2020-05-31, 11:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför inte det?

Om man kunde detta redan 2006 så bör man väl ha lärt sig något fram tills idag tänker jag?

Nu nöjer sig såklart inte arbetet med min knivskarpa analys utan vill ha bevis men jag frågade nog först så han får förklara vad det är som är icke-existerande först.
Jag gissar att det är dels säkerhetsaspekten men också att storleken har viss betydelse för svårigheterna att automatisera processen på samma som man gör med celler. Nucleocapsiden på SARS-CoV-2 är 9-11nm så hur de lyckas injicera modifierat RNA i dylika virus kan jag inte ens begripa även om jag skulle få det förklarat för mig.
Citera
2020-05-31, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jösses, vilket guldkorn för Corona-kommisionen och inte minst för Uppdrag Granskning när de gör sin granskning av Corona-hanteringen. Fördelen med pratmakare och narcissister är att de alltid lämnar spår efter sig.

"– Även om det låter mycket så är det kanske en av de här 60 procenten som blir riktigt sjuka och kanske fem-sex av dem som behöver vård. Kan man då smeta ut de här fem-sex procenten på sex-åtta-tio-tolv månader så är det hanterbart för sjukvården."

Räknar man lite på AT:s uttalanden i artikeln så tyder de mesta på att han & FHM totalt underskattat COVID-19 och inte minst dödstalet.

60% smittade - 1% av dessa allvarligt sjuka - 5% av dessa inlagda, vilket ger:

6 000 000 x 0.01 x 0.05 / 6-12 mån = 500-250 personer som behöver vård per månad.

Räknar vi sen med en dödlighet på i värsta fall 20% för sjukhusvårdade patienter, får vi 50-100 döda per månad eller max 1200 döda på ett år.

Nu står vi med 4000 döda på ett par-tre månader. Det mesta tyder alltså på att COVID-19 blev 10 gånger värre än man räknat med på FHM.

Under de förutsättningarna "ligger man inte rätt bra till" i sina uppskattningar och modeller.

Se där
Citera
2020-05-31, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hävdar du att en person är ansvarig för samtliga coronadödsfall gör du denne till syndabock vilka eufemismer du än tar till.
Det kanske är någon enstaka som gör så, dom flesta anser att det finns ansvariga personer bakom vår strategi.
Håller du ej med?
Citera
2020-05-31, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och tolka dem som man vill.

Citat:
För att Sverige skulle uppnå flockimmunitet skulle sex miljoner invånare drabbas av viruset.

– Ja, men samtidigt måste vi komma ihåg att de allra allra flesta kommer att bli väldigt lindrigt sjuka. Vi vet inte hur stort det här så kallade mörkertalet är, men väldigt mycket talar för att det är väldigt, väldigt stort, säger Anders Tegnell.

Det kan man ju göra, nu har ju en annan användare precis räknat på att smittan är 10ggr dödligare än vad dessa clowner trodde.

Men tänk så här, han tyckte i mitten av Mars att man skulle låta smittan bränna igenom landet tills 6 miljoner fått den.

Det han tänkte sig var att man fick antikroppar efter infektion.

Nu hade väl vadå, 10-15% av Stockholmarna antikroppar?

Och vi har snart 5000 döda.

Behövs ju ingen C kurs i matematik för att förstå att dödstalen skulle bli enorma men vi har väl 79 000 på långvården så det kanske skulle stanna vid det?

Han överskattade också mörkertalet kraftigt, det har ett par andra forskare debunkat nu.

-han hade helt fel.
-han tog inte det säkra före det osäkra.
-han hävdar fortfarande att han har rätt.
Citera
2020-05-31, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ska bli intressant och se dagens siffra.Gissar på 1 eller två döda så man kan skryta om att 7 dagars kurvan går ner och allt är frid och fröjd som vanligt

Den ökning vi sett denna vecka beror ju på eftersläpningar i rapportering från förra veckan när det var långhelg.

alla kurvor går ju neråt.

och de syns väldigt tydligt om man följer dödsdagen istället.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-05-31, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag hävdar inget...
Min filosofi är att försöka finna sannolikheter vilket blir svårarare när "experterna" motsäger varandra men likväl gör jag vad jag kan. Jag är inte den som "väljer sida" och frenetiskt försvara den men bildar mig en uppfattning - som alla andra.

Och "min pigga far/mor" är partiska uttalanden eftrsom barnen knappast har full koll på deras föräldrars medecinska status.

Att gamla nekats IVA i Sverige och om det gjorts i större skala, av slentrian eller pga direktiv, är förskräckligt och borde vara åtalbart om så skett. Där är vi överens.

Bra att vi är överrens om något.

men din utgångspunkt var att nästan alla som dog hade dött under året ändå och det är ganska drastiskt och mer ett försök att släta över döda än något annat.
Citera
2020-05-31, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
I verkligheten sker nog den mesta smittspridning i sammanhang där munskydd inte kommer på tal, mer enskilda miljöer. Dock kan även en mild effekt få stort genomslag .

Effekten på spridningen är nog så låg att den är svår att påvisa. Inte helt osannolikt att forskare i praktiken själva väljer sina resultat genom bias vid en så svårtestad frågeställning.

Med den logiken så behöver man inte använda bilbälte heller. Det är ju bara när man krockar som man behöver det.

Ju högre folktäthet desto mer effekt givetvis. Möjligen har vi inte samma problem här som i Kina men på allmänna färdmedel så skulle säkert mask kunna ge effekt. Och även i butiker etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Sorry, men det du skriver är helt jävla obegripligt och det lilla jag förstår har inget med mitt inlägg att göra... sirru.
Du skrev att "vi "icke PK" är inne på forumet manår efter manår och bara pratar med oss själva helt i onödan och fördömer regeringen".

Öppna ditt sinne och inte ditt hjärta så kan du förstå hur jag tar hjälp av människans tidevarv för att förklara och inte bara manår efter manår för att smutskasta oss icke troende.

Mitt svar är synnerligen ett svar till dej då tråden är ny och startade i slutet av januari 2020. Är du för obildat så googla på pärlorna jag kastade till dej om historien och hur det pratas med folket samt alla nya fakta från andra som visar på en virrig, förlamad regering. Helt rätt att vi är missnöjda med svensk hantering som du försvarar så naivt.

Du och ICA-handlarn verkar spela i en annan liga där kontroll av egen ekonomi blandas ihop med landets ekonomi. Tänk nu till innan du svarar då jag tror du bara vill stärka ditt PK val?

Viruset lyssnar ändå inte och det är det som gäller i tråden. Hur skall vi kontrollera Corona på bästa sätt och inte försöka bara kontrollera varandra!

Jag ger mej nu och behåller min syn då det här är som att prata med en skogsfågel som bara vill hem till boet hos familjen med näbben full av mat. Regeringen lyssnar inte här och journalistiken i S är död och begraven. Skön söndag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Tror du sjukvården tar ledigt dessa tider? Sen pratar vi om nya fall, inte döda.

nä men det administrativa blir lidande...
Citera
2020-05-31, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Stort tack till Maharaja79, och varsågod Nibiru2011. Nu vet även du hur det ligger till i Italien.
Jag vet det sedan länge det som är intressant är vad som direkt orsakade döden och det är mer sällan än ofta X19.
Citera
2020-05-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Den ökning vi sett denna vecka beror ju på eftersläpningar i rapportering från förra veckan när det var långhelg.

alla kurvor går ju neråt.

och de syns väldigt tydligt om man följer dödsdagen istället.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Tyvärr så ökade både antal fall och döda/dygn räknat över 7 dagar den senaste veckan. Det beror inte på eftersläpning. Trenden neråt har också varit betydligt långsammare i Sverige än i andra länder.
Ju fler aktiva fall vi har, desto större risk för att spridningen blossar upp igen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-05-31 kl. 11:36.
Citera
2020-05-31, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Tror du sjukvården tar ledigt dessa tider? Sen pratar vi om nya fall, inte döda.
Det är främst läkarsekreterare som sköter inrapportering. på vårdavdelningarna. De jobbar bara kontorstider vardagar.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-05-31 kl. 11:35. Anledning: Förtydligande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in