2020-05-31, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vetenskaplig utredning:

"Fine particles contained 8.8 (95% CI 4.1 to 19) fold more viral copies than did coarse particles. Surgical masks reduced viral copy numbers in the fine fraction by 2.8 fold (95% CI 1.5 to 5.2) and in the coarse fraction by 25 fold (95% CI 3.5 to 180). Overall, masks produced a 3.4 fold (95% CI 1.8 to 6.3) reduction in viral aerosol shedding."

Alltså en 70%:ig reduktion av mängden viruspartiklar påvisad:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3591312/

Vem påstår att det är en obetydlig effekt? Den dom gör det kan väl få en lönesänkning på 70% i så fall så får vi se om effekten känns obetydlig.

Överför man det på R0 så skulle det innebära att man går från ett R0 på 3 till ett R0 på 1.

Rena mardrömmen för flockimmunitetsmaffian antagligen, men en dröm för de som vill rädda liv.

I verkligheten sker nog den mesta smittspridning i sammanhang där munskydd inte kommer på tal, mer enskilda miljöer. Dock kan även en mild effekt få stort genomslag .

Effekten på spridningen är nog så låg att den är svår att påvisa. Inte helt osannolikt att forskare i praktiken själva väljer sina resultat genom bias vid en så svårtestad frågeställning.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-31 kl. 11:08.
Citera
2020-05-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Fast ålderfödelningen i länken snarast bekräftar att ;"The people who die from corona are essentially those who would statistically die this year";

Du tror, jag tror, alltför många experter tror, politiker tror journalister tror. Vilket är rätt ointressant.
Precis som i politiken så kommer det alltid en uppsjö av "experter" som självsäkert uttalar sig att "är det". Problemet är att de inte sällan påstår saker som andra experter har motsatta åsikter om. Den som har anammat en "tro" cherry pickar de "experter" som har identisk tro.

Jag har precis som du en "tro". Men vad som är intressant, och bara intressant, är vad samlad erfarenhet till slut kommer fram till. Vem som hade rätt är forfarande till stora delar ett oskrivet blad.

Medelåldern för män är 81 år och för kvinnor 85 år. Normalfördelninsgskurvan och allt det.
Svårt att räkna ut snittåldern på de som dör men kanske 82-83?
Nu kan ju du hävda att det passar ungefär in på normalfördelningskurvan men det går ju inte att säga så för att bli smittad följer ju inte normalfördelningskurvan.

De 450 som dött som var under 70, kan man gissa att dom skulle kunna levt ett par år till?

Eller de 1000 mellan 70 och 80, tror du att dom var färdiga att dö innan corona?

Finns ju hur många artiklar som helst om "min pigga far", "min aktiva mor" som skvallrar om att det inte bara är långvårdade inne på sista året som gått och dött här.

Sanningen är ju att inte många över 70 har fått IVA i Sverige och då har ett helt gäng av dom gått och dött. Det berodde inte på att dom inte klarar IVA utan att man var lite för ivrig i triage.

Finns ju en hundraåringar i italien och spanien som överlevet en kraftig infektion.
Citera
2020-05-31, 11:08
Medlem
Wajis avatar
Ska bli intressant och se dagens siffra.Gissar på 1 eller två döda så man kan skryta om att 7 dagars kurvan går ner och allt är frid och fröjd som vanligt
Citera
2020-05-31, 11:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det blir ju ändå rätt svårt att peddla sånt när internet aldrig ljuger

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh
Det ena utesluter inte det andra. Jag tycker inte artikeln behöver läsa som att flockimmunitet är målet, utan mer en konsekvens av det absolut nödvändiga, att dämpa spridningen. Visst, man kan satsa på att undvika coronafall till varje pris eller man kan satsa på att minimera samhällspåverkan ur ett mer övergripande perspektiv. Det kan verka hårt att inte slå till alla klutar för att stoppa smittan men det är många faktorer att väga in. Man brukar inte frysa samhället varje gång ett liv skulle kunna räddas. Det låter hårt men det är väl så det normalt går till. Avvägningar, inte tunnelseende. Vill man sen inte acceptera att folk dör under pandemier så får man väl ägna sig åt att utse syndabockar. Det är det många här som gör.
Citera
2020-05-31, 11:12
Medlem
Citat:
Jag tror inte på det, jag tror däremot att det är en förklaring som kommer pumpas ut till leda för det gynnar alla parter i målet.

Dom skulle ändå dött.

Åldersfördelningen hittar du här,
https://platz.se/coronavirus/

Jag tror att många hade mycket liv i sig, gamla och skröpliga men ändå år kvar att leva.
Och hela tiden ignorerar man att tusentals går igenom intensivvårdsbehandling och överlever, för att sedan behöva veckor eller månader av tung rehabilitering. Och eftersom den här sjukdomen bara funnits i Sverige i ett par månader så vet vi väldigt lite om i vilken mån överlevande kommer att få bestående men.

Jag förstår att min risk att dö av covid-19 är på promillenivå, men det verkar inte särskilt kul att ligga i respirator (eller ens med vanlig syrgashjälp) och sedan behöva börja återhämtningen med att lära sig gå igen.
Citera
2020-05-31, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det ena utesluter inte det andra. Jag tycker inte artikeln behöver läsa som att flockimmunitet är målet, utan mer en konsekvens av det absolut nödvändiga, att dämpa spridningen. Visst, man kan satsa på att undvika coronafall till varje pris eller man kan satsa på att minimera samhällspåverkan ur ett mer övergripande perspektiv. Det kan verka hårt att inte slå till alla klutar för att stoppa smittan men det är många faktorer att väga in. Man brukar inte frysa samhället varje gång ett liv skulle kunna räddas. Det låter hårt men det är väl så det normalt går till. Avvägningar, inte tunnelseende. Vill man sen inte acceptera att folk dör under pandemier så får man väl ägna sig åt att utse syndabockar. Det är det många här som gör.
Ansvarig är ej ekvivalent med syndabock.
Citera
2020-05-31, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Man kan väl läsa citaten precis som han sa dom
Citera
2020-05-31, 11:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ansvarig är ej ekvivalent med syndabock.
Hävdar du att en person är ansvarig för samtliga coronadödsfall gör du denne till syndabock vilka eufemismer du än tar till.
Citera
2020-05-31, 11:16
Medlem
Citat:
Det blir ju ändå rätt svårt att peddla sånt när internet aldrig ljuger

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

Jösses, vilket guldkorn för Corona-kommisionen och inte minst för Uppdrag Granskning när de gör sin granskning av Corona-hanteringen. Fördelen med pratmakare och narcissister är att de alltid lämnar spår efter sig.

Citat:
"– Även om det låter mycket så är det kanske en av de här 60 procenten som blir riktigt sjuka och kanske fem-sex av dem som behöver vård. Kan man då smeta ut de här fem-sex procenten på sex-åtta-tio-tolv månader så är det hanterbart för sjukvården."

Räknar man lite på AT:s uttalanden i artikeln så tyder de mesta på att han & FHM totalt underskattat COVID-19 och inte minst dödstalet.

60% smittade - 1% av dessa allvarligt sjuka - 5% av dessa inlagda, vilket ger:

6 000 000 x 0.01 x 0.05 / 6-12 mån = 500-250 personer som behöver vård per månad.

Räknar vi sen med en dödlighet på i värsta fall 20% för sjukhusvårdade patienter, får vi 50-100 döda per månad eller max 1200 döda på ett år.

Nu står vi med 4000 döda på ett par-tre månader. Det mesta tyder alltså på att COVID-19 blev 10 gånger värre än man räknat med på FHM.

Under de förutsättningarna "ligger man inte rätt bra till" i sina uppskattningar och modeller vilket AT enträget verkar ha hävdat sedan starten av pandemin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och hela tiden ignorerar man att tusentals går igenom intensivvårdsbehandling och överlever, för att sedan behöva veckor eller månader av tung rehabilitering. Och eftersom den här sjukdomen bara funnits i Sverige i ett par månader så vet vi väldigt lite om i vilken mån överlevande kommer att få bestående men.

Jag förstår att min risk att dö av covid-19 är på promillenivå, men det verkar inte särskilt kul att ligga i respirator (eller ens med vanlig syrgashjälp) och sedan behöva börja återhämtningen med att lära sig gå igen.

Ja dom säger ju att du åldras 20 år efter en kraftig släng av corona.

Men det kan nog vad han nu hetter få till något positivt också.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Man kan väl läsa citaten precis som han sa dom
Och tolka dem som man vill.
Citera
Medlem
Citat:
Medelåldern för män är 81 år och för kvinnor 85 år. Normalfördelninsgskurvan och allt det.
Svårt att räkna ut snittåldern på de som dör men kanske 82-83?
Nu kan ju du hävda att det passar ungefär in på normalfördelningskurvan men det går ju inte att säga så för att bli smittad följer ju inte normalfördelningskurvan.

De 450 som dött som var under 70, kan man gissa att dom skulle kunna levt ett par år till?

Eller de 1000 mellan 70 och 80, tror du att dom var färdiga att dö innan corona?

Finns ju hur många artiklar som helst om "min pigga far", "min aktiva mor" som skvallrar om att det inte bara är långvårdade inne på sista året som gått och dött här.

Sanningen är ju att inte många över 70 har fått IVA i Sverige och då har ett helt gäng av dom gått och dött. Det berodde inte på att dom inte klarar IVA utan att man var lite för ivrig i triage.

Finns ju en hundraåringar i italien och spanien som överlevet en kraftig infektion.

Jag hävdar inget...
Min filosofi är att försöka finna sannolikheter vilket blir svårarare när "experterna" motsäger varandra men likväl gör jag vad jag kan. Jag är inte den som "väljer sida" och frenetiskt försvara den men bildar mig en uppfattning - som alla andra.

Och "min pigga far/mor" är partiska uttalanden eftrsom barnen knappast har full koll på deras föräldrars medecinska status.

Att gamla nekats IVA i Sverige och om det gjorts i större skala, av slentrian eller pga direktiv, är förskräckligt och borde vara åtalbart om så skett. Där är vi överens.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-05-31 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in