Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Tycker det är så trist att FHM saknar vetenskaplig nyfikenhet. Denna pandemi kunde "användas" till så mycket annat, men man fastnar på hur FHM hittat på istället för att ta till sig teorier och uppgifter, och man fastnar på hur de kör ner sin narcissism i halsen på folk. De kan stå där och fräckt säga att lilla Sverige har rätt, 10 miljoner invånare, och alla andra har fel. Utan att ens linda in det. Folk med en agenda brukar iallafall köra det lite i det dolda men nej. Påminner mig om min exchef som var narcissist. Det var pinsamt varannan dag på den arbetsplatsen då hon öppet skröt och skrävlade och sedan visade sig ha noll kunskap och alla som jobbade där bara höll käften för ingen ville ha bråk.
Vi missar verkligen massor. Storbritanniens BBC körde en simulering av en pandemi. Här vet vi inte ens vem som smittar vem, vi skiter i att ens spekulera vad de vanligaste kombinationerna för smitta är. Det är kanske inte superviktigt när bara 20 000 svenskar dör, men det är inte den sista pandemin, de spås komma tätare och dödligare pandemier kan komma. Då har vi inte ens övat på denna.
Ilskan mot FHM gör att man inte ens får den filosofiska biten, att det inte är självklart att vi ska ha allt, smittfrihet har bara funnits i en liten lucka i mänskligheten och vi har blivit vana vid den. När vi kanske borde vara mer tacksamma för de dagar vi får vara friska och inte ta saker för givet. Och kanske få mer empati med tredje världen och de smittor som finns i deras dagliga liv, ständigt och jämnt och de "klagar inte" (det gör de säkert, men ingen bryr sig).
Vetenskap ligger mig varmt om hjärtat och just att det har saknats vetenskaplig nyfikenhet stör mig. När AIDS kom så blev hela befolkningen utbildad i den takt staten själva lärde sig om sjukdomen. Jag minns att vi t o m på gymnasiet hade en extremt detaljerad kurs i hur detta virus fungerade. Det var både skrämmande och mycket intressant.
Tycker synd om de som förlorat anhöriga som kanske inte måstat dö. Då kommer det in ilska i sorgeprocessen och gör allt mycket svårare. Man vill ju bara kunna vara ledsen och inte smutsas med massa andra känslor. Men nu är ju livet i Sverige så här just nu.
Det är väl hela kombon som suger,
-FHM teoretiserar kring olika modeller och fastnar för ett försök med - flockimmunitet.
-dom bryggar aldrig mellan att prata om att skydda äldre till att se till att det blir gjort.
-regeringen har absolut beröringsskräck.
-de mest effektiva är sociala-medier krisgruppen från S, dom slår ner stenhårt på all kritik.
-sjukvården börjar tillämpa triage lite för ivrigt, inga över 70 får IVA vård.
-äldreboendena gör som FHM säger men det smitta asymptomatiskt.
-tusentals äldre dör med kanske 10-15 års liv kvar, dom kvävs till döds utan direkt palliativ vård.
-Resten av norden gjorde annorlunda och har inte så många döda.
-regering och oponionsbildare för regering hävdar att alla andra har fel, FHM är stenhårda i sin bedömning att vi är bäst.
Kejsaren är rätt naken just nu.
Detta blir en valförlust för S, det är ju det dom försöker undvika genom att inte erkänna att dom haft fel men det är för många döda så svekdebatten kommer bli enorm.