2020-05-31, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag vet det sedan länge det som är intressant är vad som direkt orsakade döden och det är mer sällan än ofta X19.

Fattar du inte att personerna inte skulle ha dött just nu om de inte fått COVID-19?
Citera
2020-05-31, 11:38
Medlem
Antalet äldreboenden med boende som har Covid-19 minskar nu i Stockholmsregionen.
” Vi har sett en tydlig minskning av de boenden som är smittade med Covid-19. I dagsläget har 50 boenden som varit smittade, blivit smittfria.”
Företaget Familjeläkarna*ansvarar för läkarinsatserna på 180 äldreboenden i Region Stockholm. Enligt verksamhetschefen Stefan Amér är idag 50 av de 123 boenden som fått in Covid-19 helt smittfria. Siffror från Stockholm stad bekräftar också bilden att antalet äldreboenden med konstaterade Covid-19 minskar.

Fantastiskt, det som skulle vara 100 % smittfritt har nu minskats till att "endast 73 % " av boenden är smittade för covid-19.

En journalist på SR har hittat ”en glad nyhet” . SUCK

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7484630
Citera
2020-05-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Bra att vi är överrens om något.

men din utgångspunkt var att nästan alla som dog hade dött under året ändå och det är ganska drastiskt och mer ett försök att släta över döda än något annat.

Du läser inte vad jag skriver....

Jag försöker hitta sannolikheter, vad som låter rimligt och troligt.
Varför i hela friden namn skulle jag ägna mig åt att "släta över något"?
Vem tror du att jag är? En representant för regering eller myndighet? Knappast..
Citera
2020-05-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fattar du inte att personerna inte skulle ha dött just nu om de inte fått COVID-19?
Jag fattar att en del skulle gjort det ändå, andra inte. Vi pratar mest om folk som var riktigt sjuka redan långt innan de fick C19.
Citera
2020-05-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad jag förstår så testar man nästan endast folk som söker vård på sjukhusen eller vårdpersonal. Med andra ord så blir det många som aldrig upptäcks och kan smitta vidare.

Som TILLÅTS söka vård för det.
Citera
2020-05-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha, massdöd. Vad innebär det egentligen, vet du det själv?

Ja att ALLA dör.
Men det är ett så fint ord
Flest döda i corona i hela världen när sommarn är över?

Äh de skiter Herr Gickan i minnsann. Haha försvinn ur min åsyn snälla. Du är ju helt sjuk i huvet
Citera
2020-05-31, 11:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det kanske är någon enstaka som gör så, dom flesta anser att det finns ansvariga personer bakom vår strategi.
Håller du ej med?
Jag håller med om att det är många som excellerar i syndabockstänkande som värsta konspirationsteoretikerna. Det har till och med gått så långt som till mordhot, och då är det illa.
Citera
Medlem
Citat:
Tyvärr så ökade både antal fall och döda/dygn räknat över 7 dagar den senaste veckan. Det beror inte på eftersläpning. Trenden neråt har också varit betydligt långsammare i Sverige än i andra länder.

ja och ökningen denna vecka beror främt på eftersläppningar i rapportering från långhelgsveckan.

man ser tydligt att vi hade en brantare nergång den veckan och att det har kompenserats denna.

du kommer att se det nästa vecka när vi får normal rapportering igen och vi kommer då att följa samma kurva som UK igen

https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million?yScale=linear&time=2020-04-25..&country=ITA~SWE~GBR

edit tog bort alla andra länder
Senast redigerad av painkiler 2020-05-31 kl. 11:47.
Citera
Medlem
Svenskar kan åka till Kroatien i sommar om de går med på att testa sig på flygplatsen. Men i övrigt så säger världen i stort nej till svenskar när de öppnar sina gränser i övrigt. De svenska dödstalen skrämmer förstås. Tycker att dessa fakta understryker att mycket gick fel i Sverige denna vår. Och här tar väl smittspridningen fart när många ska semestra på hemmaplan samtidigt som modiga utlänningar kommer på besök.
Citera
2020-05-31, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Bra att vi är överrens om något.

men din utgångspunkt var att nästan alla som dog hade dött under året ändå och det är ganska drastiskt och mer ett försök att släta över döda än något annat.
Knappast "nästan alla" men en viss andel av de avlidna hade avlidit senare under året.
Citera
2020-05-31, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag hävdar inget...
Min filosofi är att försöka finna sannolikheter vilket blir svårarare när "experterna" motsäger varandra men likväl gör jag vad jag kan. Jag är inte den som "väljer sida" och frenetiskt försvara den men bildar mig en uppfattning - som alla andra.

Och "min pigga far/mor" är partiska uttalanden eftrsom barnen knappast har full koll på deras föräldrars medecinska status.

Att gamla nekats IVA i Sverige och om det gjorts i större skala, av slentrian eller pga direktiv, är förskräckligt och borde vara åtalbart om så skett. Där är vi överens.

Äldre nekas intensivvård för att deras kropp inte klarar av det.
Citera
2020-05-31, 11:46
Medlem
Citat:
Jösses, vilket guldkorn för Corona-kommisionen och inte minst för Uppdrag Granskning när de gör sin granskning av Corona-hanteringen. Fördelen med pratmakare och narcissister är att de alltid lämnar spår efter sig.

Räknar man lite på AT:s uttalanden i artikeln så tyder de mesta på att han & FHM totalt underskattat COVID-19 och inte minst dödstalet.

60% smittade - 1% av dessa allvarligt sjuka - 5% av dessa inlagda, vilket ger:

6 000 000 x 0.01 x 0.05 / 6-12 mån = 500-250 personer som behöver vård per månad.

Räknar vi sen med en dödlighet på i värsta fall 20% för sjukhusvårdade patienter, får vi 50-100 döda per månad eller max 1200 döda på ett år.

Nu står vi med 4000 döda på ett par-tre månader. Det mesta tyder alltså på att COVID-19 blev 10 gånger värre än man räknat med på FHM.

Under de förutsättningarna "ligger man inte rätt bra till" i sina uppskattningar och modeller vilket AT enträget verkar ha hävdat sedan starten av pandemin.

Ja räknefelet är väl att bara 5% av dom 1% som blir riktigt sjuka kräver vård. Det är väl snarare 20%.
Det skulle innebära om vi får 60% smittade under loppet av ett år att 60000 blir allvarligt sjuka och 1/5 av dessa kräver vård. Det blir 12000 och om 20% av dessa avlider blir det 2400 dödsfall.

Även detta räkneexempel är en jättelik underskattning. 🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in