Citat:
Ursprungligen postat av
MrStreamer
Fast ålderfödelningen i länken snarast bekräftar att ;"The people who die from corona are essentially those who would statistically die this year";
Du tror, jag tror, alltför många experter tror, politiker tror journalister tror. Vilket är rätt ointressant.
Precis som i politiken så kommer det alltid en uppsjö av "experter" som självsäkert uttalar sig att "så är det". Problemet är att de inte sällan påstår saker som andra experter har motsatta åsikter om. Den som har anammat en "tro" cherry pickar de "experter" som har identisk tro.
Jag har precis som du en "tro". Men vad som är intressant, och bara intressant, är vad samlad erfarenhet till slut kommer fram till. Vem som hade rätt är forfarande till stora delar ett oskrivet blad.
Medelåldern för män är 81 år och för kvinnor 85 år. Normalfördelninsgskurvan och allt det.
Svårt att räkna ut snittåldern på de som dör men kanske 82-83?
Nu kan ju du hävda att det passar ungefär in på normalfördelningskurvan men det går ju inte att säga så för att bli smittad följer ju inte normalfördelningskurvan.
De 450 som dött som var under 70, kan man gissa att dom skulle kunna levt ett par år till?
Eller de 1000 mellan 70 och 80, tror du att dom var färdiga att dö innan corona?
Finns ju hur många artiklar som helst om "min pigga far", "min aktiva mor" som skvallrar om att det inte bara är långvårdade inne på sista året som gått och dött här.
Sanningen är ju att inte många över 70 har fått IVA i Sverige och då har ett helt gäng av dom gått och dött. Det berodde inte på att dom inte klarar IVA utan att man var lite för ivrig i triage.
Finns ju en hundraåringar i italien och spanien som överlevet en kraftig infektion.