2020-05-31, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nödvändigt att stänga skolor om man spårade upp några lokala fall omedelbart?

Det där med 79 fall stämmer inte heller. Enligt worldometer har Sydkorea haft ökande siffror i närmare en månad nu.

Hmm ok, då får jag titta närmare på det eftersom alla andra rapporter på sistone har varit att det gått så bra där, så har jag inte specialstuderat det på sistone. Siffran 79 fick jag från the Guardian som brukar vara ok i sina reportage.

South Korea has been praised for its deft handling of the Covid crisis. It seemed to have brought the virus under control only to record 79 new cases this week

Men ska kolla vidare vad som hänt. Oavsett så har jag inte så stor oro för dem, de löser nog detta också.
Citera
2020-05-31, 06:34
Medlem
Det har ju sagts att det inte finns vetenskap om nyttan av maskanvändning. Tegnell trashade Hongkongstudien. Nu påstår finnarna att vetenskap inte påvisar nytta. Alltså försökte jag få fram den vetenskap som de hittat då andra inte gjort det.

Tyvärr verkar det som att de gått i Tegnells skola och pytsar ut ett grumligt pressmeddelande och själva studien är på finska.

Enligt forskningen är ansiktsskydden inte till stor nytta

Enligt litteraturöversikten i utredningen visar forskningsresultaten att användningen av ansiktsskydd har ringa effekt på spridningen av luftvägsinfektioner bland befolkningen. I laboratorieförhållanden har ansiktsskydden visat sig minska spridningen av mikroorganismer via andningsluften åtminstone i någon mån.

I teorin kan ansiktsskyddet i viss mån förebygga att användaren sprider viruset vidare, men det skyddar inte användaren från att bli smittad. Användningen av skydden är förknippad med vissa risker, och om de används ska man använda dem ändamålsenligt och iaktta god hygien. Enligt utredningen har det visat sig att risken för att viruset sprids ökar om skydden används på fel sätt.

https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/-/asset_publisher/1271139/selvitys-kasvosuojusten-kaytosta-koronavirustartuntojen-ehkaisemisessa-laajaa-vaihtelua-maakohtaisis sa-linjauksissa-ja-vahan-tutkimustietoa

Studien får man läsa med hjälp av googletranslate.

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162266/STM_2020_21_R.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Citera
2020-05-31, 06:36
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Igen ??

Visst har en några få fall av kluster-smitta dykt upp i Kina och Sydkorea efter deras öppningar av samhället men de har inte fått någon ny smittspridning, eller hur? Inte än iaf.

Att vi i Sverige, till skillnad mot övriga EU, inte har resurser till att ta hand om alla sjuka är en skandal. I ett land med höga skatter är det oförsvarligt.

Ja precis och varför har vi inte resurser? Varför föreskriver Läkare morfin till alla som har andningsbesvär.
Varför gör vi inte likt Norge försök att behandla sepsis komponenten med thiamin och c vitamin?

Kom igen nu kom med ett uttömmande intelligent svar.
Citera
2020-05-31, 06:39
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tycker att det börjar bli mer och mer klart hur man kan skydda sig. Det har blivit tydligare att virusmängden har betydelse.

1. Alltså viktigast är att hålla avstånd.

2. Bara träffa folk utomhus.

3. Hålla till välventilerade rum. Vädra.

4. Använd mask

5. Först på femte plats på min lista kommer handtvätt som inte ska skippas då handtvätt hindrar även andra smittor och därmed behov av att besöka smittohärdar som sjukhus och vårdcentraler.

“This is not a virus for which hand washing seems like it will be enough,” Dr. Rabinowitz said. “We have to limit crowds, we have to wear masks.”

https://www.nytimes.com/2020/05/29/health/coronavirus-transmission-dose.html

Spännande att judiska läkare har sån järnkoll på hur den här pandemin ska hanteras.
Citera
2020-05-31, 06:41
Medlem
Citat:
Tycker att det börjar bli mer och mer klart hur man kan skydda sig. Det har blivit tydligare att virusmängden har betydelse.

1. Alltså viktigast är att hålla avstånd.

2. Bara träffa folk utomhus.

3. Hålla till välventilerade rum. Vädra.

4. Använd mask

5. Först på femte plats på min lista kommer handtvätt som inte ska skippas då handtvätt hindrar även andra smittor och därmed behov av att besöka smittohärdar som sjukhus och vårdcentraler.

“This is not a virus for which hand washing seems like it will be enough,” Dr. Rabinowitz said. “We have to limit crowds, we have to wear masks.”

https://www.nytimes.com/2020/05/29/health/coronavirus-transmission-dose.html

Fler och fler länder har ansiktskyddskrav på allmänn plats.

Om två bär mask så går väl risken för smitta person-person ned med 85% eller nåt?

Rätt märkligt att Sverige inte infört denna mycket enkla åtgård, skydd finns nu på apoteken igen.

Kan dom fortfarande fundera på flockimmunitet tror ni?
Citera
2020-05-31, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
FHM och sjukvården är byggda för att klara ett hiv utbrott på 15 personer..eller organisera en mässlingsvacsinering och årlig influensa influensa...allt därutöver så blir det kaos det är uppenbart.

vi sa väl från början att dom var arroganta fat-cats som vägrade erkänna att dom haft fel. Det var i Februari...
Citera
2020-05-31, 06:44
Medlem
Citat:
Det har ju sagts att det inte finns vetenskap om nyttan av maskanvändning. Tegnell trashade Hongkongstudien. Nu påstår finnarna att vetenskap inte påvisar nytta. Alltså försökte jag få fram den vetenskap som de hittat då andra inte gjort det.

Tyvärr verkar det som att de gått i Tegnells skola och pytsar ut ett grumligt pressmeddelande och själva studien är på finska.

Enligt forskningen är ansiktsskydden inte till stor nytta

Enligt litteraturöversikten i utredningen visar forskningsresultaten att användningen av ansiktsskydd har ringa effekt på spridningen av luftvägsinfektioner bland befolkningen. I laboratorieförhållanden har ansiktsskydden visat sig minska spridningen av mikroorganismer via andningsluften åtminstone i någon mån.

I teorin kan ansiktsskyddet i viss mån förebygga att användaren sprider viruset vidare, men det skyddar inte användaren från att bli smittad. Användningen av skydden är förknippad med vissa risker, och om de används ska man använda dem ändamålsenligt och iaktta god hygien. Enligt utredningen har det visat sig att risken för att viruset sprids ökar om skydden används på fel sätt.

https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/-/asset_publisher/1271139/selvitys-kasvosuojusten-kaytosta-koronavirustartuntojen-ehkaisemisessa-laajaa-vaihtelua-maakohtaisis sa-linjauksissa-ja-vahan-tutkimustietoa

Studien får man läsa med hjälp av googletranslate.

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162266/STM_2020_21_R.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Boss, fetat ovan är ju hela anledningen.

Varför denna diskussion fortfarande pågår är ett mysterium.

Bär båda skydd så sprids det inte mellan dom.
Citera
2020-05-31, 06:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Sant ment ändå dör negrerna gånger 5 i London. Överbevisat med fetma
Nej, svarta är inte den etniska grupp som är mest drabbat i vare sig London som geografiskt område eller i UK. Svarta utgör en bråkdel av de döda.

https://forumfiles.com/las8W530o0/Screenshot_2020-05-31_at_05.57.03_png
Citera
2020-05-31, 07:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns något som heter Anderna ditt lilla fjant.
Det område i Brasilien som är värst drabbat är Amazonas, och i synnerhet staten Manaus.
Citera
2020-05-31, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Spännande att judiska läkare har sån järnkoll på hur den här pandemin ska hanteras.

Det började i Kina och kom från ett labb
Citera
2020-05-31, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tycker det är så trist att FHM saknar vetenskaplig nyfikenhet. Denna pandemi kunde "användas" till så mycket annat, men man fastnar på hur FHM hittat på istället för att ta till sig teorier och uppgifter, och man fastnar på hur de kör ner sin narcissism i halsen på folk. De kan stå där och fräckt säga att lilla Sverige har rätt, 10 miljoner invånare, och alla andra har fel. Utan att ens linda in det. Folk med en agenda brukar iallafall köra det lite i det dolda men nej. Påminner mig om min exchef som var narcissist. Det var pinsamt varannan dag på den arbetsplatsen då hon öppet skröt och skrävlade och sedan visade sig ha noll kunskap och alla som jobbade där bara höll käften för ingen ville ha bråk.

Vi missar verkligen massor. Storbritanniens BBC körde en simulering av en pandemi. Här vet vi inte ens vem som smittar vem, vi skiter i att ens spekulera vad de vanligaste kombinationerna för smitta är. Det är kanske inte superviktigt när bara 20 000 svenskar dör, men det är inte den sista pandemin, de spås komma tätare och dödligare pandemier kan komma. Då har vi inte ens övat på denna.

Ilskan mot FHM gör att man inte ens får den filosofiska biten, att det inte är självklart att vi ska ha allt, smittfrihet har bara funnits i en liten lucka i mänskligheten och vi har blivit vana vid den. När vi kanske borde vara mer tacksamma för de dagar vi får vara friska och inte ta saker för givet. Och kanske få mer empati med tredje världen och de smittor som finns i deras dagliga liv, ständigt och jämnt och de "klagar inte" (det gör de säkert, men ingen bryr sig).

Vetenskap ligger mig varmt om hjärtat och just att det har saknats vetenskaplig nyfikenhet stör mig. När AIDS kom så blev hela befolkningen utbildad i den takt staten själva lärde sig om sjukdomen. Jag minns att vi t o m på gymnasiet hade en extremt detaljerad kurs i hur detta virus fungerade. Det var både skrämmande och mycket intressant.

Tycker synd om de som förlorat anhöriga som kanske inte måstat dö. Då kommer det in ilska i sorgeprocessen och gör allt mycket svårare. Man vill ju bara kunna vara ledsen och inte smutsas med massa andra känslor. Men nu är ju livet i Sverige så här just nu.

Det är väl hela kombon som suger,
-FHM teoretiserar kring olika modeller och fastnar för ett försök med - flockimmunitet.
-dom bryggar aldrig mellan att prata om att skydda äldre till att se till att det blir gjort.
-regeringen har absolut beröringsskräck.
-de mest effektiva är sociala-medier krisgruppen från S, dom slår ner stenhårt på all kritik.
-sjukvården börjar tillämpa triage lite för ivrigt, inga över 70 får IVA vård.
-äldreboendena gör som FHM säger men det smitta asymptomatiskt.
-tusentals äldre dör med kanske 10-15 års liv kvar, dom kvävs till döds utan direkt palliativ vård.
-Resten av norden gjorde annorlunda och har inte så många döda.
-regering och oponionsbildare för regering hävdar att alla andra har fel, FHM är stenhårda i sin bedömning att vi är bäst.

Kejsaren är rätt naken just nu.

Detta blir en valförlust för S, det är ju det dom försöker undvika genom att inte erkänna att dom haft fel men det är för många döda så svekdebatten kommer bli enorm.
Citera
2020-05-31, 07:13
Medlem
Jag gissade väl på 5000 döda i Maj men nu verkar det bli 5000 döda till mitten av Juni.

Förespråkarna för denna krishantering flyttar ju målstolparna hela tiden och jag var en "alarmist" som trodde det i början av April.

Sverige har nu kommit ikapp Frankrike i antal döda per 1 miljon vilket är rimligt att mäta.
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE~FRA

Sverige kommer så småningom gå om värst i klassen länderna.

Känner ni som suttit här sedan Februari och stöttat krishanteringen att Sverige fortfarande gjort rätt?

Jag kan meddela att varenda jävla indier, bangales, och pakistanier härnere vet vad Sverige är nu, landet som gjorde ingenting och lät äldre dö.

Man får det rykte man förtjänar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in