inte får lov att komma till IVA. , kan du tänka själv då?
Citera
2020-05-31, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vi har haft en överkapacitet på ca 30 % iva-platser under denna pandemi som aldrig nyttjats. Bedöms man medicinskt att klara av IVA så har man fått det. Sluta kom med lögner

Man hade inte personal till alla platser. Dessutom hade man en triage som såg till att det fanns lediga platser. Sluta komma med lögner.
Citera
2020-05-31, 13:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
människor med munskydd kommer ha mer smitta på händerna än människor utan munskydd
Det finns absolut inga belägg för det. Noll belägg.
För övrigt, människor med munskydd tvättar också händerna som alla andra, så varför svamlar du loss med dina fake news i tråden?

Tror du att munskydd är en virusfabrik?
Citera
Medlem
Citat:
vart tar fukten i utandningsluften vägen om du inte har munskydd?
igen, är det inte extremt mycket enklare skydda sig mot kontakt än mot luft?
Citera
Bannlyst
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/grekland-vagrar-ta-emot-stockholmare/

happ nu är alla utom sthlmare välkomna jädra rasister=)

eller så får dom flyga från nån annan flygplats istället

Är ett helt land rasistiskt för att man inte vill ha ner folk från en smitthärd som Stockholm? Är Arlanda en ras ? Flyger det bara Stockholmare från Arlanda?

Du har ett par frågor där du bör funderar lite över.
Citera
2020-05-31, 13:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men det är väl ingen som påstått något annat? Dock, att de experter som skall inspektera inte släpps in nu är lika odiskutabelt.

Att den typen av uppgifter spär på de konspirationsteorier som cirkulerar kan ju knappast vara skitsnack, det är ju ett faktum.
Nu är det så här att det sedan tidigare är fullt handelskrig mellan framförallt USA och Kina. Samtidigt händer detta. Samtidigt så är inte Trumps position säker. Att i det här läget hitta tillförlitlig och objektiv information om läget: undvik då framförallt vissa av pressen i väst som är notoriska i sin skeva rapportering från Kina och naturligtvis den kinesiska med. Försök hitta någorlunda objektiva källor. Forskarvärlden är en sådan. Forskare och experter har ofta inget att erinra mot Kina. Förutom vissa YouTubare som har andra agendor så är man ganska överens om att Kina inte har orsakat det. Jag tror att de är människor som jag själv som kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Det är att Kina har ett absolut intresse av att sköta detta klanderfritt med tanke på deras erfarenheter från SARS-utbrottet och de inte bara gentemot det internationella samfundet utan även internt för nationens stabilitet. Därför anser jag att Kina helt enkelt är skitduktiga på det här. Det kan jag tycka samtidigt som jag anser att Kina är en av de värsta kommunistdiktaturer som finns. Jag ser ingen konflikt i detta.

Det finns faktiskt ett annat skäl i detta. Kan vi inte internationellt samarbeta och lita på varandra om sådana här saker är det kört för mänskligheten. Be en stilla bön att det inte sitter en Trump som president i något land nästa gång världen drabbas av en pandemi.
Citera
2020-05-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det finns absolut inga belägg för det. Noll belägg.
För övrigt, människor med munskydd tvättar också händerna som alla andra, så varför svamlar du loss med dina fake news i tråden?

Du måste tvätta händerna varje gång du vidrört ditt munskydd...

Fake news? prova använd ett munskydd
Citera
2020-05-31, 13:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Du måste tvätta händerna varje gång du vidrört ditt munskydd...
Varför det, kan du förklara? Sitter det automatiskt virus på munskyddet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in